Beste gratis metode for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra minnekortet til Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og noen av dem er veldig viktige. Jeg leter etter den beste gratis metoden eller programvaren for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder som faktisk fungerer og ikke vil skade kortet ytterligere.

Ja, med begrensninger.

Det første jeg lærte på den harde måten, er at du må slutte å bruke SD-kortet med en gang. Hvis slettede bilder har blitt overskrevet, vil gratisapper ikke få dem tilbake. Så ikke ta flere bilder. Ikke flytt filer til kortet. Ikke formater det på nytt. Hver ekstra skriving skader sjansene dine.

Hvis du vil ha den enkleste veien, ville jeg prøvd Disk Drill først. Det er ikke helt gratis, men på Windows får du opptil 100 MB gjenoppretting uten kostnad. For testing hjelper det. Noen ganger er det nok for noen få JPEG-er. Noen ganger også et par RAW-filer, hvis de ikke er store.

Dette ville jeg gjort:

1. Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
  2. Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke installer noe på SD-kortet.
  3. Åpne det, velg SD-kortet, og trykk deretter på Search for lost data.
  4. Kjør Universal Scan. I de fleste tilfeller fungerer dette best både for slettede filer og hurtigformaterte kort.
  5. Etter skanningen åpner du Review found items og sjekker Pictures. Hvis du trenger Nikon RAW-filer, søk etter .NEF.
  6. Forhåndsvis filer før gjenoppretting. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, ville jeg tatt det som et godt tegn.
  7. Gjenopprett filene til PC-en eller en annen disk. Ikke tilbake til SD-kortet.

Hvis du trenger mer enn 100 MB og ikke vil betale, er PhotoRec det vanlige gratisvalget. Jeg har brukt det. Det fungerer, selv om det føles gammelt og litt grovt. Ingen forhåndsvisning. Filnavn kommer ofte tilbake som generisk rot. Likevel er selve gjenopprettingen solid i mange tilfeller.

Noen ting det er verdt å sjekke før du kaster bort en time:

1. Hvis du fotograferer i NEF, sørg for at appen støtter NEF godt. Noen gratisverktøy klarer seg greit med JPEG og faller sammen på RAW.
  2. Hvis gjenopprettede NEF-filer nekter å åpne i Windows Bilder-appen, ikke anta at de er døde. Prøv programvare med støtte for Nikon RAW først.
  3. Hvis du også mistet videoer, kjør Advanced Camera Recovery i Disk Drill etter den vanlige skanningen. Jeg har sett standardskanninger overse videofiler fra kamera.

Se også etter kopier før du gjør gjenoppretting. Jeg har sett folk glemme at de allerede har importert alt. Sjekk datamaskinen, SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox, hva enn du bruker.

En ting til. Hvis SD-kortet er fysisk skadet, ikke blir oppdaget, eller stadig mister forbindelsen under skanningen, ville jeg stoppet der. Gjør-det-selv-gjenoppretting på et dårlig kort blir fort stygt. På det tidspunktet er et gjenopprettingsverksted det tryggere valget.

Så ja, gratis gjenoppretting er mulig i noen tilfeller. Jeg ville startet med Disk Drill fordi det er enkelt og gir deg et raskt svar på om Nikon-bildene fortsatt er der. Hvis du trenger en helt kostnadsfri løsning uten grense, er PhotoRec verdt et forsøk, selv om grensesnittet føles som 2009.

Slutt å bruke Nikon SD-kortet først. Den delen fra @mikeappsreviewer treffer helt. Hvis du fortsatte å ta bilder, faller sjansene for gjenoppretting raskt.

Min vurdering med gratis først er litt annerledes. Jeg ville startet med Windows File Recovery bare hvis kortet vises uten problemer i Windows og du vil teste en løsning uten kostnad. Det er stygt, kun kommandolinje, og ikke særlig gøy, men for enkelt slettede JPEG-filer henter det noen ganger tilbake filer. For Nikon RAW er resultatene mindre konsistente.

Hvis du vil ha bedre sjanser med mindre styr, er Disk Drill fortsatt den enklere veien for gjenoppretting av Nikon-bilder fra et SD-kort. Jeg liker ikke begrensningen i gratisversjonen, så jeg er uenig i å kalle det det beste gratisalternativet. Beste enkle alternativ, ja. Beste helt gratis alternativ, nei.

