Jeg trykket ved et uhell på slett og fjernet viktige videoer fra SD-kortet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem. Jeg sluttet å bruke kortet med en gang fordi jeg er bekymret for at filene kan bli overskrevet. Jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort på, og hvilken gjenopprettingsprogramvare eller hvilke trinn som faktisk fungerer.
Jeg mistet en gang et klipp fra et SD-kort etter å ha ryddet plass for raskt. Det som betydde noe, var hva jeg gjorde det neste minuttet. Hvis du slettet en video, er det beste du kan gjøre å slutte å røre kortet med en gang.
Det som vanligvis skjer, er enkelt. Kameraet eller kortet sletter ikke videodataene der og da. Det markerer plassen som ledig. De gamle opptakene dine ligger ofte der til nye opptak blir lagret oppå dem. Hvis du fortsetter å filme, synker sjansene dine raskt.
Først av alt, la kortet være i fred
Gjør dette først:
- Stopp opptaket.
- Ikke ta bilder heller.
- Ikke formater kortet.
- Ta det ut av kameraet.
Jeg ser stadig at folk mister opptak som kunne vært gjenopprettet fordi de fortsatte å bruke kortet til ett testklipp til. Dårlig trekk. Når sektorer blir overskrevet, har programvaren mindre å jobbe med.
Sjekk om datamaskinen din fortsatt ser kortet
Sett kortet i en kortleser og koble det til datamaskinen din.
Hvis Windows sier at kortet må formateres, eller viser det som RAW, ikke få panikk ennå. Gjenopprettingsapper kan ofte fortsatt lese enheten og skanne rådataene. Nøkkeldelen er deteksjon. Hvis datamaskinen ser lagringsenheten, har du fortsatt en mulighet.
Hvis kortet ikke vises i det hele tatt, ville jeg stoppet der. Å koble fra og til igjen ti ganger løser sjelden noe nyttig. På det tidspunktet gir et gjenopprettingsverksted mer mening.
Start med programvare
For slettede videofiler ville jeg begynt med Disk Drill.
Grunnen er den avanserte kameragjenopprettingsmodusen. Mange kameraer skriver ikke lange videoer i én ryddig blokk. De sprer deler av filen over kortet. Jeg så dette spesielt med actionkameraer og droner. En standard skanning kan finne fragmenter, men ikke klare å gjenoppbygge en spillbar video.
Denne modusen ble laget for fragmenterte kameraopptak. Den prøver å sette videoen sammen igjen på en måte som vanlig filgjenoppretting ofte ikke får med seg. Nyttig hvis klippene dine kom fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashkameraer og lignende utstyr.
Grunnleggende gjenopprettingsflyt
- Koble til kortet med en kortleser.
- Åpne Disk Drill.
- Velg minnekortet.
- Velg Avansert kameragjenoppretting.
- Kjør skanningen.
- Forhåndsvis det den finner.
- Lagre gjenopprettede videoer på en annen disk.
Ikke gjenopprett filer tilbake til det samme kortet. Jeg gjorde dette med bilder for flere år siden. Det gikk dårlig.
Hvis det første verktøyet ikke finner alt, prøv et annet
Ingen enkelt gjenopprettingsapp får med seg alt. Jeg har opplevd at ett verktøy ikke fant klipp, mens et annet hentet dem frem fra det samme kortet.
- PhotoRec. Gratis, solid, stygg. Det gjenoppretter ofte filer uten originale navn eller mappestruktur.
- R-Studio. Gode alternativer for dypskanning. Det tar litt tid å lære, og grensesnittet er ikke brukervennlig.
- DiskGenius. Verdt et forsøk hvis kortet har skader på filsystemet eller rare partisjonsproblemer.
Ulike verktøy ser på kortet på ulike måter. En ny skanning finner noen ganger mer, eller finner en renere versjon av den samme videoen.
Hvis opptakene betyr noe, lag et diskbilde først
Hvis dette er bryllupsopptak, betalt kundeoppdrag, familiemateriale eller noe annet du ikke vil ta sjanser med, bør du opprette et fullstendig diskbilde før gjenoppretting.
Et byte-for-byte-bilde gir deg en frossen kopi av kortet i dets nåværende tilstand. Deretter skanner du kopien i stedet for å belaste det originale kortet om og om igjen. Dette er en av de få vanene fra profesjonelle innen gjenoppretting som gir umiddelbar mening når du prøver det selv.
Vit når du bør slutte å gjøre det selv
Programvare fungerer som regel best for logiske problemer som disse:
- Slettede videoer.
- Utilsiktet formatering.
- Filsystemkorrupsjon.
- RAW-korttilstand.
- Manglende filer på et kort som fortsatt virker friskt.
Jeg ville heller sett på en gjenopprettingstjeneste hvis du merker noe av dette:
- Kortet er bøyd, sprukket eller på annen måte skadet.
- Det blir varmt uten noen god grunn.
- Datamaskinen din oppdager det ikke i det hele tatt.
