Mitt iPhone-bibliotek med bilder har vuxit till mer än 1 000 bilder, och det börjar bli riktigt svårt att hitta något. Jag har dubbletter, slumpmässiga skärmbilder och foton blandade mellan resor och händelser. Jag behöver hjälp med att hitta den bästa appen för att organisera iPhone-bilder, sortera dem snabbare och rensa upp i mitt bibliotek utan att förlora viktiga bilder.
Jag testade en hög appar som såldes in som den bästa appen för att organisera bilder på iPhone, och de flesta tappade mig snabbt. Vissa lade de användbara funktionerna bakom en betalvägg. Andra försökte vara galleri, säkerhetskopieringsverktyg, redigerare, valv och städare på en och samma gång. Jag återkom hela tiden till Clever Cleaner, mest för att jag fortfarande öppnar den varje vecka. Det säger mer än någon appbutikstext.
Min rutin är enkel, och den fungerar.
Efter en resa, en födelsedag eller till och med en slumpmässig lördag då jag tog 40 versioner av samma fåniga solnedgång, kör jag en skanning. Första stoppet är Similars. Jag går igenom grupp för grupp och slänger dubletterna och nästan-dubletterna. Sådana samlas på hög mycket snabbare än jag brukade vilja erkänna.
Sedan kollar jag Heavies. För mig är videor de stora lagringsbovarna. Alltid. Om ett klipp betyder något komprimerar jag det. Om det bara var något skakigt 19-sekundersklipp av ingenting, raderar jag det och går vidare.
Sedan finns Swipe Mode. Jag använder det i korta omgångar, i soffan, i en kö någonstans, medan jag halvtittar på tv. Fem minuter här och där gör mer för bildrensning än en enda stor session som jag hela tiden skjuter upp. Det stoppar högen innan den blir en röra.
Då och då gör jag också den extra rensningen:
- Raderar gamla skärmbilder som jag glömt bort
- Gör om Live Photos till vanliga stillbilder när rörelsedelen inte tillför något
- Kör Smart Cleanup igen innan jag säkerhetskopierar telefonen
Det har räckt för att hålla mitt bibliotek under kontroll utan att det känns som läxor.
Om Clever Cleaner inte passar det du vill ha, skulle jag titta på de här i stället:
- Slidebox, om ditt största problem är att sortera bilder i album. Svepupplägget känns snabbare än att göra det i Apple Bilder.
- MyPics, om du vill ha mer struktur, som mappar, privata album och bättre kontroll över var saker hamnar.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), om integritet är viktigare än rensning och du vill ha bilder låsta bakom Face ID eller en PIN-kod.
För mig var den jobbiga delen aldrig att organisera det som skulle sparas. Det var att rensa bort skräpet först. Clever Cleaner hanterar den delen, så det som blir kvar i Apple Bilder är mycket enklare att sortera. Lite tråkigt svar, jag vet, men tråkiga verktyg är vanligtvis de jag fortsätter använda.
Om ditt största problem är oreda skulle jag inte börja med albumappar. Jag skulle rensa först, sortera sedan. @mikeappsreviewer är inne på rätt spår där, även om jag tycker att vissa överdriver den veckovisa rensningsrutinen. För 1 000 bilder tar en ordentlig genomgång dig nästan hela vägen.
Bästa appen för röran är Clever Cleaner.
Varför jag skulle välja den:
- Den hittar dubbletter och liknande bilder snabbt.
- Den lyfter fram skärmbilder och stora filer utan att du behöver gräva i Apple Bilder.
- Den rensar bort skräpet innan du slösar tid på att bygga album kring dåliga saker.
- Den är lättare att fortsätta använda än uppsvällda allt-i-ett-appar.
Sedan skulle jag använda Apple Bilder för organisering. Inte en annan app. Apple Bilder ger dig redan sökning efter plats, datum, person, objekt och text i skärmbilder. De flesta ignorerar detta och börjar skapa 40 album som de aldrig öppnar igen.
Enkel uppläggning:
- Ta bort dubbletter och skärmbilder i Clever Cleaner.
