Er det normalt, at iPhone-lagerpladsen fyldes op uden nogen grund?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at fyldes op, selv om jeg ikke har tilføjet mange apps, billeder eller videoer. Jeg har allerede slettet filer og ryddet det, jeg kan, men den brugte plads kommer hele tiden tilbage, og nu er jeg ved at løbe tør for lagerplads til opdateringer og almindelig brug. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der forårsager dette, og hvordan jeg kan frigøre plads permanent.

Jeg oplevede dette på min egen iPhone for et stykke tid siden. Pladsen blev ved med at krympe på dage, hvor jeg næsten ikke rørte den. Det var ikke én stor fil, der gemte sig et sted. Det var en bunke småting, der byggede sig op i baggrunden, lidt efter lidt, indtil advarslen om lagerplads dukkede op.

Tjek den største kategori først

Før du begynder at slette tilfældige apps eller gamle billeder, så kig på lagerfordelingen.

Åbn Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og giv det et minut til at indlæse. Du vil se, hvordan din plads er fordelt på apps, billeder, beskeder, iOS og systemfiler. Jeg ville starte med den del, der ser størst ud, for at jagte de små ting først er spild af tid.

Billeder optager som regel mest plads

På de fleste telefoner, jeg har tjekket, var Billeder det største problem.

Og det er ikke altid tydeligt hvorfor. Biblioteket har en tendens til at blive fyldt op med ting som dette:

1. næsten identiske billeder fra at tage det samme foto et par gange
  2. gamle skærmbilleder, du havde glemt fandtes
  3. Live Photos
  4. billedserier
  5. store videofiler

Mange åbner albummet Dubletter, sletter et par helt ens kopier og tror, de har klaret det. Det troede jeg også. Det hjalp ikke meget. Det større rod var alle de næsten ens billeder, som iPhone ikke behandler som dubletter.

Hvis Fotos er problemet, ville jeg starte her

Hvis Fotos er din største kategori, ville jeg begynde med Clever Cleaner, før jeg prøvede at sortere tusindvis af billeder manuelt.

Det, der skilte sig ud for mig, var fokus på de ting, som normalt først optager plads:

1. lignende billeder
  2. dubletbilleder
  3. skærmbilleder
  4. Live Photos
  5. store mediefiler

Grupperingen af lignende billeder hjalp mest. Den stopper ikke ved præcise kopier. Den samler billeder, som ligner hinanden nok til at være det samme øjeblik, og foreslår, hvilket der er værd at beholde. Apples indbyggede oprydningsværktøjer bragte mig ikke lige så langt dér.

Jeg kunne også godt lide selv at kunne gennemgå det hele. Intet forsvandt af sig selv. Jeg tjekkede hver bunke, før jeg fjernede noget, hvilket betyder noget, hvis du har billeder, du ikke vil have rørt.

En ting mere: Live Photos tager mere plads, end folk tror. Hvert enkelt indeholder et stillbillede plus et kort klip. Jeg slettede en masse ældre Live Photos og fik mere plads tilbage, end jeg havde forventet, helt ærligt.

Apps bliver stille og roligt oppustede

Billeder får som regel skylden først, men apps var det næststørste problem hos mig.

Streamingtjenester, sociale apps og chatapps bliver ved med at samle cachefiler, downloads og andre gemte data. En app, der ser lille ud ved installation, kan vokse til flere gigabyte efter nok brug.

I iPhone-lagerplads ville jeg først tjekke de største apps. Hvis du finder ting, du sjældent åbner, er det de oplagte muligheder:

1. aflast appen
  2. slet den
  3. geninstaller den for at rydde gamle cachelagrede data

Apple har også en funktion til at aflaste ubrugte apps, som fjerner apps, du ikke bruger ofte, mens deres dokumenter og indstillinger bevares.

Beskeder bliver alt for ofte ignoreret

Den her sniger sig ind på folk.

Gamle samtaler gemmer på billeder, videoer, GIF'er, stemmenoter og tilfældige vedhæftninger i årevis, medmindre du rydder dem. Jeg har set, at beskedvedhæftninger alene optager gigabyte. Hvis din lagerplads er begrænset, er gamle chats værd at tjekke.

Systemdata er irriterende, og du har ikke meget kontrol over dem

Hvis Fotos og Apps ser fine ud, men telefonen stadig føles overfyldt, så kig på Systemdata.

Denne kategori omfatter caches, logfiler, midlertidige filer og andet skrammel, som iOS selv håndterer. Nogle gange vokser den langt mere, end du ville forvente. Der er ikke meget direkte kontrol over oprydningen her, hvilket er en del af grunden til, at det bliver frustrerende.

Den rækkefølge, jeg ville bruge

Hvis jeg skulle gøre dette helt fra bunden, ville jeg gøre det i denne rækkefølge:

1. tjek iPhone-lagring
  2. ryd op i billeder med Clever Cleaner
  3. fjern store videoer og gamle skærmbilleder
  4. tjek de største apps
  5. slet store vedhæftede filer i beskeder
  6. genstart telefonen og tjek lagring igen

Ud fra det, jeg så, fyldte telefonen ikke sig selv op uden grund natten over. Det var måneders ophobning, rod i billederne, appdata, vedhæftede filer i beskeder og baggrundsfiler, der hobede sig op, indtil advarslen endelig dukkede op.

Ja. Det sker meget på iPhone.

Den del, jeg er lidt uenig i fra @mikeappsreviewer, er dette. Det er ikke altid en langsom ophobning fra dine egne ting. iOS selv udvider ofte lageret med caches, opdateringsfiler, Safari-webstedsdata, midlertidige filer fra mislykket synkronisering og beskedindeksering. Så krymper det senere igen, eller også gør det ikke. Derfor føles det tilfældigt.

