Jeg kom ved et uheld til at trykke på slet og fjernede vigtige videoer fra mit SD-kort, før jeg fik lavet en sikkerhedskopi. Jeg stoppede straks med at bruge kortet, fordi jeg er bekymret for, at filerne kan blive overskrevet. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på, og hvilken gendannelsessoftware eller hvilke trin der faktisk virker.
Jeg mistede engang et klip fra et SD-kort efter at have ryddet plads for hurtigt. Det, der betød noget, var, hvad jeg gjorde i det næste minut. Hvis du har slettet en video, er dit bedste træk at stoppe med at røre kortet med det samme.
Det, der normalt sker, er enkelt. Kameraet eller kortet sletter ikke videodataene på stedet. Det markerer pladsen som ledig. Dine gamle optagelser ligger ofte der, indtil nye optagelser lander ovenpå dem. Hvis du bliver ved med at optage, falder dine chancer hurtigt.
Første ting: lad kortet være
Gør dette først:
- Stop optagelsen.
- Tag heller ikke billeder.
- Formater ikke kortet.
- Tag det ud af kameraet.
Jeg ser hele tiden folk miste optagelser, der kunne have været gendannet, fordi de blev ved med at bruge kortet til 'et testklip mere'. Dårligt træk. Når sektorer bliver overskrevet, har software mindre at arbejde med.
Tjek, om din computer stadig kan se kortet
Sæt kortet i en kortlæser, og tilslut den til din computer.
Hvis Windows siger, at kortet skal formateres, eller viser det som RAW, så gå ikke i panik endnu. Gendannelsesapps kan ofte stadig læse enheden og scanne de rå data. Det vigtigste er registreringen. Hvis computeren kan se lagerenheden, har du stadig en mulighed.
Hvis kortet slet ikke vises, ville jeg stoppe der. At tage det ud og sætte det i igen ti gange løser sjældent noget nyttigt. På det tidspunkt giver et datagendannelsesværksted mere mening.
Start med software
For slettede videofiler ville jeg begynde med Disk Drill.
Årsagen er dens tilstand Advanced Camera Recovery. Mange kameraer skriver ikke lange videoer i én pæn blok. De spreder dele af filen ud over kortet. Jeg har især set dette med actionkameraer og droner. En standardscanning kan måske finde fragmenter, men ikke genskabe en video, der kan afspilles.
Denne tilstand blev lavet til fragmenterede kameraoptagelser. Den forsøger at sætte videoen sammen igen på en måde, som almindelig filgendannelse ofte overser. Nyttigt hvis dine klip kom fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams og lignende udstyr.
Grundlæggende gendannelsesforløb
- Tilslut kortet med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg hukommelseskortet.
- Vælg Advanced Camera Recovery.
- Kør scanningen.
- Forhåndsvis det, den finder.
- Gem gendannede videoer på et andet drev.
Gendan ikke filer tilbage på det samme kort. Jeg gjorde dette for mange år siden med billeder. Det gik dårligt.
Hvis det første værktøj overser noget, så prøv et andet
Ingen enkelt gendannelsesapp får det hele med. Jeg har oplevet, at ét værktøj overså klip, mens et andet fandt dem på det samme kort.
- PhotoRec. Gratis, solidt, grimt. Det gendanner ofte filer uden de oprindelige navne eller mappestruktur.
- R-Studio. Gode muligheder for dyb scanning. Det tager lidt tid at lære, og brugerfladen er ikke særlig venlig.
- DiskGenius. Værd at prøve, hvis kortet har filsystemskader eller mærkelige partitionsproblemer.
Forskellige værktøjer ser på kortet på forskellige måder. En anden scanning finder nogle gange mere, eller finder en renere version af den samme video.
Hvis optagelserne betyder noget, så lav først et image
Hvis dette er bryllupsoptagelser, betalt kundearbejde, familieting eller noget som helst, du ikke vil gamble med, så opret et fuldt disk-image før gendannelse.
Et byte-for-byte-image giver dig en fastfrosset kopi af kortet i dets nuværende tilstand. Derefter scanner du kopien i stedet for at belaste det originale kort igen og igen. Dette er en af de få vaner fra professionelle inden for gendannelse, som giver umiddelbar mening, når du selv prøver det.
Vid, hvornår du skal stoppe med at gøre det selv
Software fungerer typisk bedst til logiske problemer som disse:
- Slettede videoer.
- Utilsigtet formatering.
- Korruption i filsystemet.
- RAW-korttilstand.
- Manglende filer på et kort, der stadig virker sundt.
Jeg ville i stedet se på en gendannelsesservice, hvis du bemærker noget af dette:
- Kortet er bøjet, revnet eller på anden måde beskadiget.
- Det bliver varmt uden nogen god grund.
