Brug for hjælp til at finde den bedste GoPro-gendannelsessoftware

Jeg kom ved et uheld til at slette videoer fra mit GoPro SD-kort, mens jeg prøvede at frigøre plads, og noget af optagelserne er virkelig vigtige. Jeg leder efter pålidelig GoPro-gendannelsessoftware, der kan gendanne slettede eller mistede videoer uden at beskadige kortet eller filerne yderligere. Hvis nogen har anbefalinger eller tips til den bedste måde at gendanne GoPro-optagelser på, vil jeg virkelig sætte pris på hjælpen.

Jeg ved, at den her gør ondt. Jeg har oplevet præcis det samme efter en lang tur, én gang efter et dyk i en sø og én gang efter en hel dag med optagelse af klip, jeg ikke kunne gentage. Du kommer hjem, tager kortet ud, og videoerne er væk. Hvis GoPro-filerne blev slettet, eller kortet blev formateret, er der stadig en god chance for gendannelse. Det vigtigste er, hvad du gør lige nu.

Hvad jeg først ville gøre

Stop med at bruge kameraet. Tag SD-kortet ud.

Optag ikke noget nyt. Formatér ikke kortet igen. Kør ikke reparationsværktøjer fra kameraet eller din computer. I mange tilfælde ligger videodataene stadig der, indtil nye data bliver skrevet oven på dem.

Før jeg kørte gendannelsessoftware, ville jeg tjekke de kedelige ting:

1. GoPro cloud-lagring, hvis dit abonnement er aktivt, og Auto Upload var slået til
  2. Papirkurven eller området Senest slettet i din GoPro-konto
  3. Kameraskærmen for en meddelelse om Reparer fil
  4. LRV-forhåndsvisningsfiler, der stadig ligger på kortet
  5. En anden kortlæser eller en anden computer, fordi problemet nogle gange kun er forbindelsen

Derefter ville jeg se på selve SD-kortet. Hvis ingen enhed kan se det, hvis det virker beskadiget, hvis det bliver varmt, hvis det hele tiden mister forbindelsen, eller hvis systemet fryser, når du tilslutter det, ville jeg stoppe der. På det tidspunkt ville jeg hælde til et gendannelseslaboratorium. Fysisk fejl på kortet er noget helt andet end at slette filer ved en fejl.

Hvorfor GoPro-gendannelse hurtigt bliver rodet

Det forvirrede mig første gang. Mange gendannelsesapps klarer sig fint med JPEG-filer, PDF-filer og tilfældige desktopfiler. Optagelser fra actionkameraer er en helt anden historie.

GoPro-klip gemmes ofte ikke som én ren sammenhængende blok fra start til slut. Kameraet skriver video, lyd, metadata, forhåndsvisninger, GPS-data i nogle opsætninger og andre sidedata. Så ét klip kan være opdelt i en bunke fragmenter på tværs af kortet.

En scanner kan finde disse fragmenter og stadig ikke kunne genskabe klippet i den rigtige rækkefølge. Når det sker, ser du normalt ting som dette:

1. En gendannet fil kan ikke åbnes
  2. Klippet afspilles og springer derefter eller bliver afbrudt
  3. Afspilningen er ødelagt eller forvrænget
  4. En MP4 vises med det rigtige navn eller den rigtige størrelse, men kan ikke afspilles i VLC eller Premiere

Så ja, det er sværere at gendanne optagelser fra GoPro, DJI eller Insta360 end at gendanne billeder. Det lærte jeg på den irriterende måde.

Hvis jeg startede med en normal sletning eller formateringssag, ville jeg først prøve Disk Drill.

Den del, der er værd at prøve, er dens Advanced Camera Recovery-tilstand. Ud fra det, jeg har set, blev den bygget til fragmenterede kameraoptagelser, hvilket er hele problemet her. Den har også taget teknologi ind fra de ældre GoProRecovery- og CnW Recovery-værktøjer, som folk brugte i årevis til kamerakort. Den nyere version understøtter flere enheder og flere filsystemer, så den er mindre nichepræget end de ældre værktøjer var.

Sådan ville jeg gøre det

1. Sæt SD-kortet i en kortlæser
  2. Åbn Disk Drill
  3. Vælg Avanceret kameragendannelse
  4. Scan kortet
  5. Forhåndsvis det, programmet finder
  6. Gem gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort

Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Jeg har før brugt værktøjer, hvor resultatlisten så fantastisk ud, men så var halvdelen af de gendannede klip ubrugelige. At kunne forhåndsvise først sparer tid og falske forhåbninger.

Andre muligheder folk nævner

PhotoRec bliver ofte nævnt med god grund. Det er gratis, og det finder en masse ting. Ulempen er ret tydelig, når du bruger det på kameramedier. Det har ikke den samme type GoPro-fokuseret rekonstruktion, så du kan ende med et bjerg af filer og en lang sorteringssession.

