Trenger du hjelp til å gjenopprette permanent slettede filer i Windows 11

Jeg slettet ved et uhell viktige filer permanent på Windows 11-PC-en min og har allerede tømt Papirkurven. Jeg prøver å gjenopprette dokumenter og bilder jeg virkelig trenger, men jeg er ikke sikker på om de fortsatt kan gjenopprettes. Ser etter hjelp med den beste måten å gjenopprette permanent slettede filer i Windows 11 før de er borte for godt.

Jeg har vært gjennom dette en gang, og ja, det treffer hardt når en fil forsvinner. På Windows 11 er en permanent slettet fil ikke alltid borte for godt. Hvis nye data ikke har overtatt plassen ennå, har du fortsatt en sjanse.

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke stasjonen så mye som mulig. Ingen installasjoner. Ingen store nedlastinger. Ikke flytt filer rundt. Hver skriving gir Windows en sjanse til å gjenbruke nøyaktig plassen der den slettede filen lå. Hvis stasjonen er en SSD, må du være rask. TRIM pleier å slette slettede blokker i bakgrunnen, og etter det blir gjenoppretting stygt.

Før du rører gjenopprettingsverktøy, sjekk de kjedelige stedene folk glemmer:

1. OneDrive
  2. Filhistorikk
  3. Tidligere versjoner
  4. Enhver skylagringssikkerhetskopi du satte opp for måneder siden og glemte
  5. En gammel ekstern stasjon med en sikkerhetskopi på

Jeg har sett folk bruke en time på å skanne en disk, og så innse at filen lå i OneDrive hele tiden. Hvis en sikkerhetskopi finnes, bruk den først. Mindre risiko, mindre rot.

Hvis alle disse er tomme, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare. Den jeg ville prøvd først, er Disk Drill. Det jeg likte der, var enkle ting. Det er lett å kjøre, og det henter ofte tilbake filer med de opprinnelige filnavnene og mappene fortsatt på plass. Å sortere navnløst skrot etter en skanning er et slit, så dette betyr mer enn folk tror.

Det jeg ville gjort:

1. Installer Disk Drill på en annen stasjon, hvis du har en.
  2. Skann stasjonen der filen ble slettet.
  3. Filtrer eller søk gjennom resultatene.
  4. Forhåndsvis filen før du gjenoppretter den.
  5. Lagre gjenopprettede filer på en annen stasjon, ikke den samme.

På Windows lar det deg skanne og forhåndsvise uten begrensning, og grensen for gratis gjenoppretting er 100 MB.

Hvis problemet ditt er større enn en vanlig sletting, finnes det andre verktøy som er verdt å se på. DiskGenius hjalp meg mer i saker som involverte tapte partisjoner, RAW-volumer eller skade på filsystemet. Windows File Recovery er Microsofts eget verktøy, også gratis, men det kjører på kommandolinjen. Jeg brukte det én gang, og det fungerte, men det er ikke noe jeg ville gitt til en person som vil ha et par klikk og være ferdig.

En del folk hopper over: hvis stasjonen begynner å klikke, kobler seg fra, forsvinner fra Windows, eller har innhold du ikke har råd til å miste, stopp. På det tidspunktet ville jeg sett på en profesjonell gjenopprettingstjeneste før jeg prøvde tilfeldige løsninger fra søkeresultater.

Vanligvis er sjansene dine best når du handler tidlig og lar stasjonen være i ro. Den delen betyr mer enn navnet på programvaren.

Slutt først å skrive til PC-en. Den delen er viktigst.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting: sjekk sikkerhetskopier før du skanner. Jeg vil legge til noen Windows 11-steder folk ofte overser:

1. Åpne mappen der filene pleide å ligge, høyreklikk, Egenskaper, Tidligere versjoner.
  2. Søk etter filtype i Filutforsker, som .docx, .jpg, .png. Noen ganger ble filen flyttet, ikke slettet.
  3. Sjekk midlertidige mapper. Win + R, skriv %temp%, og se deretter etter dato.
  4. Hvis den var fra en app som Word, Excel, Photoshop, sjekk listen over nylige filer og autosave.

Jeg er litt uenig om TRIM-panikk. Ja, gjenoppretting fra SSD blir raskt vanskeligere, men det skjer ikke alltid umiddelbart. Hvis filene er viktige, skann nå i stedet for å anta at det er over.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill et av de enklere valgene på Windows 11. Forhåndsvis først. Gjenopprett til USB eller en annen disk, ikke C:. Recuva er ok for enkle slettinger, men i mine tester mister det flere filnavn etter dype skanninger. Microsofts Windows File Recovery fungerer også, men syntaksen er irriterende hvis du vil få tilbake bilder raskt.

