Jeg kom ved et uheld til at slette flere mapper fra mit CF-kort, før jeg tog backup af mine billeder, og nu prøver jeg at gendanne de manglende filer. Jeg har brug for hjælp til at finde det bedste datagendannelsesværktøj til CF-kort, som sikkert kan gendanne slettede mapper og billeder uden at gøre tingene værre.
Jeg fotograferer begivenheder professionelt, og ja, jeg har haft det fulde mavefalds-øjeblik. Du sætter et CompactFlash-kort i efter en lang opgave, og computeren viser ingenting, eller endnu værre, siger at kortet skal formateres. Jeg har måttet hente filer fra ødelagte CF-kort mere end én gang, så her er den fremgangsmåde, jeg holder mig til, når det sker.
Mit første skridt er datagendannelsessoftware med det samme. Jeg spilder ikke tid på tilfældige indbyggede værktøjer først. Ud fra det, jeg har set, har Disk Drill været den mindst irriterende løsning og den, der håndterede mine RAW-filer med færrest problemer. Jeg har brugt det på CR2-, NEF- og ARW-filer samt store videoklip fordelt over hele kortet. PhotoRec virker, ja, men det smider alt ud i et rod og fjerner de oprindelige navne. Recuva har virket svag på professionelle kameraformater. Disk Drill sparede mig tid, fordi jeg kunne forhåndsvise filer først, hvilket betyder noget, når man prøver at skelne mellem et ødelagt billede og et brugbart.
Hvad jeg ville gøre først
- Installer gendannelsesappen på din computers hoveddrev. Læg den på dit interne drev, ikke på CF-kortet. Skriv ikke noget til kortet.
- Lav et fuldt kortimage. Hvis kortet er ustabilt, langsomt eller giver læsefejl, så opret først en byte-for-byte-sikkerhedskopi. Scan imagefilen i stedet for at belaste det originale kort igen og igen.
- Scan kortet eller imaget. Peg softwaren mod den rigtige kilde, og lad den blive færdig. Bliv ikke ved med at stoppe og genstarte scanningen, medmindre den hænger helt.
- Se en forhåndsvisning af det, den finder. Jeg tjekker altid billeder og klip, før jeg gendanner. Det sparer tid og giver dig en nogenlunde idé om, hvad der er overlevet intakt.
- Gendan filer et andet sted. Intern SSD, ekstern SSD, en anden harddisk, hvad som helst. Gendan ikke tilbage til det samme CF-kort. Hvis du gør det, risikerer du at overskrive det, du prøver at redde.
Mens scanningen kører, er der nogle få regler, jeg ville betragte som ikke til forhandling. I mange af disse tilfælde ligger filerne stadig på kortet. Det, der er ødelagt, er filsystemets indeks, ikke selve billeddataene. Så din opgave er at undgå at få kortet til at omskrive noget.
Regler jeg lærte på den hårde måde
- Stop med at tage billeder på kortet. Tag ikke testbilleder. Kopiér ikke skrammel over på det for at tjekke om det stadig virker. Hver ny skrivning øger risikoen for at miste gamle filer for altid.
- Ignorér enhver formateringsmeddelelse. Hvis Windows eller macOS siger, at kortet ikke kan læses og vil formatere det, så tryk nej. Lad ikke systemet forsøge at rette noget endnu.
- Brug en kortlæser. Jeg er holdt op med at bruge kameraets USB-forbindelse til den slags. En rigtig kortlæser giver computeren bedre adgang på lavt niveau, og gendannelsesværktøjer plejer at fungere bedre med den.
- Tjek om kortet stadig vises i systemværktøjer. På Windows skal du åbne Diskhåndtering. På Mac skal du åbne Diskværktøj. Hvis CF-kortet vises med nogenlunde korrekt kapacitet, er chancerne for gendannelse stadig rimelige. Hvis det slet ikke vises, eller kortet er blevet bøjet, revnet eller overophedet, kan software måske ikke hjælpe dig.
