Hulp nodig bij het kiezen van de beste software voor fotoherstel voor camerafoto's

Ik heb per ongeluk een reeks camerafoto’s van mijn geheugenkaart verwijderd, en sommige ervan zijn echt belangrijk. Ik ben op zoek naar de beste software voor afbeeldingsherstel voor camerafoto’s die echt werkt en veilig te gebruiken is. Als iemand aanbevelingen heeft voor betrouwbare tools voor fotoherstel of tips om mijn kansen te vergroten om de foto’s terug te krijgen, zou ik de hulp enorm waarderen.

Verloren foto’s op een SD-kaart, wat ik deed en wat werkte

Ik heb een paar nare momenten gehad met verdwenen foto’s, een keer na een reis, een keer na een betaalde shoot. Je opent de kaart, verwacht opluchting, en krijgt in plaats daarvan een klap in je gezicht. Na de eerste ellende begon ik herstelapps veel vaker te proberen dan ik wilde.

Eerste stap: raak de kaart niet meer aan.

Geen nieuwe foto’s. Geen video meer. Kopieer er niets naartoe. Laat hem met rust.

Wanneer bestanden worden verwijderd, blijven ze vaak nog staan totdat nieuwe data eroverheen wordt geschreven. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Elke extra schrijfactie verkleint je kans. Dus als je bestanden belangrijk zijn, behandel de kaart als bewijsmateriaal en stop met hem gebruiken.

Degene waar ik steeds op terugkom

Voor mij is Disk Drill de makkelijkste keuze geweest.

Ik heb in de loop van de tijd een hoop andere tools geprobeerd. Sommige voelden alsof ze voor labtechnici waren gemaakt. Sommige zagen er simpel uit en stelden vervolgens teleur bij het scannen. Disk Drill bleef voor mij precies in het midden uitkomen. Goed herstelpercentage, weinig gedoe, geen rare leercurve.

Ik heb het gebruikt met SD-kaarten, SSD’s, USB-sticks, externe harde schijven, de gebruikelijke rommella aan opslagmedia. Wat me bijbleef was de workflow. Installeer het, scan de schijf, bekijk de resultaten, haal de bestanden eruit. Ik hoefde niet 45 minuten door menu’s te klikken om uit te zoeken waar mijn foto’s waren gebleven.

Waarom het opviel bij camerabestanden

Eén onderdeel waar ik op lette was de optie Advanced Camera Recovery.

Dit is nog belangrijker als je video opneemt. Veel hersteltools vinden stukjes video en laten je dan achter met een kapot bestand. Deze doet het beter bij het opnieuw opbouwen van beeldmateriaal van camera’s, drones en actioncams. Als je ooit een bestand hebt gehad dat wel verschijnt maar niet wil afspelen, dan weet je waarom dit belangrijk is.

De RAW-ondersteuning is ook degelijk. Als je met Canon, Nikon, Sony, Fujifilm of iets vergelijkbaars werkt, ondersteunt het een brede reeks formaten. Ik vind dit belangrijk omdat herstel van alleen JPG’s nutteloos voelt wanneer je echte werk in RAW zat.

Andere tools die mensen steeds noemen

Ik gebruik deze niet in mijn normale routine, maar ze komen steeds terug, en niet zonder reden.

R-Studio

Deze heeft een sterke reputatie onder gevorderde gebruikers.

Voor zover ik heb gezien, is hij gebouwd voor mensen die prima overweg kunnen met beschadigde partities, verprutste bestandssystemen en zwaardere herstelklussen. Het ziet er serieus uit omdat het dat ook is. Als je verstand hebt van opslag, past het misschien bij je. Als je een fotograaf bent die bruiloftsfoto’s probeert terug te krijgen voordat de paniek toeslaat, voelt de interface wel wat heftig.

R-Photo

Hetzelfde bedrijf als R-Studio, maar met een smallere focus.

Het richt zich op foto- en videoherstel, en mensen vinden het fijn omdat het gratis is en makkelijker benaderbaar. Als jouw probleem een camerakaart is en niet een compleet kapotte schijfopstelling, is dit een van de eerste gratis opties die ik op zijn minst zou testen.

