Ik heb per ongeluk op verwijderen gedrukt en belangrijke video’s van mijn SD-kaart verwijderd voordat ik er een back-up van had gemaakt. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de kaart omdat ik bang ben dat de bestanden overschreven kunnen worden. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om verwijderde video’s van een SD-kaart te herstellen en welke herstelsoftware of stappen daadwerkelijk werken.
Ik ben ooit een clip kwijtgeraakt van een SD-kaart nadat ik te snel ruimte had vrijgemaakt. Wat belangrijk was, was wat ik in de volgende minuut deed. Als je een video hebt verwijderd, is je beste zet om de kaart meteen niet meer aan te raken.
Wat er meestal gebeurt, is simpel. De camera of kaart wist de videodata niet direct. Hij markeert de ruimte als vrij. Je oude beelden staan daar vaak nog totdat nieuwe opnames erbovenop terechtkomen. Als je blijft filmen, dalen je kansen snel.
Eerste stap: laat de kaart met rust
Doe eerst het volgende:
- Stop met opnemen.
- Maak ook geen foto's.
- Formatteer de kaart niet.
- Haal hem uit de camera.
Ik zie steeds weer dat mensen herstelbare beelden verliezen omdat ze de kaart bleven gebruiken voor nog één testclip. Slechte zet. Zodra sectoren worden overschreven, heeft software minder om mee te werken.
Controleer of je computer de kaart nog steeds ziet
Plaats de kaart in een kaartlezer en sluit deze aan op je computer.
Als Windows zegt dat de kaart moet worden geformatteerd, of deze als RAW weergeeft, raak dan nog niet in paniek. Herstelapps kunnen het apparaat vaak nog steeds lezen en de ruwe gegevens scannen. Het belangrijkste is detectie. Als de computer het opslagapparaat ziet, heb je nog steeds een mogelijkheid.
Als de kaart helemaal niet verschijnt, zou ik daar stoppen. Tien keer loskoppelen en opnieuw aansluiten lost zelden iets nuttigs op. Op dat punt begint een herstelbedrijf zinvoller te worden.
Begin met software
Voor verwijderde videobestanden zou ik beginnen met Disk Drill.
De reden is de modus Geavanceerd cameraherstel. Veel camera's schrijven lange video's niet in één net blok weg. Ze verspreiden delen van het bestand over de kaart. Ik zag dit vooral bij actioncams en drones. Een standaardscan kan fragmenten vinden, maar er niet in slagen een afspeelbare video opnieuw op te bouwen.
Deze modus is gemaakt voor gefragmenteerde camerabeelden. Hij probeert de video weer samen te voegen op een manier die gewone bestandsherstelsoftware vaak mist. Handig als je clips afkomstig zijn van GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360, dashcams en vergelijkbare apparatuur.
Basisherstelproces
- Sluit de kaart aan met een kaartlezer.
- Open Disk Drill.
- Kies de geheugenkaart.
- Selecteer Geavanceerd cameraherstel.
- Voer de scan uit.
- Bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden.
- Sla herstelde video's op een andere schijf op.
Zet bestanden niet terug op dezelfde kaart. Ik deed dit jaren geleden met foto's. Dat liep slecht af.
Als de eerste tool dingen mist, probeer dan een andere
Geen enkele herstelapp haalt alles terug. Ik heb meegemaakt dat de ene tool clips miste en een andere ze op dezelfde kaart wel vond.
- PhotoRec. Gratis, degelijk, lelijk. Het herstelt vaak bestanden zonder de originele namen of mapindeling.
- R-Studio. Goede opties voor diep scannen. Het kost wat tijd om te leren, en de interface is niet gebruiksvriendelijk.
- DiskGenius. Het proberen waard als de kaart bestandssysteembeschadiging of vreemde partitieproblemen heeft.
Verschillende tools bekijken de kaart op verschillende manieren. Een tweede scan vindt soms meer, of vindt een schonere versie van dezelfde video.
Als de beelden belangrijk zijn, maak dan eerst een image
Als dit trouwbeelden zijn, betaald klantwerk, familiebestanden of iets anders waarmee je geen risico wilt nemen, maak dan een volledige disk-image voordat je gaat herstellen.
Een byte-voor-byte-image geeft je een bevroren kopie van de kaart in de huidige staat. Daarna scan je de kopie in plaats van de originele kaart steeds opnieuw zwaar te belasten. Dit is een van de weinige gewoonten van recovery-professionals die meteen logisch aanvoelt wanneer je het zelf probeert.
Weet wanneer je moet stoppen met het zelf te doen
Software werkt meestal het beste voor logische problemen zoals deze:
- Verwijderde video's.
- Per ongeluk geformatteerd.
- Beschadiging van het bestandssysteem.
- RAW-kaartstatus.
- Ontbrekende bestanden op een kaart die verder nog gezond lijkt.
Ik zou in plaats daarvan naar een herstelservice kijken als je een van deze dingen opmerkt:
- De kaart is verbogen, gebarsten of anderszins beschadigd.
- Hij wordt zonder duidelijke reden heet.
- Je computer detecteert hem helemaal niet.