- Hvis videoerne kommer tilbage beskadigede, så prøv at reparere dem efter gendannelse. Jeg har oplevet, at gendannede klip ikke kunne afspilles, selv når filstørrelsen så rigtig ud. VLC hjælper nogle gange, hvis du indstiller det til altid at reparere beskadigede AVI-filer. I nogle tilfælde har Untrunc også været værd at prøve, mest ved beskadigede headere.
- Ret først kortet, når dine filer er sikre. Når billederne og videoen er kopieret ud og kontrolleret, kan du begynde at tænke på at reparere kortet. CHKDSK på Windows eller Førstehjælp på Mac kan måske hjælpe. Det meste af tiden formaterer jeg kortet i kameraet, efter jeg har bekræftet gendannelsen, og holder godt øje med det ved næste optagelse.
En ting, der er værd at tjekke
Hvis din enhed registrerer kortstørrelsen korrekt, så et kort på 32 GB vises som cirka 32 GB, ville jeg fortsætte med softwaregendannelse, før jeg antager, at kortet er dødt. Hvis systemet slet ikke registrerer noget, eller kortet afbrydes hvert par sekunder, kan det være et tilfælde for et laboratorium. Jeg har set kort, hvor software var nok, og andre hvor selve hardwaren var færdig.
Kort version
Stop med at bruge CF-kortet. Formater det ikke. Læs det via en kortlæser. Lav først en klon af det, hvis det virker ustabilt. Scan med Disk Drill. Gem gendannede filer på et andet drev. Test derefter filerne, især video.
Det er en frygtelig følelse, når det sker, det ved jeg. Men hvis du går forsigtigt frem og ikke skriver noget nyt til kortet, har dine filer ofte stadig en chance.
Slettede mapper på et CF-kort kan ofte gendannes, hvis du stoppede med at bruge kortet med det samme. Den del betyder mere end appen.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer om Disk Drill. Min lille uenighed er dette. Hvis mapperne er væk, men kortet stadig kan læses fint, ville jeg prøve én fuld scanning først, før jeg bruger tid på ekstra reparationstrin. Det er bedre at rode mindre med kortet.
Det ville jeg vælge:
-
Disk Drill
Bedst hvis du vil have mappestruktur, forhåndsvisninger og understøttelse af RAW-formater. På CF-kort hjælper det meget, hvis du har taget billeder i CR2, NEF, RAF, ARW eller video. Deep Scan er solid, når de slettede mapper ikke længere vises i en normal scanning. -
R-Studio
Bedre hvis du går op i at genskabe det oprindelige filsystem og mappetræ. Det er mindre brugervenligt. Mere teknisk. Bedre til særlige tilfælde. -
PhotoRec
God som sidste udvej. Gratis. Den gendanner ofte filerne, men filnavne og mapper er et rod. For tusindvis af billeder bliver det hurtigt irriterende.
Så hvis du vil have den bedste balance, ville jeg starte med Disk Drill. Hvis Disk Drill finder filer, men mappegendannelsen ser dårlig ud, så prøv R-Studio bagefter.
Et par ting folk springer over:
- Sortér resultaterne efter filtype og optagelsesdato. Det hjælper med hurtigt at finde sættet med slettede mapper.
- Gendan først en lille portion. Åbn RAW-filerne i 100 procent, og tjek for beskadigelse.
- Hvis kortet blev formateret i kameraet efter sletning, er gendannelse stadig mulig. Søg efter recover files from a formatted CF card. Samme idé, anden type skade.
Denne guidetitel er også renere til søgning:
gendan filer fra et formateret CF-kort, hurtige trin der virker
Hvis CF-kortet forsvinder offline, viser 0 bytes eller klikker i kortlæseren, så spring software over og gå til et lab. Hvis det monterer nogenlunde normalt og viser den rigtige størrelse, har softwaregendannelse stadig en god chance.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @jeff på ét hovedpunkt: hvis CF-kortet stadig monteres og viser den korrekte kapacitet, er softwarebaseret gendannelse vejen frem. Hvor jeg er en smule uenig, er i at gå direkte til det mest avancerede værktøj hver gang. Hvis du kun har slettet mapper og ikke genbrugt kortet, er det faktisk en af de mere ligetil gendannelsessituationer.