Recuva

Oude naam, nog steeds in gebruik.

Mensen raden het aan voor eenvoudigere ongelukken, verwijderde foto’s van een gezonde kaart, kleine fouten, nette herstelacties. Er is een gratis versie en de indeling is eenvoudig genoeg. Ik zou er niet als eerste naar grijpen als de kaart beschadigd is of zich vreemd gedraagt. Bij lastigere gevallen voelt het al snel alsof het tekortschiet.

PhotoRec

Deze heeft een trouwe aanhang, en ik snap waarom.

Het is gratis, open source, en het scant op bestandssignaturen in plaats van het bestandssysteem te vertrouwen. Dus wanneer een kaart is geformatteerd of half kapot is, haalt PhotoRec soms dingen terug die andere tools missen. De keerzijde is het opruimwerk achteraf. Bestandsnamen komen vaak verminkt terug of zijn verdwenen. De mapstructuur ook. Als het 2.000 bestanden herstelt, moet jij 2.000 bestanden sorteren. Dat heb ik één keer gedaan. Het was vreselijk.

DiskDigger

Ik zie deze vaker genoemd worden voor telefoons, vooral Android.

Mensen lijken te waarderen hoe licht het is en hoe snel je aan de slag kunt. Voor eenvoudig herstel van verwijderde afbeeldingen is dat logisch. Ik kom niet veel mensen tegen die het gebruiken voor grotere SD-kaartklussen met RAW-bestanden of rommelig videoherstel. In dat soort gevallen voelt het beperkter.

De software is minder belangrijk dan je volgende stap

Dit deel wordt te vaak overgeslagen.

Direct na dataverlies is jouw gedrag belangrijker dan de merknaam op de herstelapp. Herstel bestanden niet terug naar dezelfde kaart. Sla ze ergens anders op. Open daarna de herstelde bestanden en controleer ze voordat je iets gaat opruimen of formatteren.

Ik heb mensen eerst zien herstellen en pas later zien controleren, waarna ze eindigden met een map vol bestanden die wel bestonden maar onbruikbaar waren. Doe dat niet.

Na herstel: verbeter je back-upgewoonten

Nadat ik hiermee de mist in was gegaan, heb ik veranderd hoe ik met kaarten omging.

Kopieer op zijn minst na elke shoot je foto’s naar een tweede schijf. Als je veel reist of voor klanten werkt, helpt het ook om je werk over meerdere SD-kaarten te spreiden. Eén verkeerde verwijdering of één dode kaart doet minder pijn wanneer niet je hele dag op één stukje plastic staat.

Dat was voor mij de belangrijkste les. Herstelsoftware helpt. Je gewoonten redden je.

Als de kaart nog steeds wordt gekoppeld en je alleen foto’s hebt verwijderd, zou ik beginnen met Disk Drill. Het is een van de veiligere keuzes voor herstel van camerafoto’s, omdat de scan alleen-lezen is, de voorbeelden degelijk zijn en het JPG plus veel RAW-formaten vindt. Voor de meeste mensen telt gebruiksgemak. Paniek maakt omslachtige tools alleen maar erger.

Ik ben het deels oneens met @mikeappsreviewer op één punt. Ik zou niet meteen naar de meest geavanceerde tool grijpen, tenzij de kaart beschadigd is of het bestandssysteem kapot is. Voor eenvoudig verwijderen wint een schone workflow.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Disk Drill voor verwijderde camerafoto’s en RAW-bestanden.
  2. R-Photo als je een gratis test wilt.
  3. PhotoRec als bestandsnamen al verloren zijn en je alleen nog geeft om het terughalen van afbeeldingsgegevens.

Belangrijk punt: herstel naar je computer, niet terug naar de geheugenkaart. Controleer een paar bestanden voordat je iets anders doet. Als de kaart kuren vertoont, stop dan met eraan prutsen en maak er eerst een image van.

