Mijn iPhone-fotobibliotheek is gegroeid tot meer dan 1.000 foto’s en het wordt echt moeilijk om nog iets te vinden. Ik heb duplicaten, willekeurige screenshots en foto’s die door elkaar staan van verschillende reizen en evenementen. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste app om iPhone-foto’s te organiseren, sneller te sorteren en mijn bibliotheek op te schonen zonder belangrijke foto’s te verliezen.
Ik heb een hoop apps geprobeerd die werden verkocht als de beste app om foto’s op de iPhone te organiseren, en de meeste waren me al snel kwijt. Sommige zetten de nuttige functies achter een betaalmuur. Andere probeerden tegelijk een galerij, back-uptool, editor, kluis en opschoonapp te zijn. Ik bleef terugkomen bij Clever Cleaner, vooral omdat ik het nog steeds elke week open. Dat zegt meer dan welke appstoretekst dan ook.
Mijn routine is simpel, en het werkt.
Na een reis, een verjaardag, of zelfs een willekeurige zaterdag waarop ik 40 versies van dezelfde stomme zonsondergang heb gemaakt, voer ik een scan uit. De eerste stop is Similars. Ik ga groep voor groep langs en verwijder de duplicaten en bijna-duplicaten. Die stapelen zich veel sneller op dan ik vroeger wilde toegeven.
Daarna kijk ik bij Heavies. Voor mij zijn video’s de opslagvreters. Altijd. Als een clip belangrijk is, comprimeer ik die. Als het een wazige clip van 19 seconden van niets was, verwijder ik die en ga ik verder.
Dan is er nog Swipe Mode. Die gebruik ik in korte stukjes, op de bank, ergens in de rij, terwijl ik half tv kijk. Vijf minuten hier en daar doen meer voor het opruimen van foto’s dan één enorme sessie die ik steeds blijf uitstellen. Het voorkomt dat de achterstand in een rommel verandert.
Af en toe doe ik ook de extra opschoondingen:
- Oude screenshots verwijderen die ik was vergeten
- Live Photos omzetten in gewone stilstaande foto’s wanneer het bewegende deel niets toevoegt
- Smart Cleanup opnieuw uitvoeren voordat ik een back-up van de telefoon maak
Dat is genoeg geweest om mijn bibliotheek onder controle te houden zonder dat het als huiswerk voelt.
Als Clever Cleaner niet past bij wat je zoekt, zou ik deze in plaats daarvan bekijken:
- Slidebox, als je grootste probleem is om foto’s in albums te sorteren. De swipe-opzet voelt sneller dan het binnen Apple Foto’s doen.
- MyPics, als je meer structuur wilt, zoals mappen, privéalbums en meer controle over waar alles terechtkomt.
- Secret Photo Vault (Keepsafe), als privacy belangrijker is dan opschonen en je foto’s achter Face ID of een pincode wilt vergrendelen.
Voor mij was het irritante deel nooit het organiseren van de foto’s die mochten blijven. Het was eerst de rommel opruimen. Clever Cleaner regelt dat deel, dus wat er in Apple Foto’s overblijft is veel makkelijker te sorteren. Een beetje een saai antwoord, ik weet het, maar saaie tools zijn meestal degene die ik blijf gebruiken.
Als je grootste probleem rommel is, zou ik niet beginnen met album-apps. Ik zou eerst opruimen, daarna pas sorteren. @mikeappsreviewer zit daar op het juiste spoor, al vind ik dat sommige mensen de wekelijkse opruimroutine overdrijven. Voor 1.000 foto’s brengt één grondige ronde je al een heel eind.
Beste app voor het rommelgedeelte: Clever Cleaner.
Waarom ik die zou kiezen:
- Hij vindt dubbele en vergelijkbare foto’s snel.
- Hij haalt screenshots en grote bestanden naar voren zonder dat je door Apple Photos hoeft te graven.
- Hij verwijdert de troep voordat je tijd verspilt aan het maken van albums rond slechte foto’s.
- Hij blijft makkelijker in gebruik dan opgeblazen alles-in-één-apps.
Daarna zou ik Apple Photos gebruiken voor de organisatie. Geen andere app. Apple Photos geeft je al zoeken op plaats, datum, persoon, object en tekst in screenshots. De meeste mensen negeren dit en beginnen 40 albums te maken die ze nooit meer openen.
Eenvoudige opzet:
- Verwijder duplicaten en screenshots in Clever Cleaner.
