Bedste gratis metode til gendannelse af slettede Nikon-billeder?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra hukommelseskortet i mit Nikon-kamera, før jeg nåede at sikkerhedskopiere dem, og nogle af dem er virkelig vigtige. Jeg leder efter den bedste gratis metode eller software til gendannelse af slettede Nikon-billeder, som faktisk virker og ikke vil beskadige kortet yderligere.

Ja, med begrænsninger.

Det første, jeg lærte på den hårde måde, er: stop med at bruge SD-kortet med det samme. Hvis de slettede billeder er blevet overskrevet, får gratis apps dem ikke tilbage. Så tag ikke flere billeder. Flyt ikke filer over på kortet. Formater det ikke igen. Hver ekstra skrivning forringer dine chancer.

Hvis du vil have den nemmeste vej, ville jeg først prøve Disk Drill . Det er ikke helt gratis, men på Windows får du op til 100 MB gendannelse uden omkostninger. Til test hjælper det. Nogle gange er det nok til et par JPEG-filer. Nogle gange også et par RAW-filer, hvis de ikke er for store.

Det ville jeg gøre:

1. Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet, og sæt det i din computer med en kortlæser.
  2. Installer Disk Drill på din computer. Installer ikke noget på SD-kortet.
  3. Åbn det, vælg SD-kortet, og klik derefter på Søg efter mistede data.
  4. Kør Universal Scan. I de fleste tilfælde fungerer slettede filer og kort, der er hurtigformateret, bedst med denne.
  5. Efter scanningen skal du åbne Gennemse fundne elementer og tjekke Billeder. Hvis du har brug for Nikon RAW-filer, så søg efter .NEF.
  6. Forhåndsvis filerne før gendannelse. Hvis forhåndsvisningen åbner fint, ville jeg tage det som et godt tegn.
  7. Gendan filerne til din pc eller et andet drev. Ikke tilbage til SD-kortet.

Hvis du har brug for mere end 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec det sædvanlige gratis valg. Jeg har brugt det. Det virker, selv om det føles gammelt og lidt klodset. Ingen forhåndsvisninger. Filnavne kommer ofte tilbage som generisk rod. Men selve gendannelsen er stadig solid i mange tilfælde.

Et par ting, der er værd at tjekke, før du spilder en time:

1. Hvis du tager billeder i NEF, så sørg for, at appen understøtter NEF ordentligt. Nogle gratis værktøjer klarer JPEG okay og falder helt fra hinanden med RAW.
  2. Hvis gendannede NEF-filer nægter at åbne i Windows Fotos-appen, så gå ikke ud fra, at de er døde. Prøv først software med understøttelse af Nikon RAW.
  3. Hvis du også har mistet videoer, så kør Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den normale scanning. Jeg har set standardscanninger overse videofiler fra kameraer.

Kig også efter kopier, før du går i gang med gendannelse. Jeg har set folk glemme, at de allerede har importeret det hele. Tjek din computer, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Fotos, Dropbox eller hvad du ellers bruger.

Én ting mere. Hvis SD-kortet er fysisk beskadiget, ikke bliver registreret eller bliver ved med at afbryde forbindelsen under scanningen, ville jeg stoppe der. Gør det selv-gendannelse på et dårligt kort bliver hurtigt grimt. På det tidspunkt er et gendannelsesværksted det sikrere valg.

Så ja, gratis gendannelse er mulig i nogle tilfælde. Jeg ville starte med Disk Drill , fordi det er nemt og hurtigt giver dig svar på, om Nikon-billederne stadig er der. Hvis du har brug for en gratis løsning uden grænse, er PhotoRec værd at prøve, selv om grænsefladen føles som 2009.

Stop med at bruge Nikon SD-kortet først. Den del fra @mikeappsreviewer rammer helt plet. Hvis du blev ved med at tage billeder, falder gendannelsesraten hurtigt.

Min gratis-først vurdering er lidt anderledes. Jeg ville kun starte med Windows File Recovery, hvis kortet vises korrekt i Windows, og du vil have en test uden omkostninger. Det er grimt, kun kommandolinje, og ikke sjovt, men for simple slettede JPEG-filer kan det nogle gange hente filer tilbage. For Nikon RAW er resultaterne mindre konsistente.

Hvis du vil have bedre chancer med mindre besvær, er Disk Drill stadig den nemmere vej til gendannelse af Nikon-billeder fra et SD-kort. Jeg er ikke vild med gratisgrænsen, så jeg er uenig i at kalde det den bedste gratis mulighed. Den bedste nemme mulighed, ja. Den bedste helt gratis mulighed, nej.