- Din computer registrerer det slet ikke.
- Kortet afbrydes under scanninger.
- Optagelserne er så vigtige, at et mislykket gør-det-selv-forsøg ville gøre skade.
Når der opstår hardwareproblemer, bliver hjemmegendannelse mere risikabelt. At fortsætte med scanning efter scanning på et svigtende kort gør nogle gange situationen værre.
Kort version. Stop med at bruge kortet, tjek om computeren registrerer det, scan det med gendannelsessoftware, gem resultaterne et andet sted, og bliv ikke ved med at eksperimentere, hvis kortet virker fysisk ustabilt. Den rækkefølge gav mig de bedste resultater, når jeg skulle håndtere den slags.
Du gjorde den vigtigste del rigtigt. Du stoppede med at bruge SD-kortet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det. Jeg er dog uenig på ét punkt. Hvis kortet viser RAW eller beder om formatering, ville jeg ikke skynde mig at prøve flere scanninger på det originale kort først. Jeg ville lave et image af kortet før noget som helst andet, hvis videoerne betyder noget. Én dårlig læsning på et ustabilt kort, og tingene bliver mere komplicerede.
Min rækkefølge ville være:
- Lås SD-kortet, hvis det har den lille skrivebeskyttelsesknap.
- Brug en ordentlig kortlæser, ikke kameraet via USB.
- Tjek. SMART er ikke en ting på de fleste SD-kort, så hold øje med langsomme læsninger, afbrydelser eller I/O-fejl.
- Klon kortet til en image-fil med noget stabilt.
- Kør gendannelse på imaget, ikke på kortet.
Til kloning ville jeg på Windows bruge USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac eller Linux er ddrescue det sikrere valg, hvis læsninger fejler. Det betyder mere, end folk tror. Hvis dit kort har svage sektorer, æder gentagne scanninger tid og belaster det.
Til gendannelse er Disk Drill et solidt førstevalg til slettede videoer fra SD-kort, især hvis optagelserne kom fra et kamera, en drone eller et actionkamera. Hvis det finder flere versioner af det samme klip, så gendan dem alle til din computer. Tjek filstørrelse, varighed og afspilning i VLC. En større fil betyder ikke altid en bedre fil. Det lærte jeg på den irriterende måde.
Én ting mere, som folk springer over. Hvis den gendannede video ikke vil afspille, så prøv reparationsværktøjer til beskadigede MP4- eller MOV-headere. Gendannelse efter sletning og videoreparation er to forskellige trin. En fil, der er gendannet 90 procent, kan stadig have brug for reparation, før den kan åbnes.
Hvis kortet afbryder forbindelsen, bliver varmt eller forsvinder fra Diskhåndtering, så stop med gør-det-selv. Det peger mere på hardwarefejl end på en simpel sletning.
Denne korte video forklarer også gendannelse af videoer fra hukommelseskort på almindeligt engelsk:
se denne Instagram Reel om gendannelse af slettede videoer fra et hukommelseskort
En ting, jeg ville tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @techchizkid sagde: tjek først kortet i selve kameraet, men kun for afspilning, ikke optagelse eller formatering. Nogle kameraer laver en mærkelig blød sletning / databaseopdatering, og et klip kan stadig vises ved afspilning, selv når kortet ser forkert ud på en PC. Hvis det er der, så kopier det ud med kameraets eksportfunktion, hvis den findes. Hvis ikke, så gå videre til en kortlæser.
Jeg ville heller ikke gå for meget op i filnavne. Ved gendannelse af slettet video fra SD-kort er navne/mapper ofte ødelagt, men selve videoen kan stadig være helt fin. Prioritér muligheden for gendannelse frem for orden.
Disk Drill giver mening her, især til kameraoptagelser, men jeg ville sortere resultaterne efter filtype + størrelse og gendanne de største sandsynlige match først. Test dem derefter i VLC. Hvis klippet bliver fundet, men ikke vil åbne, betyder det ikke altid total fiasko. Nogle gange er videodataene der, og kun containeren/headeren er ødelagt.
Også en lille, men vigtig ting: hvis dette blev optaget på exFAT, og sletningen skete i kameraet, er der en chance for, at filsystemets metadata blev ændret på en måde, som gør undelete svagere end signaturbaseret carving. Så gå ikke i panik, hvis første gennemgang ser rodet ud.
For flere praktiske tips til gendannelse af slettet video fra SD-kort og brugererfaringer, så tjek denne diskussion om gendannelse af slettet video fra den virkelige verden.
Hvis kortet begynder at opføre sig langsomt, giver læsefejl eller monterer/afmonterer tilfældigt, så stop med at rode med det. Det er punktet, hvor gør det selv går fra måske muligt at gendanne til ups, jeg gjorde det værre. Det er lidt surt, men sandt.