Behöver du hjälp att hitta den bästa GoPro-återställningsprogramvaran

Jag råkade radera videor från mitt GoPro SD-kort när jag försökte frigöra utrymme, och en del av materialet är verkligen viktigt. Jag letar efter pålitlig GoPro-återställningsprogramvara som kan återställa raderade eller förlorade videor utan att skada kortet eller filerna ytterligare. Om någon har rekommendationer eller tips om det bästa sättet att återställa GoPro-material skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.

Jag vet att den här svider. Jag har varit med om samma sak efter en lång tur, en gång efter ett dopp i sjön och en gång efter en hel dags inspelning av klipp som jag inte kunde återskapa. Du kommer hem, tar ut kortet, och videorna är borta. Om GoPro-filerna raderades eller kortet formaterades finns det fortfarande en ganska god chans till återställning. Det viktigaste är vad du gör just nu.

Vad jag skulle göra först

Sluta använda kameran. Ta ut SD-kortet.

Spela inte in något nytt. Formatera inte kortet igen. Kör inte reparationsverktyg från kameran eller datorn. I många fall finns videodatan fortfarande kvar där tills ny data skrivs över den.

Innan jag kör återställningsprogram skulle jag kontrollera de tråkiga sakerna:

1. GoPro molnlagring, om din prenumeration är aktiv och automatisk uppladdning var på
  2. Papperskorgen eller Nyligen raderat i ditt GoPro-konto
  3. Kameraskärmen efter ett meddelande om Reparera fil
  4. LRV-förhandsvisningsfiler som fortfarande finns kvar på kortet
  5. En annan kortläsare eller en annan dator, eftersom problemet ibland bara är anslutningen

Sedan skulle jag titta på själva SD-kortet. Om ingen enhet kan se det, om det känns skadat, om det blir varmt, om det fortsätter att tappa anslutningen eller om systemet låser sig när du ansluter det, skulle jag stanna där. Då skulle jag luta åt ett återställningslaboratorium. Fysiskt fel på kortet är en helt annan röra än att radera filer av misstag.

Varför GoPro-återställning snabbt blir rörig

Det här ställde till det för mig första gången. Många återställningsappar klarar JPEG-filer, PDF:er och slumpmässiga skrivbordsfiler bra. Material från actionkameror är en helt annan historia.

GoPro-klipp lagras ofta inte som en enda ren sammanhängande del från början till slut. Kameran skriver video, ljud, metadata, förhandsvisningar, GPS-data i vissa konfigurationer och annan sidodata. Så ett klipp kan vara uppdelat i en hög med fragment över hela kortet.

En skanner kan hitta dessa fragment och ändå misslyckas med att bygga upp klippet i rätt ordning. När det händer ser man vanligtvis saker som detta:

1. En återställd fil går inte att öppna
  2. Klippet spelas upp, men hoppar över delar eller avbryts
  3. Uppspelningen är trasig eller förvrängd
  4. En MP4 visas med rätt namn eller storlek men går inte att spela upp i VLC eller Premiere

Så ja, att återställa GoPro-, DJI- eller Insta360-material är svårare än att återställa foton. Jag lärde mig det den irriterande vägen.

Om jag började med ett vanligt fall av radering eller formatering skulle jag först prova Disk Drill.

Den del som är värd att prova är dess läge Advanced Camera Recovery. Av det jag har sett byggdes det för fragmenterat kameramaterial, vilket är hela problemet här. Det tog också in teknik från de äldre verktygen GoProRecovery och CnW Recovery som folk använde i åratal för kamerakort. Den nyare versionen stöder fler enheter och fler filsystem, så den är mindre nischad än de äldre verktygen var.

Så skulle jag köra det

1. Sätt SD-kortet i en kortläsare
  2. Öppna Disk Drill
  3. Välj Advanced Camera Recovery
  4. Skanna kortet
  5. Förhandsgranska det som hittas
  6. Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma SD-kort

Förhandsgranskningen är viktigare än folk tror. Jag har tidigare använt verktyg där resultatlistan såg toppen ut, men sedan var hälften av de återställda klippen obrukbara. Att kunna förhandsgranska först sparar tid och falska förhoppningar.

Andra alternativ som folk brukar nämna

PhotoRec nämns ofta av goda skäl. Det är gratis och det får fram massor av material. Nackdelen blir ganska tydlig när du använder det på kameramedia. Det har inte samma typ av GoPro-fokuserad rekonstruktion, så du kan sluta med ett berg av filer och en lång sorteringssession.

