USB-stasjonen min sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg flyttet viktige bilder og arbeidsdokumenter over på den, og nå sier datamaskinen min at den må formateres. Jeg prøver å gjenopprette filer fra en korrupt USB-stasjon uten å miste alt. Hva bør jeg gjøre først, og finnes det noen sikre gjenopprettingsverktøy som faktisk fungerer?
Jeg har vært borti dette med noen USB-minnepinner, og det første jeg vil si er: ikke trykk på Formater. Ikke kjør reparasjonsverktøy ennå heller. Windows får ofte problemet til å se verre ut enn det er. Jeg har sett stasjoner vises som RAW, gi meldingen om at de må formateres, eller nekte å åpne, og filene var fortsatt der.
Det viktigste først er å få dataene dine av stasjonen. Fiks USB-en senere.
Noen årsaker er mindre skumle enn de ser ut. Jeg har opplevd dette etter å ha dratt ut en stasjon for raskt, avbrutt en filoverføring halvveis, hatt filsystemskade, eller blitt rammet av et eller annet tull med programvare. Det er tilfellene der gjenoppretting hjemme vanligvis har en grei sjanse.
Fysisk skade er noe annet. Hvis kontakten ser bøyd ut, stasjonen blir varm, kobler til og fra, aldri vises i det hele tatt, eller inneholder ting du ikke kan miste, ville jeg stoppet der og brukt et gjenopprettingsverksted. Jeg ville ikke rotet med den selv.
For programvarebasert gjenoppretting ville jeg startet med Disk Drill.
Hvorfor jeg stadig peker folk dit. Det er ikke bare avhengig av at filsystemet er friskt. Så selv om Windows sier at USB-en er RAW eller utilgjengelig, kan det ofte fortsatt lese enheten på et lavere nivå og hente ut filer derfra. I min bruk gjorde det også en bedre jobb med å bevare mappestrukturen enn mange andre verktøy jeg prøvde. Forhåndsvisning hjelper også, fordi du kan sjekke om filene dine åpnes før du bruker tid på å gjenopprette søppel.
Den delen jeg ikke ville hoppet over på en ustabil USB, er funksjonen Byte-to-Byte Backup.
Korrupte flash-stasjoner har en tendens til å bli verre uten forvarsel. Jeg har hatt en som fungerte fint i tjue minutter, og så forsvant ved neste tilkobling. Å lage et fullstendig bilde først gir deg et øyeblikksbilde av stasjonen i dens nåværende tilstand. Etter det jobber du fra bildet i stedet for å belaste USB-en om og om igjen.
Dette er rekkefølgen jeg ville brukt.
- Installer Disk Drill på PC-en din, ikke på den skadede USB-en.
- Koble til USB-stasjonen.
- Åpne Disk Drill og gå til Byte-to-Byte Backup.
- Velg USB-en og lag et fullstendig sikkerhetskopibilde.
- Når bildet er ferdig, monter eller koble til bildet inne i Disk Drill.
- Skann bildet etter gjenopprettbare filer.
- Forhåndsvis filene og sjekk om de åpnes.
- Gjenopprett alt til en annen stasjon.
Jeg ville gjort gjenoppretting fra bildet hver gang korrupsjon er involvert. Det tar den ustabile maskinvaren ut av ligningen så mye som mulig.
Etter at de viktige filene dine er trygge, ville jeg begynt med reparasjoner.
- Kjør Windows Error Checking eller CHKDSK.
- Gi den en ny stasjonsbokstav hvis Windows oppfører seg rart med gjenkjenningen.
- Installer USB-driverne på nytt hvis enheten stadig dukker opp og forsvinner.
- Formater stasjonen og test den med filer du kan kaste.
Hvis den samme USB-en begynner å bli korrupt igjen etter en formatering, filer forsvinner, skriving feiler, eller den fortsetter å være upålitelig, ville jeg pensjonert den. Flash-lagring slites ut. Når en minnepinne begynner å gjøre dette mer enn én gang, slutter jeg å stole på den. Selv om du får den til å fungere igjen, ville jeg ikke lagt noe viktig på den.
Ikke formater den.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt: hent filene først, fiks USB-en senere. Der jeg er litt uenig, er CHKDSK. Jeg ville ikke kjørt det tidlig på en disk med viktige bilder og dokumenter. CHKDSK liker å “reparere” filsystemfeil, og noen ganger ender filene dine opp med å bli omdøpt, flyttet eller borte. Greit for en ekstra disk, dårlig for ting som ikke kan erstattes.
Min rekkefølge ville vært:
- Prøv en annen USB-port, deretter en annen PC.
- Sjekk Diskbehandling. Hvis USB-enheten vises med riktig størrelse, er sjansene for gjenoppretting bedre.
- Hvis den vises som RAW eller ikke-allokert, skann den med Disk Drill først.
- Gjenopprett filer til den interne disken din eller en annen ekstern disk, aldri tilbake til samme USB-enhet.
