Ik heb per ongeluk video’s van mijn GoPro SD-kaart verwijderd terwijl ik probeerde ruimte vrij te maken, en een deel van het beeldmateriaal is echt belangrijk. Ik ben op zoek naar betrouwbare GoPro-herstelsoftware die verwijderde of verloren video’s kan herstellen zonder de kaart of bestanden verder te beschadigen. Als iemand aanbevelingen of tips heeft voor de beste manier om GoPro-beelden te herstellen, zou ik de hulp enorm waarderen.
Ik weet dat dit pijn doet. Ik heb hetzelfde meegemaakt na een lange rit, een keer na een duik in een meer, en een keer na een hele dag clips opnemen die ik niet opnieuw kon maken. Je komt thuis, haalt de kaart eruit, en de video's zijn weg. Als de GoPro-bestanden zijn verwijderd of de kaart is geformatteerd, is er nog steeds een redelijke kans op herstel. Wat het belangrijkst is, is wat je nu meteen doet.
Wat ik eerst zou doen
Stop met het gebruiken van de camera. Haal de SD-kaart eruit.
Maak geen nieuwe opnames. Formatteer de kaart niet opnieuw. Gebruik geen herstel- of reparatietools vanaf de camera of je computer. In veel gevallen staan de videogegevens er nog steeds op totdat nieuwe gegevens eroverheen worden geschreven.
Voordat ik herstelsoftware zou gebruiken, zou ik eerst de saaie dingen controleren:
- GoPro-cloudopslag, als je abonnement actief is en Auto Upload aan stond
- De Prullenbak of het gedeelte Onlangs verwijderd in je GoPro-account
- Het camerascherm op een melding Bestand repareren
- LRV-voorbeeldbestanden die nog op de kaart staan
- Een andere kaartlezer of een andere computer, want soms is alleen de verbinding het probleem
Daarna zou ik naar de SD-kaart zelf kijken. Als geen enkel apparaat hem ziet, als hij beschadigd aanvoelt, als hij warm wordt, als de verbinding steeds wegvalt, of als het systeem vastloopt zodra je hem aansluit, zou ik daar stoppen. Op dat punt zou ik eerder kiezen voor een herstelbedrijf. Fysiek falen van een kaart is een heel ander probleem dan per ongeluk bestanden verwijderen.
Waarom GoPro-herstel snel rommelig wordt
Hier liep ik de eerste keer tegenaan. Veel herstel-apps doen het prima met JPEG’s, pdf’s en willekeurige desktopbestanden. Beelden van actioncams zijn een heel ander verhaal.
GoPro-clips worden vaak niet opgeslagen als één net aaneengesloten geheel van begin tot eind. De camera schrijft video, audio, metadata, voorbeelden, gps-gegevens bij sommige configuraties en andere nevengegevens weg. Daardoor kan één clip verspreid zijn over een hoop fragmenten op de kaart.
Een scanner kan die fragmenten vinden en er toch niet in slagen de clip in de juiste volgorde opnieuw op te bouwen. Als dat gebeurt, zie je meestal dingen zoals dit:
- Een hersteld bestand wil niet openen
- De clip speelt af en slaat dan stukken over of stopt abrupt
- De weergave is kapot of door elkaar gehusseld
- Een MP4 verschijnt met de juiste naam of grootte, maar speelt niet af in VLC of Premiere
Dus ja, GoPro-, DJI- of Insta360-beelden herstellen is lastiger dan foto’s herstellen. Ik heb dat op de irritante manier geleerd.
Als ik zou beginnen met een normale verwijderings- of formatteringszaak, zou ik eerst Disk Drill proberen.
Het onderdeel dat het proberen waard is, is de modus Geavanceerd cameraherstel. Voor zover ik heb gezien, is die gebouwd voor gefragmenteerde camerabeelden, en dat is precies het hele probleem hier. Er is ook technologie in verwerkt uit de oudere tools GoProRecovery en CnW Recovery, die mensen jarenlang gebruikten voor camerakaarten. De nieuwere versie ondersteunt meer apparaten en meer bestandssystemen, waardoor hij minder niche is dan die oudere tools waren.
Hoe ik het zou uitvoeren
- Plaats de SD-kaart in een kaartlezer
- Open Disk Drill
- Kies Geavanceerd cameraherstel
- Scan de kaart
- Bekijk in de voorvertoning wat het vindt
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde SD-kaart
Het voorvertoningsgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Ik heb eerder tools gebruikt waarbij de resultatenlijst er geweldig uitzag, maar vervolgens was de helft van de herstelde clips onbruikbaar. Door eerst een voorvertoning te kunnen bekijken, bespaar je tijd en valse hoop.
Andere opties die mensen noemen
PhotoRec wordt vaak genoemd, en terecht. Het is gratis en haalt enorm veel bestanden boven water. Het nadeel wordt vrij duidelijk zodra je het op cameramedia gebruikt. Het heeft niet hetzelfde soort GoPro-gerichte reconstructie, dus je kunt eindigen met een berg bestanden en een lange sorteersessie.
