Kan ik een schijf herstellen die ik per ongeluk heb geformatteerd in Schijfbeheer?

Ik heb per ongeluk Schijfbeheer gebruikt om de verkeerde schijf te formatteren, en nu zijn belangrijke bestanden verdwenen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om gegevens te herstellen van een per ongeluk geformatteerde schijf zonder de situatie erger te maken. Op zoek naar advies over herstelstappen, software en of de schijf nog kan worden hersteld.

Ik herinner me nog steeds dat ik per ongeluk de verkeerde schijf leegmaakte. Het formatteren was klaar, Verkenner toonde een leeg volume, en ja, ik voelde me een moment misselijk. Ik dacht dat ik het hele ding voorgoed had gewist. Het bleek ernstig, maar niet altijd fataal. Als je per ongeluk een schijf hebt geformatteerd, is de eerste stap eenvoudig. Blijf ervan af.

Als het een externe schijf is, koppel die dan nu los. Als het een interne schijf is, installeer dan niets, kopieer geen bestanden en download er niets naartoe. Ik heb mensen de schade zien verergeren door vijf willekeurige oplossingen achter elkaar te proberen. Elke nieuwe schrijfactie brengt oude gegevens in gevaar. Zodra sectoren zijn overschreven, krijg je geen tweede kans.

Voordat je recoverytools gaat gebruiken, controleer of je bestanden niet al ergens anders bestaan. Ik weet het, dat klinkt vanzelfsprekend. Toch heb ik verdwenen mappen zien opduiken in OneDrive, Google Drive, iCloud en oude momentopnamen van Windows Bestandsgeschiedenis. Besteed daar eerst vijf minuten aan. Soms is de klus van gegevensherstel voorbij voordat die begint.

Welke formattering is gewijzigd en welke niet

Hier lopen mensen vaak op vast. Geformatteerd betekent niet altijd hetzelfde niveau van schade.

1. Een snelle formattering wist meestal de bestandssysteemrecords, het deel dat je besturingssysteem gebruikt om bestanden en mappen bij te houden. De schijf lijkt leeg, maar de ruwe gegevens staan er vaak nog totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Daarom is herstel na een snelle formattering vaak nog mogelijk.

2. Een volledige formattering is een ander verhaal. Op moderne systemen schrijft die meestal over de hele schijf en controleert tegelijk op slechte sectoren. Als de oude gegevens tijdens dat proces zijn overschreven, haalt herstelsoftware ze niet meer terug. De kans daalt sterk na een volledige formattering.

Als back-ups niets opleveren, zou ik overstappen op herstelsoftware. Ik heb er in de loop van de tijd een heleboel geprobeerd, en voor geformatteerde schijven begin ik meestal met Disk Drill.

Waarom deze als eerste. Die is eenvoudiger dan de meeste, werkt op Windows en Mac, en ondersteunt gangbare bestandssystemen zonder dat je hoeft te worstelen met de interface. Een onderdeel dat ik meer waardeerde dan ik had verwacht, was Byte-to-Byte Backup. In plaats van tijdens het herstel op de originele schijf te blijven werken, maak je er een image van en scan je die image. Als de schijf oud is, kuren heeft of vreemde geluiden maakt, zou ik elke keer voor deze aanpak kiezen.

Basisherstelproces

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf.

2. Voer een scan uit op de geformatteerde schijf.

3. Open voorbeelden van de bestanden die het vindt.

4. Kies wat je terug wilt hebben.

5. Herstel alles naar een andere schijf, nooit naar de geformatteerde.

Het voorbeeldgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Als een foto goed wordt weergegeven in de voorbeeldweergave, of een document daar zonder problemen opent, zijn je kansen beter. Het is geen garantie, maar wel een sterk teken.

Als je een gratis optie wilt en een wat ruwere tool geen probleem vindt, is PhotoRec nog steeds een van de betere keuzes. Ik heb het jaren geleden gebruikt op een geheugenkaart en het haalde veel terug, maar het sorteren van de output was een rommeltje. Bestandsnamen waren verdwenen. De mapstructuur was ook weg. Je eindigt met honderden of duizenden algemeen benoemde bestanden, dus houd rekening met opschonen na het herstel.

Dit soort dingen is vooral een kwestie van tijd. Hoe meer je de schijf gebruikt na het formatteren, hoe slechter je kansen worden. Ik heb bijna volledige herstelacties gezien na een snelle formattering. Ik heb ook gezien dat mensen herstelbare gegevens verloren omdat ze de schijf nog een uur bleven gebruiken. Dus stop met schrijven, controleer back-ups en scan dan. In die volgorde.

