Kan ik een SD-kaart repareren zonder belangrijke bestanden te verliezen?

Mijn SD-kaart wordt plotseling niet meer gelezen nadat ik er foto’s en werkbestanden op had gezet, en nu zeggen zowel mijn telefoon als mijn computer dat deze moet worden gerepareerd of geformatteerd. De bestanden erop zijn erg belangrijk, dus ik probeer uit te zoeken of SD-kaartreparatie veilig is, welke herstelstappen ik het beste eerst kan proberen en hoe ik een corrupte SD-kaart kan herstellen zonder het gegevensverlies erger te maken.

Ik heb dit vaak genoeg meegemaakt om het niet meer als een kleine storing te behandelen. Wanneer een SD-kaart defect raakt, raken mensen meestal in paniek, kiezen ze de eerste reparatieoptie die ze zien en maken ze de situatie erger. Als je kaart foto's, video's, schoolbestanden, werkdocumenten of wat dan ook bevat, neem dan even gas terug.

Als je telefoon, camera of pc een melding geeft dat de kaart moet worden geformatteerd, formatteer deze dan niet eerst. Ik negeerde dit jaren geleden een keer en betaalde daarvoor met een hoop bestanden die maar half te herstellen waren. Formatteren overschrijft het bestandssysteem, en hoewel herstel daarna soms nog mogelijk is, worden je kansen meestal slechter. De eerste stap is herstel, niet reparatie.

Stop ook meteen met het gebruiken van de kaart. Maak er geen extra foto's mee. Zet er geen bestanden op. Laat geen enkele app tijdelijke gegevens erop schrijven. Elke nieuwe schrijfactie knabbelt aan wat je mogelijk nog kunt terughalen.

Om gegevens van een beschadigde kaart af te halen, kies ik meestal eerst voor herstelsoftware voordat ik reparatietools aanraak.

Van alles wat ik heb geprobeerd, is Disk Drill degene waarmee ik de minste problemen heb gehad. Het kan overweg met de gebruikelijke vervelende gevallen, verwijderde bestanden, kaarten die als RAW verschijnen, kapotte bestandssystemen, zelfs kaarten die zijn geformatteerd. Wat ik het prettigst vind, is de byte-voor-byte back-upoptie. Als de kaart zich instabiel gedraagt, maak ik eerst een image en scan ik die in plaats van steeds opnieuw op de originele kaart te hameren. Dat heeft me ooit gered bij een microSD uit een oude drone, waarbij de kaart om de paar minuten werd losgekoppeld. Na het scannen kun je een voorbeeld bekijken van wat er is gevonden en de herstelde bestanden ergens anders opslaan. Gebruik daarvoor een andere schijf, niet dezelfde SD-kaart.

Nadat je belangrijke bestanden terug zijn en je er een paar hebt geopend om te controleren of ze niet beschadigd zijn, kun je proberen de kaart zelf te repareren.

Methode 1: Sluit eerst de kaartlezer uit

Dit wordt voortdurend over het hoofd gezien. De SD-kaart is niet altijd het probleem. Ik heb slechte USB-kaartlezers, goedkope adapters en versleten laptopsleuven een gezonde kaart dood laten lijken.

Probeer dit:

1. Verwijder de SD-kaart en sluit deze opnieuw aan met een andere kaartlezer of adapter.
  2. Gebruik een andere USB-poort.
  3. Test hem op een andere computer als je er een in de buurt hebt.

Als de kaart ergens anders ineens prima wordt gelezen, was de kaartlezer het probleem, niet de kaart.

Methode 2: Geef het een stationsletter in Windows

Soms ziet Windows de kaart op de achtergrond, maar koppelt deze nooit in Verkenner. Deze staat dan in Schijfbeheer zonder toegewezen letter, wat erger lijkt dan het is.

1. Druk op Windows + X en open vervolgens Schijfbeheer.
  2. Zoek de SD-kaart in de lijst.
  3. Klik met de rechtermuisknop op de partitie.
  4. Selecteer Stationsletter en paden wijzigen.
  5. Kies Toevoegen of Wijzigen.
  6. Wijs een ongebruikte stationsletter toe en druk op OK.

Controleer daarna Verkenner opnieuw.

Methode 3: Gebruik Windows-foutcontrole

Als de schade aan het bestandssysteem gering is, lost het ingebouwde reparatiehulpmiddel het soms op zonder veel gedoe.

1. Open Verkenner.
  2. Klik met de rechtermuisknop op de SD-kaart.
  3. Open Eigenschappen.
  4. Ga naar het tabblad Extra.
  5. Klik op Controleren onder Foutcontrole.
  6. Laat Windows de scan uitvoeren.

Ik zou hier geen wonderen verwachten, maar voor kleine fouten werkt het vaak goed genoeg om het te proberen.