Als je een bredere gids wilt over software voor fotoherstel van camerabeelden, is dit overzicht prima:
beste software voor fotoherstel van verloren camera-afbeeldingen

Korte versie: voor verwijderde camerafoto’s is Disk Drill de beste eerste poging. Als het iets mist, ga dan verder met PhotoRec. Sla alles ergens anders op.

Ik zou dit opdelen naar het soort verlies dat je daadwerkelijk had, want mensen gooien met beste software voor fotoherstel alsof het voor alles hetzelfde werkt.

Als de kaart nog steeds normaal wordt gelezen en je alleen foto’s hebt verwijderd, zou ik het niet onnodig ingewikkeld maken. @mike34 heeft gelijk dat je moet beginnen met iets bruikbaars, maar ik denk ook dat mensen die super-minimalistische gratis tools vaak te veel ophemelen. Tijd is belangrijk wanneer je gestrest bent en waardeloze resultaten uitzoeken is ontzettend irritant.

Mijn korte lijst:

1. Disk Drill
    Beste balans tussen eenvoudig en effectief voor verwijderde camerafoto’s. Goed als je JPG, RAW en voorbeeldweergaven nodig hebt vóór het herstellen. Dat voorbeeldgedeelte is belangrijker dan mensen denken, omdat sommige apps bestanden herstellen die eigenlijk gewoon lijken zijn.

2. PhotoRec
    Geweldig wanneer de kaart beschadigd is of geformatteerd, maar de bestandsorganisatie is een complete chaos. Krachtig, ja. Prettig, nee.

3. R-Photo
    De moeite waard om te proberen als je eerst gratis wilt. Ik zou alleen geen wonderen verwachten bij elke kaart.

Waar ik het licht oneens ben met @mikeappsreviewer en @mike34 is dit: het herstelpercentage is niet het enige dat telt. Gebruiksvriendelijkheid en bestandsvoorbeeldweergave zijn erg belangrijk voor camerawerk, vooral als je honderden afbeeldingen hebt gemaakt en snel de juiste terug nodig hebt.

Ook, als de kaart vreemd gedrag vertoont, langzaam leest, verbinding verbreekt, fouten geeft, stop dan met ermee rommelen en maak eerst een volledige image als je kunt. Dat is veiliger dan herhaalde live scans.

Als je een degelijke beginnersvriendelijke uitleg wilt, dan is dit een solide tutorial voor herstel van camerafoto’s van verwijderde SD-kaartafbeeldingen.

Dus ja, voor de beste software voor beeldherstel van camerafoto’s zou ik met Disk Drill beginnen, niet omdat het magie is, maar gewoon omdat het het werk meestal gedaan krijgt zonder van herstel nóg een probleem te maken.

Klein meningsverschil met @mike34 en @ombrasilente hier: ik zou niet te vroeg naar PhotoRec grijpen, tenzij je al hebt geaccepteerd dat je bestandsnamen en mapstructuur kwijtraakt. Voor camerawerk kan die opschoning erger zijn dan het verwijderen zelf.

Mijn mening:

Beste eerste poging: Disk Drill

Voordelen

• heel eenvoudig te scannen en te bekijken
  • goede ondersteuning voor JPG en veel RAW-formaten
  • alleen-lezen scan, dus relatief veilig
  • snel genoeg voor normale ongelukken met SD-kaarten

Nadelen

• niet de goedkoopste optie
  • diepe scans kunnen veel rommelige duplicaten opleveren
  • als de kaart fysiek defect raakt, kan software alleen je mogelijk niet redden

Vergeleken met wat @mikeappsreviewer zei, denk ik dat herstelapps minder belangrijk zijn dan de staat van de kaart. Als de SD-kaart fouten geeft, maak er dan eerst een kloon of image van. Als de kaart in orde is en je alleen foto’s hebt verwijderd, is Disk Drill de praktische keuze. R-Photo is een degelijke gratis controle. Recuva kan werken voor heel eenvoudige verwijderingen, maar ik vertrouw het minder bij sets met camera-RAW.

Nog één extra tip waar niemand genoeg nadruk op legt: sorteer herstelde bestanden meteen op miniatuurgrootte en opnametijd. Dat maakt het veel makkelijker om intacte reeksen te herkennen.