Kan noen anbefale pålitelig datagjenopprettingsprogramvare for Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurv før jeg innså at de var borte. Jeg ser etter pålitelig datagjenopprettingsprogramvare for Mac som er trygg, effektiv og enkel å bruke, fordi jeg virkelig trenger å gjenopprette arbeidsdokumenter og bilder så snart som mulig.

Jeg gikk på jakt etter gratis Mac-gjenopprettingsapper for en stund siden, og listen var mye kortere enn jeg forventet. De fleste av de såkalte gratisappene lar deg skanne, vise miniatyrbilder, friste deg med filer som kan gjenopprettes, og så stoppe akkurat når du trenger eksportknappen. På nyere Mac-er blir det verre. APFS-støtte er ujevn, Apple Silicon gjør at eldre verktøy svikter, og noen apper føles forlatt.

Et par gratis alternativer virket fortsatt verdt tiden min.

1. PhotoRec

Hvis du vil ha noe uten betalingsmur, er PhotoRec den jeg stadig kom tilbake til. Den er åpen kildekode, stygg og nyttig. Jeg brukte den en gang på et skadet SD-kort, og den hentet ut filer som andre apper ikke engang klarte å liste opp. Det samme gjaldt en korrupt ekstern disk. Den gjorde mer enn jeg forventet.

Haken er grensesnittet. Den kjører i Terminal, så hvis du hater kommandolinjeverktøy, kan du fort gi opp. Filer som gjenopprettes kommer også vanligvis tilbake med generiske navn og uten mappestruktur. Du får dataene, men organiseringen er borte. Hvis hovedmålet ditt er å redde filene først og sortere rotet senere, holder den fortsatt mål.

1. Exif Untrasher

Denne er mye mer begrenset. Den er gratis, enkel og mest rettet mot gjenoppretting av JPEG-bilder fra minnekort og kameraer. Jeg prøvde den en gang til en jobb med bare bilder, og den var enkel nok, men jeg ville ikke behandlet den som en fullverdig gjenopprettingspakke. Den føles mer som et verktøy for ett formål som du har tilgjengelig for ett spesifikt problem.

Hvis du er åpen for å betale, hadde jeg den smidigste opplevelsen med Disk Drill. Til Mac-bruk føltes det som det minst irriterende alternativet. Det fungerte problemfritt med APFS i testene mine, fikk ikke panikk på Apple Silicon og leste eksterne SSD-er, USB-minnepinner, SD-kort og til og med Time Machine-volumer uten at jeg måtte kjempe med appen.

Dette skilte seg ut for meg:

1. Forhåndsvisningen fungerte bra før gjenoppretting, noe som sparte tid.
  2. Slettede og formaterte disker ga bedre resultater enn jeg forventet.
  3. Den inkluderer byte-for-byte sikkerhetskopibilder, noe som betyr noe hvis disken din svikter.
  4. Støtten for bilder og video er solid, inkludert RAW-formater fra kameraer.
  5. Den er enklere å håndtere enn verktøy som R-Studio eller PhotoRec.

Én ting betyr mer enn appen du velger. Slutt å skrive til disken i det sekundet du oppdager datatap. Dette lærte jeg på den harde måten for flere år siden. På SSD-er sletter TRIM slettede blokker raskt, og på moderne Mac-er har du ikke mye tid. Gjenopprett også til en annen disk. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til samme disk er en dårlig idé.

Hvis filene lå på den interne Mac-SSD-en din, slutt å bruke den nå. Den delen er viktigere enn appen. Når TRIM kjører, faller gjenopprettingsratene raskt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, gratis gjenopprettingsverktøy for Mac er det få av. Jeg er litt uenig om PhotoRec i dette tilfellet. Det fungerer, men for en vanlig jobb med slettede filer på Mac er tapte filnavn og mappestruktur et stort problem.

Min korte liste:

1. Disk Drill
    Beste balanse mellom sikkerhet, brukervennlighet og skannekvalitet på macOS.
    Bra med APFS, eksterne disker, SD-kort og USB-stasjoner.
    Forhåndsvisning er nyttig, så du kaster bort mindre tid.
    Lag en byte-for-byte-sikkerhetskopi først hvis disken virker ustabil.

2. R-Studio
    Bedre for avanserte brukere.
    Mer kontroll, flere detaljer om filsystemet.
    Brukergrensesnittet er ikke vennlig. Lett å gjøre feil hvis du er ny.

