Bedste app til at organisere fotos på iPhone til 1.000+ fotos?

Mit iPhone-fotobibliotek er vokset til mere end 1.000 billeder, og det er blevet virkelig svært at finde noget som helst. Jeg har dubletter, tilfældige skærmbilleder og billeder blandet på tværs af rejser og begivenheder. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste app til at organisere iPhone-billeder, sortere dem hurtigere og rydde op i mit bibliotek uden at miste vigtige billeder.

Jeg prøvede en bunke apps, der blev solgt som den bedste app til at organisere fotos på iPhone, og de fleste mistede mig hurtigt. Nogle gemte de nyttige ting bag en betalingsmur. Andre prøvede at være galleri, backupværktøj, editor, boks og oprydningsapp på én gang. Jeg blev ved med at vende tilbage til Clever Cleaner, mest fordi jeg stadig åbner den hver uge. Det siger mere end enhver app store-beskrivelse.

Min rutine er enkel, og den virker.

Efter en rejse, en fødselsdag eller bare en tilfældig lørdag, hvor jeg tog 40 versioner af den samme fjollede solnedgang, kører jeg en scanning. Første stop er Similars. Jeg går gruppe for gruppe og smider dubletter og næsten-dubletter ud. De hober sig op meget hurtigere, end jeg plejede at indrømme.

Derefter tjekker jeg Heavies. For mig er videoer dem, der sluger lagerpladsen. Altid. Hvis et klip betyder noget, komprimerer jeg det. Hvis det bare var et rystet 19-sekunders klip af ingenting, sletter jeg det og går videre.

Så er der Swipe Mode. Jeg bruger det i korte omgange, i sofaen, mens jeg står i kø et sted, mens jeg ser halvt med på tv. Fem minutter her og der gør mere for fotooprydning end én kæmpe session, som jeg bliver ved med at udsætte. Det stopper bunken, før den bliver til et rod.

En gang imellem laver jeg også den ekstra oprydning:

1. Sletter gamle screenshots, som jeg havde glemt
  2. Gør Live Photos til almindelige stillbilleder, når bevægelsesdelen ikke tilføjer noget
  3. Kører Smart Cleanup igen, før jeg tager backup af telefonen

Det har været nok til at holde mit bibliotek under kontrol uden at få det til at føles som lektier.

Hvis Clever Cleaner ikke passer til det, du vil have, ville jeg i stedet kigge på disse:

1. Slidebox, hvis dit største problem er at sortere billeder i albummer. Swipe-opsætningen føles hurtigere end at gøre det inde i Apple Fotos.
  2. MyPics, hvis du vil have mere struktur, som mapper, private albummer og strammere kontrol over, hvor ting havner.
  3. Secret Photo Vault (Keepsafe), hvis privatliv betyder mere end oprydning, og du vil have billeder låst bag Face ID eller en pinkode.

For mig var den irriterende del aldrig at organisere det, jeg ville beholde. Det var at rydde skramlet ud først. Clever Cleaner klarer den del, så det, der er tilbage i Apple Fotos, er meget nemmere at sortere. Lidt kedeligt svar, det ved jeg, men kedelige værktøjer er som regel dem, jeg bliver ved med at bruge.

Hvis dit største problem er rod, ville jeg ikke starte med albumapps. Jeg ville rydde op først, sortere bagefter. @mikeappsreviewer er inde på det rigtige spor der, selvom jeg synes, nogle mennesker overdriver den ugentlige oprydningsrutine. For 1.000 billeder får du klaret det meste med én grundig gennemgang.

Bedste app til rodet, Clever Cleaner.

Hvorfor jeg ville vælge den:

1. Den finder dubletter og lignende billeder hurtigt.
  2. Den fremhæver skærmbilleder og store filer uden at du skal grave rundt i Apple Fotos.
  3. Den fjerner skrammel, før du spilder tid på at bygge albummer op omkring dårlige ting.
  4. Den er nemmere at blive ved med at bruge end oppustede alt-i-en-apps.

Derefter ville jeg bruge Apple Fotos til organisering. Ikke en anden app. Apple Fotos giver dig allerede søgning efter sted, dato, person, objekt og tekst i skærmbilleder. De fleste ignorerer dette og begynder at lave 40 albummer, de aldrig åbner igen.

