Min externa hårddisk med exFAT slutade plötsligt att visa mina filer, och jag försöker återställa viktiga dokument och foton innan jag råkar göra situationen värre. Jag letar efter säkra alternativ för filåterställning, rekommendationer på programvara eller steg som fungerar bra för en exFAT-hårddisk.
Sluta använda enheten tills vidare. Det är viktigare än något annat, eftersom raderade filer med exFAT vanligtvis inte raderas direkt. Utrymmet markeras bara som ledigt, och data kan ofta återställas om inget nytt har skrivits över dem.
Jag har varit i exakt den här paniken tidigare med en extern exFAT-enhet efter att ha raderat en mapp som jag trodde redan var säkerhetskopierad. I några minuter var jag ganska säker på att jag hade förlorat allt. Som tur var hade jag inte använt enheten särskilt mycket efter att det hände, och det gjorde återställning betydligt mer realistisk.
Vad jag skulle göra först
Kopiera inte någonting till enheten. Formatera den inte om Windows frågar. Kör inte CHKDSK ännu. Installera heller inte återställningsprogram på samma enhet som du försöker återställa från.
Koppla ur den tills du är redo att arbeta med den och anslut den sedan till en Windows-dator. Om det är en extern hårddisk, lyssna efter tydliga tecken på problem som klickande, skrapande eller att enheten kopplas från om och om igen. Om den låter fysiskt skadad, fortsätt inte att skanna den.
Uteslut det enkla först
Innan du går direkt till återställningsprogram, kontrollera om filerna bara är dolda eller inte visas korrekt i Windows.
- Sök efter namnet på den saknade mappen eller filen i Windows-sökning.
- Aktivera Visa dolda filer i Filutforskaren.
- Om du är bekväm med att använda Kommandotolken kan kommandot
attribta bort dolda attribut från filer och mappar.
Det låter grundläggande, men jag har sett folk tro att en enhet hade raderats när Windows bara dolde saker eller indexerade dåligt.
Om filerna verkligen raderades
Då skulle jag använda återställningsprogramvara. Disk Drill är vanligtvis det första jag rekommenderar eftersom det är ganska enkelt, och i mitt fall återställde det nästan allt jag hade raderat.
Det säkrare arbetsflödet är:
- Installera Disk Drill på din huvudsakliga systemenhet, inte på den skadade enheten eller den enhet där filer har raderats.
- Om den externa enheten verkar opålitlig, skapa först en diskavbild och skanna den i stället för att upprepade gånger skanna originalenheten.
- Välj exFAT-enheten eller diskavbilden.
- Kör Universal Scan.
- Vänta tills skanningen är klar i stället för att avbryta halvvägs.
- Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
- Återställ dem till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma.
Windows-versionen låter dig också återställa upp till 100 MB gratis, vilket är användbart om du bara vill bekräfta att dina filer faktiskt går att återställa innan du betalar för något.
Andra saker värda att prova
Om detta mer handlar om en skadad partition än en vanlig situation med raderade filer kan TestDisk vara ett bra alternativ. Det är gratis och har funnits hur länge som helst, men det är inte direkt användarvänligt om du aldrig har använt sådana verktyg tidigare.
Och om du har Filhistorik, OneDrive eller en annan nylig säkerhetskopia, kontrollera det först. Att återställa från en säkerhetskopia är nästan alltid snabbare och mindre stressigt än att försöka återskapa filer från en skanning.
Om Windows säger att enheten behöver formateras
Formatera den inte än.
Om enheten fortfarande visas i Diskhantering och visar korrekt storlek, finns det en god chans att problemet är filsystemskorruption snarare än en trasig enhet. Återställningsverktyg kan ibland läsa filer även när Windows vägrar att öppna volymen normalt.
Jag skulle sluta med egna försök om enheten:
- klickar eller skrapar,
- kopplas från under skanningar,
- visar fel kapacitet,
- inte visas på flera datorer.
Det är vanligtvis tecken på att själva hårdvaran kan vara på väg att gå sönder, och upprepade skanningar kan göra saken värre.
