Jeg forsøgte at administrere partitionerne på min harddisk og kom ved et uheld til at slette en, der indeholdt vigtige filer. Nu vises pladsen som ikke-allokeret, og jeg kan ikke få adgang til mine data. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om partitionen kan gendannes, og hvilke skridt jeg skal tage nu for at undgå at gøre det værre.
Jeg gjorde engang den samme dumme ting i Diskhåndtering og slettede den forkerte partition. Det så slemt ud et øjeblik, men dataene var der stadig. Når en partition bliver slettet, fjerner Windows ofte posten i partitionstabellen og lader filerne ligge på drevet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå dem. Så hvis det er sket for dig, så stop først med at røre drevet.
Den vigtige er, lad disken være. Opret ikke en ny partition. Formater ikke den tomme plads. Kopiér ikke noget over på den. De tre fejl ødelægger hurtigt gendannelser.
Før du gør noget som helst andet, skal du åbne Diskhåndtering og se på drevets status.
Hvis partitionen stadig findes og kun har mistet sit drevbogstav, kan det få den til at dukke op igen, hvis du tilføjer bogstavet tilbage.
Hvis området vises som Ikke-allokeret, er partitionens post sandsynligvis blevet fjernet.
Rækkefølgen jeg fulgte var denne:
- Stop med at bruge drevet.
- Tag først de vigtige filer ud.
- Åbn et udvalg af de gendannede filer, og sørg for, at de ikke er ødelagte.
- Genopbyg derefter enten den gamle partition med TestDisk eller opret en ny i Diskhåndtering.
- Kopiér dine gendannede ting tilbage, hvis du valgte en ny partition.
Til filgendannelse havde jeg rimelig god held med Disk Drill. Det, der skilte sig ud for mig, var, hvordan det fandt slettede partitioner og løse filer i samme omgang, og det beholdt mappenavne og filnavne oftere, end jeg havde forventet.
Jeg gjorde dette på Windows 11. Menunavnene er tæt nok på i ældre versioner af Windows.
Sådan får du filerne ud med Disk Drill
- Installer Disk Drill på et andet drev. Ikke det beskadigede. Jeg ved, det lyder indlysende, men folk gør det stadig.
- Åbn det, og vælg den fysiske disk, hvor den slettede partition tidligere lå.
- Klik på Search for Lost Data. På et eksternt drev kan det bede om en scanningstype. Jeg valgte Universal Scan til normale tilfælde. Hvis du prøver at gendanne optagelser fra et kamera- eller dronekort, så brug Advanced Camera Recovery i stedet.
- Lad scanningen blive færdig. Hvis den finder den slettede partition, så åbn den og gennemse mapperne.
- Forhåndsvis et par filer. Jeg tjekkede PDF-filer, billeder og et videoklip, før jeg stolede på noget.
- Vælg det, du har brug for, og klik derefter på Recover.
- Gem de gendannede filer et andet sted, altid på et andet drev.
Når dine vigtige filer er i sikkerhed og kan åbnes normalt, har du to muligheder.
Gendan den gamle partition med TestDisk
Hvis du vil have den oprindelige partitionsopsætning gendannet, er TestDisk den gratis løsning, jeg ville prøve.
- Download TestDisk, pak det ud, og kør testdisk_win.
- Vælg Create til loggen.
- Vælg den fysiske disk, hvor den manglende partition var.
- Brug den partitionstabeltype, som TestDisk registrerer.
- Gå ind i Analyse og kør Quick Search.
- Hvis den ikke finder noget, så kør Deeper Search.
- Når den manglende partition vises, markér den og vælg Write.
- Bekræft, og genstart derefter pc'en.
Hvis intet har overskrevet partitionstabelposten, bringer dette trin den ofte tilbage i ét stykke. For mig føltes det mærkeligt antiklimaktisk. Genstart, færdig.
Opret i stedet en ny partition
Hvis du kun går op i at kunne bruge drevet igen, og dine filer allerede er gendannet, er denne løsning nemmere.
- Åbn Diskhåndtering.
- Højreklik på den Ikke-allokerede plads, og vælg Ny simpel diskenhed.
- Gå gennem guiden, tildel et drevbogstav, og vælg et filsystem. De fleste vælger NTFS.
- Lad Hurtigformatering være markeret, og afslut.
Kopiér derefter dine gendannede filer tilbage til den nye partition.
En ting mere: SSD'er er mindre tilgivende. TRIM kan rydde slettede blokke i baggrunden, hvilket gør gendannelse dårligere, efterhånden som tiden går. Almindelige harddiske giver dig som regel en bedre chance, så længe du ikke skriver nye data til dem. Så ja, skynd dig. Jeg ventede lidt med en gammel SSD engang, og resultaterne var... ikke gode.
Hvis pladsen vises som Ikke-allokeret, er dine filer ofte stadig på disken. Partitionskortet blev fjernet først. Fildataene bliver der, indtil noget overskriver dem. Så nej, det betyder ikke altid totalt tab.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt, stop alle skrivninger. Jeg er lidt uenig om at lave reparation tidligt. Jeg ville ikke prøve at genopbygge partitionen først, hvis filerne betyder meget. Træk data ud først. Reparation kommer bagefter. Én dårlig skrivning, og den nemme vej er væk.
Min rækkefølge ville være:
- Tjek om dette er en HDD eller SSD.
- Hvis det er en SSD, så sluk den og arbejd fra en anden maskine, hvis muligt. TRIM skader gendannelse hurtigt.
