Filer forsvant fra den eksterne harddisken min, men den brukte plassen vises fortsatt som full. Jeg slettet ikke noe med vilje, og nå prøver jeg å finne ut om dataene er skjult, korrupte eller fortsatt kan gjenopprettes. Jeg trenger hjelp med sikre måter å gjenopprette manglende filer fra en ekstern harddisk uten å gjøre situasjonen verre.
Hvis Windows fortsatt ser stasjonen og viser den med en vanlig stasjonsbokstav, tok jeg det sist dette skjedde med meg som et godt tegn. I mitt tilfelle var ikke selve stasjonen død. Rotet lå i filsystemet, mapperegistrene eller noe i den duren. Irriterende, ja. Totalt tap, nei.
Det jeg ikke ville gjort først, er å prøve å reparere den.
Gjenopprett filene dine først. Ta hånd om å fikse stasjonen etterpå.
Det jeg ville unngått med en gang:
- Ikke formater stasjonen, selv om Windows maser om det.
- Ikke skriv nye filer til den.
- Jeg ville hoppet over CHKDSK på dette stadiet. Det retter noen feil, klart, men det omskriver også deler av filsystemet. Jeg har sett at det gjorde gjenoppretting vanskeligere en gang, og jeg sluttet å stole på det i tilfeller med manglende filer.
Noen raske sjekker før du kjører gjenopprettingsverktøy:
- Slå på Skjulte elementer i Filutforsker.
- Se på brukt plass på stasjonen. Hvis tallene fortsatt ser omtrent ut som du forventer, ligger filene dine ofte fortsatt der.
- Bytt USB-kabelen eller flytt stasjonen til en annen port. Jeg har opplevd at én dårlig kabel sløste bort en halv dag. dumme ting skjer.
Hvis filene fortsatt ikke vises, og du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var lett å forstå uten masse gjetting, og én del betyr mer enn folk tror, det lar deg lage et diskbilde. Det bildet er en full kopi av stasjonen. Hvis den eksterne stasjonen begynner å koble fra, blir ekstremt treg eller virker ustabil, lag bildet først hvis du kan. Skann deretter bildet, ikke den originale disken. Mindre belastning på en stasjon som kanskje allerede er på vei mot slutten.
Dette er rekkefølgen jeg ville brukt:
- Installer Disk Drill på PC-ens interne stasjon, eller på en annen frisk stasjon. Ikke installer det på den problematiske eksterne stasjonen.
- Åpne det og velg den eksterne stasjonen med de manglende filene.
- Hvis stasjonen virker ustabil, opprett først et diskbilde med det innebygde alternativet. Skann deretter bildet.
- Hvis stasjonen virker stabil nok, trykk på Search for lost data.
- Når den spør om en gjenopprettingsmodus, velg Universal Scan. Jeg ville brukt dette nesten hver gang. Det samler flere metoder i én gjennomgang, slettede filer, skadede filsystemoppføringer, manglende partisjoner og filsignaturer. Du trenger ikke gjette hvilken vei som passer ditt tilfelle.
- La skanningen fullføres. Store stasjoner tar tid. Jeg vet ventingen suger.
- Sjekk resultatene. Forhåndsvis noen viktige filer og se om de åpnes.
- Gjenopprett det du trenger til en annen stasjon. Legg aldri gjenopprettede filer tilbake på den samme eksterne disken.
På Windows lar Disk Drill deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, så du kan teste om det finner filene dine før du bruker penger.
Etter at de viktige filene dine er trygge, kan du ta hånd om den opprinnelige stasjonen. Reparer den hvis du vil. Reformater den om nødvendig. Hvis den fortsatt oppfører seg rart etter det, ville jeg byttet den ut. Jeg ville ikke stolt på den igjen med noe jeg bryr meg om.
Ett stort unntak. Hvis stasjonen lager klikkelyder, skrapelyder, mister tilkoblingen hvert par minutter, bruker evigheter på å svare eller forsvinner fra Windows, stopp. Koble den fra. Programvare vil ikke fikse maskinvare som holder på å feile. Gjentatte skanninger presser noen ganger en dårlig stasjon enda lenger nedover.
Hvis dataene betyr mye, familiebilder, arbeidsarkiver, gamle prosjekter, alt du ikke kan erstatte, ville jeg hoppet over hjemmegjenoppretting og gått til et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium. De har verktøy som vanlig programvare ikke har. Det koster mye, ja, men for data som ikke kan erstattes, synes jeg det er det tryggere valget.
