Min HFS-formaterade enhet slutade monteras, och jag har ingen säkerhetskopia av filerna på den. Jag försöker ta reda på det säkraste sättet att återställa data från en HFS-enhet utan att förvärra situationen. Har någon haft framgång med pålitliga Mac-verktyg för dataåterställning eller återställningstjänster?
Först och främst: sluta använda enheten för tillfället. Kopiera inget till den, formatera inte om den och fortsätt inte prova slumpmässiga lösningar. Med HFS- och HFS+-enheter finns raderade filer ofta fortfarande kvar tills ny data skriver över dem, så ju mindre du rör disken, desto bättre.
Innan du går vidare till återställningsprogram, kontrollera om själva enheten verkar vara i gott skick. Öppna Skivverktyg och se om enheten visas där. Om den är extern, prova en annan USB-kabel eller en annan port bara för att utesluta något enkelt. Om höljet eller adaptern låter dig kontrollera SMART-status, titta på det också. Dåliga sektorer eller hälsovarningar ändrar situationen från raderade filer till möjligen felande enhet.
Om enheten beter sig konstigt, till exempel kopplas från slumpmässigt, går väldigt långsamt vid läsning eller får din Mac att hänga sig, fortsätt inte att skanna den om och om igen. I så fall är det vanligtvis säkrare att först skapa en diskavbild, förutsatt att enheten är tillräckligt läsbar för att göra det. Det ger dig något att arbeta utifrån om hårdvaran blir sämre.
Återställningsprogram värt att prova
För återställning av HFS och HFS+ brukar jag vanligtvis hänvisa folk till Disk Drill. Det är ganska enkelt att använda, hanterar HFS-volymer bra och kan ibland skanna en disk även när Finder inte vill montera den, så länge Skivverktyg fortfarande ser enheten.
Det grundläggande flödet är enkelt:
- Installera Disk Drill någon annanstans än på den enhet du försöker återställa från.
- Välj HFS- eller HFS+-enheten i appen.
- Använd Sök efter förlorade data. För de flesta externa enheter är Universal Scan det mest rimliga valet.
- Låt skanningen slutföras i stället för att avbryta den halvvägs.
- Förhandsgranska de viktiga filerna om möjligt.
- Återställ dem till en annan fungerande enhet, inte tillbaka till originalenheten.
Att tömma Papperskorgen betyder inte automatiskt att filerna är borta för alltid. Samma sak gäller en snabbformatering. Ofta tas filposterna bort eller återställs, men själva datan kan fortfarande finnas kvar på disken tills något nytt skriver över den. Därför är fortsatt användning av enheten det som verkligen kan skada dina chanser.
Om du dessutom har en Time Machine-säkerhetskopia, kontrollera den först. Att återställa från en säkerhetskopia är renare, säkrare och vanligtvis mycket mindre irriterande än att göra filåterställning.
När du ska sluta försöka själv
Jag skulle vara försiktig om enheten klickar, surrar, skrapar, försvinner från Skivverktyg, kopplas från hela tiden, låser Macen när den ansluts eller gör att återställningsprogram misslyckas på grund av läsfel. Det är vanligtvis tecken på maskinvaruproblem, inte bara skador på filsystemet.
Vid den punkten kan fler skanningar göra saker värre. Om filerna är tillräckligt viktiga är ett professionellt återställningslaboratorium den säkrare vägen.
Om enheten fortfarande visas normalt och inte verkar vara fysiskt skadad är dock oavsiktlig radering eller problem med filsystemet ofta möjliga att återställa. Prova återställningsprogram innan du gör något som skriver ändringar till disken.
Om enheten bara inte går att montera men fortfarande visas med korrekt storlek i Skivverktyg, skulle jag behandla det som ett återställningsjobb i första hand och ett reparationsjobb i andra hand. Många klickar på Första hjälpen direkt eftersom det känns harmlöst, men filsystemsreparation kan skriva ändringar till volymen. Ibland löser det problemet, ibland städar det upp exakt den katalogskada som återställningsverktyg hade kunnat använda.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att inte skanna en opålitlig disk upprepade gånger, men jag skulle vara ännu mer försiktig om filerna är viktiga. Skapa en byte-för-byte-avbildning eller klon till en annan enhet om du kan, och skanna sedan kopian. Om du är bekväm med kommandoradsverktyg används ddrescue ofta för det eftersom det hanterar läsfel bättre än en vanlig kopia. Om det låter som för mycket, använd då åtminstone återställningsprogram i skrivskyddat läge och spara återställda filer på en helt separat plats.
Disk Drill är okej att prova om disken är stabil och synlig för systemet, särskilt om du vill ha ett grafiskt gränssnitt och filförhandsvisningar innan du betalar eller bestämmer dig för en återställning. Låt bara inte något verktyg reparera, bygga om eller initialisera originaldisken förrän du har räddat det du kan. Det irriterande är att ett monteringsfel antingen kan vara ett litet katalogproblem eller början på ett hårdvarufel, och det säkraste arbetsflödet är långsammare än den frestande en-klicks-lösningen.