- De kaart verbreekt de verbinding tijdens scans.
- De beelden zijn belangrijk genoeg dat een mislukte doe-het-zelfpoging pijnlijk zou zijn.
Zodra er hardwareproblemen optreden, wordt herstel thuis riskanter. Doorgaan met scan na scan op een falende kaart maakt de situatie soms erger.
Korte versie. Stop met het gebruiken van de kaart, controleer of de computer hem detecteert, scan hem met herstelsoftware, sla de resultaten ergens anders op, en blijf niet experimenteren als de kaart er fysiek instabiel uitziet. Die volgorde gaf mij de beste resultaten toen ik hiermee te maken had.
Je hebt het belangrijkste al goed gedaan. Je bent gestopt met het gebruiken van de SD-kaart.
Daar ben ik het mee eens met @mikeappsreviewer. Op één punt verschil ik wel van mening. Als de kaart RAW toont of vraagt om te formatteren, zou ik niet meteen meerdere scans op de originele kaart proberen. Ik zou eerst een image van de kaart maken, vóór iets anders, als de video’s belangrijk zijn. Eén slechte leesactie op een onstabiele kaart en het wordt al snel ingewikkelder.
Mijn volgorde zou zijn:
- Vergrendel de SD-kaart, als die het kleine schrijfschakelaartje heeft.
- Gebruik een degelijke kaartlezer, niet de camera via USB.
- Controleer op tekenen van problemen, want SMART is bij de meeste SD-kaarten geen optie, dus let op trage leesacties, verbrekingen of I/O-fouten.
- Kloon de kaart naar een imagebestand met iets betrouwbaars.
- Voer herstel uit op de image, niet op de kaart.
Voor het klonen zou ik op Windows USB Image Tool of HDD Raw Copy Tool gebruiken. Op Mac of Linux is ddrescue de veiligere keuze als leesacties mislukken. Dit is belangrijker dan mensen denken. Als je kaart zwakke sectoren heeft, kosten herhaalde scans tijd en belasten ze de kaart extra.
Voor herstel is Disk Drill een sterke eerste keuze voor verwijderde video’s van SD-kaarten, vooral als het beeldmateriaal van een camera, drone of actioncam komt. Als het meerdere versies van dezelfde clip vindt, herstel ze dan allemaal naar je computer. Controleer bestandsgrootte, duur en afspelen in VLC. Een groter bestand betekent niet altijd een beter bestand. Dat heb ik op de irritante manier geleerd.
Nog iets dat mensen vaak overslaan. Als de herstelde video niet afspeelt, probeer dan reparatietools voor beschadigde MP4- of MOV-headers. Herstel van verwijdering en videoreparatie zijn twee verschillende stappen. Een bestand dat voor 90 procent is hersteld, kan nog steeds reparatie nodig hebben voordat het opent.
Als de kaart de verbinding verbreekt, heet wordt of verdwijnt uit Schijfbeheer, stop dan met doe-het-zelf. Dat wijst eerder op hardwarefalen dan op simpele verwijdering.
Ook legt deze korte clip herstel van video’s op een geheugenkaart uit in eenvoudige taal:
bekijk deze Instagram Reel over het herstellen van verwijderde video’s van een geheugenkaart
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @techchizkid zeiden: controleer eerst de kaart in de camera zelf, maar alleen voor afspelen, niet voor opnemen of formatteren. Sommige camera’s doen een vreemd soort soft delete of database-update en een clip kan nog steeds zichtbaar zijn bij afspelen, zelfs wanneer de kaart er op een pc verkeerd uitziet. Als hij daar staat, kopieer hem dan met de exportoptie van de camera als die beschikbaar is. Zo niet, ga dan verder met een kaartlezer.
Ik zou me ook niet blindstaren op bestandsnamen. Bij herstel van verwijderde SD-kaartvideo’s zijn namen en mappen vaak verloren, maar de video zelf kan nog prima zijn. Geef herstelbaarheid prioriteit boven netheid.
Disk Drill is hier logisch, vooral voor camerabeelden, maar ik zou de resultaten sorteren op bestandstype + grootte en eerst de grootste waarschijnlijke treffers herstellen. Test ze daarna in VLC. Als de clip is gevonden maar niet wil openen, betekent dat niet altijd totale mislukking. Soms zijn de videogegevens er wel en is alleen de container of header beschadigd.
Ook iets kleins maar belangrijks: als dit op exFAT is opgenomen en het verwijderen in de camera is gebeurd, is er een kans dat de metadata van het bestandssysteem is gewijzigd op een manier waardoor undelete zwakker is dan signatuurgebaseerd carving. Raak dus niet in paniek als de eerste scan er rommelig uitziet.
Voor meer praktische tips en gebruikerservaringen over het herstellen van verwijderde video’s van een SD-kaart, bekijk deze praktijkgerichte discussie over herstel van verwijderde video’s.
Als de kaart traag begint te worden, leesfouten geeft of willekeurig aankoppelt en loskoppelt, stop dan met ermee rommelen. Dat is het punt waarop doe-het-zelf van misschien nog herstelbaar verandert in oeps ik heb het erger gemaakt. Best balen, maar waar.