Beste verktøy for å gjenopprette filer fra CF-kort med slettede mapper?

Jeg slettet ved et uhell flere mapper fra CF-kortet mitt før jeg sikkerhetskopierte bildene mine, og nå prøver jeg å gjenopprette de manglende filene. Jeg trenger hjelp til å finne det beste verktøyet for datagjenoppretting fra CF-kort som kan gjenopprette slettede mapper og bilder på en trygg måte uten å gjøre ting verre.

Jeg fotograferer arrangementer til daglig, og ja, jeg har hatt hele den magefall-følelsen. Du setter inn et CompactFlash-kort etter en lang jobb, og datamaskinen viser ingenting, eller enda verre, sier at kortet må formateres. Jeg har måttet hente ut filer fra ødelagte CF-kort mer enn én gang, så her er fremgangsmåten jeg holder meg til når dette skjer.

Det første jeg gjør er å bruke datagjenopprettingsprogramvare med en gang. Jeg begynner ikke å rote med tilfeldige innebygde verktøy først. Ut fra det jeg har sett, har Disk Drill vært det minst irriterende alternativet, og det som håndterte RAW-filene mine med færrest problemer. Jeg har brukt det på CR2-, NEF- og ARW-filer, i tillegg til store videoklipp spredt utover hele kortet. PhotoRec fungerer, klart det, men det dumper alt i et rot og fjerner de opprinnelige navnene. Recuva har virket svak på profesjonelle kameraformater. Disk Drill sparte meg tid fordi jeg kunne forhåndsvise filer først, noe som betyr mye når du prøver å skille et ødelagt bilde fra et brukbart.

Hva jeg ville gjort først

1. Installer gjenopprettingsappen på hoveddisken på datamaskinen din. Legg den på den interne disken, ikke på CF-kortet. Ikke skriv noe til kortet.
  2. Lag et fullstendig kortbilde. Hvis kortet er ustabilt, tregt eller gir lesefeil, opprett først en byte-for-byte-sikkerhetskopi. Skann bildefilen i stedet for å belaste det originale kortet om og om igjen.
  3. Skann kortet eller bildet. Pek programvaren til riktig kilde og la den fullføre. Ikke fortsett å stoppe og starte skanningen på nytt med mindre den henger helt.
  4. Forhåndsvis det den finner. Jeg sjekker alltid bilder og klipp før jeg gjenoppretter. Det sparer tid og gir deg en omtrentlig idé om hva som overlevde intakt.
  5. Gjenopprett filer et annet sted. Intern SSD, ekstern SSD, en annen harddisk, hva som helst. Ikke gjenopprett tilbake til det samme CF-kortet. Hvis du gjør det, risikerer du å overskrive det du prøver å redde.

Mens skanningen kjører, er det noen regler jeg ville regnet som ufravikelige. I mange av disse tilfellene ligger filene fortsatt på kortet. Det som er ødelagt, er filsystemindeksen, ikke selve bildedataene. Jobben din er derfor å unngå at kortet skriver om noe.

Regler jeg lærte på den harde måten

1. Slutt å ta bilder på kortet. Ikke ta testbilder. Ikke kopier søppel over på det for å sjekke om det fortsatt virker. Hver nye skriving øker sjansen for å miste gamle filer for godt.
  2. Ignorer alle formateringsmeldinger. Hvis Windows eller macOS sier at kortet er uleselig og vil formatere det, trykk nei. Ikke la systemet fikse ting ennå.
  3. Bruk en kortleser. Jeg sluttet å bruke kameraets USB-tilkobling til dette. En skikkelig kortleser gir datamaskinen bedre lavnivåtilgang, og gjenopprettingsverktøy pleier å fungere bedre med den.
  4. Sjekk om kortet fortsatt vises i systemverktøy. I Windows åpner du Diskbehandling. På Mac åpner du Diskverktøy. Hvis CF-kortet vises med omtrent riktig kapasitet, er sjansen for gjenoppretting fortsatt ganske god. Hvis det ikke vises i det hele tatt, eller kortet ble bøyd, sprukket eller utsatt for høy varme, er det ikke sikkert programvare kan hjelpe deg.
  5. Hvis videoene kommer tilbake ødelagte, prøv å reparere dem etter gjenoppretting. Jeg har opplevd at gjenopprettede klipp ikke lot seg spille av selv når filstørrelsen så riktig ut. VLC hjelper noen ganger hvis du setter det til alltid å reparere skadede AVI-filer. I noen tilfeller har det også vært verdt å prøve Untrunc, mest for skadede headere.
  6. Reparer kortet først etter at filene dine er trygge. Når bildene og videoene er kopiert ut og kontrollert, kan du tenke på å reparere kortet. CHKDSK i Windows eller Førstehjelp på Mac kan hjelpe. Som oftest, etter at jeg har bekreftet gjenopprettingen, formaterer jeg kortet i kameraet og følger nøye med på det under neste opptak.

