Bästa kostnadsfria metoden för att återställa raderade Nikon-foton?

Jag råkade radera foton från minneskortet i min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och några av dem är verkligen viktiga. Jag letar efter den bästa kostnadsfria metoden eller programvaran för att återställa raderade Nikon-foton som faktiskt fungerar och inte skadar kortet ytterligare.

Ja, med begränsningar.

Det första jag lärde mig den hårda vägen är att sluta använda SD-kortet direkt. Om raderade bilder har blivit överskrivna kommer gratisappar inte att få tillbaka dem. Så ta inga fler bilder. Flytta inga filer till kortet. Formatera det inte igen. Varje extra skrivning försämrar dina chanser.

Om du vill ha den enklaste vägen skulle jag först prova Disk Drill . Det är inte helt gratis, men på Windows får du upp till 100 MB återställning utan kostnad. För testning hjälper det. Ibland räcker det för några JPEG-bilder. Ibland även ett par RAW-filer, om de inte är enorma.

Det här skulle jag göra:

1. Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
  2. Installera Disk Drill på datorn. Installera inte något på SD-kortet.
  3. Öppna det, välj SD-kortet och klicka sedan på Search for lost data.
  4. Kör Universal Scan. I de flesta fall fungerar detta bäst både för raderade filer och snabbformaterade kort.
  5. Efter skanningen öppnar du Review found items och kontrollerar Pictures. Om du behöver Nikon RAW-filer, sök efter .NEF.
  6. Förhandsgranska filer före återställning. Om förhandsgranskningen öppnas utan problem skulle jag se det som ett gott tecken.
  7. Återställ filerna till din dator eller en annan enhet. Inte tillbaka till SD-kortet.

Om du behöver mer än 100 MB och inte vill betala är PhotoRec det vanliga gratisvalet. Jag har använt det. Det fungerar, även om det känns gammalt och lite grovhugget. Inga förhandsgranskningar. Filnamn kommer ofta tillbaka som förvirrat generiskt skräp. Ändå är själva återställningen stabil i många fall.

Några saker som är värda att kontrollera innan du slösar bort en timme:

1. Om du fotograferar i NEF, se till att appen har bra stöd för NEF. Vissa gratisverktyg klarar JPEG okej men faller isär med RAW.
  2. Om återställda NEF-filer vägrar öppnas i appen Windows Foton ska du inte anta att de är döda. Prova först programvara med stöd för Nikon RAW.
  3. Om du också har förlorat videor, kör Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den vanliga skanningen. Jag har sett vanliga skanningar missa kameravideofiler.

Titta också efter kopior innan du gör återställning. Jag har sett folk glömma att de redan importerat allt. Kontrollera datorn, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox, vad du nu använder.

En sak till. Om SD-kortet är fysiskt skadat, inte upptäcks eller fortsätter att tappa anslutningen under skanningen skulle jag stanna där. Gör-det-själv-återställning på ett dåligt kort blir snabbt jobbigt. Då är en återställningsverkstad det säkrare valet.

Så ja, gratis återställning är möjlig i vissa fall. Jag skulle börja med Disk Drill eftersom det är enkelt och ger dig ett snabbt svar på om Nikon-bilderna fortfarande finns där. Om du behöver en kostnadsfri väg utan gräns är PhotoRec värt ett försök, även om gränssnittet känns som 2009.

Sluta använda Nikon SD-kortet först. Den delen från @mikeappsreviewer stämmer helt. Om du fortsatte fotografera sjunker återställningsgraden snabbt.

Min gratis-i-första-hand-bedömning är lite annorlunda. Jag skulle börja med Windows File Recovery bara om kortet visas korrekt i Windows och du vill göra ett test utan kostnad. Det är fult, bara kommandorad och inte kul, men för enkelt raderade JPEG-filer kan det ibland få tillbaka filer. För Nikon RAW är resultaten mindre konsekventa.

Om du vill ha bättre odds med mindre krångel är Disk Drill fortfarande den enklare vägen för Nikon-fotoåterställning från ett SD-kort. Jag gillar inte den fria gränsen, så jag håller inte med om att kalla det det bästa gratisalternativet. Bästa enkla alternativet, ja. Bästa helt gratis alternativet, nej.