3. EaseUS Data Recovery Wizard for Mac
    Enkelt å bruke.
    Greie resultater på eksterne medier.
    Jeg har sett blandede resultater på nyere Mac-er, så jeg ville rangert det under Disk Drill.

Hvis du vil ha en lettlest oversikt over den beste programvaren for datagjenoppretting på Mac, er dette en grei oppsummering av de 5 beste verktøyene for datagjenoppretting for Mac og eksterne disker:
se de beste verktøyene for datagjenoppretting på Mac i bruk

Lite tips. Gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til Mac-en din. Den feilen ødelegger gjenopprettinger raskt. Hvis de slettede filene dine lå på en ekstern HDD, er sjansene dine mye bedre. Hvis de lå på den interne SSD-en, handle raskt.

Hvis dette var Mac-ens interne SSD, ville jeg vært litt mindre optimistisk enn @mikeappsreviewer og @techchizkid får det til å høres ut. De har rett i at noen verktøy er solide, men på moderne Mac-er kan gjenoppretting av slettede filer fra den interne disken raskt gå galt på grunn av hvordan SSD-er fungerer. Så programvaren betyr noe, men hvor filene ble slettet fra betyr enda mer.

For faktiske apper er min korte vurdering:

• Disk Drill for Mac er sannsynligvis det enkleste reelle alternativet hvis du vil ha noe trygt og ikke altfor nerdete. Grensesnittet er ryddig, forhåndsvisningene er nyttige, og det håndterer som regel APFS bedre enn mange eldre Mac-gjenopprettingsverktøy.
  • Data Rescue er en annen jeg i det minste ville nevne. Den har eksistert for alltid og føles litt mer konservativ enn noen flashy gjenopprettingsapper.
  • R-Studio er kraftig, men ærlig talt litt overkill hvis du bare vil ha tilbake de slettede dokumentene/bildene dine uten å gjøre det til et helgeprosjekt.

En ting jeg er litt uenig i: folk hopper alltid til bruk det gratis verktøyet først. Jeg skjønner hvorfor, men hvis filene betyr noe, ville jeg heller brukt appen som gir meg best sjanse først i stedet for å bruke tid på å rote rundt med mer klønete ting. Hvert minutt du bruker Mac-en normalt betyr flere skrivinger, mer risiko, mer trøbbel.

Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme disk som du prøver å gjenopprette fra. Det er den klassiske oops-tabben.

Hvis du vil ha flere meninger, er denne tråden ganske nyttig: beste alternativer for Mac-programvare for datagjenoppretting av slettede filer og eksterne disker

Kortversjonen:

Hvis filene ble slettet fra en ekstern disk, et SD-kort eller en USB, er jeg mer optimistisk enn hvis de lå på den interne Mac-SSD-en. Den forskjellen er enorm.

Mitt syn er litt annerledes enn @techchizkid, @espritlibre og @mikeappsreviewer: folk fokuserer for mye på applisten og ikke nok på om disken er fysisk frisk. Hvis disken klikker, kobler fra eller blir uvanlig treg, kan programvare gjøre ting verre. I så fall bør du først klone den eller stoppe opp og vurdere et laboratorium.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill den jeg ville gitt til de fleste Mac-brukere.

Fordeler med Disk Drill

• ryddig Mac-grensesnitt
  • god APFS-støtte
  • enkel forhåndsvisning av filer
  • kan skanne eksterne medier godt
  • inkluderer alternativer for diskbilde / sikkerhetskopi

Ulemper med Disk Drill

• ikke billig hvis du faktisk trenger gjenoppretting
  • skanneresultatene kan virke overveldende på store disker
  • gjenoppretting fra intern SSD på nyere Mac-er er fortsatt litt tilfeldig på grunn av TRIM, ikke fordi appen er dårlig

Jeg ville bare anbefalt R-Studio hvis du er komfortabel med å lese partisjoner og filsystemdetaljer. PhotoRec kan fortsatt redde situasjonen, men jeg er enig med de andre i at kaoset med filnavn er brutalt. Data Rescue er også verdt å se på hvis du vil ha noe litt mer gammeldags og forsiktig.

En upopulær mening: hvis de slettede filene virkelig er kritiske, hopp over å eksperimentere med tre forskjellige apper på rad. Velg ett solid verktøy, helst Disk Drill, skann fra en annen disk, og gjenopprett et annet sted. For mye prøving og feiling er slik folk gjør noe som kan gjenopprettes om til noe som er borte.