Hjælp venligst — bedste måde at gendanne filer fra harddisk?

Min harddisk stoppede pludseligt med at åbne, og jeg er bekymret for, at jeg kan miste vigtige billeder, arbejdsdokumenter og andre personlige filer. Jeg har brug for råd om de bedste trin til datagendannelse fra harddisk, software eller reparationsmuligheder, der kan hjælpe mig med at få mine filer tilbage uden at forårsage mere skade.

Jeg har været igennem det her én gang, og det værste, jeg gjorde i starten, var at rode med drevet igen og igen for at se, om det stadig virkede. Hvis dine filer er forsvundet, eller HDD'en er begyndt at lave mærkelige lyde, så stop med at bruge den nu. Kopiér ikke noget over på den. Installér ikke gendannelsesapps der. Bliv ikke ved med at åbne mapper for at tjekke, om tingene er kommet tilbage. Hver skrivning øger risikoen for at slette data, som du stadig kunne have haft en chance for at få tilbage. Hvis det er dit bootdrev, ville jeg tage det ud og tilslutte det til en anden pc som en sekundær disk, hvis du kan.

Find derefter ud af, hvilken slags fejl du har med at gøre. Løsningen ændrer sig meget alt efter, om det er filsystemskade, eller om selve drevet er ved at dø. Slettede filer, en forkert formatering eller en ødelagt partitionstabel hører til i én kategori. Klikkende læse/skrivehoveder, dårlige læsninger og tilfældige afbrydelser hører til i en anden. Jeg ville tjekke S.M.A.R.T. først. CrystalDiskInfo på Windows og DriveDx på Mac er nemme steder at starte. De viser ting som omfordelte sektorer, ventende sektorer og læsefejlflag.

Tegn på, at drevet har fysiske problemer

1. Gentagne klik- eller tiklyde

2. Slibende eller skrabende lyde under opstart eller filadgang

3. Drevet forsvinder, mens du bruger det

4. Hele systemet fryser, når disken bliver berørt

5. Det spinner, men computeren registrerer det aldrig

Hvis du oplever noget af det, så gå langsomt frem. Gentagne scanninger på et mekanisk drev, der er ved at svigte, kan gøre en dårlig situation værre. Jeg har set folk blive ved med at prøve igen, indtil drevet gik fra ustabilt til dødt. Hvis filerne betyder mere end prisskiltet, er det her, et gendannelseslaboratorium som DriveSavers eller Ontrack begynder at give mening.

Tjek de nemme steder, før du kører gendannelsesværktøjer

Det lyder dumt, men jeg ville stadig tjekke det.

1. Papirkurv eller Skrald

2. Windows Filhistorik

3. Windows Tidligere versioner

4. Mac Time Machine

5. Cloud-papirkurvsmapper i OneDrive, Google Drive, Dropbox og iCloud

6. Din e-mail, både indbakke og sendt post, for vedhæftede filer

På Windows skal du højreklikke på mappen og se efter “Gendan tidligere versioner”. Selv uden Filhistorik sat op har jeg set skyggekopier redde folk.

Hvis filerne stadig ikke er der

Så ville jeg gå videre til gendannelsessoftware. Disk Drill er en af de nemmere at starte med. Den håndterer slettede filer, formaterede diskenheder, ødelagte partitioner og RAW-drev ganske fint. Filforhåndsvisningen er vigtig. Hvis forhåndsvisningen åbnes, er dine chancer bedre.

1. Installer gendannelsesappen på et andet drev.

2. Tilslut den beskadigede HDD som en sekundær disk, hvis det er muligt.

3. Kør først en hurtig scanning.

4. Hvis den hurtige scanning ikke finder dine filer, så gå videre til en dyb scanning.

5. Forhåndsvis filer, før du gendanner dem.

6. Gem gendannede data på et andet drev, aldrig tilbage på den samme HDD.

7. Åbn de gendannede filer, og bekræft at de virker.

Hvis der dukker dårlige sektorer op, ville jeg først lave et image af drevet, sektor for sektor, og arbejde ud fra imaget. Det gav mig lidt ro i sindet sidste gang, jeg havde med en upålidelig disk at gøre. Hvis en scanning går ned halvvejs, har du stadig den oprindelige tilstand bevaret.