Det ville jeg tjekke før scanning:

1. Kig i DCIM på kortet fra din computer. Nogle gange er filer skjulte, ikke væk.
  2. Tjek Nikon SnapBridge-importer, cloud-synkroniseringsmapper, gamle Lightroom-kataloger.
  3. Hvis du brugte en Mac, så kig også i importhistorikken i Fotos.

Bedste måde at gendanne slettede billeder fra et Nikon SD-kort:
se en hurtig gennemgang af gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort

Hvis kortet beder om at blive formateret, så gør det ikke. Hvis det afbryder forbindelsen, så stop. På det tidspunkt bliver gør-det-selv hurtigt risikabelt. PhotoRec er stærkt, Disk Drill er nemmere, Windows File Recovery er gratis, men ærlig talt lidt besværligt.

Jeg ville tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @codecrafter virkelig lagde nok vægt på: lav først et image af SD-kortet, hvis billederne betyder meget. Ikke en kopi-indsætning af filer, men et faktisk sektor-for-sektor-image. På den måde har du stadig et fastfrosset øjebliksbillede at arbejde ud fra, hvis du laver rod i en scanning, eller kortet begynder at opføre sig mærkeligt. På Linux eller Mac fungerer dd/ddrescue. På Windows er USB Image Tool gratis og simpelt nok.

Til helt gratis gendannelse af slettede Nikon-fotos ville jeg nok rangere det sådan her:

1. PhotoRec til den mest dybdegående gratis gendannelse
  2. Recuva hvis det var en simpel sletning, og kortet er sundt
  3. Disk Drill hvis du vil have den nemmeste brugerflade og forhåndsvisning, selv med gratisgrænsen

Lille uenighed med idéen om at starte med kommandolinjeværktøjer. Jeg ville ikke sende de fleste til Windows File Recovery først, medmindre de allerede er glade for terminalting. Det er gratis, ja, men ret surt til kamerakort og ikke mit første valg til NEF-filer.

Hvis kortet også blev brugt i kameraet efter sletningen, så prøv at sortere gendannede filer efter størrelse. Nikon NEF-filer, der kommer tilbage og er meget små, er ofte ubrugelige. JPEG-filer overlever oftere.

En anden overset ting: nogle Nikon-kamerahuse skriver sidecar- eller databasefiler, som får folk til at tro, at billederne stadig er der. Hvis du kun ser mapper, men ingen faktiske billeder, betyder det som regel, at sletningen faktisk skete.

Hvis du vil have lidt ekstra læsning ud over opslagene fra rigtige brugere, har denne tråd praktiske tips til gendannelse af Nikon-fotos fra fotografer.

Kort version: stop med at bruge kortet, lav først et image af det, og scan derefter imaget med PhotoRec eller Disk Drill. Gendan til din computer, ikke tilbage til SD-kortet.

En vinkel, som mangler fra @codecrafter, @stellacadente og @mikeappsreviewer: tjek selve Nikon-kameraet før gendannelse. Nogle kamerahuse kan stadig vise billeder ved afspilning, selv når kortet ser tomt ud på en computer. Hvis kameraet kan se dem, så prøv USB-import med Nikon-software eller en direkte kopi, før du laver nogen carving.

Hvis kortet ikke blev omformateret, og du kun slettede filer, ville jeg prøve denne rækkefølge:

1. Test kortet i kameraet og på en anden kortlæser.
  2. Hvis filer er usynlige, men der stadig bruges plads, så kopiér hele kortstrukturen til din pc, hvis det er muligt.
  3. Hvis ikke, så kør en gendannelsesscanning.

Min vurdering af Disk Drill:

Fordele

• Meget nem forhåndsvisning
  • God til at finde JPEG og ofte NEF
  • Mere overskuelig end de fleste gendannelsesværktøjer

Ulemper

• Den gratis gendannelsesgrænse er lille
  • Dybe scanninger kan give rodede filnavne
  • Ikke mit førstevalg, hvis kortet fejler fysisk

Lille uenighed med den sædvanlige mærkat som bedste gratis: Disk Drill er et fantastisk værktøj til en første scanning, men ikke den bedste reelt ubegrænsede gratis løsning. Til vigtige Nikon-billeder er forhåndsvisningen dog værdifuld, fordi den hurtigt fortæller dig, om filerne faktisk kan gendannes. Hvis forhåndsvisninger fejler hele vejen igennem, så stop med at spilde tid og overvej et laboratorium.