Mit HFS-formaterede drev holdt op med at montere, og jeg har ikke en sikkerhedskopi af filerne på det. Jeg prøver at finde ud af den sikreste måde at gendanne data fra et HFS-drev uden at gøre tingene værre. Har nogen haft succes med pålidelige Mac-datagendannelsesværktøjer eller gendannelsestjenester?
Første ting: stop med at bruge drevet for nu. Kopiér ikke noget til det, reformatér det ikke, og bliv ikke ved med at prøve tilfældige løsninger. Med HFS- og HFS+-drev ligger slettede filer ofte stadig der, indtil nye data overskriver dem, så jo mindre du rører disken, jo bedre.
Før du går i gang med gendannelsessoftware, så tjek, om selve drevet virker sundt. Åbn Diskværktøj og se, om drevet vises der. Hvis det er eksternt, så prøv et andet USB-kabel eller en anden port bare for at udelukke noget simpelt. Hvis kabinettet eller adapteren lader dig tjekke SMART-status, så kig også på den. Dårlige sektorer eller advarsler om drevets tilstand ændrer situationen fra slettede filer til muligvis et svigtende drev.
Hvis drevet opfører sig mærkeligt, som at det tilfældigt afbryder forbindelsen, er meget langsomt ved læsning, eller får din Mac til at hænge, så lad være med at scanne det igen og igen. I så fald er det som regel mere sikkert først at lave et diskimage, forudsat at drevet er læsbart nok til det. Det giver dig noget at arbejde ud fra, hvis hardwaren bliver værre.
Gendannelsessoftware, der er værd at prøve
Til gendannelse af HFS og HFS+ plejer jeg at henvise folk til Disk Drill. Det er ret nemt at bruge, håndterer HFS-diskenheder godt og kan nogle gange scanne en disk, selv når Finder ikke vil montere den, så længe Diskværktøj stadig kan se enheden.
Det grundlæggende forløb er simpelt:
- Installer Disk Drill et andet sted end på det drev, du prøver at gendanne fra.
- Vælg HFS- eller HFS+-drevet i appen.
- Brug Søg efter mistede data. For de fleste eksterne drev giver Universal Scan mest mening.
- Lad scanningen blive færdig i stedet for at stoppe den halvvejs.
- Forhåndsvis de vigtige filer, hvis det er muligt.
- Gendan dem til et andet velfungerende drev, ikke tilbage til det oprindelige.
At tømme papirkurven betyder ikke automatisk, at filerne er væk for altid. Det samme gælder en hurtig formatering. Meget ofte bliver filposterne fjernet eller nulstillet, men de faktiske data kan stadig være på disken, indtil noget nyt overskriver dem. Derfor er det netop fortsat brug af drevet, der virkelig kan skade dine chancer.
Hvis du også har en Time Machine-sikkerhedskopi, så tjek den først. Gendannelse fra en sikkerhedskopi er renere, sikrere og som regel langt mindre irriterende end at udføre filgendannelse.
Hvornår du skal stoppe med at prøve selv
Jeg ville være forsigtig, hvis drevet klikker, summer, skurrer, forsvinder fra Diskværktøj, afbrydes konstant, får Mac’en til at fryse, når det tilsluttes, eller får gendannelsessoftware til at fejle på grund af læsefejl. Det er som regel tegn på hardwareproblemer, ikke kun filsystemskade.
På det tidspunkt kan flere scanninger gøre tingene værre. Hvis filerne er vigtige nok, er et professionelt gendannelseslaboratorium den sikrere løsning.
Hvis drevet stadig vises normalt og ikke ser ud til at være fysisk beskadiget, kan utilsigtet sletning eller filsystemproblemer dog ofte gendannes. Prøv gendannelsessoftware, før du gør noget, der skriver ændringer til disken.
Hvis drevet kun ikke kan monteres, men stadig vises med den korrekte størrelse i Diskværktøj, ville jeg behandle det som en gendannelsesopgave først og en reparationsopgave bagefter. Mange klikker med det samme på Førstehjælp, fordi det virker harmløst, men filsystemreparation kan skrive ændringer til diskenheden. Nogle gange løser det problemet, nogle gange rydder det op i netop den katalogskade, som gendannelsesværktøjer kunne have brugt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at man ikke bør scanne en ustabil disk gentagne gange, men jeg ville være endnu mere forsigtig, hvis filerne er vigtige. Lav et byte-for-byte-image eller en klon til et andet drev, hvis du kan, og scan derefter kopien. Hvis du er fortrolig med kommandolinjeværktøjer, bruges ddrescue ofte til det, fordi det håndterer læsefejl bedre end en normal kopiering. Hvis det lyder som for meget, så brug i det mindste gendannelsessoftware i skrivebeskyttet tilstand, og gem de gendannede filer et helt andet sted.
Disk Drill er fin at prøve, hvis disken er stabil og synlig for systemet, især hvis du vil have en GUI og forhåndsvisning af filer, før du betaler eller forpligter dig til en gendannelse. Bare lad ikke noget værktøj reparere, genopbygge eller initialisere den oprindelige disk, før du har reddet det, du kan. Det irriterende er, at en monteringsfejl enten kan være et lille katalogproblem eller begyndelsen på hardwarefejl, og den sikreste arbejdsgang er langsommere end den fristende et-klik-løsning.
