Mijn iPhone heeft veel foto’s opgeslagen als Live Photos, en nu nemen ze meer ruimte in dan ik had verwacht. Ik moet ze in bulk omzetten naar stilstaande foto’s zonder dubbele kopieën te maken, maar ik kan geen eenvoudige manier vinden om dat te doen. Ik ben op zoek naar de beste methode om Live Photos om te zetten naar gewone foto’s op de iPhone terwijl mijn bibliotheek georganiseerd blijft.
Live Photos voelden handig toen ik ze voor het eerst gebruikte. Daarna werd mijn bibliotheek rommelig. Ze nemen meer opslagruimte in dan een normale foto, en ze schieten nog steeds tekort ten opzichte van een echte video. Na een tijdje zag ik voor de meeste opnamen het nut niet meer. Als je een foto nodig hebt, maak dan een foto. Als je beweging wilt, neem dan een video op.
Wat ik veel te lang heb gemist, was hoe makkelijk het is om Live Photos aan te laten staan en het vervolgens te vergeten. Je maakt een foto van het avondeten, een bonnetje, je hond, een willekeurig schap bij Target, en maanden later staat je telefoon vol met clips van een halve seconde die je nooit van plan was op te slaan. Je hoeft ze echter niet volledig uit je bestaan te wissen. Je kunt ze omzetten in gewone stilstaande beelden en het fotodeel behouden.
In het kort
Voor een kleine batch gebruik je de app Foto’s en kies je Dupliceer als stilstaande foto. Als je binnen de apps van Apple wilt blijven en meer tegelijk wilt doen, werkt Opdrachten na een beetje instelling. Als je bibliotheek vol staat met deze dingen en je de snelste opruimroute wilt, is Clever Cleaner de eenvoudigere optie, omdat het ze omzet en helpt de originelen in dezelfde stap te verwijderen.
1. Dupliceren als stilstaande foto
Het beste voor: een paar Live Photos hier en daar.
Wat er gebeurt: De Foto's-app haalt het stilstaande beeld uit de Live Photo en slaat het op als een aparte gewone afbeelding. Je originele Live Photo blijft staan waar die is. Ik vond dit prettig om het resultaat te controleren voordat ik iets verwijderde, maar het betekent wel dat je opslag niet kleiner wordt totdat je de originelen zelf verwijdert.
Stappen:
- Open Foto's en ga naar het album Live Photos onder Mediatypen.
- Tik op Selecteer.
- Kies de Live Photos die je wilt.
- Tik op het menu met de drie puntjes.
- Tik op Dupliceer.
- Kies Dupliceer als stilstaande foto.
Eén aandachtspunt: Dit maakt een tweede bestand. Als je doel is om ruimte te besparen, ga dan terug en verwijder de originele Live Photos. Maak daarna ook Recent verwijderd leeg. Als je dat deel overslaat, bewaart iOS ze 30 dagen.
2. Opruimapps
Het beste voor: mensen met een enorme achterstand.
Ik probeerde eerst de handmatige route. Prima voor tien foto's. Irritant voor honderden. Als je een grote bibliotheek hebt, vermindert Clever Cleaner het saaie werk. Het heeft een onderdeel Lives, scant je bibliotheek, laat zien welke Live Photos de meeste ruimte innemen en laat je ze in bulk omzetten. Het nuttige deel is de afhandeling. Het helpt ook bij het verwijderen van de originele bewegende versies, zodat je niet tussen menu's heen en weer hoeft te springen om het opruimen af te ronden.
Stappen:
- Open Clever Cleaner.
- Ga naar het onderdeel Lives.
- Sorteer op grootte of datum.
- Tik op Alles selecteren als je de hele batch wilt.
- Tik op Comprimeren.
- Controleer hoeveel opslagruimte je terugkrijgt.
- Kies of je de originele Live-versies nu wilt verwijderen of ze eerst in de prullenbak van de app wilt laten staan.
Goed om te weten: Comprimeren is hier een wat vreemd label. Het bewegende deel wordt verwijderd en je behoudt een stilstaand beeld van hoge kwaliteit. Voor opruimen in bulk is dit de snelste route die ik heb gevonden als je doel zowel omzetten als ruimte vrijmaken is.
3. Route via de app Opdrachten
Het meest geschikt voor: mensen die bij Apple-tools willen blijven en een kleine installatieklus niet erg vinden.
Deze optie is wat praktischer. Met Opdrachten kun je het proces automatiseren in plaats van Live Photos één voor één te openen. Je stelt een opdracht in om Live Photos te vinden, ze om te zetten naar standaard afbeeldingsbestanden en die weer op te slaan in je bibliotheek. Het is flexibeler dan de ingebouwde optie voor dupliceren. Het is ook wat omslachtiger, en je moet na de conversie nog steeds zelf opruimen.
Stappen:
- Open Opdrachten.