Methode 4: CHKDSK uitvoeren

Als het gewone Windows-hulpprogramma niets doet, ga ik verder met CHKDSK. Het is directer en soms ontdekt het schade aan het bestandssysteem die het andere hulpprogramma over het hoofd ziet.

1. Plaats de SD-kaart en noteer de stationsletter.
  2. Zoek naar Opdrachtprompt.
  3. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Als administrator uitvoeren.
  4. Typ: chkdsk X: /r
  5. Vervang X door de letter van je SD-kaart.
  6. Druk op Enter en wacht.

Als de kaart fysiek defect raakt, verricht CHKDSK geen wonderen. Toch ruimt het bij logische fouten soms dingen op.

Methode 5: Een ontbrekende partitie herstellen met TestDisk

Als de kaart wordt weergegeven als niet-toegewezen, of de partitie verdwenen is, dan zou ik hier als volgende kijken. TestDisk is old-school en een beetje ruw aan de randen, maar het werkt.

1. Download en open TestDisk.
  2. Selecteer de SD-kaart.
  3. Gebruik het type partitietabel dat het voorstelt.
  4. Kies Analyze.
  5. Voer Quick Search uit.
  6. Controleer de partities die het vindt.
  7. Als je oorspronkelijke partitie verschijnt, gebruik dan Write om de partitietabel te herstellen.

De interface voelt alsof die uit 2006 is ontsnapt, ja. Nog steeds een van de betere gratis opties wanneer een partitie verdwijnt.

Methode 6: De kaart formatteren

Als het herstel is voltooid en reparatiepogingen niets hebben opgeleverd, formatteer dan de kaart en kijk of deze weer bruikbaar wordt.

1. Open Verkenner.
  2. Klik met de rechtermuisknop op de SD-kaart en selecteer Formatteren.
  3. Kies exFAT voor de meeste moderne SD-kaarten.
  4. Laat de grootte van de toewijzingseenheid op de standaardinstelling staan.
  5. Klik op Start.

In dit stadium is het risico verdwenen, omdat je bestanden al ergens veilig gekopieerd zouden moeten zijn.

Nog één ding. Als dezelfde SD-kaart steeds opnieuw corrupt raakt, vertrouw ik die niet meer. Punt. Flashgeheugen slijt. Terugkerende corruptie is vaak een vroege waarschuwing. Je kunt hem vandaag misschien repareren en weer aan de praat krijgen, zeker, maar ik zou er daarna geen trouwfoto’s, reisbeelden of iets anders onvervangbaars meer op zetten. Ik heb eerder geprobeerd om oude kaarten nog wat langer mee te laten gaan. Soms krijg je er nog een paar weken uit. Soms begeeft hij het de volgende dag. Echt de moeite niet waard.

Ja, maar reparatie komt na herstel.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, druk niet op Formatteren. Ik zou nog een stap verder gaan. Sla ook reparatieprompts op basis van je telefoon over. Telefoons bieden graag een “oplossing” aan en wissen vervolgens de kaart.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Zet de SD-kaart indien mogelijk in een schrijfveilige situatie.
    Gebruik een USB-lezer met een full-size SD-adapter die een vergrendelingsschakelaar heeft. Het is geen perfecte schrijfbeveiliging op alle lezers, maar het verlaagt het risico.

2. Controleer hoe de kaart wordt weergegeven in Schijfbeheer of Schijfhulpprogramma.
    Als je de volledige capaciteit ziet, zoals 64GB of 128GB, zijn de kansen op gegevensherstel veel beter.
    Als er 0 bytes, geen media staat of de kaart steeds wordt losgekoppeld, wijst dat eerder op hardwarefalen.

3. Maak eerst een image van de kaart.
    Dit is belangrijker dan reparatietools uitvoeren. Als de kaart instabiel is, belast elke nieuwe leesactie haar extra. Disk Drill is hiervoor prima, omdat je er een back-up op byteniveau mee kunt maken en daarna de image kunt scannen in plaats van de stervende kaart. Dat is imo de veiligste route.

4. Herstel bestanden naar een andere schijf.
    Niet terug naar de SD-kaart. Nooit. Controleer na het herstel een paar foto’s en documenten zodat je weet dat ze openen.

5. Test de kaart pas na het herstel.
    Formatteer haar dan met de SD Card Formatter-tool van de SD Association, niet met Windows snel formatteren als eerste keuze. Ik weet dat mensen dol zijn op CHKDSK, maar op onbetrouwbare flashmedia heb ik gezien dat het een rommelig bestandssysteem in een nog grotere puinhoop verandert. Geweldig bij sommige logische fouten, maar geen goed idee op een kaart met zwakke hardware.

Nog één ding. Als zowel je telefoon als je pc vragen om de kaart te repareren, zou ik de kaart niet meer vertrouwen voor werkbestanden. Misschien voor tijdelijke overdrachten, dat is alles. Flashkaarten falen stilletjes en dan ineens volledig.

