Jag försökte hantera partitionerna på min hårddisk och råkade av misstag radera en som innehöll viktiga filer. Nu visas utrymmet som oallokerat, och jag kan inte komma åt mina data. Jag behöver hjälp med att ta reda på om partitionen kan återställas och vilka steg jag bör ta härnäst för att undvika att göra situationen värre.
Jag gjorde samma dumma sak en gång i Diskhantering och raderade fel partition. Det såg illa ut en stund, men datan fanns fortfarande kvar. När en partition raderas tar Windows ofta bort posten i partitionstabellen och lämnar filerna kvar på disken tills ny data skrivs över dem. Så om detta hände dig, sluta använda disken först.
Viktigt, låt disken vara. Skapa inte en ny partition. Formatera inte det tomma utrymmet. Kopiera inte något till den. De tre misstagen förstör återställningar snabbt.
Innan du gör något annat, öppna Diskhantering och kontrollera diskens status.
Om partitionen fortfarande finns kvar och bara har förlorat sin enhetsbokstav kan det räcka att lägga till bokstaven igen för att få den att visas.
Om området visas som Ej allokerat har partitionsposten troligen tagits bort.
Ordningen jag följde var denna:
- Sluta använda disken.
- Ta först ut de viktiga filerna.
- Öppna ett urval av de återställda filerna och kontrollera att de inte är skadade.
- Bygg sedan antingen upp den gamla partitionen igen med TestDisk eller skapa en ny i Diskhantering.
- Kopiera tillbaka det återställda innehållet om du valde en ny partition.
För filåterställning hade jag ganska bra resultat med Disk Drill. Det som stack ut för mig var hur det hittade raderade partitioner och lösa filer i samma körning, och det behöll mappnamn och filnamn oftare än jag hade väntat mig.
Jag gjorde detta i Windows 11. Menynamnen är tillräckligt lika i äldre Windows-versioner.
Hämta ut filerna med Disk Drill
- Installera Disk Drill på en annan enhet. Inte den skadade. Jag vet att det låter självklart, men folk gör fortfarande så.
- Öppna det och välj den fysiska disken där den raderade partitionen brukade finnas.
- Klicka på Sök efter förlorade data. På en extern enhet kan det fråga efter en skanningstyp. Jag valde Universell skanning för normala fall. Om du försöker återställa material från ett kamera- eller drönarkort, använd Avancerad kameraåterställning i stället.
- Låt skanningen slutföras. Om den hittar den raderade partitionen, öppna den och bläddra genom mapparna.
- Förhandsgranska några filer. Jag kontrollerade PDF:er, foton och ett videoklipp innan jag litade på något.
- Välj det du behöver och klicka sedan på Återställ.
- Spara de återställda filerna någon annanstans, alltid på en annan enhet.
När dina viktiga filer är säkra och går att öppna normalt har du två vägar.
Återställ den gamla partitionen med TestDisk
Om du vill återställa den ursprungliga partitionslayouten är TestDisk den kostnadsfria lösning jag skulle prova.
- Ladda ner TestDisk, packa upp det och kör testdisk_win.
- Välj Create för loggen.
- Välj den fysiska disken där den saknade partitionen fanns.
- Använd den partitionstabellstyp som TestDisk upptäcker.
- Gå till Analyse och kör Quick Search.
- Om den inte hittar något, kör Deeper Search.
- När den saknade partitionen visas markerar du den och väljer Write.
- Bekräfta och starta sedan om datorn.
Om inget har skrivit över partitionstabellposten återställer detta steg den ofta i ett stycke. För mig kändes det märkligt antiklimaktiskt. Starta om, klart.
Skapa en ny partition i stället
Om du bara bryr dig om att kunna använda enheten igen och dina filer redan har återställts, är den här vägen enklare.
- Öppna Diskhantering.
- Högerklicka på det Oallokerade utrymmet och välj Ny enkel volym.
- Gå igenom guiden, tilldela en enhetsbokstav och välj ett filsystem. De flesta väljer NTFS.
- Låt Snabbformatering vara markerat och slutför.
Kopiera sedan tillbaka dina återställda filer till den nya partitionen.
En sak till, SSD-enheter är mindre förlåtande. TRIM kan radera borttagna block i bakgrunden, vilket gör återställning sämre ju mer tiden går. Vanliga hårddiskar ger dig oftast en bättre chans, så länge du inte skriver ny data till dem. Så ja, agera snabbt. Jag väntade lite på en gammal SSD en gång och resultaten var... inte bra.
Om utrymmet visas som Oallokerat finns dina filer ofta fortfarande kvar på disken. Partitionskartan togs bort först. Fildatan ligger kvar tills något skriver över den. Så nej, det betyder inte alltid total förlust.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig punkt, stoppa alla skrivningar. Jag håller inte helt med om att göra reparation tidigt. Jag skulle inte försöka bygga upp partitionen igen först om filerna är väldigt viktiga. Hämta ut datan först. Reparation kommer efteråt. En enda dålig skrivning och den enkla vägen är borta.
Min ordning skulle vara:
- Kontrollera om detta är en HDD eller SSD.
- Om det är en SSD, stäng av den och arbeta från en annan dator om möjligt. TRIM försämrar återställning snabbt.