En ting som er verdt å sjekke

Hvis maskinen din registrerer kortstørrelsen riktig, for eksempel at et 32 GB-kort vises som omtrent 32 GB, ville jeg fortsatt med programvaregjenoppretting før jeg antar at kortet er dødt. Hvis systemet ikke registrerer noe i det hele tatt, eller kortet kobler fra hvert par sekunder, kan det være et tilfelle for et laboratorium. Jeg har sett kort der programvare var nok, og andre der selve maskinvaren var ødelagt.

Kort versjon

Slutt å bruke CF-kortet. Ikke formater det. Les det via en kortleser. Klon det først hvis det virker ustabilt. Skann med Disk Drill. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk. Test deretter filene, spesielt video.

Det er en vond følelse når dette skjer, det vet jeg. Likevel, hvis du går forsiktig frem og ikke skriver noe nytt til kortet, har filene dine ofte fortsatt en sjanse.

Slettede mapper på et CF-kort kan ofte gjenopprettes hvis du sluttet å bruke kortet med en gang. Det betyr mer enn appen.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer om Disk Drill. Min lille uenighet er dette. Hvis mappene er borte, men kortet fortsatt kan leses fint, ville jeg prøvd én full skanning først før jeg brukte tid på ekstra reparasjonstrinn. Det er bedre å rote minst mulig med kortet.

Det jeg ville valgt:

1. Disk Drill
    Best hvis du vil ha mappestruktur, forhåndsvisninger og støtte for RAW-formater. På CF-kort hjelper det mye hvis du tok bilder i CR2, NEF, RAF, ARW eller video. Deep Scan er solid når de slettede mappene ikke lenger vises i en vanlig skanning.

2. R-Studio
    Bedre hvis du bryr deg om å rekonstruere det opprinnelige filsystemet og mappetreet. Det er mindre brukervennlig. Mer teknisk. Bedre for vanskelige tilfeller.

3. PhotoRec
    God som siste utvei. Gratis. Den gjenoppretter ofte filene, men filnavn og mapper blir et kaos. For tusenvis av bilder blir det fort slitsomt.

Så hvis du vil ha den beste balansen, ville jeg startet med Disk Drill. Hvis Disk Drill finner filer, men mappegjenopprettingen ser dårlig ut, prøv R-Studio etterpå.

Noen ting folk hopper over:

• Sorter resultatene etter filtype og dato tatt. Det hjelper med å finne det slettede mappesettet raskt.
  • Gjenopprett et lite parti først. Åpne RAW-filene i 100 prosent og sjekk for korrupsjon.
  • Hvis kortet ble formatert i kamera etter slettingen, er gjenoppretting fortsatt mulig. Søk etter recover files from a formatted CF card. Samme idé, annen type skade.

Denne guidetittelen er også renere for søk:
gjenopprett filer fra et formatert CF-kort, raske trinn som fungerer

Hvis CF-kortet kobler fra, viser 0 byte eller klikker i kortleseren, hopp over programvare og gå til et laboratorium. Hvis det monteres noenlunde normalt og viser riktig størrelse, har programvaregjenoppretting fortsatt en god sjanse.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @jeff på ett hovedpunkt: hvis CF-kortet fortsatt monteres og viser riktig kapasitet, er programvaregjenoppretting veien å gå. Der jeg er litt uenig, er at man alltid skal gå rett til det mest avanserte verktøyet. Hvis du bare slettet mapper og ikke brukte kortet på nytt, er det faktisk et av de ryddigere gjenopprettingstilfellene.