UFS Explorer ligger i andra änden. Det är seriös programvara. Jag har sett det hjälpa i besvärliga fall, men det kräver mer av dig. Gränssnittet och arbetsflödet är mindre förlåtande om du inte är van vid återställning av filsystem.

Båda har sin plats. För moderna actionkamera-inspelningar med fragmentering skulle jag ändå börja med Disk Drill och sedan gå vidare vid behov.

När jag skulle sluta göra det själv

Gör det själv-programvara är vettig för logiska problem. Raderade klipp, snabbformatering, skadat filsystem, sådant i den kategorin.

Jag skulle lämna över det till ett proffs om något av detta händer:

1. SD-kortet har fysisk skada
  2. Ingen dator upptäcker kortet alls
  3. Kortet fortsätter att kopplas från
  4. Kameran ger kortfel varje gång
  5. Skanningen misslyckas om och om igen
  6. Materialet är viktigt nog för att du inte vill riskera ytterligare ett misstag

Labb kostar mer, det går inte att komma runt. Men programvara kan inte ersätta arbete i renrum, verktyg på chipnivå eller vad de nu använder när hårdvaran börjar fallera.

Om detta var ett raderings- eller formateringsmisstag och kortet inte har använts mycket sedan dess, är dina chanser fortfarande ganska goda. När nytt material fortsätter att skrivas blir återställningen snabbt sämre. Så jag skulle agera snart, men försiktigt.

Om kortet fortfarande monteras skulle jag börja med Disk Drill för återställning av GoPro-video. Huvudskälet är att klipp från actionkameror blir fragmenterade, och vanliga filkarvningsverktyg spottar ofta ur sig trasiga MP4-filer eller en röra av namnlösa filer. Disk Drill brukar hantera kameramaterial bättre än de vanliga apparna som i första hand är gjorda för foton.

Jag håller delvis med @mikeappsreviewer. Jag skulle inte lägga mycket tid på att kontrollera LRV-filer om du inte bara behöver bevis på att klippet fanns. Dessa förhandsgranskningsfiler har låg upplösning och är ingen riktig ersättning för ditt material.

Kort lista:

1. Gör först en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet, om du har utrymme.
  2. Kör återställningen på avbildningen, inte på kortet.
  3. Prova Disk Drill först.
  4. Om det hittar klipp, återställ dem till din dator, inte tillbaka till SD-kortet.
  5. Om videor ser hackiga ut eller inte går att öppna, testa en med VLC och en med ffmpeg-reparationsflöden.

Om Disk Drill missar saker är PhotoRec en bra andra genomgång. Det är gratis, men det är jobbigt att sortera resultatet och filnamnen försvinner. R-Studio är ett annat bra alternativ om kortets filsystem är skadat och du vill ha mer kontroll. Recuva skulle inte vara mitt förstaval för GoPro-media, ärligt talat.

För SEO-vänlig formulering skulle jag skriva ämnet så här:
Bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade GoPro-videor

Dessutom förklarar denna kortvideo ett återställningssätt på under en minut:
titta på denna snabba demo för återställning av GoPro SD-kort

Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller ger fel i flera kortläsare, sluta försöka själv. Det är där programvara börjar tappa mark.

Jag skulle sätta Disk Drill högst upp på listan för just det här jobbet, främst eftersom GoPro-återställning vanligtvis handlar om videohantering, inte bara att återställa raderade filer. Det är där många generiska återställningsappar liksom faller ihop.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att undvika vidare användning av kortet, men jag håller inte helt med om att prova för många små kontroller först om materialet är viktigt. Varje extra montering, skanning eller kamerauppmaning är ännu en chans för att saker ska bli konstigare. Om kortet är läsbart skulle jag gå direkt till att skapa en avbild av det och sedan arbeta från avbilden.

Min uppfattning:

• Bästa första försök: Disk Drill
  • Bästa kostnadsfria reservalternativ: PhotoRec
  • Bäst om du vill ha mer manuell kontroll: R-Studio
  • Inte mitt förstahandsval för GoPro-klipp: Recuva

En sak till som folk glömmer: ibland är den återställda MP4-filen helt okej, men headern är skadad. Så om en fil inte går att öppna, anta inte direkt att den är död. Prova VLC först och remuxa sedan med ffmpeg. Jag har fått tillbaka korrupta GoPro-filer på det sättet.

Också värt att läsa om du vill ha fler fall med videoåterställning från SD-kort: bästa råd för videoåterställning från SD-kort för raderade hemmafilmer

Om kortet är fysiskt opålitligt, sluta med gör det själv-lösningar. Om det bara är raderat material är Disk Drill förmodligen den renaste utgångspunkten.