- Skapa en sektor-för-sektor-avbildning av hela disken innan du testar verktyg. Använd något som HDD Raw Copy Tool eller ddrescue. Arbeta på avbildningen, inte originalet. Det här steget räddar folk från att göra samma misstag två gånger.
- Skanna avbildningen med Disk Drill. Det gör ett bra jobb med raderade partitioner och rå filutvinning. Om mappstrukturen dyker upp är dina chanser bättre.
- Återställ de viktigaste filerna först. Dokument, foton, projektfiler, sådant du inte kan ersätta.
- Öppna de återställda filerna och kontrollera dem. En fillista betyder ingenting om hälften av filerna är korrupta.
Om partitionen var NTFS och raderingen skedde nyligen är återställningsgraden ofta hög på HDD:er. På SSD:er försämras resultaten snabbt. Jag har sett nära 90 procents återställning från en HDD efter en raderad partition, och nära noll från en SSD som lämnats påslagen över natten. Brutalt, men sant.
Efter återställningen kan du sedan testa verktyg för partitionsåterställning om du vill få tillbaka den gamla layouten.
Om du också vill ha en bra sammanställning av den bästa programvaran för dataåterställning för 2026 är den här videon användbar:
bästa valen av programvara för dataåterställning för 2026
Skapa inte en ny volym ännu. Formatera den inte. Kör inte chkdsk heller. Chkdsk på en saknad partition är ett utmärkt sätt att göra en dålig dag värre.
Om det visas som Otilldelat betyder det vanligtvis att partitionsposten är borta, inte att all fildata omedelbart har försvunnit. Så nej, du har förmodligen inte förlorat allt ännu.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @cazadordeestrellas, men jag är lite mindre entusiastisk över att hoppa direkt till partitionsreparation. Om filerna är viktiga skulle jag först kontrollera om datan fortfarande går att läsa, eftersom återställning av partitionsstrukturen inte alltid är det säkraste första steget.
Några saker som folk glömmer:
- Kontrollera SMART-status på disken innan du gör något avancerat. Om disken håller på att gå sönder fysiskt blir återställningen mycket mer riskfylld.
- Om detta är en extern USB-enhet, prova att ansluta den till en annan dator eller ett annat kabinett först. Ibland rapporterar Windows konstiga partitionstillstånd på grund av problem med adaptern.
- I DiskPart, använd
list diskochlist volumebara för att bekräfta att du inte raderade fel sak eller råkade välja en dold/återställningsvolym av misstag. - Om BitLocker eller något annat krypteringsverktyg var inblandat förändras återställningsplanen mycket.
För själva återställningen är Disk Drill ett bra val eftersom det kan upptäcka förlorade partitioner och även återställa filer direkt när partitionstabellen är förstörd. Jag skulle använda det för att skanna den fysiska disken, förhandsgranska filer och bara återställa till en annan enhet. Det ger dig snabbt en verklighetskontroll.
Också värt att läsa om du vill ha en tydligare genomgång av återställning av raderade partitioner: steg-för-steg-guide för återställning av raderad partition
En sak jag absolut skulle hoppa över just nu: tilldela, formatera, initialisera eller testa inte saker på det otilldelade utrymmet. Så förvandlas återställbart till kört. Två klick och boom, värre.
Om skanningen hittar din ursprungliga mappstruktur är dina odds ganska goda. Om den bara hittar råa filfragment är återställning fortfarande möjlig, bara stökigare och mer irriterande. SSD däremot? Ja… det kan gå riktigt illa väldigt snabbt.
Oallokerat efter en radering betyder vanligtvis att kartan är borta, inte datainnehållet. Så jag håller med @cazadordeestrellas, @suenodelbosque och @mikeappsreviewer om den stora regeln: sluta skriva till den disken.
Där jag inte riktigt håller med är rådet att alltid skapa en avbild först. Det är idealiskt, ja, men inte alltid realistiskt för hemanvändare utan en extra disk med samma storlek. Om disken är frisk och detta bara är en enkel partitionsradering på en HDD kan en skrivskyddad skanning vara en praktisk första kontroll.
Några saker som ingen bör hoppa över:
- Kontrollera om den saknade partitionen låg på en dynamisk disk, Storage Spaces eller RAID. Återställning fungerar annorlunda där.
- Om disken klickar, försvinner eller är plågsamt långsam, sluta med gör det själv och anlita ett proffs.
- Om den var krypterad, förvänta dig inte att vanlig filåterställning hjälper särskilt mycket utan nyckeln.
Jag föredrar att bekräfta återställbarheten innan jag försöker skriva om partitionsstrukturer. Disk Drill är användbart här eftersom det kan visa om dina ursprungliga mappar fortfarande finns kvar innan du bestämmer dig för något.
Fördelar med Disk Drill:
- Enkel förhandsvisning av återställbara filer
- Hittar ofta raderade partitioner plus enskilda filer
- Bättre för icke-experter än kommandoradsverktyg
Nackdelar med Disk Drill:
- Begränsningar för gratis återställning gäller i vissa versioner
- Djupa skanningar kan ta evigheter
- Rå återställning kan förlora filnamn och mappstruktur
Om Disk Drill visar intakta mappar, återställ det viktiga till en annan disk först. Först därefter skulle jag överväga partitionsreparation. Om skanningen nästan inte hittar något på en SSD är det ofta TRIM, inte användarfel. I så fall, fortsätt inte att experimentera på originaldisken.