Et drev, der ikke vil mounte, er ikke det samme som gendannelse af slettede filer. Den forskel er vigtig, fordi noget rådgivning, der fungerer fint for Jeg tømte Papirkurven, er risikabel, når selve volumens struktur er beskadiget.
Hvis Finder ikke kan mounte det, ville jeg ikke bruge meget tid på at prøve at gennemse det, tvinge det til at mounte eller køre små reparationskommandoer bare for at se, hvad der sker. Den første gevinst er at få en stabil kopi af hele enheden, selv hvis filsystemet inde i kopien stadig er ødelagt. Derefter kan du være meget mere aggressiv, fordi du ikke længere piller ved den eneste kopi af dine data.
Den irriterende hage er, at macOS kan prøve at være hjælpsom. Hvis du tilslutter drevet og får en besked som initialiser, reparer eller denne disk kan ikke læses, så accepter ikke noget, der lyder som om det vil gøre disken klar til brug. Ignorer er som regel det sikrere valg, mens du beslutter, hvad du vil gøre næste gang. Det er fint at skubbe den ud, hvis du stopper for nu, men initialiser den ikke.
Jeg ville opdele tilfældene sådan her:
Hvis drevet viser den korrekte kapacitet, ikke klikker, ikke afbrydes og læser med nogenlunde normal hastighed, så er softwaregendannelse rimelig. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer osv. kan alle muligvis scanne det. Den vigtige del er ikke mærket først, men arbejdsgangen: scan kun originalen, hvis du er nødt til det, gendan til en anden disk, og lad ikke værktøjet reparere den oprindelige volume.
Hvis drevet er langsomt, får Macen til at vise snurrebold, går offline eller bliver ved med at kaste I/O-fejl, så spring den pæne gendannelsesscanning over for nu. De scanninger kan køre i timevis og hamre løs på de svageste dele af disken. I den situation er imaging med noget, der tåler dårlige læsninger, det bedre første skridt. ddrescue er populært, fordi det kan springe dårlige områder over, komme tilbage senere og føre log over, hvad det allerede har kopieret. En normal Finder-kopi er elendig til dette, fordi den hænger fast og giver op.
En anden forventning at sætte: selv hvis gendannelse virker, får du måske ikke den pæne mappestruktur tilbage. HFS/HFS+ er stærkt afhængig af sine katalogstrukturer. Hvis de er beskadigede, kan en gendannelsesapp måske finde filindholdet, men miste de oprindelige navne, mapper, datoer eller noget af pakkestrukturen. Billeder, videoer, PDF-filer og simple dokumenter gendannes ofte mere rent end appbiblioteker, maildatabaser, Fotos-biblioteker eller projekter lavet af tusindvis af små sammenkædede filer.
Hvis dette er et eksternt drev, ville jeg fjerne én variabel, før jeg gør noget stort. Prøv et kabel, du ved virker, og en direkte port, ikke en hub. Hvis det er et bart SATA-drev i et USB-kabinet, kan kabinettet være problemet. Et svigtende bridge board kan få en sund disk til at se ud som skrammel. Det betyder ikke, at du skal blive ved med at teste for evigt, men ét kontrolleret kabel-/kabinetbytte er noget andet end gentagne reparationsforsøg.
Min personlige rækkefølge ville være:
- Stop med at prøve at mounte det i Finder.
- Bekræft, at Diskværktøj kan se den fysiske enhed og rapporterer den forventede størrelse.
- Hvis dataene er rigtige penge værd, så gå til et laboratorium, før du eksperimenterer.
- Hvis gør-det-selv er acceptabelt, så lav et image/en klon til et sundt drev med nok plads.
- Scan imaget eller klonen med gendannelsessoftware.
- Gem gendannede filer på et tredje drev eller dit interne drev, aldrig tilbage på det dårlige.
- Først efter gendannelse bør du overveje Førstehjælp, omformatering eller udskiftning af drevet.
Disk Drill er fint som et første GUI-forsøg, hvis disken er stabil, især fordi forhåndsvisninger er nyttige, før du forpligter dig til at gendanne en bunke skrammel. Jeg ville bare ikke behandle nogen gendannelsesapp som magi. Hvis hardwaren fejler, er selv den sikreste software stadig usikker, hvis den bliver ved med at tvinge læsninger fra en døende disk i tolv timer.
De store gør ikke dette-punkter er: initialiser ikke, slet ikke, kør ikke Førstehjælp før gendannelse, installer ikke gendannelsessoftware på det berørte drev, og gendan ikke filer tilbage til den samme volume. De fejl er kedelige, almindelige og ofte værre end det oprindelige monteringsproblem.
Om HFS-diskenheden var krypteret, ændrer det sandsynligheden meget. Hvis den var det, har gendannelsesværktøjer som Disk Drill stadig brug for adgangskoden og nok intakte metadata for diskenheden til at kunne forstå filerne, så det er endnu vigtigere først at lave en klon. Rådet ovenfor om først at lave et diskbillede er rigtigt, men antag ikke, at en rå filscanning vil redde dig, hvis krypteringslaget er beskadiget.