Ik heb de Facebook-cache op mijn iPhone gewist omdat mijn opslag bijna vol was, maar de beschikbare ruimte veranderde nauwelijks. Facebook lijkt nog steeds veel opslagruimte in te nemen, en ik weet niet zeker of ik een stap heb gemist of dat iOS appgegevens ergens anders vasthoudt. Wat kan ik nog meer doen om opslagruimte op mijn iPhone vrij te maken nadat ik de FB-cache heb gewist?
Het verwijderen van Facebooks lokale gegevens op een iPhone wist je Facebook-account niet. Je berichten, vrienden, geüploade foto’s, video’s, berichten en profielgegevens worden opgeslagen op de servers van Facebook. Wat zich op de telefoon opstapelt, is vooral cache: miniaturen, stukjes video, websitegegevens en andere tijdelijke bestanden die de app bewaart zodat de feed sneller laadt.
Als Facebook belachelijk veel ruimte inneemt, is de schoonste oplossing nog steeds de irritante: verwijder de app en installeer hem opnieuw.
Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Facebook en kies vervolgens Verwijder app. Daarmee verwijder je de app zelf plus de documenten en gegevens, waar de grote lokale cache meestal zit. Nadat je Facebook opnieuw hebt geïnstalleerd, moet je opnieuw inloggen, maar de inhoud van je account komt zoals normaal terug van Facebook.
Ruim app op werkt anders. Daarbij wordt de appcode verwijderd, maar blijven documenten en gegevens behouden, dus het kan wat ruimte besparen en je blijft mogelijk ingelogd wanneer je opnieuw installeert. Maar als het probleem is dat de cache van Facebook enorm groot wordt, helpt het opruimen van de app meestal niet veel.
Er is ook een kleinere opschoning binnen Facebook zelf. Open de Facebook-app en ga naar Menu > Instellingen en privacy > Instellingen > Browser en wis daarna Cookies en cache. Daarmee worden vooral gegevens gewist van websites die je binnen Facebook hebt geopend. Het kan helpen als links zich vreemd gedragen of de browser in de app traag aanvoelt, maar meestal levert het geen grote besparing op in de iPhone-opslag.
Om te voorkomen dat Facebook opnieuw zo snel ruimte vult, schakel je automatisch afspelen van video’s uit of stel je dit in op alleen wifi in de instellingen van de Facebook-app. Video’s en Reels zijn een belangrijke reden waarom de cache zo snel groeit. Zelfs na een volledige herinstallatie kan Facebook binnen een dag of twee weer cache opbouwen als je het normaal gebruikt.
Wat mensen vaak missen, is dat Facebook vaak niet de echte opslagvreter is. Het lijkt alleen duidelijk omdat iOS de appgrootte helder weergeeft. Vaak is het grotere probleem de Foto’s-bibliotheek: oude schermopnames, 4K-video’s, burstfoto’s, dubbele pogingen van dezelfde foto en screenshots die ooit nuttig waren en daarna werden vergeten.
Clever Cleaner richt zich op die kant van het probleem. Het wist de Facebook-cache niet, dus voor Facebook moet je nog steeds de handmatige stappen hierboven volgen. Maar het kan helpen om de foto- en videobestanden te vinden die daadwerkelijk de meeste ruimte innemen. Het is gratis, zonder advertenties of abonnement.
Het tabblad Heavies sorteert je bestanden van groot naar klein en toont de exacte grootte, waardoor het vrij duidelijk wordt wanneer één oude 4K-video meer ruimte inneemt dan de hele Facebook-app. Het tabblad Similars groepeert bijna identieke foto’s en kiest een beste opname, zodat je herhaalde foto’s kunt opruimen zonder ze stuk voor stuk handmatig te controleren. Screenshots tonen ook bestandsgroottes voordat je iets verwijdert.
Alles wordt verwerkt op de iPhone, zonder dat er iets ergens anders wordt geüpload.
Na het verwijderen van ongeveer 10 GB aan dubbele foto’s en oude video’s kwam de opslagwaarschuwing niet meer terug, ook al bouwde Facebook nog steeds wat cache op zoals het altijd doet.
Het aantal dat je moet controleren is “Documenten en gegevens”, niet alleen de grootte van de Facebook-app. Als je de browsercache binnen Facebook hebt gewist, heb je waarschijnlijk maar een klein deel verwijderd, dus het opslagscherm verandert mogelijk nauwelijks. Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat verwijderen en opnieuw installeren de echte reset is, maar raak niet in paniek als iPhone-opslag er niet meteen goed uitziet. Het kan even duren voordat iOS opnieuw berekent, en ruimte kan nog steeds in beslag worden genomen door onlangs verwijderde foto’s/video’s, bijlagen in Berichten, gedownloade podcasts of systeemgegevens. Nadat je Facebook opnieuw hebt geïnstalleerd, start je de telefoon opnieuw op en controleer je het na een tijdje opnieuw. Als het aantal “beschikbaar” nog steeds nauwelijks verandert, was Facebook waarschijnlijk wel zichtbaar, maar niet het belangrijkste dat de telefoon vulde.
Blijf niet steeds opnieuw de cache van de Facebook-browser wissen in de verwachting dat er gigabytes vrijkomen. Die knop is voor een kleine opschoning, niet voor een volledige reset van de app. Een snelle manier om te zien wat er echt gebeurt, is Facebook te verwijderen, de iPhone opnieuw op te starten, het opnieuw te installeren en daarna iPhone-opslag te controleren voordat je weer tijd besteedt aan het scrollen door de feed. Als Facebook op dat moment klein is, was het cache en wordt het gewoon opnieuw opgebouwd terwijl je video’s, Reels, Marketplace enzovoort gebruikt. Als je beschikbare opslag nog steeds nauwelijks is toegenomen voordat je het opnieuw opent, dan was Facebook vooral een afleiding en wordt de ruimte ergens anders gebruikt. Ik zou grote video’s, bijlagen in Berichten, gedownloade media en Recent verwijderd controleren voordat je Facebook verder onderzoekt.
Het opslagnummer liegt een beetje. Als je telefoon kritiek vol is, kan iOS wat purgeerbare ruimte vreemd tellen of tijdelijke ruimte meteen weer vullen nadat je iets wist, waardoor Facebook kleiner kan worden zonder dat Beschikbaar veel omhooggaat. Ik zou het werkelijke Facebook nummer voor Documenten en gegevens ervoor en erna controleren, niet alleen het grote nummer voor vrije ruimte bovenaan.