Min eksterne harddisk har begynt å klikke, og nå oppdager Windows den bare av og til. Jeg prøver å gjenopprette viktige filer før jeg bytter ut disken, men jeg vil ikke gjøre ting verre med feil programvare for harddiskreparasjon. Hvilke verktøy har du brukt med hell til HDD-reparasjon, dårlige sektorer eller datagjenoppretting?
Det finnes egentlig ikke ett reparasjonsverktøy for harddisker som slår alt annet. Det avhenger av hva som faktisk er galt med disken. En manglende partisjon er et annet problem enn dårlige sektorer, og begge er forskjellige fra en disk som er i ferd med å dø fysisk.
Hvis dataene er viktige, start med gjenoppretting før du prøver å fikse noe. Reparasjoner kan endre disken, og det kan gjøre gjenoppretting vanskeligere.
Disk Drill er vanligvis den første jeg ville valgt når filer mangler, Windows vil formatere disken, eller partisjonen har blitt RAW. Hovedstyrken er datagjenoppretting, og det kan også opprette et diskbilde før du arbeider på en ustabil disk. Det har også S.M.A.R.T.-overvåking, og grensesnittet er mye mindre skremmende enn i de fleste gjenopprettingsprogrammer.
Fordeler
- Solid filgjenoppretting.
- Enkelt nok for nybegynnere.
- Kan lage et bilde av en sviktende disk før gjenoppretting.
- Inkluderer S.M.A.R.T.-helseovervåking.
Ulemper
- Det er egentlig ikke et reparasjonsverktøy.
Disk Drill – best totalt for situasjoner der gjenoppretting kommer først
For partisjonsproblemer er TestDisk et verktøy som ofte dukker opp, med god grunn. Hvis en disk plutselig vises som ikke allokert, en partisjon forsvinner, eller oppstartssektoren er skadet, kan TestDisk være svært effektivt. Ulempen er at det er tekstbasert, så det er ikke et verktøy du bør klikke deg gjennom i blinde.
Fordeler
- Gratis.
- Veldig bra til reparasjon av partisjoner og oppstartssektor.
- Fungerer på tvers av mange operativsystemer.
Ulemper
- Grensesnitt i kommandolinjestil.
- Ikke tilgivende hvis du ikke forstår hva du endrer.
TestDisk – beste gratis alternativ for partisjonsreparasjon
Hard Disk Sentinel handler mer om å vite når en disk begynner å bli dårlig enn å fikse den i etterkant. Det sporer S.M.A.R.T.-data, temperaturer, dårlige sektorer og generell disktilstand. Det er nyttig når du prøver å avgjøre om en disk er trygg å fortsette å bruke eller må byttes ut.
Fordeler
- Detaljert informasjon om diskens helse.
- Kan varsle tidlig om svikt.
- Støtter HDD-er, SSD-er, USB-disker og RAID-oppsett.
Ulemper
- Ingen filgjenoppretting.
- Betalt programvare.
Hard Disk Sentinel – best for overvåking av diskhelse
Hvis du vil se nærmere på sektorproblemer, er Victoria HDD/SSD et solid valg. Det kan skanne diskoverflaten i detalj og forsøke sektoromtilordning. Det er mer et diagnoseverktøy enn noe jeg ville gitt til en nybegynner, men det er nyttig når du trenger å se hva som skjer på sektornivå.
Fordeler
- Gratis.
- God overflateskanning og diagnostikk.
- Viser detaljerte S.M.A.R.T.-data.
Ulemper
- Grensesnittet er ikke særlig nybegynnervennlig.
- Gjenoppretter ikke filer.
Victoria HDD/SSD – best for diagnostikk av dårlige sektorer
DiskGenius er mer et blandet verktøysett. Det inkluderer partisjonshåndtering, kloning, sikkerhetskopieringsverktøy, filgjenoppretting og noen reparasjonsfunksjoner. Jeg ville ikke gjort det til førstevalget for noen som bare trenger å gjenopprette filer én gang, men det er praktisk hvis du ofte jobber med disker og vil ha flere verktøy samlet på ett sted.
Fordeler
- Mange diskrelaterte funksjoner i én app.
- Nyttige verktøy for partisjonsgjenoppretting.
- Inkluderer alternativer for kloning og sikkerhetskopiering.
Ulemper
- Grensesnittet kan føles overfylt.
- Noen verktøy er låst bak betalingsversjonen.
DiskGenius – godt alt-i-ett-verktøy for disker
Det viktigste er å ikke behandle en sviktende disk som et programvareproblem for alltid. Hvis den klikker, forsvinner fra Windows, blir ekstremt treg, eller får nye dårlige sektorer, få ut de viktige filene først. Hvis du kan, lag et diskbilde før du gjør noe annet, og erstatt den deretter. Programvare kan fikse logisk skade, men den kan ikke fikse slitte lese-/skrivehoder, en dårlig motor eller skadde plater.
Hvis disken ikke oppdages i det hele tatt, lager skrapelyder eller høye klikkelyder, eller har data du absolutt ikke kan miste, ikke fortsett å eksperimentere med tilfeldige verktøy. Et profesjonelt datagjenopprettingslaboratorium er dyrt, men gjentatt oppstart av en mekanisk sviktende disk kan gjøre gjenoppretting vanskeligere eller til og med umulig.
Koble den fra foreløpig og ikke kjør CHKDSK, reparasjon av dårlige sektorer eller overflateskanninger på den originale disken. Hvis den klikker og kobler ut, bør Disk Drill eller andre gjenopprettingsapper bare brukes på et image/en klone hvis du kan lage en, ellers er det tryggere å bruke et laboratorium fordi programvare ikke kan fikse et sviktende lesehode.
Klikking er ikke noe «reparasjonsprogramvare» kan fikse. I beste fall kan programvare kopiere lesbare data før disken blir verre. Før du kjøper noe, sjekk de kjedelige tingene én gang: en annen USB-kabel, en annen port, og hvis det er en 3.5’ ekstern disk, riktig strømadapter. En svak adapter kan få en disk til å klikke og forsvinne. Hvis den fortsatt klikker etter det, slutt å teste den i Windows og ikke la noe verktøy «reparere» filsystemet. Disk Drill er greit for gjenoppretting fra et image, men å kjøre skanninger direkte på en disk som stadig kobler fra er å gamble med diskens gjenværende levetid.
Behandle også kabinettet som mistenkelig. En ustabil USB-bro kan få en fungerende disk til å se død ut, så hvis dataene er viktige og disken er SATA inni, ville jeg prøvd å klone den via en ordentlig dokkingstasjon eller adapter før jeg klandrer Windows eller velger gjenopprettingsprogramvare. Disk Drill er greit etter at du har et diskbilde, men det ville ikke vært mitt første valg på en disk som klikker.