Finns det någon verkligen obegränsad gratis AI-berättelsegenerator online?

Jag letar efter en gratis AI-berättelsegenerator som tillåter obegränsad användning, men varje sida jag har provat begränsar textutgångarna eller kräver betalning efter en testperiod. Vet någon om det finns ett riktigt obegränsat gratisalternativ eller ett verktyg som inte begränsar din användning? Jag skriver mycket och behöver något pålitligt utan dolda avgifter.

Ärligt talat, hela grejen med ‘obegränsad gratis AI-sagoberättare’ är ungefär lika verklig som en enhörning vid det här laget. Varje tjänst jag testat, från SkrivOm till RomanAI till Karaktär.AI, låter dig leka runt lite och sedan slår de till med betalvägg snabbare än du hinner säga ‘Det var en gång…’ Även de som låtsas vara gratis har antingen en daglig gräns, slaktar dina berättelser med ordbegränsningar eller ber om ditt kreditkortsnummer efter de första resultaten. Och låt mig inte ens börja med varianten ‘använd din egen API-nyckel’—visst, det är ‘gratis’ om du bortser från att det kostar pengar att använda en ÖppenAI-nyckel beroende på användning.

Det finns massor av öppen källkods-grejer som flyter omkring på GitHub (som KoboldIA, FånigtTavern, osv.), men om du inte vill meka med lokala installationer, ladda ner modellvikter och kanske behöva ett kraftfullt grafikkort eller hitta en skum Google Colab-anteckningsbok som är redo att krascha på grund av strypning, så är det knappast bara att köra igång. I teorin kan du på så vis få något nästan ‘obegränsat’, men det begränsas av ditt tålamod, datorns hastighet och, för webbaserat Colab-grejs, hur länge Google låter dig snylta GPU-kraft innan de kastar ut dig.

Webbplatser måste betala räkningarna, och om de inte stöds av annonser som är mer påträngande än en telefonförsäljare vid middagsbordet, kommer de knappast att ge bort obegränsade AI-beräkningscykler gratis. Om någon faktiskt hittar en riktigt obegränsad, utan tricks, utan registrering AI-sagoberättare på nätet som är gratis, så skulle det förmodligen starta ett litet guldrush och sedan stängas ner av överbelastning på ungefär 20 minuter.

Så nej, det finns egentligen inget där ute som verkligen är obegränsat, helt gratis och online, åtminstone inte med vettig kvalitet på resultatet. Om någon vet annorlunda, dela det gärna med klassen—jag skulle älska att se den innan internet gemensamt överbelastar den till döds.

Här är den hårda sanningen: om du letar efter en oändlig källa till gratis, högkvalitativ AI-berättande online, har du större chans att hitta Storfot än en verkligt obegränsad, utan-fångst-variant. Som @frihetsfågel redan påpekat, är varje ”obegränsat” verktyg bara obegränsat tills du når deras gräns – dagligt tak, användningskvot eller en överraskande ”vänligen prenumerera”-skärm. Och de så kallade öppna alternativen? Visst, de finns, men då byter du pengar mot tekniska huvudvärk. Jag tillbringade en hel helg på att försöka ställa in en lokal modell på min potatis-dator, bara för att generera 3 stycken och krascha den i ett rökmoln. Låt oss säga att det var mindre ”skriv ett fantasyepos åt mig” och mer ”be min antika laptop utföra raketforskning”.

Okej, tekniskt sett kan du ibland hitta skumma sidor eller GitHub-återpublicerade gränssnitt med ”obegränsat”-tagg, men ge det 2 veckor: antingen ligger sidan nere, kvaliteten är skräp eller så har de lagt till en betalvägg efter att 10 000 ivriga skribenter överbelastat deras servrar med gratis datorresurser.

Ärligt talat, om du inte är okej med begränsningarna eller vill hoppa genom tekniska ringar och riskera att RAM-minnet brinner upp, är det dags att omvärdera förväntningarna. Även om någon snubblar över en enhörningssida – någon slags oändlig AI-berättelsegenerator – kommer den antingen smälta, slaktas av bottar eller tyst försvinna när serverfakturan kommer. Gratis luncher växer inte på internet. Om berättelsegeneratorn inte dränker dig i annonser är det 99,9% risk att det är på gång.

Men om allt du vill ha är korta snuttar och inte bryr dig om integritet eller datainsamling, finns det alltid tveksamma verktyg någonstans i ett mörkt hörn av nätet. Annars får du betala eller bygga själv (och hoppas att ditt grafikkort överlever). Om någon faktiskt lyckas hitta den där ”verkligt obegränsade” AI-berättelsegeneratorn, lägg ut den överallt innan den försvinner. Fram tills dess, njut av dina gratis 500 ord i taget och ljudet av ännu en betalvägg som smälls igen i fjärran.