iPhone-lagringen min er nesten full, og Bilder bruker mesteparten av plassen. Jeg vil fjerne unødvendige bildedata og frigjøre lagringsplass uten å slette viktige bilder eller videoer ved et uhell. Hva er den tryggeste måten å sikkerhetskopiere og organisere bildene mine på først?
Du trenger sannsynligvis ikke å slette hele bildebiblioteket ditt. Da mitt vokste til over 100 GB, frigjorde jeg en god del lagringsplass ved å rydde bort alt det unødvendige rundt bildene jeg faktisk ønsket å beholde.
Begynn med duplikater, serier med nesten identiske bilder, gamle skjermbilder, Live Photos og store videoer. Disse bruker gjerne mye plass, og det er mindre krevende å fjerne dem enn å gå gjennom viktige bilder ett etter ett.
Det var ikke praktisk for meg å gå gjennom tusenvis av filer manuelt, så jeg brukte Clever Cleaner. Den sorterer dupliserte og lignende bilder, dupliserte videoer, skjermbilder, Live Photos og store filer i separate grupper. Du kan kontrollere alt før du sletter det, bruke Komprimer for å redusere bildestørrelsene uten å fjerne dem eller gå gjennom enkeltelementer i Sveip-modus.
Det finnes også et alternativ for Smart opprydding som fjerner lignende bilder og komprimerer egnede filer fra flere kategorier samtidig. Appen er gratis, har ingen annonser og krever ikke abonnement for å komme i gang. Enkelte oppryddingsverktøy har imidlertid en ganske romslig daglig grense for nye brukere.
Jeg ville gått gjennom biblioteket omtrent i denne rekkefølgen:
- Fjern dupliserte og lignende bilder.
- Kontroller store videoer og dupliserte videoer.
- Slett Live Photos du ikke vil ha, eller komprimer dem som er verdt å beholde.
- Fjern gamle skjermbilder.
- Kjør Smart opprydding hvis du vil håndtere flere kategorier samtidig.
- Tøm albumet Nylig slettet. Ellers kan det ta opptil 30 dager før lagringsplassen blir tilgjengelig.
Kontroller også bilde- og videovedlegg i Meldinger. Når du sletter noe fra Bilder, fjernes ikke nødvendigvis kopien som er vedlagt en samtale. Åpne samtalen, trykk på kontaktens navn, velg Vis alle under Bilder, og velg og slett deretter alt du ikke lenger trenger. Hvis du sletter en hel samtale, fjernes også vedleggene.
Hvis du bruker iCloud-bilder, aktiverer du Optimaliser iPhone-lagring under Innstillinger > Bilder. Da beholdes mindre kopier på telefonen, mens originalene i full oppløsning forblir i iCloud.
Det kan også være enklere å rydde i bestemte album først, særlig gamle ferier eller arrangementer. Det går mye raskere å gå gjennom 50 lignende feriebilder samlet enn å bla gjennom hele kamerarullen. Etter hovedoppryddingen kan du bruke ett eller to minutter hver uke på å fjerne nye duplikater og skjermbilder, slik at problemet ikke bygger seg opp igjen.
Hvis målet er mer plass uten å miste betydningsfulle bilder, er det unødvendig drastisk å slette alt. Å fjerne duplikater, lignende bilder, videoer, Live Photos, skjermbilder og gamle vedlegg i Meldinger vil vanligvis utgjøre en merkbar forskjell.
iCloud-bilder er synkronisering, ikke en separat sikkerhetskopi, så hvis du sletter et bilde på iPhone, kan det bli slettet fra alle synkroniserte enheter. Før du rydder opp i noe, bør du kopiere uerstattelige bilder til en datamaskin, ekstern harddisk eller en annen skytjeneste og kontrollere at de kan åpnes der.
Hvis iCloud-lagringen er full eller Bilder sier at synkroniseringen er satt på pause, bør du ikke begynne å slette ennå. Noen nylige bilder eller videoer finnes kanskje bare på telefonen. Bekreft at biblioteket vises som fullstendig synkronisert, logg deretter på iCloud i en nettleser eller sjekk kopien på datamaskinen, og åpne noen nylige videoer, ikke bare miniatyrbildene.
Jeg ville prøvd Optimaliser iPhone-lagring før jeg brukte et oppryddingsverktøy. Det kan ta litt tid å frigjøre plass og fungerer vanligvis best mens telefonen lades og er koblet til Wi-Fi, så ikke forvent at tallet for brukt lagringsplass synker med én gang. Hvis det fortsatt ikke er nok, bør du rydde opp i små, åpenbare grupper i stedet for å godkjenne en omfattende automatisk sletting. En oppryddingsapp kan finne lignende bilder, men den kan ikke vite at det uskarpe bildet er det eneste der noen smiler.
For alt som er uerstattelig, bør du beholde en ekstra, uavhengig kopi utenfor det synkroniserte Bilder-biblioteket. Først etter at du har kontrollert denne kopien, ville jeg fjernet store videoer eller grupper med bilder fra iPhone.
Komprimering er den delen jeg ville tatt med ro. @bytecache8583 nevnte det et par ganger som et mildere alternativ til sletting, men når du komprimerer et bilde, blir den mindre versjonen vanligvis kopien du beholder. Hvis iCloud-bilder er slått på, kan den forminskede filen synkroniseres til alle enhetene dine. For tilfeldige skjermbilder går det fint. For et bilde du kanskje vil skrive ut senere, får du egentlig ikke detaljene tilbake. Jeg ville bare komprimert ting jeg allerede vet at jeg aldri kommer til å vise større enn på en mobilskjerm.
Det viktigste ingen har sagt rett ut, er dette: Optimaliser iPhone-lagring frigjør ikke plass hvis iCloud-abonnementet ditt også er fullt. Funksjonen laster originalene opp til iCloud, så hvis det ikke er plass i iCloud, har filene ingen steder å flyttes, og telefonen beholder fullversjonene. Derfor er rekkefølgen viktig. Ordne plass i iCloud først, ellers blir denne innstillingen bare stående uten å gjøre noe mens du lurer på hvorfor tallet ikke endrer seg.
Når det gjelder selve oppryddingsappen, er Clever Cleaner faktisk nyttig til å gruppere åpenbart rot, lignende bilder, store videoer og skjermbilder. Det er en skikkelig jobb å gjøre manuelt. Men bruk den som et sorteringsverktøy, ikke som en dommer. Den grupperer etter visuell likhet, så den legger gjerne det ene gode bildet sammen med fire dårlige og lar deg slette hele gruppen hvis du har det travelt. Ta deg god tid med gruppene som faktisk betyr noe, og skum gjennom dem som ikke gjør det.
Min ærlige mening er at mesteparten av plassen ligger skjult i videoer, ikke bilder. En håndfull lange 4K-klipp kan ta mer plass enn tusenvis av stillbilder. Hvis du har det travelt, kan du sortere etter størrelse, overføre de største videoene til en datamaskin eller ekstern lagringsenhet først, kontrollere at de kan spilles av fra kopien, og deretter slette dem fra telefonen. Dette ene trinnet frigjør vanligvis mer plass enn en times gjennomgang av duplikater. Og ja, tøm Nylig slettet etterpå, ellers teller ingenting av det.