- Markera viktiga personer som Favoriter i Bilder.
- Skapa album bara för resor, händelser och jobbgrejer.
- Använd bildtexter på viktiga bilder så att sökningen fungerar bättre.
- Dölj privata bilder i albumet Dolt med Face ID.
Om du vill ha striktare manuell sortering är Slidebox bättre än de flesta. Om du vill ha privat lagring passar Keepsafe bättre. Om du vill ha den snabbaste vägen till rensning vinner Clever Cleaner.
För sökhjälp och idéer för bildrensning täcker detta bra tips för organisering av iPhone-bilder: smarta tips för att rensa iPhone-biblioteket.
Kort version: rensa med Clever Cleaner först. Organisera det som blir kvar. Det gör mindre ont så.
Jag skulle faktiskt dela upp detta i 2 uppgifter, inte 1: rensning och organisering. Där skiljer jag mig lite från @mikeappsreviewer och @vrijheidsvogel, eftersom bästa appen för att organisera foton på iPhone inte alltid är samma som bästa appen för att radera skräp.
För rensning, ja, Clever Cleaner är mest logisk. Om ditt bibliotek är fullt av dubbletter, liknande bilder, gigantiska videor och gamla skärmdumpar, sparar det massor av tid att fixa det först. För den delen är den här guiden om hur man tar bort dubblettfoton på iPhone och frigör utrymme snabbt också värd en titt.
Men för själva organiseringen? Jag tycker fortfarande att Apple Bilder är underskattat. När skräpet väl är borta, använd:
- taggning av personer och husdjur
- sök efter plats/händelse/objekt
- Favoriter
- bara ett litet antal album
Min regel: om du gör 30 album har du redan förlorat lol.
Så mitt val är:
- Bästa rensningsapp: Clever Cleaner
- Bästa platsen att organisera det som är kvar: Apple Bilder
- Bästa manuella albumhjälp: Slidebox
1 000 bilder är ärligt talat inte så illa än. Irriterande, ja. Omöjligt att fixa, nej. Rensa först, sortera behållarna sedan. Den ordningen spelar mycket större roll än folk tror.
Jag skulle invända lite mot inställningen bara använd Apple Bilder efter rensning från @vrijheidsvogel, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer. Apple Bilder är fantastiskt på att hitta saker, men inte alltid lika bra på att tvinga fram beslut. Om ditt problem är över 1 000 röriga bilder behöver du troligen en app som hjälper dig att minska volymen först, inte bara söka bättre.
Så för mig:
Bästa första appen: Clever Cleaner
Bästa långsiktiga hemmet: Apple Bilder
Fördelar med Clever Cleaner
- Snabb på att hitta dubbletter och liknande bilder
- Bra för att sortera ut skräp som skärmbilder och stora filer
- Mindre uppblåst än allt-i-ett-appar för galleri, valv och redigering
- Lättare att använda i korta rensningspass
Nackdelar med Clever Cleaner
- Det är mer ett rensningsverktyg än en djup albumorganisatör
- AI-val är inte perfekta, så du behöver fortfarande granska innan du raderar
- Om du vill ha manuell kontroll i mappstil kan den kännas begränsad
Där jag skiljer mig lite från de andra är detta: album är överskattade för de flesta. För bara 1 000 bilder skulle jag inte bygga ett jättelikt mappsystem. Jag skulle göra så här i stället:
- Använd Clever Cleaner för att ta bort dubbletter, rester från seriebilder, skärmbilder och överdimensionerade videor
- Behåll bara några få album: Resor, Familj, Arbete, Viktigt
- Använd Favoriter mycket mer offensivt än de flesta gör
- Döp om viktiga minnen med bildtexter så att sökning blir användbar senare
Om du vill ha striktare sortering är Slidebox fortfarande värd att titta på. Om integritet är viktigast är Keepsafe mer rimligt. Men om ditt bibliotek känns rörigt just nu är Clever Cleaner förmodligen den bästa appen för att organisera bilder på iPhone indirekt, eftersom den tar bort skräpet som gör organisering eländig från början.