Enkel opsætning:

1. Slet dubletter og skærmbilleder i Clever Cleaner.
  2. Markér vigtige personer som Favoritter i Fotos.
  3. Lav kun albummer til rejser, begivenheder og arbejdsrelaterede ting.
  4. Brug billedtekster på vigtige billeder, så søgning fungerer bedre.
  5. Skjul private billeder i albummet Skjult med Face ID.

Hvis du vil have strengere manuel sortering, er Slidebox bedre end de fleste. Hvis du vil have privat opbevaring, passer Keepsafe bedre. Hvis du vil have den hurtigste vej til oprydning, vinder Clever Cleaner.

For hjælp til søgning og idéer til fotooprydning dækker dette gode tips til organisering af iPhone-billeder: smarte tips til oprydning i iPhone-biblioteket.

Kort version, ryd op med Clever Cleaner først. Organisér det, der overlever. Det gør det mindre smertefuldt.

Jeg ville faktisk opdele dette i 2 opgaver, ikke 1: oprydning og organisering. Det er her, jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel, fordi den bedste app til at organisere billeder på iPhone ikke altid er den samme som den bedste app til at slette skrammel.

Til oprydning giver Clever Cleaner helt klart mest mening. Hvis dit bibliotek er fyldt med dubletter, lignende billeder, kæmpestore videoer og gamle skærmbilleder, sparer det en masse tid at ordne det først. Til den del er denne guide om hvordan du fjerner dublette billeder på iPhone og hurtigt frigør plads også værd at se på.

Men til selve organiseringen? Jeg synes stadig, at Apple Fotos er undervurderet. Når skraldet er væk, så brug:

• tagging af personer og kæledyr
  • søgning efter placering/begivenhed/objekt
  • favoritter
  • kun et lille antal albums

Min regel: Hvis du laver 30 albums, har du allerede tabt lol.

Så mit valg er:

• Bedste oprydningsapp: Clever Cleaner
  • Bedste sted at organisere det, der er tilbage: Apple Fotos
  • Bedste hjælper til manuelle albums: Slidebox

1.000 billeder er ærligt talt endnu ikke så slemt. Irriterende, ja. Umuligt at rette op på, nej. Ryd op først, og sortér derefter det, du vil beholde. Den rækkefølge betyder meget mere, end folk tror.

Jeg ville skubbe lidt tilbage mod vinklen om bare at bruge Apple Fotos efter oprydning fra @vrijheidsvogel, @sterrenkijker og @mikeappsreviewer. Apple Fotos er fantastisk til at finde ting, men ikke altid fantastisk til at tvinge beslutninger igennem. Hvis dit problem er mere end 1.000 rodede billeder, har du sandsynligvis brug for en app, der først hjælper dig med at reducere mængden, ikke bare søge bedre.

Så for mig:

Bedste første app: Clever Cleaner
Bedste langsigtede hjem: Apple Fotos

Fordele ved Clever Cleaner

• Hurtig til at finde dubletter og lignende billeder
  • God til at sortere skrammel fra som skærmbilleder og tunge filer
  • Mindre oppustet end alt-i-en galleri-, boks- og redigeringsapps
  • Nemmere at bruge i korte oprydningssessioner

Ulemper ved Clever Cleaner

• Det er mere et oprydningsværktøj end en dyb albumorganisator
  • AI-valg er ikke perfekte, så du skal stadig gennemgå dem før sletning
  • Hvis du vil have manuel kontrol i mappestil, kan det føles begrænset

Der, hvor jeg er lidt uenig med de andre, er dette: albums er overvurderede for de fleste mennesker. For kun 1.000 billeder ville jeg ikke bygge et gigantisk mappesystem. Jeg ville gøre dette i stedet:

• Brug Clever Cleaner til at fjerne dubletter, rester fra burst-serier, skærmbilleder og overdimensionerede videoer
  • Behold kun nogle få albummer: Rejser, Familie, Arbejde, Vigtigt
  • Brug Favoritter langt mere aggressivt, end de fleste gør
  • Omdøb vigtige minder med billedtekster, så søgning bliver nyttig senere

Hvis du vil have mere strikt sortering, er Slidebox stadig værd at kigge på. Hvis privatliv betyder mest, giver Keepsafe mere mening. Men hvis dit bibliotek føles rodet lige nu, er Clever Cleaner sandsynligvis den bedste app til indirekte at organisere billeder på iPhone, fordi den fjerner det skrammel, der gør organisering elendig i første omgang.