Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van mijn Canon-camera verwijderd voordat ik er een back-up van maakte, en ik heb echt snel hulp nodig om ze te herstellen. De afbeeldingen zijn van een recente shoot en kunnen niet opnieuw worden gemaakt, dus ik zoek naar de beste manier om verwijderde Canon-camerafoto’s veilig terug te halen zonder het erger te maken.
Ik heb dit eens gehad met een Canon-kaart, en de eerste stap is belangrijker dan de herstelapp. Stop met het gebruik van de camera. Zet hem uit. Haal de SD-kaart er nu uit. Als de kaart een vergrendelschuifje heeft, schuif het dan naar lock.
Verwijderde foto’s staan vaak nog een tijd op de kaart. De camera verwijdert meestal meteen de verwijzing, niet direct de bestandsgegevens. Nieuwe foto’s en videoclips schrijven in die oude plekken. Als dat gebeurt, neemt de kans op herstel snel af.
Voordat je met hersteltools aan de slag gaat, controleer eerst de makkelijke plekken:
- image.canon: Als je synchronisatie had ingeschakeld, staan je bestanden mogelijk nog tot 30 dagen in de cloud.
- Prullenmand of Recycle Bin: Als je ze van een Mac of pc hebt verwijderd terwijl de kaart was gekoppeld, staan ze daar misschien nog steeds.
- Back-ups: Kijk in Google Drive, Backblaze, Time Machine of wat je ook gebruikt. Ik heb meegemaakt dat mensen vergaten dat een back-up de inhoud van de kaart al had opgeslagen.
Als die controles niets opleveren, gebruik dan herstelsoftware op een computer met een aparte SD-kaartlezer. Sluit de Canon niet via USB aan en verwacht hetzelfde resultaat. Veel camera’s tonen bestanden via een overdrachtslaag, niet via rechtstreekse kaarttoegang, en herstelapps werken meestal beter wanneer ze de kaart zelf scannen.
Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill. Wat er voor mij uitsprong, was hoe goed het Canon-bestandstypen oppikte, waaronder CR2, CR3, JPEG en videobestanden. De previewtool helpt veel, omdat je kunt controleren of de foto opent voordat je hem herstelt. Op Windows is er ook een gratis herstelgrens van 100 MB, wat genoeg is om te testen of je bestanden er nog zijn.
Als je een gratis optie wilt, wordt PhotoRec nog steeds niet voor niets aanbevolen. Het werkt. Ik heb het gebruikt. Maar het is ruw. Geen verzorgde interface, geen nette maphersteloptie, in veel gevallen geen originele namen. Je eindigt vaak met een stapel herstelde bestanden en daarna nog een sorteertaak.
Het gebruikelijke proces is vrij eenvoudig:
- Installeer de app op de schijf van je computer: Zet hem op je interne schijf of een andere veilige schijf. Installeer niets op de SD-kaart.
- Plaats de SD-kaart en voer een diepe scan uit: Gebruik een kaartlezer, kies de kaart in de software en laat daarna de volledige scan lopen. Grote kaarten duren even.
- Bekijk de resultaten vooraf: Filter op foto’s als de app dat ondersteunt. Controleer de miniaturen of previews en markeer wat je terug wilt.
- Herstel naar een andere locatie: Sla de herstelde bestanden op je computer of een externe schijf op. Schrijf ze tijdens het herstel nooit terug naar dezelfde Canon-kaart.
Nadat je alles hebt gekopieerd wat je kon redden, maak er dan ook ergens anders een back-up van. Plaats daarna de SD-kaart terug in de Canon en formatteer hem in de camera voordat je hem opnieuw gebruikt. Ik zou dat pas doen nadat ik had bevestigd dat de herstelde bestanden goed openen. Als je snel handelt en niet blijft doorfotograferen op de kaart, zijn je kansen meestal behoorlijk goed.
Haal eerst de kaart uit de camera. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens op dat punt. Waar ik een beetje van mening verschil, is de urgentie om eerst elke cloudcontrole te proberen. Als dit van een recente shoot is, zou ik de eerste 10 minuten besteden aan een goede scan, niet aan het doorzoeken van oude back-upapps.
Mijn snelle triage:
- Controleer of de kaart nog steeds volle of bijna volle capaciteit aangeeft. Zo ja, dan staan je bestanden daar vaak nog steeds.
- Gebruik een USB-kaartlezer, niet de camerabody.
- Voer één scan uit met Disk Drill. Het is een van de betere keuzes voor Canon-fotoherstel, vooral voor CR2, CR3, JPG en MP4.
- Bekijk eerst een voorbeeld voordat je iets opslaat.
- Herstel naar je computer, nooit terug naar de SD-kaart.
Nog één extra tip die mensen vaak overslaan. Als je Canon naar een tweede sleuf schreef, of je had RAW op kaart 1 en JPEG op kaart 2, controleer dan eerst de andere kaart. Klinkt logisch, maar mensen missen dit voortdurend.