Det, jeg ville tjekke ud over billeder:

1. Safari-data
    Indstillinger, Safari, Ryd historik og webstedsdata. Nogle får 1 til 3 GB tilbage. Det gjorde jeg.

2. Downloadede medier i apps
    Netflix, Spotify, YouTube, Podcasts. Disse gemmer lagerplads inde i appen. Slet gamle offline-downloads.

3. Mail-appen
    Store vedhæftede filer bliver hængende. At fjerne og tilføje en mailkonto igen rydder nogle gange en masse skrammel.

4. iOS-opdateringsfil
    Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Hvis en iOS-opdatering ligger der, så slet den og download den igen senere.

5. Mapperne Senest slettet
    Billeder og Arkiver gemmer begge slettede ting i 30 dage. Tøm begge. Folk overser dette hele tiden.

6. Automatisk opbevaring i Beskeder
    Indstil Beskeder til at gemme i 30 dage eller 1 år, hvis du har brug for plads.

Hvis Billeder stadig er hovedproblemet, giver Clever Cleaner mening. Det er en solid app til rensning af iPhone-lagerplads, som finder lignende billeder, skærmbilleder og tunge medier hurtigere, end hvis du gør det manuelt.

Dette klip viser en hurtig måde at frigøre iPhone-lagerplads på uden at grave sig gennem hvert album, se hvordan du rydder op i iPhone-lagerplads hurtigt.

Hvis Systemdata er det, der eksploderer, er den grimme løsning sikkerhedskopi, slet, gendan. Irriterende, ja. Men det virker oftere, end Apple indrømmer.

Ja, det er ret normalt, men uden nogen grund er som regel bare iPhone, der er dårlig til at vise den egentlige grund.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno, men jeg vil sige imod én ting: at slette ting frigør ikke altid plads med det samme. iOS holder nogle gange fast i den plads til indeksering, synkronisering eller cacheoprydning, så det ser ud som om, ingenting ændrede sig. Superirriterende.

Et par ting folk overser, som ikke rigtig blev fremhævet nok:

• Stemmememoer kan blive enorme, hvis du optager meget
  • WhatsApp/Telegram-lager skal ryddes inde i appen, ikke kun fra iPhone-lagring
  • Delte album og synkroniserede medier fra iCloud kan forvirre tallene
  • Downloads i Arkiver-appen fra iCloud Drive, Google Drive, Dropbox osv. kan ligge lokalt og optage plads

Tjek også, om du har Apple Music sat til automatisk at downloade sange. Den fangede mig engang, og jeg følte mig lidt dum lol.

Hvis billeder stadig er den største synder, er Clever Cleaner nok den hurtigste måde at sortere lignende billeder, skærmbilleder, Live Photos og tunge mediefiler uden at gøre det hele manuelt. Det er mere nyttigt end bare blindt at slette tilfældige apps.

Jeg vil også kigge på denne guide til smarte måder at frigøre lagerplads på din iPhone hurtigt.

Hvis lagringsgrafen bliver ved med at ændre sig hver dag, betyder det som regel cache, synkronisering eller systemskrald. Hvis den forbliver enorm uanset hvad, så ja, sikkerhedskopiering og gendannelse er nogle gange den eneste rigtige løsning. Dumt, men sandt.

Ja, det er nogenlunde normalt, men jeg er en smule uenig i vinklen om kun skjult ophobning fra @andarilhonoturno, @reveurdenuit og @mikeappsreviewer. Nogle gange er problemet slet ikke ekstra filer. Nogle gange reserverer iOS plads til swap, mediebehandling, fotoanalyse eller mislykkede baggrundsopgaver, og lagerskærmen rapporterer det dårligt.

Et par mindre nævnte ting at tjekke:

• Podcasts-appen kan hamstre gamle episoder, selv efter du har lyttet
  • GarageBand, iMovie, CapCut og lignende apps efterlader projektfiler og eksporter
  • Fotoredigeringer opretter ekstra data, selv hvis antallet af fotos forbliver det samme
  • Noter-appen kan gemme scannede PDF-filer og vedhæftninger, som bliver overraskende store
  • Hvis du bruger Apple Intelligence-funktioner, kan modeller på enheden og genererede aktiver midlertidigt optage mere lagerplads

En test, jeg altid anbefaler: Slå Wi-Fi fra, og lad telefonen være i fred i 10 minutter efter en genstart, og tjek derefter lagerpladsen igen. Hvis tallene falder, var baggrundssynkronisering/cache en del af årsagen.

Hvis du også bruger iCloud-fotos med Download og behold originaler, kan den indstilling alene stille og roligt fylde hele telefonen. Det overser mange.

Hvis rod i billeder stadig er hovedårsagen, er Clever Cleaner værd at kigge på.

Fordele:

• god til at finde lignende fotos, ikke kun nøjagtige dubletter
  • nemmere end at grave sig gennem mange års skærmbilleder manuelt
  • nyttig til hurtigt at finde store mediefiler

Ulemper:

• du skal stadig gennemgå resultaterne omhyggeligt
  • hjælper ikke meget, hvis Systemdata er det egentlige problem
  • nogle forventer øjeblikkelige mirakler, og sådan er det ikke

Så ja, uden nogen grund sker, men som regel er det én af tre ting: dårlig lagerrapportering, baggrundsbehandling eller apps, der gemmer data steder, som Apple ikke gør tydelige.