For akkurat den situasjonen er Disk Drill sannsynligvis det beste førstevalget for datagjenoppretting fra CF-kort. Ikke fordi det er magisk, men fordi det pleier å gjøre de praktiske tingene folk faktisk trenger: forhåndsvise bilder, skille tydelig mellom funnet/slettet data, og det gjør vanligvis en grei jobb med kamerafiler i stedet for å gjøre gjenopprettingen til en roteskuff. Hvis målet ditt er å gjenopprette slettede mapper fra et CompactFlash-kort uten å bruke hele natten på å sortere navnløse filer, betyr det mye.

Min vurdering:

• Disk Drill: beste første forsøk for slettede mapper, RAW-bilder og en normal menneskelig arbeidsflyt
  • R-Studio: bedre hvis mappestrukturen er veldig viktig og du ikke har noe imot et mer teknisk grensesnitt
  • PhotoRec: greit hvis gratis er det eneste kravet, men kaoset med filnavn er reelt

En ting jeg vil legge til som de egentlig ikke la nok vekt på: hvis de slettede mappene inneholdt bilder fra samme opptak, sjekk metadata etter gjenoppretting, ikke bare miniatyrbilder. Jeg har hatt filer som så fine ut i forhåndsvisning, men som oppførte seg merkelig i Lightroom senere. Gjenopprett 20 til 30 filer først og test dem i appen du faktisk bruker.

Hvis mappene ble slettet i kameraet, kan gjenopprettingen også være litt mer rotete enn ved sletting på skrivebordet. Fortsatt mulig å gjenopprette, bare noen ganger mindre ryddig.

For alle som søker rundt, er dette en nyttig tråd om tips for datagjenoppretting fra CF-kort for slettede bilder og mapper.

Kortversjon: slutt å bruke kortet, bruk en kortleser, skann med Disk Drill først, gjenopprett til en annen disk, og verifiser filene før du gjør noe annet. Hvis Disk Drill finner filene, men mappetreet er helt kaotisk, prøv deretter R-Studio. Hvis kortet begynner å falle ut eller lese merkelig, slutt å rote med det fordi det kan gå galt veldig fort.

Jeg vil være litt uenig i tankegangen om at «mappetreet først» er viktigst. Hvis mappene ble slettet, men CF-kortet ikke har blitt brukt på nytt, er den virkelige gevinsten å få bildefilene ut på en ren måte før man jakter på perfekt struktur.

Til det er Disk Drill et solid første forsøk.

Fordeler

• God med RAW-formater og vanlige kameramedier
  • Forhåndsvisning hjelper med å filtrere bort skrot raskt
  • Vanligvis enklere å sortere enn PhotoRec
  • Bedre arbeidsflyt for nybegynnere enn R-Studio

Ulemper

• Ikke det billigste alternativet
  • Mappegjenoppretting er ikke alltid perfekt
  • Dype skanninger kan gi duplikater
  • På sterkt skadede kort er det ikke noe mirakelverktøy

Jeg er stort sett enig med @jeff, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer i at PhotoRec mer er en redningsbinge, og at R-Studio er bedre når du vil ha seriøs rekonstruksjon av filsystemet. Min eneste uenighet er at jeg ikke ville hengt meg opp i å gjenopprette de opprinnelige slettede mappene hvis filene selv kan gjenopprettes og er intakte.

Et ekstra tips: sjekk om CF-kortet ditt bruker FAT32 eller exFAT. På eldre CF-kort med FAT32 kan metadata for slettede mapper forsvinne raskere, så gjenopprettingsapper kan finne bildene, men rekonstruere mappenavnene dårlig. Det er normalt.

Så, min rekkefølge:

1. Disk Drill
  2. R-Studio
  3. PhotoRec

Hvis kortet begynner å få kortleseren til å fryse, stopp der og lag et image av det først eller gå til et profesjonelt laboratorium.