Når software er det forkerte værktøj

Hvis drevet klikker højt, nægter at starte op, forsvinder hele tiden, eller gendannelsesapps ikke giver noget brugbart tilbage, selv om disken på en måde dukker op, ville jeg stoppe dér. Et professionelt laboratorium er den sikrere løsning på det tidspunkt. Det sædvanlige prisniveau ligger omkring $300 til $1500 eller mere, afhængigt af hvor slemt det er. Dyrt, ja. Stadig billigere end at gøre den umulig at gendanne ved at banke løs på den med scanninger i to dage i træk.

Bedste tilfælde er, at dette kun er logisk skade, og at software får dine ting tilbage. Start med S.M.A.R.T.-kontrollen og se, hvad den rapporterer.

Hvis drevet er holdt op med at åbne, men stadig vises i Diskhåndtering eller Finder, ville jeg prøve én ting før en fuld gendannelsesscanning. Lav først en klon. Brug ddrescue på Linux eller HDDSuperClone, hvis disken er ustabil. De værktøjer læser uden om dårlige sektorer bedre end de fleste forbrugerapps. Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer i at starte med app-scanninger med det samme. På en svag HDD er det sikrere først at lave et image end at rode med den originale disk i timevis.

Et par tjek jeg ville lave.

1. Prøv et nyt SATA- eller USB-kabel og en anden port.
  2. Tjek om drevet viser den rigtige størrelse i BIOS.
  3. Hvis det viser 0 byte, forkert størrelse eller laver støj, så stop.
  4. Hvis det monteres som RAW, er filsystemet beskadiget, ikke altid hardwaren.

Ved filsystemskade på Windows er TestDisk gratis og stærkt til partitionsreparation. PhotoRec er grimt, men godt til rå filudtræk. Disk Drill er nemmere, hvis du vil have forhåndsvisninger og en enklere arbejdsgang, især hvis du hurtigt har brug for billeder og dokumenter. Gendan kun til et andet drev. Kør ikke CHKDSK først, hvis filerne betyder noget. CHKDSK retter strukturen, men det smider også ødelagte poster væk. Jeg har set det gøre gendannelse værre.

Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang, er denne nemme videoguides til HDD-gendannelsessoftware og trin til filredning et fint sted at starte.

Hvis dataene er mere værd end et par hundrede dollars, så drop gør det selv efter de første tegn på hardwarefejl. Den del bliver hurtigt dyr, og fejl er permanente.

Hvis drevet er supervigtigt, ville jeg tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar virkelig understregede nok: tjek, om det er kabinettet og ikke selve disken. Mange døde eksterne drev er bare dårlige USB-broprint. Tag drevet ud af kabinettet, hvis det er en af de stationære eksterne diske, og tilslut det derefter direkte via SATA eller med en anden adapter. Jeg har set det løse problemet mere end én gang.

Jeg ville heller ikke springe direkte til reparationsværktøjer. Ting som CHKDSK, First Aid, tilfældige partitionsværktøjer, alt det kan være lidt for ivrige. Gendannelse først, reparation senere. Forskelligt mål.

Min rækkefølge ville være:

1. Stop med at bruge drevet.
  2. Test et andet kabel, en anden port, anden strømforsyning, hvis det er eksternt.
  3. Se om BIOS/Diskhåndtering registrerer den korrekte kapacitet.
  4. Hvis ja, gendan data før du prøver rettelser.
  5. Hvis nej, og især hvis der kommer klikkelyde, så stop med at rode med det.

Når det gælder software, er Disk Drill ærligt talt en af de bedre nemme muligheder til datagendannelse fra harddiske, fordi forhåndsvisninger sparer tid. Hvis det kan forhåndsvise dine billeder/dokumenter, er det et solidt tegn. Hvis du vil have gratis/open source-værktøjer, er TestDisk og PhotoRec værd at prøve, men de er mindre brugervenlige og lidt mere håber du kan lide mærkelige menuer lol.

Én ting mere, folk glemmer: hvis drevet er krypteret med BitLocker/FileVault og pludselig ikke vil åbne, bliver gendannelse meget sværere uden nøglen. Tjek det, før du går for langt.

Hvis du vil have en enkel trin for trin-guide til gendannelse af harddisk på Windows, kan det måske hjælpe med det grundlæggende.

Kort version: gendan først, reparer bagefter. Hvis HDD’en laver lyde, så gør-det-selv den ikke ihjel.