- Lav et sektor-for-sektor-image af hele disken, før du tester værktøjer. Brug noget som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue. Arbejd på imaget, ikke originalen. Dette trin redder folk fra at begå den samme fejl to gange.
- Scan imaget med Disk Drill. Det gør et godt stykke arbejde med slettede partitioner og rå filudtrækning. Hvis mappestrukturen dukker op, er dine chancer bedre.
- Gendan de vigtigste filer først. Dokumenter, billeder, projektfiler, ting du ikke kan erstatte.
- Åbn de gendannede filer og tjek dem. En filliste betyder ingenting, hvis halvdelen af filerne er korrupte.
Hvis partitionen var NTFS, og sletningen var nylig, er gendannelsesraterne ofte høje på HDD’er. På SSD’er falder resultaterne hurtigt. Jeg har set næsten 90 procents gendannelse fra en HDD efter en slettet partition, og næsten nul fra en SSD, der blev efterladt tændt natten over. Brutalt, men sandt.
Efter gendannelsen kan du så teste værktøjer til partitionsgendannelse, hvis du vil have det gamle layout tilbage.
Hvis du også vil have en god oversigt over den bedste datagendannelsessoftware til 2026, er denne video nyttig:
bedste valg af datagendannelsessoftware til 2026
Opret ikke en ny diskenhed endnu. Formater den ikke. Kør heller ikke chkdsk. Chkdsk på en manglende partition er en god måde at gøre en dårlig dag værre på.
Hvis det vises som Ikke-allokeret, betyder det normalt, at partitionsposten er væk, ikke at alle fildata øjeblikkeligt er forsvundet. Så nej, du har sandsynligvis ikke mistet alt endnu.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @cazadordeestrellas, men jeg er lidt mindre begejstret for at springe direkte til partitionsreparation. Hvis filerne er vigtige, ville jeg først bekræfte, om dataene stadig kan læses, fordi gendannelse af partitionsstrukturen ikke altid er det sikreste første skridt.
Et par ting folk glemmer:
- Tjek SMART-status på drevet, før du gør noget smart. Hvis disken er ved at fejle fysisk, bliver gendannelse langt mere risikabelt.
- Hvis dette er et eksternt USB-drev, så prøv først at tilslutte det til en anden pc eller et andet kabinet. Nogle gange rapporterer Windows mærkelige partitionstilstande på grund af adapterproblemer.
- I DiskPart skal du bruge
list diskoglist volumebare for at bekræfte, at du ikke slettede det forkerte eller ramte en skjult/gendannelsesvolumen ved en fejl. - Hvis BitLocker eller et andet krypteringsværktøj var involveret, ændrer gendannelsesplanen sig en hel del.
Til selve gendannelsen er Disk Drill et solidt valg, fordi det kan finde mistede partitioner og også gendanne filer direkte, når partitionstabellen er ødelagt. Jeg ville bruge det til at scanne den fysiske disk, forhåndsvise filer og kun gendanne til et andet drev. Det giver dig hurtigt et realistisk overblik.
Også værd at læse, hvis du vil have en mere overskuelig gennemgang af gendannelse af slettede partitioner: trin-for-trin guide til gendannelse af slettede partitioner
En ting jeg helt klart ville springe over lige nu: tildel, formater, initialiser eller test ikke noget på den ikke-allokerede plads. Det er sådan, noget gendanbart bliver til helt færdigt. To klik og boom, værre.
Hvis scanningen finder din oprindelige mappestruktur, er dine chancer rimelige. Hvis den kun finder rå filfragmenter, er gendannelse stadig mulig, bare mere rodet og mere irriterende. SSD derimod? Ja… det kan gå galt virkelig hurtigt.
Uallokeret efter en sletning betyder som regel, at kortet er væk, ikke dataene. Så jeg er enig med @cazadordeestrellas, @suenodelbosque og @mikeappsreviewer om den store regel: stop med at skrive til den disk.
Hvor jeg er lidt uenig, er rådet om altid at lave et image først. Det er ideelt, ja, men ikke altid realistisk for hjemmebrugere uden et ekstra drev med samme kapacitet. Hvis drevet er sundt, og dette blot er en simpel partitionssletning på en HDD, kan en skrivebeskyttet scanning være en praktisk første kontrol.
Et par ting, ingen bør springe over:
- Tjek om den manglende partition var på en dynamisk disk, Storage Spaces eller RAID. Gendannelse er anderledes dér.
- Hvis drevet klikker, forsvinder eller er smertefuldt langsomt, så stop gør det selv-forsøg og få professionel hjælp.
- Hvis det var krypteret, så forvent ikke, at normal filudskæring hjælper meget uden nøglen.
Jeg foretrækker at bekræfte, at gendannelse er mulig, før man forsøger at omskrive partitionsstrukturer. Disk Drill er nyttigt her, fordi det kan vise, om dine oprindelige mapper stadig findes, før du binder dig til noget.
Fordele ved Disk Drill:
- Nem forhåndsvisning af filer, der kan gendannes
- Finder ofte slettede partitioner samt enkelte filer
- Bedre for ikke-eksperter end kommandolinjeværktøjer
Ulemper ved Disk Drill:
- Begrænsninger for gratis gendannelse gælder i nogle versioner
- Dybe scanninger kan tage evigheder
- Rå gendannelse kan miste filnavne og mappestruktur
Hvis Disk Drill viser intakte mapper, så gendan de vigtige ting til et andet drev først. Først derefter ville jeg overveje partitionsreparation. Hvis scanningen næsten intet finder på en SSD, er det ofte TRIM, ikke brugerfejl. I så fald skal du ikke blive ved med at eksperimentere på den oprindelige disk.