Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de prullenmand geleegd voordat ik besefte dat ze weg waren. Ik ben op zoek naar betrouwbare dataherstelsoftware voor Mac die veilig, effectief en eenvoudig te gebruiken is, omdat ik werkdocumenten en foto’s zo snel mogelijk moet herstellen.
Ik ben een tijd geleden op zoek gegaan naar gratis Mac-herstelapps, en de lijst was veel korter dan ik had verwacht. De meeste zogenaamd gratis apps laten je scannen, miniaturen zien en maken je lekker met herstelbare bestanden, om vervolgens precies te stoppen wanneer je de exportknop nodig hebt. Op nieuwere Macs wordt het nog erger. APFS-ondersteuning is wisselvallig, Apple Silicon breekt oudere tools, en sommige apps voelen verlaten aan.
Een paar gratis opties vond ik toch de moeite waard.
- PhotoRec
Als je iets zonder betaalmuur wilt, is PhotoRec degene waar ik steeds op terugkwam. Het is open source, lelijk en nuttig. Ik heb het ooit gebruikt op een beschadigde SD-kaart, en het haalde bestanden terug die andere apps niet eens konden weergeven. Hetzelfde gebeurde op een corrupte externe schijf. Het deed meer dan ik had verwacht.
De keerzijde is de interface. Het draait in Terminal, dus als je een hekel hebt aan commandoregeltools, haak je waarschijnlijk snel af. Ook komen herstelde bestanden meestal terug met generieke namen en zonder mapstructuur. Je krijgt de data, maar de organisatie is weg. Als je belangrijkste doel is om eerst de bestanden te redden en de chaos later te sorteren, houdt het nog steeds stand.
- Exif Untrasher
Deze is veel beperkter. Hij is gratis, simpel en vooral gericht op het herstellen van JPEG-foto’s van geheugenkaarten en camera’s. Ik heb het een keer geprobeerd voor een klus met alleen foto’s, en het was eenvoudig genoeg, maar ik zou het niet behandelen als een volwaardige herstelsuite. Het voelt meer als een hulpmiddel voor één doel dat je bewaart voor één specifiek probleem.
Als je bereid bent te betalen, had ik de soepelste ervaring met Disk Drill. Voor gebruik op de Mac voelde het als de minst irritante optie. Het werkte in mijn tests netjes met APFS, raakte niet van slag van Apple Silicon, en las externe SSD’s, USB-sticks, SD-kaarten en zelfs Time Machine-volumes zonder dat ik met de app hoefde te worstelen.
Wat mij opviel:
- Voorvertoning werkte goed vóór herstel, wat tijd bespaarde.
- Verwijderde en geformatteerde schijven gaven betere resultaten dan ik had verwacht.
- Het bevat byte-voor-byte back-upimages, wat belangrijk is als je schijf het begeeft.
- Ondersteuning voor foto’s en video’s is sterk, inclusief RAW-cameraformaten.
- Het is makkelijker in gebruik dan tools zoals R-Studio of PhotoRec.
Eén ding is belangrijker dan de app die je kiest. Stop met schrijven naar de schijf zodra je dataverlies opmerkt. Dat heb ik jaren geleden op de harde manier geleerd. Op SSD’s wist TRIM verwijderde blokken snel, en op moderne Macs krijg je niet veel tijd. Herstel ook naar een andere schijf. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde schijf is een slechte gok.
Als de bestanden op je interne Mac-SSD stonden, stop dan nu met het gebruiken ervan. Dat deel is belangrijker dan de app. Zodra TRIM draait, dalen de herstelkansen snel.
Ik ben het op één punt met @mikeappsreviewer eens: gratis Mac-hersteltools zijn schaars. Ik ben het voor deze situatie niet helemaal eens over PhotoRec. Het werkt, maar voor een normale verwijderde-bestandenklus op Mac zijn de verloren bestandsnamen en mapstructuur lastig.
Mijn korte lijst:
-
Disk Drill
Beste balans tussen veiligheid, gebruiksgemak en scankwaliteit op macOS.
Goed met APFS, externe schijven, SD-kaarten, USB-sticks.
De preview is handig, dus je verspilt minder tijd.
Maak eerst een back-up op byte-niveau als de schijf instabiel lijkt. -
R-Studio
Beter voor gevorderde gebruikers.
Meer controle, meer details van het bestandssysteem.
De interface is niet gebruiksvriendelijk. Het is makkelijk om fouten te maken als je nieuw bent. -
EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
Eenvoudig in gebruik.
Redelijke resultaten op externe media.
Ik heb wisselende resultaten gezien op nieuwere Macs, dus ik zou het onder Disk Drill plaatsen.