En enhet som inte går att montera är inte samma sak som återställning av raderade filer. Den skillnaden är viktig eftersom vissa råd som fungerar bra för Jag tömde papperskorgen är riskabla när själva volymstrukturen är skadad.
Om Finder inte kan montera den skulle jag inte lägga mycket tid på att försöka bläddra i den, tvångsmontera den eller köra små reparationskommandon bara för att se vad som händer. Den första vinsten är att få en stabil kopia av hela enheten, även om filsystemet i den kopian fortfarande är trasigt. Efter det kan du vara mycket mer aggressiv eftersom du inte längre petar på den enda kopian av dina data.
Den irriterande haken är att macOS kan försöka vara hjälpsamt. Om du ansluter enheten och får ett meddelande som initialisera, reparera eller den här skivan kan inte läsas, acceptera inte något som låter som att det kommer att förbereda skivan för användning. Ignorera är vanligtvis det säkrare valet medan du bestämmer vad du ska göra härnäst. Att mata ut den är okej om du stoppar för stunden, men initialisera den inte.
Jag skulle dela upp fallen så här:
Om enheten visar rätt kapacitet, inte klickar, inte kopplar från och läser i en ungefär normal hastighet, då är programvaruåterställning rimlig. Disk Drill, R-Studio, DMDE, UFS Explorer osv. kan alla kanske skanna den. Det viktiga är inte varumärket i första hand, utan arbetsflödet: skanna originalet bara om du måste, återställ till en annan disk och låt inte verktyget reparera originalvolymen.
Om enheten är långsam, får Macen att visa snurrande väntsymbol, försvinner från systemet eller fortsätter att ge I/O-fel, hoppa över den snygga återställningsskanningen tills vidare. Sådana skanningar kan köra i timmar och hamra de svagaste delarna av disken. I den situationen är avbildning med något som tolererar dåliga läsningar ett bättre första steg. ddrescue är populärt eftersom det kan hoppa över dåliga områden, komma tillbaka senare och föra logg över vad det redan har kopierat. En vanlig Finder-kopiering är usel för detta eftersom den fastnar och ger upp.
En annan förväntning att sätta: även om återställningen fungerar kanske du inte får tillbaka den prydliga mappstrukturen. HFS/HFS+ förlitar sig mycket på sina katalogstrukturer. Om de är skadade kan en återställningsapp hitta filinnehållet men förlora originalnamn, mappar, datum eller viss paketstruktur. Foton, videor, PDF:er och enkla dokument återställs ofta renare än appbibliotek, e-postlager, Bilder-bibliotek eller projekt som består av tusentals små länkade filer.
Om detta är en extern enhet skulle jag ta bort en variabel innan jag gör något stort. Prova en kabel som du vet fungerar och en direkt port, inte en hubb. Om det är en ren SATA-enhet i ett USB-kabinett kan kabinettet vara problemet. Ett felande bryggkort kan få en frisk disk att se ut som skräp. Det betyder inte att du ska fortsätta testa för alltid, men ett kontrollerat byte av kabel eller kabinett är något annat än att upprepade gånger köra reparationsförsök.
Min personliga ordning skulle vara:
- Sluta försöka montera den i Finder.
- Bekräfta att Skivverktyg ser den fysiska enheten och rapporterar den förväntade storleken.
- Om datan är värd riktiga pengar, gå till ett labb innan du experimenterar.
- Om gör det själv är acceptabelt, skapa en avbild eller klon till en frisk enhet med tillräckligt med utrymme.
- Skanna avbilden eller klonen med återställningsprogramvara.
- Spara återställda filer till en tredje enhet eller din interna enhet, aldrig tillbaka till den dåliga.
- Först efter återställning, överväg Första hjälpen, omformatering eller att byta ut enheten.
Disk Drill är okej som ett första GUI-försök om disken är stabil, särskilt eftersom förhandsvisningar är användbara innan du bestämmer dig för att återställa en hög med skräp. Jag skulle bara inte behandla någon återställningsapp som magi. Om hårdvaran håller på att fallera är även den säkraste programvaran fortfarande osäker om den fortsätter att tvinga fram läsningar från en döende disk i tolv timmar.
De stora gör inte detta-punkterna är: initialisera inte, radera inte, kör inte Första hjälpen före återställning, installera inte återställningsprogramvara på den drabbade enheten och återställ inte filer tillbaka till samma volym. De misstagen är tråkiga, vanliga och ofta värre än det ursprungliga monteringsfelet.
Om HFS-volymen var krypterad förändras oddsen mycket. Om den var det behöver återställningsverktyg som Disk Drill fortfarande lösenordet och tillräckligt intakta volymmetadata för att kunna tolka filerna, så att klona först är ännu viktigare. Rådet ovan att skapa en avbild först är rätt, men anta inte att en råfilsökning kommer att rädda dig om krypteringslagret är skadat.