Jeg slettet ved et uhell viktige bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg brukte Mac-en min, og jeg trenger hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette dem på før de blir overskrevet. Jeg ser etter trygge metoder for gjenoppretting av SD-kort på Mac, inkludert programvareanbefalinger eller innebygde alternativer som kan hjelpe med å gjenopprette slettede filer.
Jeg har opplevd dette selv, og ja, det føles fort skikkelig ille. Du er ferdig med en opptak, setter SD-kortet inn i Macen, og Finder viser et tomt kort. Eller du skulle bare fjerne ett dårlig bilde og slettet hele greia. Samme rot uansett.
Det første du skal gjøre, er å slutte å røre kortet. Ta det ut av kameraet. Koble det fra Macen. Når filer blir slettet, markerer macOS vanligvis plassen som ledig og lar dataene ligge der til noe nytt havner oppå dem. Hvis du fortsetter å ta bilder, importere, kopiere eller prøve tilfeldige løsninger, øker du sjansen for å overskrive det du vil ha tilbake. Etter overskriving er det over.
Før du installerer noe, sjekk de enkle tingene.
Se på låsebryteren på siden av SD-kortet. Hvis den har glidd til Lock, kan Macen oppføre seg merkelig, ikke klare å skrive eller virke som om kortet er ødelagt. Prøv deretter en annen kortleser, en annen kabel hvis du bruker en, eller en annen USB-port. Jeg har kastet bort en time på å skylde på et kort når det egentlige problemet var en elendig leser.
Sjekk også kortets egen skjulte papirkurvmappe. På macOS havner filer som slettes fra flyttbare medier ofte i en skjult mappe på selve kortet som heter .Trashes, ikke i den vanlige Papirkurv på Macen din.
Åpne kortet i Finder, og trykk deretter Command + Shift + . for å vise skjulte filer. Se om en falmet .Trashes-mappe dukker opp. Hvis den gjør det, åpne den og se deg rundt. Jeg fikk en gang tilbake et helt sett med kundebilder på denne måten, uten skanning, og det føltes nesten dumt etter all panikken.
Hvis kortet ikke vises i Finder, åpne Diskverktøy fra Spotlight. Sjekk sidefeltet. Hvis kortet vises, men ser nedtonet ut, prøv Monter. Hvis det dukker opp og virker ustabilt, finnes Førstehjelp der, men jeg ville vært forsiktig. Reparasjonsverktøy kan noen ganger flytte nok på ting til å gjøre senere gjenoppretting vanskeligere. Det lærte jeg på den irriterende måten.
Når Macs innebygde verktøy ikke får deg noen vei, er gjenopprettingsprogramvare vanligvis neste steg. Jeg har prøvd en haug av dem over tid, og for Mac-brukere pleier jeg å peke folk mot Disk Drill.
Hovedgrunnen er at det passer godt med macOS og ikke føles klønete. Funksjonen jeg ville brukt først på et ustabilt kort, er Byte-to-Byte backup. Den kloner hele SD-kortet til en bildefil, og så skanner du bildefilen i stedet for å belaste det originale kortet i en time. Hvis kortet begynner å svikte, betyr dette mye. Noen kort holder ut helt til du kjører én lang skanning, og så gir de opp.
Hvis du tar bilder eller video, er det en annen grunn til at folk heller den veien. Vanlige gjenopprettingsapper henter ofte tilbake videofiler i biter, spesielt fra actionkameraer og droner. Du får tilbake en fil, men den kan ikke spilles av, eller den åpnes til svart skjerm. Disk Drill har en Advanced Camera Recovery-modus for fragmenterte opptak, inkludert ting fra GoPro og DJI. Den pleier å gjøre det bedre med slike rotete filstrukturer. Du kan skanne først og se hva som dukker opp før du betaler, noe som hjelper hvis du prøver å unngå å kaste penger etter et dødt kort.
Hvis økonomien er stram og du ikke har noe imot å gjøre ting på den vanskelige måten, er PhotoRec fortsatt verdt å se på. Det er gratis og åpen kildekode. Ulempen er ganske røff. Ingen polert Mac-grensesnitt, for det meste terminalstyrt, og gjenopprettede filer kommer vanligvis tilbake med generiske navn som File001.jpg, File002.jpg og så videre. Hvis kortet hadde noen tusen bilder, blir sorteringen etterpå stygg. Likevel, for gratis, gir det resultater ofte nok.
Noen ting jeg ville holdt meg til herfra:
- Ikke gjenopprett filer til det samme SD-kortet. Lagre dem på Macen eller på en ekstern disk. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til kildekortet er slik folk ødelegger den andre halvdelen av en gjenoppretting.
- Løs ut kortet på riktig måte. Jeg vet det, ingen liker å vente. Men å trekke ut et kort mens macOS fortsatt indekserer eller leser miniatyrbilder, er en av de enkleste måtene å ødelegge det på.
