Min hårddiskpartition ändrades plötsligt till RAW efter en omstart, och nu säger Windows att jag måste formatera den innan jag kan använda den. Den innehåller viktiga personliga filer, och jag försöker återställa data från RAW-partitionen utan att förvärra situationen. Har någon lyckats fixa detta eller hittat en säker metod för dataåterställning från RAW-partition som faktiskt fungerar?
Jag har varit med om det här mer än en gång, och ja, du kan få ut filer från en RAW-partition utan att formatera den först. Jag formaterade inte någon av gångerna. Jag skulle inte börja där, tbh. Formatering hör hemma nära slutet, efter att dina filer har räddats och kontrollerats.
Vad RAW vanligtvis betyder är enkelt. Partitionen finns fortfarande där, datan finns ofta fortfarande där också, men Windows kan inte längre läsa filsystemet tillräckligt bra för att montera det normalt. Så det visar den vanliga uppmaningen att formatera enheten. Jag har sett folk klicka på det i panik och göra jobbet svårare för sig själva.
Om RAW-tillståndet kom från filsystemsskador skulle jag hantera det så här.
- Gör ingenting med RAW-partitionen till en början.
- Kopiera ut allt du bryr dig om.
- Se om partitionen går att reparera efter återställningen.
- Formatera först när det viktiga redan är säkert någon annanstans.
När det gäller återställning skulle jag börja med Disk Drill. Jag använde det eftersom det inte bara förlitar sig på en enda metod. När viss filsystemsmetadata överlever kan det ofta återställa filer med namn och mappar intakta. När strukturen är alltför skadad växlar det till skanning efter filsignaturer och letar efter kända filtyper direkt på disken. Den delen är viktig, eftersom en RAW-partition i Windows inte alltid betyder tom. Det betyder ofta oläsbar.
Stegen är korta.
- Installera Disk Drill på en annan enhet, inte den skadade.
- Välj RAW-disken eller RAW-partitionen från enhetslistan.
- Tryck på Sök efter förlorad data. Om det är en extern enhet och du blir tillfrågad vilket läge du vill använda, välj Universal Scan. Jag skulle bara använda Advanced Camera Recovery för SD-kort eller lagring från kameror och drönare.
- Låt skanningen gå klart. Att stoppa tidigt kostade mig resultat en gång, så jag slutade med det.
- Förhandsgranska filer före återställning. Om foton öppnas, dokument visas, videor går att spola lite i, då ser det bättre ut.
- Återställ allt till en annan disk. Inte samma. Aldrig samma.
Om du vill gå den kostnadsfria vägen finns det fortfarande en möjlighet, den är bara mindre användarvänlig. TestDisk reparerar ibland partitions- eller filsystemsinformation tillräckligt bra för att få volymen att fungera igen. PhotoRec går direkt efter filerna och ignorerar det trasiga filsystemet. Båda är gratis. Båda känns rätt råa om du inte har använt dem tidigare. PhotoRec brukar också dumpa återställda filer med generiska namn, utan den ursprungliga mappstrukturen, så städningen efter återställningen blir snabbt irriterande om du hade tusentals filer.
När filerna är säkra skulle jag sedan titta på reparation. Om TestDisk bygger upp partitionen rent, fint, då kanske du slipper formatering. Om inte skulle jag rensa problempartitionen, skapa en ny i Diskhantering, göra en snabbformatering och sedan kopiera tillbaka den återställda datan.
En del som folk hoppar över men inte borde. Håll koll på hur enheten beter sig under allt detta. Om den börjar klicka, går offline, kopplar från mitt i skanningen, eller försvinner och dyker upp igen, skulle jag sluta hålla på med mjukvaruverktyg. Då känns det mindre som filsystemskada och mer som felande hårdvara. Fler försök kan slita ner enheten ännu mer. Om datan är viktig skulle jag lämna in den till ett återställningsföretag innan du orsakar mer skada.
Kort version, formatera inte först. Återställ först. Reparera senare om det fortfarande är rimligt.
Ja. Återställ först, formatera senare.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, acceptera inte Windows uppmaning att formatera. Där jag skiljer mig lite är tidpunkten för reparation. Jag skulle inte försöka reparera filsystemet tidigt om filerna är viktiga. Reparation skriver till disken. Återställning bör vara skrivskyddad så länge som möjligt.
Några praktiska kontroller innan du skannar:
-
Titta i Diskhantering.
Om partitionsstorleken fortfarande ser korrekt ut är dina chanser bättre. RAW betyder ofta skadad NTFS-startsektor, MFT eller partitionsmetadata, inte att filer saknas. -
Kontrollera SMART-hälsan.
Använd CrystalDiskInfo eller smartctl. Om du ser omallokerade sektorer, väntande sektorer eller ökande läsfel, sluta med upprepade skanningar. Klona disken först med ddrescue eller HDDSuperClone om du vet hur man gör. Om inte, be om hjälp. En sjuk disk blir snabbt sämre. -
Om detta hände efter en omstart, fundera på orsaken.