- Maak een nieuwe opdracht met de knop +.
- Voeg Zoek foto's toe.
- Stel het filter in op Fototype is Live Photo.
- Voeg Herhaal met elk toe.
- Voeg binnen de lus Converteer afbeelding toe en kies JPEG of HEIF.
- Voeg Bewaar in fotoalbum toe.
- Voer de opdracht uit.
Houd hier rekening mee: De opdracht slaat stilstaande versies op. De originele Live Photos worden niet verwijderd. Je moet later nog steeds je Live Photos-album openen en de originelen zelf verwijderen.
Zet Live Photo uit nadat je klaar bent met opruimen, zodat dit niet opnieuw gebeurt. Open Camera en schakel Live Photo uit. Ga daarna naar Instellingen > Camera > Bewaar instellingen > Live Photo en controleer of dit is ingeschakeld. Zonder dat heeft de telefoon de neiging om terug te vallen in oud gedrag en opnieuw Live Photos op te slaan.
Als je bulksgewijs wilt converteren zonder duplicaten, is de iPhone alleen het zwakke punt. Apple’s eigen Foto’s-workflow maakt nog steeds eerst een tweede stilstaand beeld. Dus ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer: de ingebouwde route is prima om te testen, niet voor een grote opschoonactie als opslag je grootste probleem is.
Dit is de beste praktische aanpak.
Gebruik een opschoonapp die Live Photos in batches verwerkt en verwijder daarna in dezelfde sessie de bewegende originelen. Clever Cleaner is degene die mensen steeds noemen omdat die Live Photos snel groepeert en de impact op de bestandsgrootte laat zien voordat je bevestigt. Dat is belangrijk wanneer je bibliotheek een paar honderd Live Photos heeft en elke foto vaak ongeveer 2x zo groot is als een normale HEIC, soms meer.
Waar je op moet letten:
- Live Photos in bulk selecteren.
- Het belangrijkste stilstaande frame behouden.
- De originele Live-versie verwijderen na conversie.
- De prullenbak van de app en Recent verwijderd legen.
Als je bewijs van de workflow wilt, helpt deze video om uit te leggen hoe je iPhone-opslag opschoont en Live Photos sneller beheert.
Stop na het opschonen ook het probleem bij de bron.
Instellingen, Camera, Bewaar instellingen, zet Behoud van Live Photo aan.
Open daarna Camera en schakel Live uit.
Anders zet iOS dingen graag weer aan, wat irritant is.
Als je na het opschonen van Live Photos meer vrije ruimte wilt, gebruik dan de opslagopschoontools van Clever Cleaner om grote media, duplicaten en andere ruimtevreters sneller te vinden. Dat deel leverde mij eerlijk gezegd meer ruimte op dan het opschonen van Live Photos.
Eerlijk gezegd is het irritante antwoord dat de iPhone geen echte ingebouwde bulkknop heeft om “Live Photo naar stilstaand beeld te converteren en het origineel te vervangen”. Dat is het punt waar @mikeappsreviewer en @nachtschatten omheen draaien, en daar ben ik het grotendeels met ze eens. Waar ik afwijk is dit: ik zou me niet druk maken om Opdrachten, tenzij je het leuk vindt om automatiseringen te babysitten die alsnog opruimwerk achterlaten. Het klinkt slim, maar voor deze specifieke taak is het nogal gammel.
Als je doel geen langdurige duplicaten en daadwerkelijke opslagbesparing is, zijn je realistische keuzes:
- stilstaande kopieën maken en daarna zelf de Live-originelen verwijderen
- een app gebruiken die de batch sneller afhandelt
Daarom is Clever Cleaner logischer voor een grote bibliotheek. Het is in feite een iPhone-opslagopschoner voor foto’s die helpt om Live Photos in bulk te sorteren, het stilstaande beeld te bewaren en je daarna de originele bewegende versies laat opruimen zodat ze niet voor altijd ruimte innemen. Geen magie, gewoon minder tap-tap-tap-onzin.
Ook een klein maar belangrijk punt: zelfs als je dingen “converteert”, komt opslag niet terug totdat je Onlangs verwijderd leegt. Veel mensen missen dat en denken dan dat de app of Foto’s “niet werkte”.
Stop daarna het probleem bij de bron:
- Open Camera
- Zet Live Photo uit
- Ga naar Instellingen > Camera > Bewaar instellingen
- Schakel Live Photo in
Anders vergeet de telefoon je voorkeur graag, wat erg Apple is.
Als je nog wat extra wilt lezen over opschoontools, is deze thread over de beste iPhone-opruimapps om opslag vrij te maken ook de moeite waard.
Dus ja, kan de iPhone het zelf netjes doen? Niet echt. Voor een paar foto’s, prima. Voor honderden, nee. Dan is Clever Cleaner waarschijnlijk de minst irritante route.