I netop den situation er Disk Drill sandsynligvis det bedste første valg til datagendannelse fra CF-kort. Ikke fordi det er magisk, men fordi det har en tendens til at klare de praktiske ting, folk faktisk har brug for: forhåndsvise billeder, tydeligt adskille fundne/slettede data, og det gør som regel et anstændigt arbejde med kamerafiler i stedet for at gøre gendannelsen til en rodekasse. Hvis dit mål er at gendanne slettede mapper fra et CompactFlash-kort uden at bruge hele natten på at sortere filer uden navn, betyder det rigtig meget.
Min vurdering:
- Disk Drill: bedste første forsøg til slettede mapper, RAW-fotos og en normal menneskelig arbejdsgang
- R-Studio: bedre hvis mappestrukturen er meget vigtig, og du ikke har noget imod en mere teknisk brugerflade
- PhotoRec: fint hvis gratis er det eneste krav, men kaosset med filnavne er reelt
En ting, jeg vil tilføje, som de ikke rigtig lagde nok vægt på: hvis de slettede mapper indeholdt billeder fra samme optagelse, så tjek metadata efter gendannelse, ikke kun miniaturebilleder. Jeg har oplevet filer, der så fine ud i forhåndsvisning, men så opførte sig mærkeligt i Lightroom senere. Gendan først 20 til 30 filer, og test dem i den app, du faktisk bruger.
Hvis mapperne desuden blev slettet på kameraet, kan gendannelsen være lidt mere rodet end ved sletning på desktop. Stadig muligt at gendanne, bare nogle gange mindre rent.
For alle, der søger rundt, er dette en nyttig tråd om tips til datagendannelse fra CF-kort for slettede billeder og mapper.
Kort version: stop med at bruge kortet, brug en kortlæser, scan først med Disk Drill, gendan til et andet drev, og verificér filerne, før du gør noget som helst andet. Hvis Disk Drill finder filerne, men mappetræet er totalt rodet, så prøv R-Studio. Hvis kortet begynder at falde ud eller læse mærkeligt, så lad være med at rode mere med det, for det kan hurtigt gå ned ad bakke.
Jeg vil nok skubbe lidt tilbage på tankegangen om mappetræet først. Hvis mapperne blev slettet, men CF-kortet ikke er blevet genbrugt, er den egentlige gevinst at få billeddataene ud rent, før man jagter perfekt struktur.
Til det er Disk Drill et solidt første forsøg.
Fordele
- God til RAW-formater og almindelige kameramedier
- Forhåndsvisning hjælper med hurtigt at filtrere skrammel fra
- Normalt lettere at sortere end PhotoRec
- Bedre workflow for begyndere end R-Studio
Ulemper
- Ikke den billigste løsning
- Gendannelse af mapper er ikke altid perfekt
- Dybe scanninger kan give dubletter
- På alvorligt beskadigede kort er det ikke et mirakelværktøj
Jeg er for det meste enig med @jeff, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer i, at PhotoRec mere er en redningsbunke, og at R-Studio er bedre, når man vil have seriøs rekonstruktion af filsystemet. Min eneste uenighed er, at jeg ikke ville være besat af at gendanne de oprindelige slettede mapper, hvis selve filerne kan gendannes og er intakte.
Et ekstra tip: Tjek om dit CF-kort bruger FAT32 eller exFAT. På ældre CF-kort med FAT32 kan metadata for slettede mapper forsvinde hurtigere, så gendannelsesapps kan måske finde billederne, men rekonstruere mappenavnene dårligt. Det er normalt.
Så min rækkefølge:
- Disk Drill
- R-Studio
- PhotoRec
Hvis kortet begynder at få kortlæseren til at fryse, så stop der og lav først et image af det eller gå til et professionelt laboratorium.