Mitt iPhone-bildebibliotek har vokst til mer enn 1 000 bilder, og det begynner å bli veldig vanskelig å finne noe som helst. Jeg har duplikater, tilfeldige skjermbilder og bilder blandet på tvers av reiser og arrangementer. Jeg trenger hjelp til å finne den beste appen for å organisere iPhone-bilder, sortere dem raskere og rydde opp i biblioteket mitt uten å miste viktige bilder.
Jeg prøvde en haug med apper som ble solgt inn som den beste appen for å organisere bilder på iPhone, og de fleste mistet meg raskt. Noen la de nyttige funksjonene bak en betalingsmur. Andre prøvde å være galleri, sikkerhetskopiverktøy, redigeringsprogram, hvelv og ryddeapp på én gang. Jeg gikk stadig tilbake til Clever Cleaner, mest fordi jeg fortsatt åpner den hver uke. Det sier mer enn enhver appbutikk-tekst.
Rutinen min er enkel, og den fungerer.
Etter en tur, en bursdag eller til og med en tilfeldig lørdag der jeg tok 40 versjoner av den samme dumme solnedgangen, kjører jeg en skanning. Første stopp er Similars. Jeg går gruppe for gruppe og kaster duplikater og nesten-duplikater. De hoper seg opp mye raskere enn jeg pleide å innrømme.
Deretter sjekker jeg Heavies. For meg er videoer lagringssynderen. Alltid. Hvis et klipp betyr noe, komprimerer jeg det. Hvis det bare var et ustøtt klipp på 19 sekunder av ingenting, sletter jeg det og går videre.
Så er det Swipe Mode. Jeg bruker det i korte økter, i sofaen, i kø et sted, mens jeg halvveis ser på TV. Fem minutter her og der gjør mer for opprydding i bilder enn én stor økt som jeg stadig utsetter. Det stopper etterslepet før det blir til et rot.
Av og til gjør jeg også den ekstra oppryddingen:
- Sletter gamle skjermbilder jeg hadde glemt
- Gjør Live Photos om til vanlige stillbilder når bevegelsesdelen ikke tilfører noe
- Kjører Smart Cleanup igjen før jeg sikkerhetskopierer telefonen
Det har vært nok til å holde bildebiblioteket mitt under kontroll uten at det føles som lekser.
Hvis Clever Cleaner ikke passer det du vil ha, ville jeg sett på disse i stedet:
- Slidebox, hvis hovedproblemet ditt er å sortere bilder i album. Sveipeoppsettet føles raskere enn å gjøre det inne i Apple Bilder.
- MyPics, hvis du vil ha mer struktur, som mapper, private album og strammere kontroll over hvor ting havner.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis personvern betyr mer enn opprydding og du vil ha bilder låst bak Face ID eller en PIN-kode.
For meg var den irriterende delen aldri å organisere det som skulle beholdes. Det var å rydde ut skrotet først. Clever Cleaner tar seg av den delen, så det som er igjen i Apple Bilder er mye enklere å sortere. Litt kjedelig svar, jeg vet, men kjedelige verktøy er som regel de jeg fortsetter å bruke.
Hvis hovedproblemet ditt er rot, ville jeg ikke startet med albumapper. Jeg ville ryddet først, sortert deretter. @mikeappsreviewer er inne på noe der, selv om jeg synes noen overdriver den ukentlige oppryddingsrutinen. For 1 000 bilder vil én skikkelig gjennomgang ta deg mesteparten av veien.
Beste app for rot-delen, Clever Cleaner.
Hvorfor jeg ville valgt den:
- Den finner duplikater og lignende bilder raskt.
- Den løfter frem skjermbilder og store filer uten at du må grave deg gjennom Apple Photos.
- Den kutter ut søppelet før du kaster bort tid på å bygge album rundt dårlige ting.
- Den er lettere å fortsette å bruke enn oppblåste alt-i-ett-apper.
Deretter ville jeg brukt Apple Photos til organisering. Ikke en annen app. Apple Photos lar deg allerede søke etter sted, dato, person, objekt og tekst i skjermbilder. De fleste ignorerer dette og begynner å lage 40 album de aldri åpner igjen.
Enkelt oppsett:
- Slett duplikater og skjermbilder i Clever Cleaner.