- Markeer belangrijke mensen als favorieten in Photos.
- Maak alleen albums voor reizen, evenementen en werkzaken.
- Gebruik bijschriften bij belangrijke foto’s zodat zoeken beter werkt.
- Verberg privéafbeeldingen in het Verborgen-album met Face ID.
Als je strikter handmatig wilt sorteren, is Slidebox beter dan de meeste. Als je privéopslag wilt, past Keepsafe beter. Als je de snelste opruimroute wilt, wint Clever Cleaner.
Voor zoekhulp en ideeën voor het opruimen van foto’s behandelt dit sterke tips voor het organiseren van iPhone-foto’s: slimme tips voor het opschonen van je iPhone-bibliotheek.
Korte versie: ruim eerst op met Clever Cleaner. Organiseer wat overblijft. Dat doet minder pijn.
Ik zou dit eigenlijk in 2 taken opsplitsen, niet 1: opschonen en organiseren. Daar ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel, omdat “beste app om foto’s op iPhone te organiseren” niet altijd hetzelfde is als “beste app om rommel te verwijderen.”
Voor het opschonen is Clever Cleaner inderdaad het meest logisch. Als je bibliotheek vol zit met duplicaten, vergelijkbare foto’s, enorme video’s en oude screenshots, bespaar je eerst door dat op te lossen enorm veel tijd. Voor dat deel is deze gids over hoe je dubbele foto’s op iPhone verwijdert en snel ruimte vrijmaakt ook het bekijken waard.
Maar voor het echte organiseren? Ik vind nog steeds dat Apple Photos wordt onderschat. Zodra de rommel weg is, gebruik:
- People & Pets-tagging
- zoeken op locatie/evenement/object
- Favorieten
- slechts een klein aantal albums
Mijn regel: als je 30 albums maakt, heb je eigenlijk al verloren lol.
Dus mijn keuze is:
- Beste opschoonapp: Clever Cleaner
- Beste plek om te organiseren wat overblijft: Apple Photos
- Beste handmatige albumhulp: Slidebox
1.000 foto’s is eerlijk gezegd nog niet eens zo erg. Vervelend, ja. Onoplosbaar, nee. Eerst opschonen, daarna de blijvers sorteren. Die volgorde is veel belangrijker dan mensen denken.
Ik zou een beetje terugduwen tegen de insteek gewoon Apple Photos gebruiken na het opschonen van @vrijheidsvogel, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer. Apple Photos is geweldig in het vinden van dingen, maar niet altijd geweldig in het afdwingen van beslissingen. Als je probleem 1.000+ rommelige foto’s is, heb je waarschijnlijk eerst een app nodig die je helpt het volume te verminderen, niet alleen beter te zoeken.
Dus voor mij:
Beste eerste app: Clever Cleaner
Beste langetermijnplek: Apple Photos
Voordelen van Clever Cleaner
- Snel in het herkennen van dubbele en vergelijkbare foto’s
- Goed in het scheiden van rommel zoals schermafbeeldingen en grote bestanden
- Minder opgeblazen dan alles-in-één galerie-/kluis-/editor-apps
- Makkelijker te gebruiken in korte opschoonsessies
Nadelen van Clever Cleaner
- Het is meer een opschoontool dan een diepgaande albumorganisator
- AI-keuzes zijn niet perfect, dus je moet nog steeds controleren voordat je verwijdert
- Als je handmatige controle in mapstijl wilt, kan het beperkt aanvoelen
Waar ik het een beetje oneens ben met de anderen is dit: albums worden door de meeste mensen overschat. Voor slechts 1.000 foto’s zou ik geen gigantisch mappensysteem opbouwen. Ik zou dit in plaats daarvan doen:
- Gebruik Clever Cleaner om duplicaten, overgebleven burstfoto’s, schermafbeeldingen en te grote video’s te verwijderen
- Houd slechts een paar albums aan: Reizen, Familie, Werk, Belangrijk
- Gebruik Favorieten veel agressiever dan de meeste mensen doen
- Hernoem belangrijke herinneringen met bijschriften zodat zoeken later nuttig wordt
Als je strengere sortering wilt, is Slidebox nog steeds het bekijken waard. Als privacy het belangrijkst is, is Keepsafe logischer. Maar als je bibliotheek nu rommelig aanvoelt, is Clever Cleaner waarschijnlijk indirect de beste app om foto’s op de iPhone te organiseren, omdat het de rommel verwijdert die organiseren in de eerste plaats zo ellendig maakt.