Hvis Diskbehandling viser 0 byte, eller disken fortsetter å koble fra hvert par sekunder, slutt å tukle med den. Det tyder mer på maskinvarefeil.
Et lite triks folk glemmer: Hvis bildene dine ble kopiert fra en Windows-PC, se i kildemappene etter miniatyrbilder, midlertidige kopier eller hurtigbuffer for skysynkronisering. OneDrive, Google Drive, Dropbox og til og med Nylige filer i Windows har reddet folk mer enn én gang. Ikke ideelt, men verdt 5 minutter.
Test også USB-enheten etter gjenoppretting med H2testw. Hvis den ikke består en skrive-/lesetest, kast den. Billige flash-stasjoner dør fort, og noen med falsk kapasitet ødelegger data fra første dag. Har sett det skje altfor mange ganger.
Hvis du vil ha en rask visuell guide, hjelper denne:
videoveiledning for datagjenoppretting fra USB-enhet
Ikke la Windows mobbe deg til å formatere den. Den meldingen er i bunn og grunn bare operativsystemet som sier Jeg kan ikke lese dette akkurat nå, ikke filene dine er 100 % borte.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @boswandelaar om å gjenopprette først, men jeg vil legge til én ting folk ofte hopper over: sjekk om selve partisjonen har forsvunnet. Åpne Diskbehandling og se nøye på USB-statusen. Hvis den viser ikke-allokert plass, manglende partisjon eller ingen filsystemetikett, kan det være et problem med partisjonstabellen, ikke bare filkorrupsjon. I slike tilfeller kan verktøy for partisjonsgjenoppretting noen ganger gjenopprette tilgang raskere enn gjenoppretting fil for fil.
Hvis stasjonen er stabil nok til å holde seg tilkoblet, ville jeg skannet den med Disk Drill før jeg prøver noen Windows-reparasjoner. Ikke fordi det er magisk, men fordi det håndterer skadede USB-stasjoner, RAW-partisjoner og slettede partisjoner bedre enn de innebygde verktøyene. Hvis minnepinnen kobler fra tilfeldig, slutt å teste den om og om igjen, fordi gjentatte tilkoblinger kan gjøre en døende flash-enhet verre.
Et punkt hvor jeg er litt uenig med de vanlige rådene: å prøve en Linux live-USB kan være verdt det før du gjør noe inngripende. Noen ganger monterer Linux en stasjon som skrivebeskyttet når Windows bare viser en formateringsadvarsel. Hvis den åpnes der, kopier alt ut med en gang til en annen stasjon.
Sjekk også enkle reservekilder:
- Nylige filer
- OneDrive- eller Google Foto-synkronisering
- E-postvedlegg
- Midlertidige eksportmapper fra apper du har brukt
Og hvis du vil ha en solid oversikt før du bruker programvaren, er denne enkle Disk Drill-anmeldelsen og gjenopprettingsgjennomgangen faktisk nyttig.
Hvis USB-en viser 0 byte, blir varm eller forsvinner under lesing, ville jeg sluttet med gjør det selv og behandlet det som maskinvarefeil.
Hopp over én ting som ingen nevnte tydelig nok: sjekk Hendelsesliste rett etter at du kobler den til. Windows-logger > System. Hvis du ser gjentatte disk-, ntfs- eller volmgr-feil, forteller det deg om dette er filsystemkorrupsjon eller at kontrolleren sliter. Nyttig før du bruker timevis på å gjette.
Jeg er litt uenig i å kjøre mange tester på selve minnepinnen etter at den begynner å vise formateringsmeldingen. Selv “trygge” kontroller legger til lesinger, og ustabil flash kan forverres raskt. Hvis den fortsatt holder seg tilkoblet, ville jeg gjort én forsiktig runde med Disk Drill og stoppet der.
Min vurdering:
- Hvis USB-en viser normal kapasitet, er det et ganske godt tegn.
- Hvis den ber om formatering, men fortsatt har en partisjon, er gjenoppretting ofte mulig.
- Hvis den veksler mellom oppdaget og ikke oppdaget, behandle den som sviktende maskinvare.
Ett ekstra triks: bruk et verktøy som kan lese SMART-lignende USB-broinformasjon hvis tilgjengelig, eller i det minste bekrefte om enhets-ID-en endres mellom gjenkoblinger. Hvis ID-ene fortsetter å endre seg, kan kontrolleren være ustabil.
Fordeler med Disk Drill: enkel forhåndsvisning, håndterer RAW/ulesbare volumer godt, bildebasert gjenoppretting er et pluss.
Ulemper med Disk Drill: dype skanninger kan være trege, filnavn/mapper bevares ikke alltid perfekt, full gjenoppretting kan kreve betalt versjon.
Også verdt å merke seg det @boswandelaar, @codecrafter og @mikeappsreviewer er inne på: gjenopprett først, reparer senere. Jeg vil bare legge til at hvis filene virkelig er uerstattelige, ikke “eksperimenter” for mye. Den billigste feilen er å stoppe tidlig og bruke et profesjonelt laboratorium.