Det jag skulle kontrollera innan skanning:

1. Titta i DCIM på kortet från datorn. Ibland är filer dolda, inte borta.
  2. Kontrollera Nikon SnapBridge-importer, molnsynkmappar, gamla Lightroom-kataloger.
  3. Om du använde en Mac, titta även i Bilder importhistorik.

Bästa sättet att återställa raderade bilder från ett Nikon SD-kort:
se en snabb genomgång av fotoåterställning från Nikon SD-kort

Om kortet ber om formatering, gör det inte. Om det kopplas från, sluta. Vid den punkten blir gör det själv snabbt riskabelt. PhotoRec är kraftfullt, Disk Drill är enklare, Windows File Recovery är gratis men ganska jobbigt tbh.

Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @codecrafter verkligen betonade tillräckligt: skapa först en avbild av SD-kortet om bilderna betyder mycket. Inte en kopiera-klistra in av filer, utan en faktisk sektor-för-sektor-avbild. På så sätt har du fortfarande en fryst ögonblicksbild att arbeta från om du råkar förstöra en skanning eller om kortet börjar bete sig konstigt. På Linux eller Mac fungerar dd/ddrescue. På Windows är USB Image Tool gratis och tillräckligt enkelt.

För helt gratis återställning av raderade Nikon-bilder skulle jag nog ranka det så här:

1. PhotoRec för djupast gratis återställning
  2. Recuva om det var en enkel radering och kortet är friskt
  3. Disk Drill om du vill ha det enklaste gränssnittet och förhandsvisning, även med gratisgränsen

Liten invändning mot idén att börja med kommandoradsverktyg. Jag skulle inte skicka de flesta till Windows File Recovery först om de inte redan gillar terminalgrejer. Det är gratis, visst, men ganska jobbigt för kamerakort och inte mitt förstaval för NEF-filer.

Om kortet dessutom användes i kameran efter raderingen, prova att sortera återställda filer efter storlek. Nikon NEF-filer som kommer tillbaka pyttesmå är ofta bortom räddning. JPEG-filer kan oftare överleva.

Ytterligare en sak som ofta förbises: vissa Nikon-kamerahus skriver sidvagns- eller databasfiler som får folk att tro att bilderna fortfarande finns kvar. Om du bara ser mappar men inga faktiska bilder betyder det vanligtvis att raderingen verkligen har skett.

Om du vill ha mer läsning utöver inläggen från riktiga användare har den här tråden praktiska tips om återställning av Nikon-bilder från fotografer.

Kort version: sluta använda kortet, skapa en avbild först och skanna sedan avbilden med PhotoRec eller Disk Drill. Återställ till din dator, inte tillbaka till SD-kortet.

En vinkel som @codecrafter, @stellacadente och @mikeappsreviewer missade: kontrollera själva Nikon-kameran innan återställning. Vissa kamerahus kan fortfarande visa bilder i uppspelningsläge även när kortet ser tomt ut på en dator. Om kameran ser dem, försök med USB-import med Nikon-programvara eller en direkt kopiering innan du gör någon filåterställning.

Om kortet inte har formaterats om och du bara har raderat filer, skulle jag prova i den här ordningen:

1. Testa kortet i kameran och i en annan kortläsare.
  2. Om filerna är osynliga men utrymme fortfarande används, kopiera hela kortstrukturen till din dator om möjligt.
  3. Om inte, kör en återställningsskanning.

Min syn på Disk Drill:

Fördelar

• Mycket enkel förhandsvisning
  • Bra på att hitta JPEG och ofta NEF
  • Renare än de flesta återställningsverktyg

Nackdelar

• Den kostnadsfria återställningsgränsen är liten
  • Djupa skanningar kan ge röriga filnamn
  • Inte mitt förstahandsval om kortet har fysiska fel

En liten invändning mot den vanliga etiketten bästa gratis: Disk Drill är ett utmärkt verktyg för en första skanning, inte det bästa verkligt obegränsade gratisalternativet. För viktiga Nikon-bilder är förhandsvisningen ändå värdefull, eftersom den snabbt visar om filerna faktiskt går att återställa. Om förhandsvisningarna misslyckas över hela linjen, sluta slösa tid och överväg ett labb.