Hvorfor ble den eksterne harddisken min plutselig utilgjengelig med feilmeldingen Parameteren er feil?

Den eksterne harddisken min fungerte normalt, men nå sier Windows at den ikke er tilgjengelig og viser “Parameteren er feil.” Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som forårsaket denne feilen og hvordan jeg trygt kan få tilgang til eller gjenopprette filene uten å gjøre disken verre.

Hvis Windows gir deg 'Parameteren er feil.' på en ekstern disk, ikke gå rett til CHKDSK eller formatering av den. Den feilen betyr ofte at filsystemet eller partisjonsinformasjonen er ødelagt, ikke at filene automatisk er borte. Men reparasjonsverktøy kan skrive endringer til disken, så den tryggere rekkefølgen er: få ut dataene først, og prøv deretter å reparere disken.

Start med de kjedelige kontrollene, for noen ganger er det faktisk bare tilkoblingen:

1. Bruk en annen USB-kabel.
  2. Prøv en annen USB 3.0-port.
  3. Koble disken til en annen datamaskin.
  4. Åpne Diskbehandling og se om Windows oppdager disken og viser riktig kapasitet.

Jeg ville også sjekket diskhelsen før du gjør noe omfattende. CrystalDiskInfo kan vise S.M.A.R.T.-statusen, og Disk Drill har også en innebygd S.M.A.R.T.-overvåker. Hvis du ser advarsler, ventende sektorer, omallokerte sektorer, eller disken stadig kobler seg til og fra, bør du behandle den som om den kan være i ferd med å svikte.

Hvis disken fortsatt vises i Diskbehandling, selv om Filutforsker nekter å åpne den, kan gjenoppretting fortsatt være mulig. Jeg ville gjenopprettet de viktige filene før jeg kjører reparasjoner.

Disk Drill er et greit alternativ for denne typen situasjoner fordi det kan skanne skadede NTFS-, exFAT-, FAT32-, RAW-partisjoner og disker som Windows ikke klarer å montere riktig.

Den tryggere arbeidsflyten ville være:

1. Installer Disk Drill på den interne disken din, ikke på problemdisken.
  2. Hvis den eksterne disken virker ustabil, lag først en byte-for-byte-sikkerhetskopi slik at du kan skanne et image i stedet for å belaste originaldisken.
  3. Kjør en universell skanning på imaget, eller på selve disken hvis den virker stabil.
  4. Forhåndsvis de funne filene før du gjenoppretter noe.
  5. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk, aldri tilbake på den skadede.

Windows-versjonen lar deg også gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nyttig for å sjekke om filene dine faktisk kan gjenopprettes før du betaler.

Når de viktige tingene dine er kopiert til et trygt sted, ville jeg først da tenkt på reparasjoner.

1. Bruk CHKDSK, som chkdsk X: /r, hvis Windows fortsatt gjenkjenner filsystemet.
  2. Prøv TestDisk hvis partisjonen vises som RAW eller CHKDSK ikke vil kjøre. Det er veldig bra på skadede partisjonsstrukturer, men grensesnittet er ikke akkurat nybegynnervennlig.
  3. Hvis gjenopprettingen allerede er gjort og disken bare har logisk korrupsjon, kan en hurtigformatering ofte gjøre den brukbar igjen ved å opprette et rent filsystem.

Det finnes noen Windows-relaterte løsninger det er verdt å sjekke hvis feilen også skjer andre steder, eller med mer enn én disk. Se på desimalskilletegnet i de regionale innstillingene, og kjør SFC pluss DISM for å kontrollere Windows-systemfiler. Det er ikke den vanlige årsaken, men det har hjulpet noen med denne feilen.

Jeg ville sluttet å prøve gjør-det-selv-løsninger hvis disken:

1. klikker eller piper,
  2. kobler fra gjentatte ganger,
  3. forsvinner fra Diskbehandling,
  4. viser alvorlige S.M.A.R.T.-feil,
  5. eller ikke kan holde seg tilkoblet lenge nok til at Disk Drill fullfører skanningen.

På det tidspunktet begynner det å se ut som maskinvarefeil. Å holde disken slått på og skanne den gjentatte ganger kan gjøre gjenopprettingen vanskeligere.

