Mijn iPhone-fotobibliotheek is uit de hand gelopen met duplicaten, schermafbeeldingen, oude video’s en willekeurige downloads die opslagruimte innemen. Ik weet niet zeker wat de beste manier is om foto’s te organiseren, te verwijderen en een back-up te maken zonder iets belangrijks te verliezen. Wat is de veiligste manier om een iPhone-fotobibliotheek op te ruimen?
Het snelste voor mij was om niet meer te proberen alles één foto tegelijk te verwijderen. Ik had ongeveer 55.000 foto’s en video’s, en mijn eerste poging bestond eruit dat ik daar gewoon zat te scrollen, selecteren, verwijderen en weer verder te scrollen. Na een paar uur voelde het alsof ik nauwelijks vooruitgang had geboekt.
Ik zou beginnen met de gewone Foto’s-app als je alleen duidelijk rommel wilt opruimen. Die is nog steeds goed voor een basisopschoning. Gebruik het veeggebaar om te selecteren in plaats van elke foto afzonderlijk aan te tikken, want dat alleen al scheelt enorm veel tijd. Ik vond het ook makkelijker om binnen specifieke albums te werken in plaats van naar de volledige bibliotheek te staren. Schermafbeeldingen, downloads, video’s, wat dan ook. Eén map tegelijk is een stuk minder irritant.
Controleer ook of het album een optie Alles selecteren heeft. Als het een album vol dingen is waarvan je al weet dat je ze niet wilt, zoals oude schermafbeeldingen, kun je het op die manier veel sneller leegmaken.
Waar de Foto’s-app voor mij tekort begon te schieten, was bij duplicaten en bijna-duplicaten. Apple’s album Duplicaten is handig, maar behoorlijk beperkt. Mijn probleem waren niet alleen exacte kopieën. Het waren tien versies van dezelfde opname, burstfoto’s, willekeurige Live Photos, oude schermafbeeldingen en grote video’s die veel meer ruimte innamen dan gewone foto’s.
Toen ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken, en dat bespaarde uiteindelijk de meeste tijd.
Het nuttige was dat het vergelijkbare foto’s samen groepeerde in plaats van alleen naar identieke bestanden te kijken. Het scheidde ook schermafbeeldingen, vond grote video’s, stelde de beste foto in een groep voor en liet me Live Photos omzetten naar gewone stilstaande foto’s wanneer het me niet uitmaakte om de beweging te bewaren. Dus in plaats van door 55.000 items te ploegen, bekeek ik kleinere groepen die daadwerkelijk logisch waren.
Ik controleerde dingen nog steeds voordat ik ze verwijderde, maar de app deed het meeste sorteerwerk. Wat ik dacht dat meerdere weekenden zou kosten, bleek uiteindelijk iets te zijn waar ik in een paar avonden doorheen was.
Als je dit ook doet om je iCloud-opslag te verlagen, onthoud dan dat iCloud-foto’s dezelfde bibliotheek is op al je apparaten. Iets van je iPhone verwijderen verwijdert het ook uit iCloud-foto’s. Dat is prima als je alles probeert op te schonen, maar het is niet hetzelfde als iets alleen van de telefoon verwijderen.
En maak na het verwijderen Recent verwijderd leeg. Veel mensen vergeten dat gedeelte. Totdat dat geleegd is, of totdat het zichzelf later leegt, kunnen die bestanden nog steeds meetellen voor je opslag.
Als je na het aanpakken van duplicaten nog steeds een enorme bibliotheek hebt, pak dan eerst de grote bestanden aan. Bij mij werd de meeste ruimte ingenomen door:
- lange video’s waarvan ik was vergeten dat ik ze had opgenomen
- schermopnames
- oude schermafbeeldingen
- Live Photos
- willekeurige afbeeldingen en video’s opgeslagen vanuit berichtenapps
Een paar grote video’s verwijderen maakte meer ruimte vrij dan honderden gewone foto’s verwijderen.
Nog iets dat hielp, was de laatste opschoning op een computer doen. Nadat ik van de duidelijke rommel af was, sloot ik mijn iPhone aan op mijn Mac en bekeek ik de rest op een groter scherm. Vergelijkbare foto’s vergelijken is gewoon makkelijker als je het niet allemaal op een telefoon doet.
Ik zou ook niet proberen het in één dag af te maken. Dat was het deel waardoor ik het proces de eerste keer ging haten. Nu besteed ik gewoon elke week 10 of 15 minuten aan het verwijderen van schermafbeeldingen, wazige foto’s en duplicaten voordat het weer een enorme puinhoop wordt.
Die combinatie van opschonen met de Foto’s-app, duplicaten groeperen en eerst de grote video’s aanpakken was de snelste methode die ik heb gevonden.
Als je doel vooral is om ruimte vrij te maken op de iPhone, zijn het opschonen van de bibliotheek en het vrijmaken van telefoonopslag niet altijd hetzelfde. Met iCloud-foto’s ingeschakeld bewaart je telefoon mogelijk al kleinere versies lokaal als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld, dus het verwijderen van honderden gewone foto’s verandert misschien niet veel. Grote video’s, schermopnamen en gedownloade media maken meestal meer verschil.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer dat werken in categorieën minder vervelend is, maar ik zou voorzichtiger zijn voordat je een grote verwijderingsronde doet. Maak eerst een aparte back-up, dus iets dat niet alleen iCloud-foto’s is die dezelfde bibliotheek synchroniseren. Importeer naar een Mac of pc, kopieer naar een externe schijf, of gebruik een andere cloudservice als dat jouw situatie is. Controleer daarna steekproefsgewijs of de bestanden echt openen voordat je begint met verwijderen. iCloud is handig, maar het is geen vangnet voor per ongeluk verwijderen zodra alles is gesynchroniseerd.
Voor het opschonen zou ik beginnen met de saaie zoekopdrachten in Foto’s: schermopnamen, screenshots, bonnetjes, WhatsApp, Instagram, TikTok, of welke apps dan ook die vaak rommel in je filmrol dumpen. Bekijk daarna video’s gesorteerd op grootte als dat mogelijk is, want daar verdwijnt de opslag meestal. Een opruimapp zoals Clever Cleaner kan handig zijn voor vergelijkbare foto’s, maar ik zou nog steeds alles controleren wat de app markeert voordat je verwijdert. Het vervelende is dat de veiligste methode langzamer is, maar dat is beter dan een week later beseffen dat je enige kopie van iets in de reeks zat die je hebt gewist.
Het verwijderen van een album verwijdert meestal niet de foto’s erin, het verwijdert alleen die albumcontainer. Dat brengt mensen in verwarring wanneer ze denken dat ze een map hebben opgeschoond en zich daarna afvragen waarom de opslag niet is veranderd. Als je eerst een veiligere aanpak wilt, gebruik Albums en Zoeken dan alleen als manieren om de rommel te vinden, verwijder daarna de daadwerkelijke items en controleer vervolgens Recent verwijderd. Ik zou beginnen met de dingen die duidelijk weg kunnen, zoals schermopnamen, mislukte video’s, memes, bonnetjes en app-downloads, voordat je familiefoto’s of reisfoto’s aanraakt. Duplicaten en opschoonapps kunnen wachten tot daarna, omdat de grootste winst meestal komt van het verwijderen van rommel waarvan je al weet dat je die niet wilt.