Als je een leesbare handleiding wilt, behandelt deze video de stappen voor SD-kaartherstel op een eenvoudige manier: een hoog gewaardeerde walkthrough van dataherstelsoftware voor beschadigde SD-kaarten.

Kort gezegd, ja, je hebt een kans om de bestanden te redden zonder ze te verliezen, maar herstel eerst, repareer later.

Ja, soms. Maar ik ben het eigenlijk niet eens met het idee dat je überhaupt meteen moet beginnen met repareren als de kaart op meerdere apparaten al aangeeft dat die moet worden hersteld. Dat betekent meestal dat het bestandssysteem beschadigd is, en reparatietools kunnen dingen absoluut genoeg herschikken om later herstel juist lastiger te maken.

@mikeappsreviewer en @yozora hebben gelijk dat je niet eerst moet formatteren, maar ik wil nog één ding toevoegen dat mensen vaak overslaan: controleer hoe de kaart zich gedraagt voordat je iets probeert te repareren. Als Windows vastloopt wanneer je hem opent, de kaart verdwijnt en weer verschijnt, of de kopieersnelheid vrijwel naar nul zakt, dan is dat vaak niet alleen corruptie. Dan is de kaart aan het falen. In dat geval is herstel vanaf een image of kloon veel veiliger dan rommelen met het origineel.

Wat ik zou doen:

• Stop helemaal met het gebruiken van de SD-kaart
  • Maak de contactpunten voorzichtig schoon en probeer een andere kaartlezer
  • Als hij al is het maar kort wordt aangekoppeld, kopieer dan eerst de belangrijkste bestanden, niet alles in één enorme batch
  • Als hij niet goed wordt aangekoppeld, gebruik dan Disk Drill om een back-up op byte-niveau te maken en scan die in plaats daarvan
  • Sla herstelde bestanden op je computer of externe schijf op, nooit terug op de SD-kaart

Nog iets wat mensen niet vaak genoeg noemen: als je foto’s belangrijk zijn, controleer dan de herstelde bestanden. Dat een JPG-miniatuur opent, betekent niet dat het volledige bestand intact is. Hetzelfde geldt voor werkdocumenten. Open een paar willekeurige bestanden.

Na het herstel kun je de kaart gerust testen of formatteren als je wilt. Maar eerlijk? Als zowel je telefoon als je pc klagen, zou ik hem met pensioen sturen. SD-kaarten zijn goedkoop. Verloren bestanden niet. Ik heb het meegemaakt, en het is echt waardeloos tbh.

Als je meer praktische tips voor het herstellen van bestanden van een corrupte SD-kaart wilt, is die thread ook de moeite waard om te lezen.

Ik ben iets minder optimistisch over het woord herstel dan @yozora, @mike34 en @mikeappsreviewer. Soms is de kaart niet echt op een betrouwbare manier te herstellen. Soms krijg je maar één goede kans om gegevens eraf te halen voordat die verder achteruitgaat.

Een paar dingen die ik zou toevoegen en die zij niet echt benadrukten:

• Controleer of de kaart ongewoon heet wordt in de kaartlezer. Als dat zo is, stop dan. Dat kan wijzen op hardwareproblemen.
  • Kijk in Windows in Event Viewer naar schijf- of verwisselbare-mediafouten. Als je herhaalde I/O-fouten ziet, behandel het dan als falende hardware, niet als eenvoudige corruptie.
  • Als de kaart een paar seconden leesbaar is, haal dan eerst de meest onvervangbare bestanden eraf in plaats van een volledige drag-and-drop-kopie te maken.
  • Vermijd het volledig om het vanaf de telefoon te repareren. Telefoons zijn slecht in het geven van nuttige details.

Over Disk Drill: het is hier vooral logisch voor imaging en herstel, niet voor reparatie.

Voordelen:

• gemakkelijk in gebruik
  • kan een back-up op byte-niveau maken
  • geeft een voorbeeld van veel bestandstypen
  • goed voor RAW of beschadigde kaarten

Nadelen:

• niet de goedkoopste optie
  • diepe scans kunnen even duren
  • als de kaart fysiek aan het overlijden is, kan geen enkele software resultaten garanderen

Als de kaart zichtbaar is met de juiste grootte, zijn de kansen op herstel redelijk. Als er geen medium, 0 bytes wordt weergegeven of de kaart steeds de verbinding verbreekt, zou ik vrij snel stoppen met zelf proberen en professionele recovery alleen overwegen als de bestanden de kosten waard zijn.

En eerlijk gezegd: zodra je de bestanden hebt hersteld, stel die SD-kaart dan buiten gebruik. Zelfs als die later probleemloos kan worden geformatteerd, zou ik die niet opnieuw vertrouwen voor werkbestanden.