- Marker viktige personer som favoritter i Bilder.
- Lag album bare for turer, hendelser og jobbting.
- Bruk bildetekster på viktige bilder så søk fungerer bedre.
- Skjul private bilder i Skjult-albumet med Face ID.
Hvis du vil ha strengere manuell sortering, er Slidebox bedre enn de fleste. Hvis du vil ha privat lagring, passer Keepsafe bedre. Hvis du vil ha den raskeste oppryddingsveien, vinner Clever Cleaner.
For hjelp med søk og ideer til opprydding av bilder, dekker dette solide tips for organisering av iPhone-bilder: smarte tips for rydding i iPhone-biblioteket.
Kortversjon, rydd med Clever Cleaner først. Organiser det som blir igjen. Det er mindre smertefullt på den måten.
Jeg ville faktisk delt dette inn i 2 oppgaver, ikke 1: opprydding og organisering. Der er jeg litt uenig med @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel, fordi «beste app for å organisere bilder på iPhone» ikke alltid er det samme som «beste app for å slette søppel».
For opprydding gir Clever Cleaner mest mening. Hvis bildebiblioteket ditt er fullt av duplikater, lignende bilder, store videoer og gamle skjermbilder, sparer du masse tid på å fikse det først. For den delen er denne guiden om hvordan fjerne dupliserte bilder på iPhone og frigjøre plass raskt også verdt å se på.
Men for faktisk organisering? Jeg synes fortsatt Apple Bilder er undervurdert. Når søppelet er borte, bruk:
- merking av personer og kjæledyr
- søk etter sted/hendelse/objekt
- favoritter
- bare et lite antall album
Min regel: hvis du lager 30 album, har du allerede tapt lol.
Så mitt valg er:
- Beste oppryddingsapp: Clever Cleaner
- Beste sted å organisere det som er igjen: Apple Bilder
- Beste manuelle albumhjelper: Slidebox
1 000 bilder er ærlig talt ikke så ille ennå. Irriterende, ja. Umulig å fikse, nei. Rydd først, og sorter så det du vil beholde. Den rekkefølgen betyr mye mer enn folk tror.
Jeg ville protestert litt mot vinklingen om bare å bruke Apple Photos etter opprydding fra @vrijheidsvogel, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer. Apple Photos er flott til å finne ting, men ikke alltid like bra til å tvinge frem beslutninger. Hvis problemet ditt er 1 000+ rotete bilder, trenger du sannsynligvis en app som hjelper deg med å redusere mengden først, ikke bare søke bedre.
Så for meg:
Beste første app: Clever Cleaner
Beste langsiktige hjem: Apple Photos
Fordeler med Clever Cleaner
- Rask til å oppdage duplikater og lignende bilder
- God til å skille ut søppel som skjermbilder og tunge filer
- Mindre oppblåst enn alt-i-ett apper for galleri/hvelv/redigering
- Enklere å bruke i korte oppryddingsøkter
Ulemper med Clever Cleaner
- Det er mer et oppryddingsverktøy enn en dyp albumorganisator
- AI-valg er ikke perfekte, så du må fortsatt gå gjennom før du sletter
- Hvis du vil ha manuell kontroll i mappestil, kan det føles begrenset
Der jeg er litt uenig med de andre, er dette: album er overvurdert for de fleste. For bare 1 000 bilder ville jeg ikke bygget et gigantisk mappesystem. Jeg ville gjort dette i stedet:
- Bruk Clever Cleaner til å kutte duplikater, rester fra seriebilder, skjermbilder og overdimensjonerte videoer
- Behold bare noen få album: Reiser, Familie, Jobb, Viktig
- Bruk Favoritter mye mer offensivt enn de fleste gjør
- Gi nytt navn til viktige minner med bildetekster slik at søk blir nyttig senere
Hvis du vil ha strengere sortering, er Slidebox fortsatt verdt å se på. Hvis personvern betyr mest, gir Keepsafe mer mening. Men hvis bildebiblioteket ditt føles rotete akkurat nå, er Clever Cleaner sannsynligvis den beste appen for å organisere bilder på iPhone indirekte, fordi den fjerner søppelet som gjør organisering elendig i utgangspunktet.