Ja, hvis plassen fortsatt er i bruk, finnes filene dine ofte fortsatt i en eller annen form. Problemet er vanligvis ett av disse: skjulte filer, skadede katalogoppføringer, feil partisjonsinformasjon eller filsystemkorrupsjon.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett hovedpunkt. Ikke begynn med å skrive noe som helst til disken. Jeg synes også at folk altfor ofte hopper over én nyttig sjekk. Åpne Egenskaper på rotmappene og sammenlign filantall fra en annen PC, hvis du har en. Hvis ett system viser mapper og det andre ikke gjør det, peker problemet mer mot merkeligheter i operativsystemet eller tillatelser, ikke rent datatap.
Noen sjekker jeg ville gjort:
- Vis skjulte filer og beskyttede OS-filer.
- Kjør dir /a i Ledetekst på stasjonsbokstaven. Utforsker overser ting noen ganger.
- Sjekk Diskbehandling. Hvis partisjonen vises som RAW, ikke-allokert eller med feil størrelse, er filsystemet skadet.
- Se på SMART-helsen med CrystalDiskInfo. Hvis helsen er dårlig eller advarsel, slutt å tukle med den.
Jeg er litt uenig i å unngå alle reparasjonsverktøy for alltid. Unngå dem først, ja. Gjenopprett data først. Etter det, test reparasjoner på klonen eller imaget, ikke originalen. Stor forskjell.
Hvis du trenger programvare for datagjenoppretting, er Disk Drill et solid valg for manglende filer på en ekstern harddisk fordi det håndterer slettede oppføringer, tapte partisjoner og skadede filsystemer i én skanning. Gjenopprett bare til en annen disk.
Hvis målet er å gjenopprette filer fra en korrupt ekstern harddisk, kan denne guiden om gjenoppretting av filer fra en korrupt ekstern harddisk også hjelpe.
Hvis disken klikker, kobler fra eller fryser PC-en din, stopp. Det er der gjør-det-selv-gjenoppretting raskt blir risikabelt.
Ja, vanligvis kan du det. Hvis den eksterne harddisken fortsatt viser omtrent samme brukte plass, betyr det ofte at filene fortsatt fysisk er der, men at filtabelen, mappestrukturen eller attributtene har blitt ødelagt.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker i at du ikke bør skrive noe nytt til disken først. Der jeg er litt uenig, er dette: Jeg ville også sjekket om det er et enkelt monterings- eller tillatelsesproblem før jeg går dypt inn i gjenopprettingsmodus. Noen ganger er dataene helt fine, og Windows er bare Windows.
Et par ting jeg ville sjekket som de egentlig ikke la så mye vekt på:
- Koble disken til en annen datamaskin, helst med et annet operativsystem hvis mulig
- Sjekk fanen Sikkerhet på mappene på øverste nivå for å se om eierskap eller tillatelser har blitt rare
- Bruk en annen filbehandler enn Explorer, siden Explorer noen ganger lyver
- På Windows, prøv
attrib -h -s /s /d X:\*.*forsiktig bare hvis du har sterk mistanke om at skjulte/systemattributter forårsaket det
Hvis mappene er borte, men plassen fortsatt er brukt, peker det på:
- skjulte filer
- ødelagte katalogoppføringer
- dårlig oppførsel fra USB-bro/kabinett
- delvis filsystemkorrupsjon
En ting folk ofte overser: kabinettet kan være problemet, ikke disken. Jeg hadde en ekstern disk som virket tom fordi USB-kontrolleren var ustabil. Jeg satte selve disken i et annet kabinett, og filene kom rett tilbake. Irriterende som bare det.
Hvis de grunnleggende sjekkene mislykkes, gir det mening å bruke et skanneverktøy. Disk Drill er et solid alternativ for datagjenoppretting fra ekstern harddisk fordi det kan finne filer fra skadede filsystemer, manglende partisjoner og tapte mappeoppføringer uten at du trenger å gjette den eksakte feilen. Hvis disken er ustabil, lag et bilde av den først og skann deretter bildet. Den delen betyr mer enn folk tror.
Hvis du også vil ha et annet eksempel på hvordan dette vanligvis utspiller seg, her er en ekte suksesshistorie om datagjenoppretting fra ekstern harddisk.
En advarsel likevel: hvis SMART ser dårlig ut, disken kobler fra, eller den begynner å klikke, stopp med gjør-det-selv-ting. På det tidspunktet kan du gjøre manglende filer om til en helt død disk ganske raskt.