- Kortet kobles fra under skanninger.
- Opptakene er viktige nok til at et mislykket gjør det selv-forsøk ville vært alvorlig.
Når maskinvareproblemer dukker opp, blir gjenoppretting hjemme mer risikabelt. Å presse gjennom skanning etter skanning på et sviktende kort gjør noen ganger situasjonen verre.
Kortversjonen. Slutt å bruke kortet, sjekk om datamaskinen oppdager det, skann det med gjenopprettingsprogramvare, lagre resultatene et annet sted, og ikke fortsett å eksperimentere hvis kortet virker fysisk ustabilt. Den rekkefølgen ga meg de beste resultatene da jeg måtte håndtere denne typen ting.
Du gjorde den viktigste delen riktig. Du sluttet å bruke SD-kortet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om det. Jeg er likevel uenig på ett punkt. Hvis kortet vises som RAW eller ber om formatering, ville jeg ikke skyndet meg å prøve flere skanninger på det originale kortet først. Jeg ville laget et bilde av kortet før noe annet hvis videoene er viktige. Én dårlig lesning på et ustabilt kort, og ting blir mer rotete.
Min rekkefølge ville vært:
- Lås SD-kortet, hvis det har den lille skrivelåsbryteren.
- Bruk en skikkelig kortleser, ikke kameraet via USB.
- Sjekk SMART er ikke en greie på de fleste SD-kort, så vær oppmerksom på treg lesing, frakoblinger eller I/O-feil.
- Klon kortet til en bildefil med noe stabilt.
- Kjør gjenoppretting på bildefilen, ikke kortet.
For kloning ville jeg på Windows brukt USB Image Tool eller HDD Raw Copy Tool. På Mac eller Linux er ddrescue det tryggere valget hvis lesinger feiler. Dette betyr mer enn folk tror. Hvis kortet ditt har svake sektorer, tygger gjentatte skanninger opp tid og belaster det.
For gjenoppretting er Disk Drill et solid førstevalg for slettede videoer fra SD-kort, spesielt hvis opptakene kom fra et kamera, en drone eller et actionkamera. Hvis det finner flere versjoner av samme klipp, gjenopprett alle til datamaskinen din. Sjekk filstørrelse, varighet og avspilling i VLC. Større fil betyr ikke alltid bedre fil. Det lærte jeg på den irriterende måten.
Én ting til folk hopper over. Hvis den gjenopprettede videoen ikke vil spille av, prøv reparasjonsverktøy for skadede MP4- eller MOV-headere. Gjenoppretting av sletting og videoreparasjon er to forskjellige trinn. En fil som er gjenopprettet 90 prosent kan fortsatt trenge reparasjon før den kan åpnes.
Hvis kortet kobler fra, blir varmt eller forsvinner fra Diskbehandling, stopp med gjør det selv. Det peker mer mot maskinvarefeil enn enkel sletting.
Dessuten forklarer dette korte klippet gjenoppretting av video fra minnekort på enkel engelsk:
se denne Instagram Reel om å gjenopprette slettede videoer fra et minnekort
Én ting jeg ville lagt til til det @mikeappsreviewer og @techchizkid sa: sjekk kortet i selve kameraet først, men bare for avspilling, ikke opptak eller formatering. Noen kameraer gjør en rar soft delete eller databaseoppdatering, og et klipp kan fortsatt vises i avspilling selv når kortet ser feil ut på en PC. Hvis det er der, kopier det ut med kameraets eksportalternativ hvis tilgjengelig. Hvis ikke, gå videre til en kortleser.
Jeg ville heller ikke hengt meg opp i filnavn. Ved gjenoppretting av slettet video fra SD-kort er navn og mapper ofte ødelagt, men selve videoen kan fortsatt være helt fin. Prioriter muligheten for gjenoppretting fremfor ryddighet.
Disk Drill gir mening her, spesielt for kameraopptak, men jeg ville sortert resultatene etter filtype + størrelse og gjenopprettet de største sannsynlige treffene først. Test deretter i VLC. Hvis klippet blir funnet, men ikke vil åpnes, betyr det ikke alltid total feil. Noen ganger er videodataene der, og bare containeren eller headeren er ødelagt.
Også, lite men viktig: hvis dette ble tatt opp på exFAT og slettingen skjedde i kameraet, er det en sjanse for at filsystemmetadataene ble endret på en måte som gjør undelete svakere enn signaturbasert carving. Så ikke få panikk hvis første gjennomgang ser rotete ut.
For flere praktiske tips om gjenoppretting av slettet video fra SD-kort og brukeropplevelser, sjekk denne diskusjonen om gjenoppretting av slettet video fra virkeligheten.
Hvis kortet begynner å oppføre seg tregt, gir lesefeil eller monteres og avmonteres tilfeldig, slutt å tukle med det. Det er punktet der gjør-det-selv går fra kanskje mulig å gjenopprette til oi, jeg gjorde det verre. Litt kjipt, men sant.