- Formater kortet i kameraet etter at gjenopprettingen er ferdig. Når filene dine er trygge, bruk kameraets eget formateringsalternativ i stedet for Diskverktøy. Etter min erfaring oppfører kameraer seg bedre når de oppretter sin egen filstruktur.
Så, kortversjonen. Slutt å bruke kortet, sjekk .Trashes, se i Diskverktøy, og gå deretter videre til gjenopprettingsprogramvare hvis det trengs. Hvis du unngår å skrive noe nytt til det, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Hvis filene ble slettet mens kortet var montert på Mac-en din, ville jeg sjekket ett sted til før jeg kjørte en full skanning. Åpne Terminal og kjør mdls på en kjent filbane hvis du fortsatt har et gammelt alias eller en forhåndsvisningsreferanse. Spotlight-metadata beholder noen ganger nok informasjon til å bekrefte hva som lå på kortet og hvilke filtyper du bør prioritere først. Det gjenoppretter ikke data, men det sparer tid.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer når det gjelder First Aid. Jeg ville hoppet over det i starten hvis sletting er hovedproblemet. Reparasjonsverktøy er for filsystemproblemer, ikke for å gjenopprette slettede filer. Hvis kortet er lesbart, skann først. Reparer senere.
Min rekkefølge ville vært:
- Sett SD-kortet i skrivebeskyttet modus med låsebryteren.
- Opprett et fullstendig bilde av kortet.
- Skann bildet, ikke kortet.
- Gjenopprett til Mac-ens interne disk eller en annen ekstern disk.
- Sorter resultatene etter original mappestruktur først, rå signaturskanning deretter.
På Mac er Disk Drill et solid valg for dette fordi det håndterer både SD-kortavbildning og gjenoppretting i én app. Hvis de slettede filene dine inkluderer MP4- eller MOV-klipp, prøv resultater fra filsystemskanningen før rå gjenoppretting. Videonavn og mappebaner betyr noe, og rå gjenoppretting spytter ofte ut ødelagte klipp eller filer uten navn. Har vært der, det suger.
Hvis SD-kortet ditt kom fra et kamera, sjekk mønstrene i DCIM- og MISC-mappene i de gjenopprettede resultatene. Kameraer lagrer ofte sidecar-filer, miniatyrbilder og klippindekser der. De hjelper deg med å identifisere komplette sett raskere.
For en ryddig gjennomgang sier denne sidetittelen det bedre for søk og lesbarhet, SD-kortgjenoppretting på Mac, slik gjenoppretter du slettede bilder og videoer fra macOS. Denne videoen er også grei hvis du vil se trinnene: se hvordan du gjenoppretter slettede filer fra SD-kort på Mac
En siste ting. Hvis kortet er exFAT og Mac-en din ga noen skrivefeil før slettingen, slutt å rote med det og lag et bilde av det først. exFAT blir fort stygt når det begynner å feile.
Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @byteguru egentlig understreket nok: sjekk om kameraappen eller Bilder-appen din allerede har importert forhåndsvisninger/kopier før du får panikk. Mange tror at SD-kortet er den eneste kopien, og oppdager så at bildene ligger i Bilder, Lightroom-cache eller en gammel importmappe på Mac-en. Søk etter filtype og dato først. Kjedelig steg, men det sparer tid.
Jeg er også litt uenig i besettelsen rundt skjulte mapper. Joda, .Trashes er verdt en rask titt, men hvis kortet ble slettet fra innsiden av en kameraapp, eller hvis filsystemet oppførte seg rart, kan den mappen fort ikke fortelle deg absolutt noe. Jeg ville ikke brukt for lang tid der.
Dette ville jeg gjort:
- Slutt å bruke SD-kortet.
- Bruk en annen lagringsenhet for gjenopprettede filer.
- Sjekk Mac-en din for importerte kopier, cacher og midlertidige biblioteker.
- Hvis kortet er fysisk i orden, lag et image av det først.
- Skann imaget med Disk Drill eller en annen gjenopprettingsapp.
Disk Drill gir mening på Mac fordi det ikke er tungvint å bruke, og det håndterer slettede bilder/videoer fra SD-kort ganske bra. Hvis klippene dine betyr mer enn bildene, forhåndsvis alt som kan gjenopprettes før du gjenoppretter alt. Videogjenoppretting kan se vellykket ut og likevel være halvveis ødelagt. Irriterende, men sant.
Hvis kortet også begynner å koble fra tilfeldig, slutt med gjør-det-selv-opplegg og vurder et profesjonelt laboratorium. Det er grensen der programvare ofte slutter å hjelpe.
Hvis du vil ha en lettlest tråd om samme type problem, er denne nyttig: Gjenoppretting av SD-kort på Mac for slettede bilder og videoer