Als de foto’s in de camera zijn verwijderd en je daarna niet meer hebt gefotografeerd, zijn de herstelkansen vaak groot. Als je na het verwijderen 4K-video hebt opgenomen, dalen de kansen snel omdat video grote blokken wegschrijft.
Als Disk Drill bestandsnamen vindt maar de voorbeelden kapot zijn, probeer dan te sorteren op bestandssignatuur of extensie en herstel eerst de RAW’s. Die overleven soms beter dan de JPEG-cacheversies.
Ook dit korte overzicht van SD-kaarthersteltools is het snel bekijken waard:
beste SD-kaartherstelsoftware voor verwijderde foto’s
Doe één schone scan, sla op wat opent en stop dan met rommelen met de kaart. Te veel mensen maken het erger door zonder reden vijf apps achter elkaar te proberen.
Ik zou nog één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @suenodelbosque echt genoeg op hebben gehamerd: controleer of de kaart zelf defect raakt, niet alleen of de bestanden zijn verwijderd. Als je Canon ineens vreemd begon te doen, kaartfouten liet zien, traag opsloeg of miniaturen ontbraken voordat dit gebeurde, blijf hem dan niet steeds opnieuw scannen. Daardoor kan een slechte kaart helemaal doodgaan.
Snelste verstandige stap voor mij:
- stop de SD/CF-kaart in een kaartlezer
- als de computer moeite heeft om hem te lezen, maak dan eerst een kaartimage als je herstelapp dat toestaat
- scan daarna de image, niet de originele kaart
Daar is Disk Drill eigenlijk nuttig voor, verder dan alleen basis-herstel van verwijderde bestanden. Als de kaart wordt aangekoppeld, scan dan één keer, herstel eerst de belangrijkste bestanden en sla ze ergens anders op. Begin met RAW-bestanden vóór JPEG’s als de shoot professioneel belangrijk is. Soms herstellen de RAW’s schoner, zelfs wanneer de voorvertoningen er vreemd uitzien.
Ook, als dit een Canon was met dubbele opname, controleer dan of kleine JPEG’s via wifi naar je telefoon- of tabletapp zijn gestuurd. Mensen vergeten dat voortdurend en besteden dan uren aan herstel zonder reden.
Met één ding ben ik het niet helemaal eens: ik zou niet meteen tussen 5 gratis tools heen en weer springen alleen omdat ze gratis zijn. Dat eindigt meestal in chaos en tijdverspilling. Eén zorgvuldige poging is beter dan paniekerig klikken.
Als je meer praktijkgerichte discussie wilt over Canon/SD-kaartherstel, dan is dit een sterke thread:
Tips van Reddit voor herstel van foto’s op Canon SD-kaarten
De belangrijkste regel blijft simpel: maak geen enkele andere opname meer op die kaart. Dat is echt beslissend.
Eén ding dat ik zou doen dat @suenodelbosque, @ombrasilente en @mikeappsreviewer alleen indirect aanstipten, is de staat van de kaart bewaren vóór herstel als de foto’s bedrijfskritisch zijn. Als je computer de SD-kaart normaal kan lezen, maak er dan eerst een byte-voor-byte-image van en werk vanaf die kopie. Het kost een paar minuten extra, maar het beschermt je tegen een haperende kaart die halverwege de scan verder verslechtert.
Ik ben het licht oneens met de aanpak scan onmiddellijk wat er ook gebeurt als de kaart enig vreemd gedrag vertoont, zoals verbrekingen van de verbinding, leesfouten of zeer traag koppelen. In dat geval is eerst een image maken veiliger dan op de originele kaart blijven hameren.
Over Disk Drill specifiek:
Voordelen
- Goede ondersteuning voor Canon-formaten zoals CR2, CR3, JPG, MOV, MP4
- De voorbeeldweergave is nuttig, zodat je prioriteit kunt geven aan wat echt opent
- Overzichtelijkere interface dan veel andere hersteltools
- Kan sneller zijn voor een eerste beoordeling dan opdrachtregelopties
Nadelen
- Niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt
- Diepe scans kunnen veel hernoemde bestanden opleveren
- Bij beschadigde kaarten hangen de resultaten sterk af van de kaartlezer en de toestand van de kaart, niet alleen van de app
Mijn praktische advies:
- Als de kaart gezond is, gebruik dan een kaartlezer en scan met Disk Drill
- Als de kaart onstabiel lijkt, maak dan eerst een image en scan daarna de image
- Herstel eerst de bestanden met de hoogste waarde, vooral RAW’s en video’s
- Vergelijk na herstel het aantal bestanden met wat de Canon vóór het verwijderen aangaf
Controleer ook of je bewerkingsapp al voorbeelden heeft geïmporteerd. Lightroom, Capture One en zelfs sommige apps voor overdracht naar de telefoon bewaren soms bruikbare JPEG-voorbeelden van RAW-shoots, wat je kan redden als volledig herstel onvolledig is.