Windows 10-PC-en min har begynt å gå tregt, og Filutforsker fryser noen ganger når jeg åpner harddisken. Jeg er bekymret for at disken kan ha feil eller dårlige sektorer, men jeg er ikke sikker på hvilke Windows-verktøy som er trygge å bruke, eller om jeg bør sikkerhetskopiere alt først. Hva er den beste måten å kontrollere og reparere en harddisk på i Windows 10?
Ja, du kan noen ganger reparere en harddisk i Windows 10, men ikke start med CHKDSK eller formatering hvis disken har filer du bryr deg om. Disse verktøyene kan hjelpe, men de skriver også endringer til disken. Hvis filsystemet allerede er skadet, kan det gjøre gjenoppretting vanskeligere.
Den tryggere rekkefølgen er: få ut de viktige dataene først, og prøv deretter å reparere disken.
Hva du kan reparere avhenger av typen problem. Hvis det er et logisk problem, som et ødelagt filsystem, en RAW-partisjon eller korrupsjon etter et krasj eller en dårlig avslutning, kan Windows-verktøy være nok. Hvis disken klikker, kobler til og fra, viser mange dårlige sektorer eller ikke holder seg tilkoblet, er det sannsynligvis maskinvarefeil. Windows kan ikke reparere det.
Se først hvordan stasjonen vises
Åpne Diskbehandling med Win + X → Diskbehandling.
Se etter noen ting:
- om stasjonen viser riktig størrelse,
- om Windows ber deg formatere den,
- om partisjonen vises som RAW,
- om stasjonen vises i det hele tatt.
Hvis Windows fortsatt ser riktig kapasitet, er det vanligvis et ganske godt tegn. Det betyr at systemet fortsatt kan kommunisere med stasjonen, selv om filsystemet er ødelagt.
Kopier eller gjenopprett filene før du prøver å reparere noe
Hvis det er noe viktig på disken, bør du gjenopprette det før du kjører reparasjonskommandoer.
For Windows 10 er Disk Drill et praktisk alternativ fordi det kan lage et fullstendig bilde av disken og deretter skanne dette bildet i stedet for å belaste den originale disken om og om igjen. Det er viktig hvis disken er ustabil eller begynner å svikte.
En grunnleggende arbeidsflyt kan være:
- Installer Disk Drill et annet sted, ikke på den skadede disken.
- Opprett et bilde av disken med problemet.
- Åpne bildet i Disk Drill.
- Kjør Universal Scan.
- Forhåndsvis filene den finner.
- Gjenopprett filene til en annen disk.
Forhåndsvisningen er nyttig fordi du kan sjekke om filene faktisk kan leses før du bruker tid på å gjenopprette dem. Gratisversjonen for Windows lar deg gjenopprette opptil 100 MB, noe som er nok til å teste det eller lagre noen få små, men viktige filer.
Prøv deretter å reparere den
Når dataene er trygge, kan du begynne å prøve reparasjoner.
CHKDSK
Hvis stasjonen fortsatt har et lesbart filsystem, åpne Ledetekst som administrator og kjør:
chkdsk X: /r
Erstatt X med riktig stasjonsbokstav.
Dette kontrollerer filsystemet, retter logiske feil og prøver å gjenopprette lesbare data fra dårlige sektorer. Bare ikke behandle det som et gjenopprettingsverktøy. Det endrer filsystemet, så det er bedre å kjøre det etter at du har lagret det som er viktig.
TestDisk
Hvis stasjonen har blitt RAW eller partisjonstabellen er skadet, kan TestDisk passe bedre. I noen tilfeller kan det gjenopprette partisjonen uten å formatere stasjonen.
SFC og DISM
Hvis problemet gjelder Windows 10-systemstasjonen din etter en mislykket oppdatering, krasj eller systemkorrupsjon, prøv også SFC og DISM. De reparerer egentlig ikke den fysiske stasjonen. De reparerer Windows-filer og Windows-komponentlageret, så de er mer nyttige når selve Windows er ustabilt.
Format
Hvis gjenopprettingen er fullført og stasjonen fortsatt ikke oppfører seg som den skal, er formatering vanligvis den reneste løsningen på logisk korrupsjon. En hurtigformatering oppretter et nytt filsystem. Hvis den samme stasjonen blir korrupt igjen etter det, ville jeg sluttet å stole på den.
Når du bør slutte å reparere og heller bytte den ut
Bytt ut disken hvis du ser ting som:
- klikkelyder eller skrapelyder,
- tilfeldige frakoblinger,
- at disken forsvinner fra Diskbehandling,
- at antallet dårlige sektorer øker over tid,
- at korrupsjon kommer tilbake etter reparasjoner.
Det peker vanligvis på fysisk forringelse, ikke et engangsproblem i Windows.
Hvis disken er i ferd med å svikte fysisk og filene er verdifulle, bør du ikke fortsette å eksperimentere med den. Et profesjonelt datagjenopprettingslaboratorium er et bedre valg. De kan klone den sviktende disken med spesialisert utstyr og arbeide fra den kopien. Mange anerkjente laboratorier bruker også en ingen data ingen betaling-policy, så du betaler vanligvis bare hvis de gjenoppretter noe.
Så ja, Windows 10 kan reparere noen problemer med harddisken. Bare gjør det i riktig rekkefølge: gjenopprett filene dine først, deretter reparer disken. Det gir deg best sjanse til å løse problemet uten å gjøre gjenopprettbare data til tapte data.
Frysing av Filutforsker betyr ikke automatisk at disken kan «repareres». Det kan være en dårlig disk, men det kan også være en dårlig SATA-/USB-kabel, et eksternt kabinett som er i ferd med å svikte, at Windows prøver å lage miniatyrbilder av en skadet mappe, eller at Filutforsker henger mens den venter på en treg diskrespons.
