Jag råkade av misstag radera flera mappar från mitt CF-kort innan jag säkerhetskopierade mina foton, och nu försöker jag återställa de saknade filerna. Jag behöver hjälp att hitta det bästa verktyget för dataåterställning från CF-kort som kan återställa raderade mappar och bilder på ett säkert sätt utan att göra saken värre.
Jag fotograferar evenemang professionellt, och ja, jag har varit med om den där riktiga magkänslan när allt bara sjunker. Du ansluter ett CompactFlash-kort efter ett långt jobb, och datorn visar ingenting, eller ännu värre, säger att kortet behöver formateras. Jag har fått plocka ut filer från trasiga CF-kort mer än en gång, så här är metoden jag håller mig till när det händer.
Mitt första steg är programvara för dataåterställning, direkt. Jag krånglar inte med slumpmässiga inbyggda verktyg först. Av det jag har sett har Disk Drill varit det minst störiga alternativet, och det som hanterade mina RAW-filer med minst problem. Jag har använt det på CR2-, NEF- och ARW-filer, plus stora videoklipp som varit uppdelade över hela kortet. PhotoRec fungerar visst, men det dumpar allt i en enda röra och tar bort originalnamnen. Recuva har känts svagt för professionella kameraformat. Disk Drill sparade mig tid eftersom jag kunde förhandsgranska filer först, vilket är viktigt när man försöker avgöra om en förstörd bild går att använda eller inte.
Vad jag skulle göra först
- Installera återställningsappen på din huvuddisk i datorn. Lägg den på den interna disken, inte på CF-kortet. Skriv inte något till kortet.
- Skapa en fullständig avbildning av kortet. Om kortet är opålitligt, långsamt eller ger läsfel, skapa först en byte-för-byte-säkerhetskopia. Skanna avbildningsfilen i stället för att belasta originalkortet om och om igen.
- Skanna kortet eller avbildningen. Peka programvaran mot rätt källa och låt den bli klar. Fortsätt inte att stoppa och starta om skanningen om den inte har hängt sig helt.
- Förhandsgranska det som hittas. Jag kontrollerar alltid foton och klipp innan jag återställer. Det sparar tid och ger dig en ungefärlig uppfattning om vad som klarade sig intakt.
- Återställ filer till en annan plats. Intern SSD, extern SSD, en annan hårddisk, vad som helst. Återställ inte tillbaka till samma CF-kort. Om du gör det riskerar du att skriva över det du försöker rädda.
Medan skanningen pågår finns det några regler jag skulle betrakta som helt orubbliga. I många av de här fallen ligger filerna fortfarande kvar på kortet. Det som är trasigt är filsystemets index, inte själva bilddatan. Så din uppgift är att undvika att kortet skriver om någonting.
Regler jag lärde mig den hårda vägen
- Sluta fotografera på kortet. Ta inga testbilder. Kopiera inte skräp till det för att kontrollera om det fortfarande fungerar. Varje ny skrivning ökar risken att förlora gamla filer för gott.
- Ignorera alla formateringsmeddelanden. Om Windows eller macOS säger att kortet inte går att läsa och vill formatera det, klicka nej. Låt inte systemet försöka fixa saker ännu.
- Använd en kortläsare. Jag slutade använda kamerans USB-anslutning för sådant här. En riktig kortläsare ger datorn bättre åtkomst på låg nivå, och återställningsverktyg brukar fungera bättre med den.
- Kontrollera om kortet fortfarande visas i systemverktygen. I Windows öppnar du Diskhantering. På Mac öppnar du Skivverktyg. Om CF-kortet visas med ungefär rätt kapacitet är chanserna till återställning fortfarande ganska goda. Om det inte visas alls, eller om kortet har böjts, spruckit eller blivit överhettat, kanske programvara inte kan hjälpa dig hela vägen.
- Om videorna kommer tillbaka skadade, försök att reparera dem efter återställningen. Jag har varit med om att återställda klipp inte gick att spela upp även när filstorleken såg rätt ut. VLC hjälper ibland om du ställer in det på att alltid reparera skadade AVI-filer. I vissa fall har Untrunc också varit värt ett försök, mest för skadade headers.
- Åtgärda kortet först efter att dina filer är i säkerhet. När fotona och videorna har kopierats ut och kontrollerats kan du börja tänka på att reparera kortet. CHKDSK i Windows eller Första hjälpen på Mac kan hjälpa. För det mesta, efter att jag har verifierat återställningen, formaterar jag kortet i kameran och håller noggrann koll på det vid nästa fotografering.
En sak som är värd att kontrollera
Om din dator känner av kortstorleken korrekt, till exempel att ett 32 GB-kort visas som ungefär 32 GB, skulle jag fortsätta med programvaruåterställning innan jag antar att kortet är dött. Om systemet inte ser någonting alls, eller om kortet kopplas från varannan sekund, kan det vara ett fall för ett labb. Jag har sett kort där programvara räckte, och andra där själva hårdvaran var helt förstörd.
Kort version
Sluta använda CF-kortet. Formatera det inte. Läs det via en kortläsare. Klona det först om det verkar instabilt. Skanna med Disk Drill. Spara återställda filer på en annan enhet. Testa sedan filerna, särskilt video.
Det är en hemsk känsla när detta händer, det vet jag. Men om du går försiktigt fram och inte skriver något nytt till kortet har dina filer ofta fortfarande en chans.
Raderade mappar på ett CF-kort går ofta att återställa om du slutade använda kortet direkt. Den delen är viktigare än appen.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer om Disk Drill. Min lilla invändning är detta. Om mapparna är borta men kortet fortfarande kan läsas utan problem, skulle jag prova en fullständig skanning först innan jag lägger tid på extra reparationssteg. Det är bättre att röra kortet så lite som möjligt.