Hvis disken er ekstern, lag først et byte-for-byte-avbildning hvis du vet hvordan. Gjenoppretting fra avbildningen er tryggere.

For en enkel veiledning for gjenoppretting av slettede filer i Windows 11, hjelper denne korte gjennomgangen: se denne veiledningen for filgjenoppretting i Windows 11.

Hvis SSD-en lager lyder, fryser eller kobler fra, stopp. Programvare vil ikke fikse maskinvare som er i ferd med å svikte.

Hvis filene var på hoved-SSD-en din med Windows 11, ville jeg lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @codecrafter egentlig understreket godt nok: sjekk om du har gjenoppretting på appnivå før du kjører en full diskskanning. Word, Excel, Adobe-apper og til og med noen bilderedigeringsprogrammer lagrer autosave- eller gjenopprettingsbuffer utenfor den opprinnelige mappen. Jeg har sett slettede dokumenter komme tilbake via Office-gjenoppretting mens diskverktøy ikke fant noe brukbart.

Ikke kast bort tid på å starte på nytt om og om igjen heller. Hver normal oppstart skriver logger, midlertidige data, oppdateringer og alt det der.

Rekkefølgen min ville vært:

1. Sjekk Office/Adobe/nyere filer/autogjenoppretting
  2. Se i skjulte brukermapper som AppData
  3. Hvis filene var viktige og SSD-en er intern, vurder å slå av og koble stasjonen til en annen PC for skanning
  4. Kjør en gjenopprettingsapp som Disk Drill fra en annen stasjon
  5. Gjenopprett bare til en annen disk eller USB

Liten uenighet med rådet om å sjekke midlertidige mapper som folk alltid gir: midlertidige mapper er litt tilfeldig treff eller bom og som regel en tidstyv med mindre du vet at filen var åpen i et bestemt program rett før sletting.

Hvis du vil ha flere virkelige eksempler, er denne tråden grei: Diskusjon om gjenoppretting av slettede filer fra Windows 11 SSD

Hvis ingenting dukker opp og filene virkelig ikke kan erstattes, kan profesjonell gjenoppretting være det eneste ikke-dårlige alternativet. SSD-er kan være brutale, for å være ærlig.

En vinkel som mangler fra @codecrafter, @mike34 og @mikeappsreviewer: sjekk rester i Windows Search-indeksen og miniatyrbufferen. Høres rart ut, men spesielt for bilder kan du noen ganger i det minste gjenopprette forhåndsvisninger eller bevise at filene fantes. Søk i %LocalAppData%\Microsoft\Windows\Explorer etter thumbcache-filer. Ikke en fullverdig gjenopprettingsmetode, men nyttig hvis originalene er borte.

Jeg ville også sjekket om de slettede filene lå i et synkronisert bibliotek. Windows 11 kan peke Dokumenter eller Bilder til OneDrive uten at folk er klar over det. Noen ganger er den lokale kopien borte, men skyversjonen eller versjonshistorikken finnes fortsatt.

Litt uenig i tilnærmingen om å skanne nå uansett hva: hvis dette er din eneste interne SSD og filene virkelig er kritiske, er det ofte tryggere å slå av først og skanne disken fra en annen maskin. Direkte skanning av systemdisken fortsetter å generere skrivinger.

Hvis du skanner, er Disk Drill et rimelig valg fordi det er enkelt å sortere resultater og forhåndsvise filer.

Fordeler med Disk Drill

• Enkelt grensesnitt
  • God filforhåndsvisning
  • Vanligvis grei gjenoppbygging av mapper/navn
  • Bra for dokumenter og bilder

Ulemper med Disk Drill

• Gratisgrensen for gjenoppretting på Windows er liten
  • Dypskanninger kan gi mange omdøpte søppelfiler
  • Ingen mirakelløsning for SSD-data som er slettet med TRIM

Hvis filene er forretning, juridiske dokumenter eller eneste familiekopier, ville jeg droppet eksperimentering etter ett forsiktig forsøk og gått rett til et gjenopprettingslaboratorium. Programvaregjenoppretting fungerer best når disken er frisk og slettingen skjedde nylig.