UFS Explorer zit aan de andere kant van het spectrum. Het is serieuze software. Ik heb gezien dat het helpt in lastige gevallen, maar het vraagt meer van je. De interface en workflow zijn minder vergevingsgezind als je niet gewend bent aan herstel van bestandssystemen.
Beide hebben hun plaats. Voor moderne actioncambeelden met fragmentatie zou ik nog steeds beginnen met Disk Drill en daarna verder kijken als dat nodig is.
Wanneer ik zou stoppen om het zelf te doen
Doe-het-zelfsoftware is logisch voor logische problemen. Verwijderde clips, snel formatteren, beschadigd bestandssysteem, dat soort dingen.
Ik zou het aan een professional overlaten als een van deze dingen gebeurt:
- De SD-kaart heeft fysieke schade
- Geen enkele computer detecteert de kaart überhaupt
- De kaart blijft de verbinding verbreken
- De camera geeft elke keer kaartfouten
- De scan mislukt steeds opnieuw
- De beelden zijn belangrijk genoeg dat je niet nog één verkeerde stap wilt riskeren
Labs kosten meer, daar is geen ontkomen aan. Maar software vervangt geen cleanroomwerk, tools op chipniveau of wat ze verder ook gebruiken wanneer hardware begint te falen.
Als dit een verwijder- of formatteerfout was en de kaart sindsdien niet veel is gebruikt, zijn je kansen nog steeds redelijk. Zodra er steeds nieuwe beelden worden weggeschreven, wordt herstel snel slechter. Dus ik zou snel handelen, maar voorzichtig.
Als de kaart nog steeds wordt aangekoppeld, zou ik beginnen met Disk Drill voor GoPro-videoherstel. De belangrijkste reden is dat actioncam-clips gefragmenteerd raken, en gewone file-carvingtools vaak kapotte MP4’s of een rommel van naamloze bestanden opleveren. Disk Drill presteert meestal beter met camerabeelden dan de gebruikelijke apps die vooral op foto’s zijn gericht.
Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet veel tijd besteden aan het controleren van LRV-bestanden, tenzij je alleen bewijs nodig hebt dat de clip heeft bestaan. Die previewbestanden hebben een lage resolutie en zijn geen echte vervanging voor je beelden.
Korte lijst:
- Maak eerst een byte-voor-byte-image van de SD-kaart, als je daar de ruimte voor hebt.
- Voer herstel uit op de image, niet op de kaart.
- Probeer eerst Disk Drill.
- Als het clips vindt, herstel ze dan naar je computer, niet terug naar de SD-kaart.
- Als video’s schokkerig lijken of niet openen, test er dan één met VLC en één met ffmpeg-reparatieworkflows.
Als Disk Drill dingen mist, is PhotoRec een degelijke tweede stap. Het is gratis, maar het sorteren van de uitvoer is lastig en bestandsnamen zijn verdwenen. R-Studio is nog een prima optie als het bestandssysteem van de kaart beschadigd is en je meer controle wilt. Recuva zou eerlijk gezegd niet mijn eerste keuze zijn voor GoPro-media.
Voor SEO-vriendelijke formulering zou ik het onderwerp zo formuleren:
Beste SD-kaart herstelsoftware voor verwijderde GoPro-video’s
Ook legt deze korte video één herstelmethode uit in minder dan een minuut:
bekijk deze snelle GoPro SD-kaart herstel-demo
Als de kaart de verbinding verbreekt, 0 bytes toont of fouten geeft in meerdere kaartlezers, stop dan met doe-het-zelfpogingen. Vanaf dat punt begint software het af te leggen.
Ik zou Disk Drill bovenaan de lijst zetten voor deze specifieke taak, vooral omdat GoPro-herstel meestal om videobehandeling draait, niet alleen om bestanden ongedaan maken. Daar vallen veel algemene herstelapps een beetje door de mand.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het vermijden van verder gebruik van de kaart, maar ik ben het er licht mee oneens om eerst te veel kleine controles te proberen als de beelden belangrijk zijn. Elke extra koppeling, scan of cameramelding is weer een kans dat het vreemder wordt. Als de kaart leesbaar is, zou ik direct een image ervan maken en daarna vanaf die image werken.
Mijn mening:
- Beste eerste poging: Disk Drill
- Beste gratis terugvaloptie: PhotoRec
- Beste als je meer handmatige controle wilt: R-Studio
- Niet mijn eerste keuze voor GoPro-clips: Recuva
Nog iets wat mensen vergeten: soms is de herstelde MP4 prima, maar is de header beschadigd. Dus als een bestand niet opent, ga er dan niet meteen van uit dat het verloren is. Probeer eerst VLC en remux daarna met ffmpeg. Ik heb op die manier zogenaamd corrupte GoPro-bestanden zien terugkomen.
Ook de moeite waard om te lezen als je meer gevallen van videoherstel op SD-kaarten wilt zien: beste advies voor videoherstel van een SD-kaart voor verwijderde homevideo’s
Als de kaart fysiek onbetrouwbaar is, stop dan met doe-het-zelf. Als het alleen om verwijderde beelden gaat, is Disk Drill waarschijnlijk het schoonste startpunt.