Det jag skulle välja:
-
Disk Drill
Bäst om du vill ha mappstruktur, förhandsvisningar och stöd för RAW-format. På CF-kort hjälper det mycket om du har tagit bilder i CR2, NEF, RAF, ARW eller video. Djupskanning är stabil när de raderade mapparna inte längre visas i en vanlig skanning. -
R-Studio
Bättre om du bryr dig om att återskapa det ursprungliga filsystemet och mappträdet. Det är mindre användarvänligt. Mer tekniskt. Bättre för specialfall. -
PhotoRec
Bra som sista utväg. Gratis. Det återställer ofta filerna, men filnamn och mappar blir en röra. För tusentals bilder blir det snabbt jobbigt.
Så om du vill ha den bästa balansen skulle jag börja med Disk Drill. Om Disk Drill hittar filer men mappåterställningen ser dålig ut, prova R-Studio efteråt.
Några saker som folk hoppar över:
- Sortera resultaten efter filtyp och datum då bilden togs. Det hjälper dig att snabbt hitta uppsättningen med raderade mappar.
- Återställ en liten omgång först. Öppna RAW-filerna i 100 procent och kontrollera om de är skadade.
- Om kortet formaterades i kameran efter raderingen är återställning fortfarande möjlig. Sök efter recover files from a formatted CF card. Samma idé, annan typ av skada.
Den här guidetiteln är också renare för sökning:
återställ filer från ett formaterat CF-kort, snabba steg som fungerar
Om CF-kortet kopplas från, visar 0 byte eller klickar i kortläsaren, hoppa över programvara och gå till ett labb. Om det monteras någorlunda normalt och visar rätt storlek har programvaruåterställning fortfarande en god chans.
Jag håller med @mikeappsreviewer och @jeff på en huvudpunkt: om CF-kortet fortfarande monteras och visar rätt kapacitet, är programvaruåterställning rätt väg att gå. Där jag är lite oense är att man alltid ska gå direkt till det mest avancerade verktyget. Om du bara raderade mappar och inte återanvände kortet, är det faktiskt ett av de renare återställningsfallen.
För just den situationen är Disk Drill förmodligen det bästa första valet för dataåterställning från CF-kort. Inte för att det är magiskt, utan för att det brukar göra de praktiska saker som folk faktiskt behöver: förhandsvisa bilder, tydligt separera hittad/raderad data, och det gör vanligtvis ett ganska bra jobb med kamerafiler i stället för att förvandla återställningen till en skräplåda. Om ditt mål är att återställa raderade mappar från ett CompactFlash-kort utan att spendera hela natten på att sortera namnlösa filer, spelar det stor roll.
Min syn:
- Disk Drill: bästa första försök för raderade mappar, RAW-bilder och normalt mänskligt arbetsflöde
- R-Studio: bättre om mappstrukturen är superviktig och du inte har något emot ett mer tekniskt gränssnitt
- PhotoRec: okej om gratis är det enda kravet, men kaoset med filnamn är på riktigt
En sak jag skulle lägga till som de inte riktigt betonade tillräckligt: om de raderade mapparna innehöll bilder från samma fotografering, kontrollera metadata efter återställning, inte bara miniatyrbilder. Jag har haft filer som förhandsvisades fint, men sedan betedde sig konstigt i Lightroom senare. Återställ 20 till 30 filer först och testa dem i appen du faktiskt använder.
Om mapparna dessutom raderades i kameran kan återställningen vara lite rörigare än vid radering på datorn. Fortfarande återställbart, bara ibland mindre rent.
För alla som letar runt är detta en användbar tråd om tips för dataåterställning från CF-kort för raderade bilder och mappar.
Kort version: sluta använda kortet, använd en kortläsare, skanna med Disk Drill först, återställ till en annan enhet och verifiera filerna innan du gör något annat. Om Disk Drill hittar filerna men mappträdet är total röra, prova sedan R-Studio. Om kortet börjar koppla från eller läsa konstigt, sluta pilla på det eftersom det snabbt kan bli värre.
Jag skulle vara lite skeptisk till tankesättet att prioritera mappträdet först. Om mapparna har raderats men CF-kortet inte har återanvänts, är den verkliga vinsten att få ut bilddatan rent innan man jagar perfekt struktur.
För det är Disk Drill ett bra första steg.
Fördelar
- Bra med RAW-format och vanliga kameramedier
- Förhandsgranskning hjälper att filtrera bort skräp snabbt
- Vanligtvis enklare att sortera än PhotoRec
- Bättre arbetsflöde för nybörjare än R-Studio
Nackdelar
- Inte det billigaste alternativet
- Återställning av mappar är inte alltid perfekt
- Djupa skanningar kan ge dubbletter
- På allvarligt skadade kort är det inget mirakelverktyg
Jag håller mestadels med @jeff, @sternenwanderer och @mikeappsreviewer om att PhotoRec mer är en räddningslåda och att R-Studio är bättre när man vill ha seriös rekonstruktion av filsystemet. Min enda invändning är att jag inte skulle bli besatt av att återställa de ursprungliga raderade mapparna om själva filerna går att återställa och är intakta.
Ett extra tips: kontrollera om ditt CF-kort använder FAT32 eller exFAT. På äldre CF-kort med FAT32 kan metadata för raderade mappar försvinna snabbare, så återställningsappar kan hitta bilderna men återskapa mappnamnen dåligt. Det är normalt.
Så, min ordning:
- Disk Drill
- R-Studio
- PhotoRec
Om kortet börjar få kortläsaren att frysa, stanna där och skapa en avbild först eller anlita ett proffslabb.