For alt som virkelig er uerstattelig, er et profesjonelt datagjenopprettingslaboratorium den tryggere veien. De fleste gode laboratorier evaluerer disken først og gir deg et pristilbud før de gjør arbeidet. Mange jobber også etter prinsippet 'ingen data, ingen betaling', som betyr at du vanligvis ikke betaler for selve gjenopprettingen hvis de ikke får tilbake noe. En logisk gjenoppretting kan starte rundt 300-600 USD, mens saker som krever renrom eller maskinvarereparasjon ofte ligger mer på 700 til 2,000+ USD.

Og etter at dette er over, ha minst to kopier av alt som er viktig. Eksterne disker er fine for sikkerhetskopier, men de er et dårlig sted for den eneste kopien av flere år med bilder eller dokumenter. En ekstra ekstern disk eller en skysikkerhetskopi kan redde deg fra akkurat denne panikken senere.

Ikke fortsett å tvinge den til å åpne i Explorer hvis den henger, fordi hvert nytt forsøk kan gjøre at en dårlig disk eller en dårlig USB-bro oppfører seg verre. @mikeappsreviewer har rett i at du bør hente ut dataene først, men jeg ville skilt mellom selve disken og kabinettproblemet hvis mulig. Mange tilfeller av parameteren er feil på eksterne disker skyldes egentlig at USB-adapteren, strømforsyningen eller kretskortet i kabinettet oppfører seg feil, spesielt på større 3,5-tommers disker. Hvis det er en ekstern skrivebordsdisk, prøv den originale strømadapteren eller en annen som du vet fungerer med samme spesifikasjoner. Hvis det er en ren SATA-disk i en billig dokkingstasjon, prøv en annen dokkingstasjon eller en direkte SATA-tilkobling. Bare vær forsiktig med merkede eksterne disker som enkelte WD/My Book-modeller, fordi kabinettet kan håndtere kryptering, så å fjerne disken kan få det til å se verre ut, ikke bedre. Hvis Windows viser riktig størrelse, men ikke noe brukbart filsystem, gjenopprett eller lag et image av den først. Hvis den viser feil størrelse, 0 byte eller kobler seg fra, slutt å behandle det som et Windows-reparasjonsproblem.

Ikke klikk på Initialize, Format eller “Scan and fix” bare fordi Windows tilbyr det. Disse meldingene er Windows som prøver å gjøre volumet brukbart igjen, ikke Windows som er forsiktig med filene dine. Hvis partisjonstabellen eller filsystemet er skadet, kan det å godta feil melding gjøre et gjenopprettbart rot til en vanskeligere gjenopprettingsjobb.

Det irriterende med “The parameter is incorrect” er at det er mer et symptom enn en diagnose. Det kan skyldes en dårlig USB-kabel, et ustabilt kabinett, filsystemkorrupsjon etter en usikker frakobling, dårlige sektorer der NTFS/exFAT lagrer viktig metadata, eller at Windows blir forvirret av et volum det ikke klarer å montere riktig. Så jeg ville behandlet disken som “skrivebeskyttet” foreløpig. Sjekk Diskbehandling først. Hvis den viser riktig størrelse og partisjonen fortsatt er der, kopier eller gjenopprett filer før du prøver reparasjoner. Hvis den ber om å initialisere disken, avbryt. Hvis den viser RAW, ikke formater den bare for å se hva som skjer.

En billigere hurtigtest som ikke har blitt nevnt så mye, er å prøve å kopiere utenfor vanlige Windows Utforsker, fordi Utforsker er elendig med halvødelagte disker. En Linux live-USB eller til og med en filbehandler som ikke henger seg like lett, kan noen ganger la deg hente mapper fra en disk Windows nekter å åpne. Det erstatter ikke gjenopprettingsprogramvare, og hvis disken klikker, kobler fra eller viser SMART-problemer, er det fortsatt tryggere å lage et avbildning først. Disk Drill er greit for skanning hvis disken forblir tilkoblet, men ikke fortsett å kjøre fullstendige skanninger om og om igjen på en disk som tydelig faller ut. I så fall er problemet sannsynligvis ikke lenger “Windows som er Windows.”