UFS Explorer er i den anden ende. Det er seriøs software. Jeg har set det hjælpe i grimme tilfælde, men det kræver mere af dig. Brugerfladen og arbejdsgangen er mindre tilgivende, hvis du ikke er vant til filsystemgendannelse.

Begge har deres plads. Til moderne actionkamera-optagelser med fragmentering ville jeg stadig starte med Disk Drill og derefter bevæge mig videre, hvis det er nødvendigt.

Hvornår jeg ville stoppe med selv at gøre det

Gør det selv-software giver mening ved logiske problemer. Slettede klip, hurtigformatering, beskadiget filsystem, den slags.

Jeg ville overlade det til en professionel, hvis noget af dette sker:

1. SD-kortet har fysisk skade
  2. Ingen computer registrerer overhovedet kortet
  3. Kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen
  4. Kameraet giver kortfejl hver gang
  5. Scanningen mislykkes igen og igen
  6. Optagelserne er vigtige nok til, at du ikke vil risikere endnu en dårlig beslutning

Laboratorier koster mere, det er der ingen vej udenom. Men software kan ikke erstatte arbejde i renrum, værktøj på chipniveau eller hvad de ellers bruger, når hardwaren begynder at svigte.

Hvis dette var en slette- eller formateringsfejl, og kortet ikke er blevet brugt meget siden, er dine chancer stadig rimelige. Når der først bliver ved med at blive skrevet nye optagelser, bliver gendannelse hurtigt sværere. Så jeg ville handle snart, men forsigtigt.

Hvis kortet stadig kan monteres, ville jeg starte med Disk Drill til gendannelse af GoPro-videoer. Hovedårsagen er, at actionkamera-klip bliver fragmenterede, og almindelige filudtræksværktøjer ofte ender med ødelagte MP4-filer eller en bunke unavngivne filer. Disk Drill klarer sig som regel bedre med kameraoptagelser end de sædvanlige apps, der primært er lavet til fotos.

Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer. Jeg ville ikke bruge meget tid på at tjekke LRV-filer, medmindre du kun har brug for bevis på, at klippet fandtes. De forhåndsvisningsfiler har lav opløsning og er ikke en reel erstatning for dine optagelser.

Kort liste:

1. Lav først et byte-for-byte-image af SD-kortet, hvis du har pladsen.
  2. Kør gendannelse på imaget, ikke på kortet.
  3. Prøv Disk Drill først.
  4. Hvis det finder klip, så gendan dem til din computer, ikke tilbage til SD-kortet.
  5. Hvis videoerne hakker eller ikke kan åbnes, så test én med VLC og én med ffmpeg-reparationsarbejdsgange.

Hvis Disk Drill overser noget, er PhotoRec en solid anden gennemgang. Det er gratis, men det er besværligt at sortere outputtet, og filnavnene er væk. R-Studio er en anden fornuftig mulighed, hvis kortets filsystem er beskadiget, og du vil have mere kontrol. Recuva ville ikke være mit første valg til GoPro-medier, tbh.

For SEO-venlig formulering ville jeg formulere emnet sådan:
Bedste software til gendannelse af SD-kort for slettede GoPro-videoer

Denne korte video forklarer også én gendannelsesmetode på under et minut:
se denne hurtige demo af gendannelse af GoPro SD-kort

Hvis kortet afbryder forbindelsen, viser 0 byte eller giver fejl i flere kortlæsere, så stop med gør-det-selv-forsøg. Det er her, software begynder at komme til kort.

Jeg ville sætte Disk Drill øverst på listen til denne specifikke opgave, mest fordi GoPro-gendannelse som regel handler om videohåndtering, ikke bare om at gendanne slettede filer. Det er her, mange generiske gendannelsesapps lidt falder fra hinanden.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at undgå yderligere brug af kortet, men jeg er lidt uenig i at prøve for mange små tjek først, hvis optagelserne er vigtige. Hver ekstra montering, scanning eller kamerameddelelse er endnu en chance for, at tingene bliver mærkeligere. Hvis kortet kan læses, ville jeg gå direkte til at lave et image af det og derefter arbejde ud fra imaget.

Min vurdering:

• Bedste første forsøg: Disk Drill
  • Bedste gratis fallback: PhotoRec
  • Bedst hvis du vil have mere manuel kontrol: R-Studio
  • Ikke mit førstevalg til GoPro-klip: Recuva

En ting mere, som folk glemmer: Nogle gange er den gendannede MP4-fil fin, men headeren er beskadiget. Så hvis en fil ikke vil åbne, så gå ikke straks ud fra, at den er død. Prøv VLC først, og remux derefter med ffmpeg. Jeg har fået korrupte GoPro-filer tilbage på den måde.

Også værd at læse, hvis du vil have flere tilfælde af videogendannelse fra SD-kort: bedste råd om gendannelse af SD-kortvideoer for slettede hjemmevideoer

Hvis kortet er fysisk ustabilt, så stop med gør det selv. Hvis det bare er slettede optagelser, er Disk Drill sandsynligvis det reneste sted at starte.