Als je een makkelijk leesbaar overzicht wilt van de beste Mac-software voor gegevensherstel, dan is dit een degelijke samenvatting van de top 5 beste tools voor gegevensherstel voor Mac en externe schijven:
bekijk de beste Mac-tools voor gegevensherstel in actie
Kleine tip. Herstel naar een andere schijf, niet terug naar je Mac. Die fout verpest herstelpogingen snel. Als je verwijderde bestanden op een externe HDD stonden, zijn je kansen veel beter. Als ze op de interne SSD stonden, handel dan snel.
Als dit de interne SSD van je Mac was, zou ik iets minder optimistisch zijn dan @mikeappsreviewer en @techchizkid het laten klinken. Ze hebben gelijk dat sommige tools degelijk zijn, maar op moderne Macs kan herstel van verwijderde bestanden van de interne schijf snel misgaan door het gedrag van SSD’s. Software is dus belangrijk, maar waar de bestanden van zijn verwijderd is nog belangrijker.
Voor daadwerkelijke apps is mijn korte mening:
- Disk Drill for Mac is waarschijnlijk de makkelijkste praktische optie als je iets veiligs wilt en niet al te technisch. De interface is overzichtelijk, voorbeelden zijn handig en het gaat meestal beter om met APFS dan veel oudere Mac-hersteltools.
- Data Rescue is er nog een die ik op zijn minst zou noemen. Het bestaat al heel lang en voelt wat behoudender aan dan sommige flitsende herstelapps.
- R-Studio is krachtig, maar eerlijk gezegd een beetje overdreven als je gewoon je verwijderde documenten/foto’s terug wilt zonder er een weekendproject van te maken.
Eén ding waar ik het licht mee oneens ben: mensen springen altijd meteen naar gebruik eerst de gratis tool. Ik snap waarom, maar als de bestanden belangrijk zijn, gebruik ik liever eerst de app die me de beste kans geeft in plaats van tijd te verliezen met omslachtiger spullen. Elke minuut dat je de Mac normaal gebruikt betekent meer schrijfacties, meer risico, meer ellende.
Installeer herstelsoftware ook niet op dezelfde schijf waarvan je probeert te herstellen. Dat is de klassieke oeps-fout.
Als je meer meningen wilt, is deze thread best nuttig: beste opties voor Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden en externe schijven
Korte versie:
- Externe schijf / SD-kaart = redelijke kans
- Interne Mac SSD = misschien, maar handel snel
- Makkelijkste aanbeveling = Disk Drill
- Heel belangrijke bestanden = overweeg een professionele service voordat je van alles blijft aanklikken
Als de bestanden zijn verwijderd van een externe schijf, SD-kaart of USB, ben ik optimistischer dan wanneer ze op de interne Mac-SSD stonden. Dat verschil is enorm.
Mijn kijk is iets anders dan die van @techchizkid, @espritlibre en @mikeappsreviewer: mensen richten zich te veel op de app-lijst en te weinig op of de schijf fysiek gezond is. Als de schijf tikkende geluiden maakt, de verbinding verbreekt of ongewoon traag wordt, kan software de situatie verergeren. In dat geval: maak eerst een kloon of stop en overweeg een lab.
Qua software is Disk Drill degene die ik aan de meeste Mac-gebruikers zou geven.
Voordelen van Disk Drill
- overzichtelijke Mac-interface
- goede APFS-ondersteuning
- eenvoudige bestandsvoorbeeldweergave
- kan externe media goed scannen
- bevat opties voor schijfkopieën / back-ups
Nadelen van Disk Drill
- niet goedkoop als je daadwerkelijk herstel nodig hebt
- scanresultaten kunnen overweldigend zijn op grote schijven
- herstel van interne SSD’s op nieuwere Macs blijft wisselvallig door TRIM, niet omdat de app slecht is
Ik zou R-Studio alleen aanraden als je comfortabel bent met het lezen van partities en bestandssysteemdetails. PhotoRec kan nog steeds redding brengen, maar ik ben het met de anderen eens dat de chaos met bestandsnamen meedogenloos is. Data Rescue is ook het bekijken waard als je iets wilt dat wat klassieker en voorzichtiger aanvoelt.
Een impopulaire mening: als de verwijderde bestanden echt cruciaal zijn, sla dan het experimenteren met drie verschillende apps achter elkaar over. Kies één degelijk hulpmiddel, bij voorkeur Disk Drill, scan vanaf een andere schijf en herstel elders. Te veel trial-and-error is hoe mensen iets herstelbaars veranderen in definitief weg.