Før du kjører reparasjonskommandoer, ville jeg sjekket diskens helsedata. Bruk noe som CrystalDiskInfo eller produsentens diagnoseverktøy og se etter SMART-advarsler, spesielt reallokerte sektorer, ventende sektorer, ukorrigerbare feil og generell helsestatus. Hvis disse er dårlige eller blir verre, ikke kast bort tid på å prøve å «fikse» disken med Windows. Kopier det du kan, lag et image av den om nødvendig, og bytt den ut. CHKDSK kan rydde opp i et skadet filsystem, men det kan ikke gjøre sviktende lagringsmedier friske igjen.
Hvis det er en ekstern disk, prøv først en annen kabel og USB-port. Hvis det er en intern disk, er det billig å sette inn SATA-kabelen på nytt eller bytte den, og det løser noen ganger rare frysinger. Etter at dataene dine er trygge, kjør så chkdsk X: /f først. Jeg ville ikke gått rett til /r med mindre du er forberedt på å vente lenge og akseptere at det vil belaste disken ved å lese hele overflaten. Hvis filene er viktige, gir en gjenopprettings-/image-først-tilnærming som Disk Drill-arbeidsflyten nevnt ovenfor mer mening enn å fortsette å pirke på den samme ustabile disken fra Windows Filutforsker.
En stasjon som får Explorer til å fryse bare når du åpner én mappe, er et annet problem enn en stasjon som får hele PC-en til å stoppe opp hver gang den spinner opp. Før du behandler det som en reparasjonsjobb, ville jeg prøvd å skille mellom Explorer klarer ikke å håndtere det og disken klarer ikke å håndtere det: slå av miniatyrbilder, prøv å åpne stasjonen fra Ledetekst, og sjekk Hendelsesliste under Windows-logger > System for advarsler om Disk, Ntfs eller storahci. Hvis frysingene sammenfaller med diskfeil der, ville jeg sluttet å bla gjennom stasjonen på vanlig måte og kopiert eller laget et image av det viktige først, slik de andre sa. Hvis det ikke finnes noen diskadvarsler og det bare er én mappe full av mediefiler, kan det hende du har å gjøre med en ødelagt fil, forhåndsvisningsbehandler eller miniatyrbildebuffer i stedet for en døende stasjon. Windows kan reparere filsystemskader med CHKDSK, men det kan ikke gjøre en mekanisk upålitelig stasjon om til en jeg ville stolt på.
Om dette er C:-stasjonen din eller en separat datastasjon, endrer rådene seg mye.
Hvis det er en sekundær stasjon, slutt å åpne den i Filutforsker foreløpig. Utforsker er et elendig diagnoseverktøy fordi det prøver å lese ikoner, miniatyrbilder, metadata, mappehistorikk og noen ganger forhåndsvisningsinformasjon før du i det hele tatt rører filene. En disk som er i ferd med å svikte kan se verre ut i Utforsker enn den gjør fra en enkel kopieringskommando. Hvis du kan, kopier de viktige mappene fra Ledetekst eller PowerShell til en annen disk i stedet for å klikke deg rundt på stasjonen.
Som en billig første gjennomgang ville jeg prøve å kopiere filene du absolutt må ha før du gjør noen reparasjon:
robocopy X:\ImportantFolder D:\Recovered\ImportantFolder /E /R:1 /W:1
Endre selvfølgelig stasjonsbokstavene og mappenavnene. Delen /R:1 /W:1 hindrer den i å prøve på nytt i det uendelige på en dårlig fil. Det vil ikke gjenopprette alt fra en skadet disk, men det kan få lesbare filer ut uten at du må passe på Utforsker mens den henger på ett miniatyrbilde eller en korrupt video.
Hvis det er Windows-stasjonen din, ville jeg vært mer forsiktig. Ikke bruk timer på å reparere den samme disken du faktisk har startet opp fra hvis den får hele maskinen til å stoppe opp. Det betyr at Windows, sideveksling, antivirus, indeksering, oppdateringer og reparasjonsverktøyet ditt alle kan treffe disken samtidig. I så fall er det bedre å starte fra en annen disk, en gjenopprettings-USB, eller koble disken til en annen PC og kopiere/lage et image derfra. Disk Drill eller et annet imaging-/gjenopprettingsverktøy kan være fornuftig når vanlig kopiering stadig mislykkes, men hvis filene er synlige og kopieres rent, er vanlig kopiering raskere og gratis.
Etter at dataene er trygge, kan Windows 10 ja reparere noen problemer. chkdsk /f er den vanlige kommandoen for å fikse filsystemet. /r er tyngre fordi den skanner overflaten og kan ta lang tid på en stor disk. Jeg ville ikke brukt /r som den første knappen å trykke på for en disk som allerede oppfører seg sykt. Det er mer et steg av typen jeg har en sikkerhetskopi og vil teste/rense dette volumet, ikke en magisk gjenoppretting av helsen.
Og ikke forveksle Windows fikset feil med at disken er til å stole på igjen. Hvis SMART viser ventende sektorer, omallokerte sektorer, ukorrigerbare feil, eller den samme korrupsjonen kommer tilbake etter formatering, pensjoner stasjonen. For en SSD bør du også sjekke SSD-helseverktøyet fra produsenten, fordi dårlige blokker og slitasje håndteres annerledes enn på gamle roterende harddisker. Å reparere filsystemet kan gjøre Windows brukbart igjen, men det nullstiller ikke klokken på maskinvare som er i ferd med å svikte.