Strömavbrott, osäker borttagning, dålig USB-kabel, felande hölje och Windows-uppdateringar dyker alla upp i sådana här fall. Externa diskar gör så här oftare än folk tror.
När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val för dataåterställning från RAW-partitioner eftersom det hanterar både filsystemsbaserad skanning och djup signaturskanning i ett och samma arbetsflöde. Om du vill ha ett enkelt verktyg för att återställa filer från en RAW-disk utan formatering passar det bra.
Om disken är stabil, skanna RAW-partitionen, förhandsgranska filer och återställ till en annan disk. Om förhandsgranskningar misslyckas för många filer, prova en fullständig enhetsskanning i stället för bara partitionen. Jag har sett att skanningar av bara partitionen missar data när tabellen varit skadad.
Efter återställningen kan du sedan testa reparation eller omformatering. Om TestDisk fixar det, bra. Om inte, rensa och bygg upp igen. Det här är också en bra genomgång av bästa programvaran för återställning av RAW-diskar och partitioner.
Kort version, ja, du kan återställa data från en RAW-partition utan formatering. Skriv inte till den först. Återställ från den. Fixa den sedan.
Ja, du kan vanligtvis återställa data från en RAW-partition utan att formatera den först.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @shizuka, men jag är lite mindre entusiastisk över att hoppa direkt till flera skanningar på den ursprungliga enheten om disken är gammal eller beter sig konstigt. Om detta hände direkt efter en omstart finns det en ganska stor chans att det bara är filsystemskorruption. Om enheten låter, fryser Explorer eller kopplar från sig ändras läget snabbt.
Det jag skulle göra annorlunda:
- Kontrollera först om partitionen visar rätt storlek i Diskhantering
- Kör sedan en snabb SMART-kontroll
- Om enhetens hälsa verkar tveksam, skapa först en sektor-för-sektor-klon eller avbild
- Återställ från klonen, inte originalet om möjligt
Den delen förbises ofta. Folk behandlar RAW som ett formateringsproblem, men ibland är det egentligen en döende enhet som bär en filsystemsmask.
Om hårdvaran verkar stabil är Disk Drill ett ganska vettigt alternativ för återställning av RAW-partitioner eftersom det kan hämta filer från skadade filsystem och också falla tillbaka på djupare filkarvning. Det spelar roll när Windows ser RAW men den underliggande datan fortfarande finns kvar. Jag skulle ändå bara spara återställda filer till en annan disk. Inte samma partition. Inte ens temporära filer där om du kan undvika det.
En sak jag inte skulle göra ännu är CHKDSK. På en RAW-volym går det ofta ändå inte att köra, och när det körs på skadad metadata kan det ställa till med en röra. Folk älskar att föreslå det eftersom det låter officiellt, men det är inte någon magisk läkningsknapp.
Om du också vill ha ett annat perspektiv på hur man återställer data från en RAW-enhet utan formatering, har den tråden några ganska bra verklighetsnära synpunkter.
Så ja, kort svar: återställ först, formatera senare om det behövs. Ignorera att Windows tjatar om att du ska formatera. Det är väldigt typiskt Windows, lol.
Ja, vanligtvis. Jag håller mest med @shizuka, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer om en sak: formatera inte först. Där jag skiljer mig lite är detta: om partitionen ligger på en SSD, lägg inte en evighet på att peta i den. SSD:er kan bli fulare efter problem med styrenheten eller översättningslagret, och bara en skanning till är inte alltid ofarlig.
Min syn:
- RAW betyder inte automatiskt att dina filer är borta
- Det betyder ofta att Windows inte kan tolka filsystemet
- Bästa fallet är metadataskada
- Värsta fallet är hårdvaruproblem som utger sig för att vara filsystemsproblem
En extra kontroll som ingen bör hoppa över: öppna Händelsevisaren och leta efter disk-, ntfs- eller storahci-fel runt omstarten. Det kan ge en fingervisning om detta var korruption, kabelproblem eller om enheten börjar bete sig instabilt.
Om Disk Drill:
- Fördelar: enkelt gränssnitt, bra stöd för förhandsvisning, skannar RAW-partitioner väl, kombinerar metadataåterställning med signaturbaserad återställning
- Nackdelar: djupa skanningar kan ta evigheter, filåterställning via signaturer kan förlora ursprungliga namn/mappar, och gratisversionen är begränsad beroende på plattform
Jag skulle använda Disk Drill om du vill ha det minst irriterande arbetsflödet, särskilt om disken fortfarande identifierar sig korrekt. Om du är mer teknisk är det säkrare att först skapa en avbild och testa återställning mot avbilden än att lära sig på originaldisken.
En sak jag skulle undvika om inte datan redan är säker: att prova slumpmässiga partition repair-verktyg eftersom vissa av dem skriver ändringar direkt och du får inte alltid en ångra-knapp.
Så ja, återställning utan formatering är möjlig. Behandla bara enheten som bevismaterial, inte som ett kladdblock.