Det jeg ville sjekket før skanning:

1. Se i DCIM på kortet fra datamaskinen. Noen ganger er filene skjult, ikke borte.
  2. Sjekk Nikon SnapBridge-importer, skysynkroniseringsmapper, gamle Lightroom-kataloger.
  3. Hvis du brukte en Mac, sjekk også importhistorikken i Bilder.

Beste måte å gjenopprette slettede bilder fra et Nikon SD-kort:
se en rask gjennomgang av gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort

Hvis kortet ber om formatering, ikke gjør det. Hvis det kobler fra, stopp. På det punktet blir gjør-det-selv fort risikabelt. PhotoRec er kraftig, Disk Drill er enklere, Windows File Recovery er gratis, men litt slitsomt tbh.

Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @codecrafter egentlig la nok vekt på: lag først et image av SD-kortet hvis bildene betyr mye. Ikke en kopi-lim inn av filer, men et faktisk sektor-for-sektor-image. På den måten har du fortsatt et frosset øyeblikksbilde å jobbe fra hvis du roter til en skanning eller kortet begynner å oppføre seg rart. På Linux eller Mac fungerer dd/ddrescue. På Windows er USB Image Tool gratis og enkelt nok.

For helt gratis gjenoppretting av slettede Nikon-bilder ville jeg nok rangert det slik:

1. PhotoRec for dypest mulig gratis gjenoppretting
  2. Recuva hvis det bare var en enkel sletting og kortet er friskt
  3. Disk Drill hvis du vil ha det enkleste grensesnittet og forhåndsvisning, selv med gratisgrensen

Liten uenighet med ideen om å starte med kommandolinjeverktøy. Jeg ville ikke sendt de fleste til Windows File Recovery først med mindre de allerede liker terminalgreier. Det er gratis, ja, men ganske håpløst for kamerakort og ikke mitt førstevalg for NEF-filer.

Dessuten, hvis kortet ble brukt i kameraet etter sletting, prøv å sortere gjenopprettede filer etter størrelse. Nikon NEF-filer som kommer tilbake og er veldig små, er ofte ødelagte. JPEG-er kan oftere overleve.

En annen oversett ting: noen Nikon-kamerahus skriver sidecar- eller databasefiler som får folk til å tro at bildene fortsatt er der. Hvis du bare ser mapper, men ingen faktiske bilder, betyr det som regel at slettingen faktisk skjedde.

Hvis du vil ha litt ekstra lesing utover innleggene fra ekte brukere, har denne tråden praktiske tips om gjenoppretting av Nikon-bilder fra fotografer.

Kortversjon: slutt å bruke kortet, lag et image av det først, og skann deretter imaget med PhotoRec eller Disk Drill. Gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til SD-kortet.

En vinkel som mangler fra @codecrafter, @stellacadente og @mikeappsreviewer: sjekk selve Nikon-kameraet før gjenoppretting. Noen kamerahus kan fortsatt vise bilder i avspilling selv når kortet ser tomt ut på en datamaskin. Hvis kameraet ser dem, prøv USB-import med Nikon-programvare eller en direkte kopiering før du gjør noen carving.

Hvis kortet ikke ble omformatert og du bare slettet filer, ville jeg prøvd denne rekkefølgen:

1. Test kortet i kameraet og på en annen kortleser.
  2. Hvis filene er usynlige men plassen fortsatt er i bruk, kopier hele kortstrukturen til PC-en hvis mulig.
  3. Hvis ikke, kjør en gjenopprettingsskanning.

Min vurdering av Disk Drill:

Fordeler

• Svært enkel forhåndsvisning
  • God til å finne JPEG og ofte NEF
  • Ryddigere enn de fleste gjenopprettingsverktøy

Ulemper

• Gratisgrensen for gjenoppretting er liten
  • Dype skanninger kan gi rotete filnavn
  • Ikke mitt førstevalg hvis kortet svikter fysisk

Liten uenighet med den vanlige merkelappen best gratis: Disk Drill er et flott verktøy for en første skanning, ikke det beste virkelig ubegrensede gratisalternativet. For viktige Nikon-bilder er forhåndsvisningen likevel verdifull, fordi den raskt forteller deg om filene faktisk kan gjenopprettes. Hvis forhåndsvisningene mislykkes over hele linjen, slutt å kaste bort tid og vurder et laboratorium.