När programvara inte är rätt lösning
Om enheten tappades, blev blöt, inte snurrar korrekt eller fortsätter att kopplas från, är ett återställningslaboratorium det säkrare alternativet. Många seriösa laboratorier erbjuder en kostnadsfri utvärdering och arbetar enligt principen ingen data, ingen avgift. Priserna varierar mycket, men det är vanligt att se allt från cirka 300 dollar till långt över 1 000 dollar beroende på skadans omfattning.
För filer som går att ersätta kanske det inte är värt det. För familjefoton, arbetsfiler eller sådant du inte kan återskapa kan det vara det.
Om detta bara var en oavsiktlig radering eller exFAT-korruption befinner du dig i ett av de bättre återställningsscenarierna. Det viktigaste är att inte skriva något nytt till enheten innan du skannar den. Det var det som räddade mina filer, och det är fortfarande det första rådet jag skulle ge här.
En enhet som visas som tom skiljer sig från en enhet som klickar, kopplar från eller ber om att initialiseras. Om den är stabil och storleken ser korrekt ut i Diskhantering skulle jag behandla det som ett filsystemsproblem och skanna den skrivskyddat med något som Disk Drill, och spara allt som hittas på en annan disk. Om den är instabil, fortsätt inte att försöka med olika verktyg eftersom varje skanning innebär mer slitage på enheten. Det tråkiga men säkrare draget är att först skapa en avbild av enheten och sedan experimentera med avbilden i stället för originalet. Det är steget folk hoppar över eftersom de vill få tillbaka filer snabbt, men det kan vara skillnaden mellan ett hyggligt återställningsförsök och att göra röran värre.
Om detta är en snurrande hårddisk, en SSD eller en extern enhet i USB-minnesstil spelar stor roll. Folk säger ofta extern hårddisk om alla tre, men chanserna för återställning är inte desamma.
Om det är en vanlig mekanisk HDD och filerna bara försvann, skulle jag vara ganska optimistisk så länge du slutar skriva till den. exFAT är tillräckligt enkelt för att återställningsverktyg ofta kan bygga upp mycket från katalogposter eller filsignaturer. Om det är en extern SSD, portabel NVMe, SD-kort eller USB-minne blir svaret mindre positivt eftersom TRIM/garbage collection kan radera block efter borttagning eller formatering. I så fall kan en skanning fortfarande hitta filnamn eller mappstruktur, men vissa filer kan förhandsvisas som trasiga eller återställas som filer med noll byte eller korrupta filer. Det betyder inte att återställningsappen misslyckas, utan bara att lagringsenheten redan städar upp i bakgrunden.
Jag håller med om rådet att inte köra CHKDSK ännu. CHKDSK är inte ett återställningsverktyg. Dess uppgift är att göra filsystemet monterbart och konsekvent, även om det innebär att flytta runt skadade poster eller kasta bort sådant som det inte kan få ordning på. Ibland hjälper det en lätt förvirrad volym, men om målet är att få tillbaka saknade dokument och foton skulle jag inte låta Windows fixa den innan du har kopierat eller skapat en avbild av det du kan.
Min ordning skulle vara ganska tråkig:
- Kontrollera först Diskhantering. Visar den rätt enhetsstorlek?
- Om den visar fel storlek, kopplar från, klickar eller får Utforskaren att frysa, sluta med gör det själv-skanningar.
- Om den visar rätt storlek och förblir ansluten, skapa en avbild om du har en annan disk som är tillräckligt stor.
- Skanna avbilden, inte originalet, om möjligt.
- Återställ hittade filer till en helt separat enhet.
- Öppna ett exempel på återställda foton och dokument innan du antar att återställningen fungerade.
Disk Drill är okej för vägen jag behöver ett normalt gränssnitt och förhandsvisningar, särskilt om du försöker bekräfta om filerna är synliga innan du betalar för något. Jag skulle dock inte behandla något enskilt verktyg som magiskt. Om en skanning bara hittar en hög namnlösa JPG-filer kan ett annat verktyg återskapa mappar bättre, eller så kan motsatsen hända. Det är ytterligare en anledning till att avbildning först spelar roll. Du kan prova mer än ett tillvägagångssätt utan att låta den ursprungliga enheten jobba varv efter varv hela dagen.