Stop eerst met het koppelen en opnieuw scannen van de schijf in Windows. Schijfbeheer schrijft ook kleine wijzigingen weg. Als dit een snelle formattering was, zijn je kansen nog steeds redelijk. Als het een volledige formattering op een harde schijf was, dalen de kansen flink. Op een SSD maakt TRIM het snel erger.

Eén kleine kanttekening bij @mikeappsreviewer. Ik zou niet beginnen met een normale bestandsscan als de schijf vreemd doet, traag is of de verbinding verbreekt. Ik zou er eerst een image van maken en dan vanaf de kopie werken. Minder belasting voor de bron.

Wat ik zou doen:

1. Haal de schijf offline.
  2. Controleer de SMART-status met een alleen-lezen-tool als dat mogelijk is.
  3. Als SMART er slecht uitziet, of de schijf klikt, stop dan. Tijd voor een lab.
  4. Als de status er goed uitziet, maak dan een sectorimage naar een andere schijf met evenveel of meer ruimte.
  5. Scan de image, niet het origineel.

Disk Drill is hiervoor prima omdat het goed omgaat met geformatteerde partities en de preview je helpt bestanden te controleren vóór herstel. Herstel naar een andere schijf. Nooit terug naar dezelfde. Als bestandsnamen belangrijk zijn, gebruik dan een tool met reconstructie van het bestandssysteem, niet alleen file carving.

Ook, als BitLocker vóór de formattering was ingeschakeld en je de sleutel niet hebt, wordt herstel al snel erg lastig.

Als je een uitleg stap voor stap wilt, is deze stap-voor-stap video over herstel van een geformatteerde harde schijf makkelijk te volgen.

Korte versie: snelle formattering op HDD, redelijke kans. Volledige formattering of SSD met TRIM, een stuk minder. Als de gegevens erg belangrijk zijn, stop dan nu met doe-het-zelf-pogingen. Eén verkeerde schrijfactie en het wordt snel erger.

Ja, soms. Maar het antwoord hangt minder af van Disk Management deed het en meer van wat voor soort schijf en wat voor soort formattering.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @caminantenocturno, maar ik wil nog één extra punt benadrukken: mensen zijn geobsedeerd door het woord formatteren, terwijl het echte gevaar activiteit na het formatteren is. Zelfs Windows normaal opstarten kan rommel schrijven op de plek waar je oude bestanden stonden. Dus als die schijf intern is en vanaf je hoofdsysteem is geformatteerd, telt elke minuut een beetje mee.

Een paar reality checks:

• HDD + snelle formattering = meestal de beste kans op doe-het-zelf herstel
  • HDD + volledige formattering = veel slechter
  • SSD / NVMe + TRIM ingeschakeld = kan snel verkeerd aflopen, soms onherstelbaar zelfs als het eenvoudig lijkt
  • Versleutelde schijf = een heel ander probleem

Eén ding dat ik zou vermijden is een hoop reparatie-opdrachten uitvoeren:

• geen CHKDSK
  • niet initialiseren
  • geen nieuwe partitie maken
  • niet defragmenteren
  • herstelde bestanden niet terug opslaan op dezelfde schijf

Dat is hoe mensen herstelbaar veranderen in jammer dan.

Als de schijf gezond is en geen klikkende geluiden maakt, is een verstandige route:

1. sluit hem indien mogelijk aan als secundaire schijf
  2. gebruik herstelsoftware vanaf een andere schijf
  3. scan eerst op verloren partities en bestaande bestandsrecords
  4. ga daarna pas over op diepe scan / signaturescan als dat nodig is

Disk Drill is hier een redelijke keuze omdat het per ongeluk geformatteerde schijven vrij goed aankan en je bestanden laat bekijken voordat je ze herstelt. Die preview is belangrijker dan mensen denken. Als je documenten of fotos daadwerkelijk openen in de preview, is dat een redelijk teken dat het herstel echt is en niet alleen neppe bestandsnamen in een lijst.

Als je een leesbare uitleg wilt, is deze Disk Drill review en herstelgids voor geformatteerde schijven waarschijnlijk dichter bij wat je nodig hebt dan willekeurige paniekvideos op YouTube.

Mijn enige echte meningsverschil met de eerdere reacties is dit: als de gegevens echt onvervangbaar zijn, ga dan niet meerdere apps testen alleen om resultaten te vergelijken. Kies één degelijke methode, maak eerst een image als dat mogelijk is, en laat de bron onaangeroerd. Te veel pogingen kunnen een slechte situatie erger maken, vooral bij een zieke schijf.

Als je aangeeft of het was:

• HDD of SSD
  • snelle of volledige formattering
  • intern of extern
  • Windows-versie
  • BitLocker ja/nee

…kunnen mensen je vrij snel vertellen of doe-het-zelf herstel nog kans maakt of dat het tijd is voor een lab.