Ett litet praktiskt irritationsmoment: om du återställer foton enbart via filsignatur kan du förlora mappnamn, ursprungliga filnamn och ibland datum. Det kan få återställningen att se sämre ut än den är. Filerna kan vara användbara, bara dumpade i generiska mappar med namn som file000123.jpg. För dokument är förhandsvisning viktigare än filnamnet. En återställd Word-fil som går att öppna är mer värd än en snygg mappstruktur full av korrupta filer.
Om Windows ber dig att formatera enheten, klicka inte på ja bara för att få den att kännas igen. Snabbformatering kan ibland fortfarande gå att återställa från, men det lägger till ytterligare ett lager av förvirring och kan göra mappbaserad återställning svårare. Fullständig formatering är värre. Detsamma gäller att kopiera bara en testfil till enheten. Den testfilen kan hamna precis ovanpå något du bryr dig om.
Så det saknade svaret är: identifiera först enhetstypen och dess beteende. En stabil mekanisk exFAT-enhet som visar rätt kapacitet är ett ganska bra fall för gör det själv-återställning. Flash- eller SSD-media eller en instabil disk är mycket mer tidskänslig och mindre förutsägbar. Det säkraste billiga draget är fortfarande att sluta använda den och skapa en avbild innan du experimenterar. Om du inte kan skapa en avbild eftersom den ger fel eller kopplar från, är det den punkt där ett återställningslab börjar vara mer vettigt än ännu en helg med mjukvaruskanningar.
Lita inte på USB-kapslingen förrän du har uteslutit den.
Folk hoppar direkt till exFAT-korruption, men med externa enheter kan det vara det lilla USB-bryggkortet, kabeln, hubben eller nätadaptern som lurar dig. En svag kabel eller en opålitlig kapsling kan få en fullt läsbar enhet att verka tom, låsa Explorer eller visa meddelandet ”måste formateras”. Innan du kör en lång återställningsskanning, prova en annan USB-kabel, en bakre USB-port direkt på moderkortet om det är en stationär dator, och ingen hubb. Om det är en extern 3,5-tumsdisk med egen strömadapter, försök att inte ignorera strömförsörjningen heller.
Jag håller med de andra om att inte skriva till disken, men jag skulle vara försiktig med bara skanna den om anslutningen är instabil. En återställningsskanning som avbryts halvvägs är inte bara irriterande, den kan slösa bort den återstående friska tiden på en disk som håller på att gå sönder. Om disken är mekanisk och fortsätter att kopplas från är det bättre att klona den med ett verktyg som kan hoppa över dåliga områden och fortsätta senare, och sedan köra Disk Drill eller vilken återställningsapp som helst på klonen. En vanlig filkopiering är inte samma sak som en klon, och den brukar vanligtvis stanna så fort den stöter på dåliga sektorer.
Disk Drill är rimligt om enheten förblir ansluten och visar rätt storlek. Förhandsgranskningsfunktionen är den användbara delen, eftersom den visar om du ser riktiga återställningsbara filer eller bara namn från en skadad katalog. Men bedöm inte framgång enbart utifrån filträdet. Med exFAT kan du få fina mappar med trasiga filer, eller fula generiska filnamn med foton som öppnas utan problem. Testa några stora foton, PDF-filer och dokument innan du lägger timmar på att sortera allt.
Det lilla folk glömmer: återställ till en enhet med gott om ledigt utrymme. Om din externa enhet var på 2 TB, börja inte återställningen till en laptop med 80 GB ledigt och anta att du kan gå igenom det senare. Du kan sluta med att stoppa och starta om skanningar helt i onödan. Ha en ren målenhet redo först, helst en annan extern enhet, och låt problemdisken vara ifred förutom för läsning eller kloning.