Hulp nodig bij het vinden van een eenvoudig USB-herstelhulpmiddel

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn USB-stick verwijderd, en nu heb ik geen toegang meer tot wat ik nodig heb. Ik ben niet erg technisch, dus ik zoek de eenvoudigste USB-hersteltool voor beginners die kan helpen verloren bestanden terug te halen zonder ingewikkelde stappen. Advies over betrouwbare USB-gegevensherstelsoftware zou echt helpen.

Ik heb al te veel USB-sticks zien misgaan. Die van mij, die van mijn broer, eentje van een collega die er beroerd uitziend mee kwam aanlopen omdat Windows weer de gebruikelijke onzin liet zien over het formatteren van de schijf. Soms ging de map open en liet... niets zien. Jaren aan bestanden, in één klap uit beeld verdwenen.

Na genoeg van dit soort ellende ben ik niet meer elke kapotte flashdrive gaan behandelen als een lijk. Veel daarvan zijn niet dood. Ze zijn beschadigd, instabiel, verkeerd uitgelezen, of het bestandssysteem is kapot. Groot verschil. Het andere wat ik op de harde manier heb geleerd: de herstelapp die je kiest verandert de uitkomst meer dan mensen denken.

Voordat je software aanraakt, doe eerst deze twee dingen.

1. Stop met iets naar de USB-stick te schrijven. Als bestanden zijn verwijderd of de bestandstabel kapot is gegaan, kunnen je gegevens er nog steeds staan totdat er nieuwe dingen overheen worden geschreven.
  2. Sla herstelde bestanden ergens anders op. Gebruik je interne schijf, een andere externe schijf, alles behalve dezelfde USB-stick die je probeert te redden.

Als je beide al hebt gedaan, prima, ga dan verder met de tool.

Waar ik steeds op terugkom is Disk Drill. Voor mij zit die in het minst irritante middengebied. Goede herstelkans, logische indeling, je hoeft niet met het programma te vechten terwijl je gestrest bent en probeert het niet erger te maken. Ik heb het gebruikt voor verwijderde bestanden, per ongeluk geformatteerde USB-sticks, flashdrives die Windows niet wilde lezen, en geheugenkaarten met vreemde corruptie.

De voorbeeldfunctie helpt veel. Ik herstel niet graag een stapel mysterieuze bestanden om er vervolgens achter te komen dat de helft kapot is. Eerst kunnen controleren bespaart tijd. De byte-voor-byte back-upoptie is ook belangrijk. Als de USB-stick steeds wegvalt, opnieuw verbinding maakt of halverwege een scan vastloopt, maak ik er meestal eerst een image van en werk ik vanaf de kopie. Veiliger. Minder kans dat je een zwakke schijf over de rand duwt.

Als je meer controle wilt en geen probleem hebt met een lastigere opzet, dan is R-Studio waar ik daarna zou kijken. Het is een serieuze tool. Ik zou het niet geven aan iemand die nu al een hekel heeft aan menu's en technische termen. Maar als je je weg kent in partities, bestandssystemen, scanbereiken en ruwe herstelinstellingen, geeft het je meer ruimte om te werken. Ik heb gezien dat het meer uit lelijke gevallen haalt, al vraagt het ook meer van jou.

Voor gratis herstel verdient PhotoRec nog steeds een plek. Ik heb het gebruikt wanneer het bestandssysteem zo zwaar beschadigd was dat andere tools slechts restjes terugbrachten. Het voelt niet gebruiksvriendelijk, en ja, de interface schrikt sommige mensen snel af. Het herstelt ook op basis van bestandssignaturen, dus je oorspronkelijke namen en mapindeling komen meestal niet samen met de bestanden terug. Rommelig resultaat. Nog steeds nuttig. Als kosten het struikelblok zijn, is het een van de weinige gratis opties waar ik moeite voor zou doen.

Mijn grove volgorde is deze. Begin met Disk Drill. Als je vastloopt en weet wat je doet, schakel dan over op R-Studio. Als je een kosteloze terugvaloptie nodig hebt, draai dan PhotoRec en sorteer daarna de uitvoer.

Los daarna het grotere probleem op. Regel back-ups voordat de volgende schijf besluit dom te gaan doen. Ik houd me aan de 3-2-1-regel omdat die makkelijk te onthouden is en moeilijk te weerleggen. Bewaar 3 kopieën van je gegevens. Zet ze op 2 verschillende soorten opslag. Bewaar 1 kopie ergens anders. Ik ben hiermee begonnen nadat ik jaren geleden een reeks foto's kwijtraakte, en ja, ik had het eerder moeten doen.

Als je de makkelijkste weg wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. Het is een van de weinige USB-hersteltools die niet aanvoelt alsof ze voor IT-mensen zijn gemaakt. Je sluit de USB aan, scant hem, bekijkt bestanden vooraf en herstelt ze daarna naar je computer. Dat is belangrijk als je hier nieuw mee bent.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één punt: stop meteen met het gebruiken van de USB. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je snel naar zwaardere tools moet overstappen. Voor een beginner betekenen extra menu’s meestal extra fouten.

Mijn eenvoudige volgorde:

1. Probeer eerst Disk Drill.
  2. Bekijk de bestanden vooraf voordat je ze herstelt.
  3. Sla ze op je pc op, niet terug op de USB.
  4. Als de USB steeds de verbinding verbreekt, stop dan en probeer eerst een andere poort of kabel.

Als Disk Drill niet vindt wat je nodig hebt, kijk dan naar gratis opties zoals Recuva voordat je naar complexere apps gaat. Het is ouder, maar voor gewone per ongeluk verwijderde bestanden is het nog steeds eenvoudig genoeg.

Als je een snel overzicht wilt van gebruiksvriendelijke apps voor het herstellen van USB-bestanden, helpt deze video:
beste opties voor USB-dataherstelsoftware voor verloren bestanden

Kort gezegd: Disk Drill is voor de meeste mensen het makkelijkste startpunt. Weinig stress, overzichtelijke indeling, degelijke resultaten. Dat is meestal wat het belangrijkst is wanneer je in paniek bent door verwijderde bestanden.

Als je de minst verwarrende optie wilt, zou ik nog steeds neigen naar Disk Drill voor USB-herstel, maar niet om precies dezelfde reden als @mikeappsreviewer of @himmelsjager. Zij richtten zich veel op herstelfuncties, wat terecht is, maar voor een beginner is de echte winst dat Disk Drill je niet meteen bedelft onder vreemde vaktermen. Dat is belangrijk als je al gestrest bent en probeert niet op het verkeerde te klikken.

Wel één kleine kanttekening: ik zou niet blijven wisselen tussen allerlei tools tenzij de eerste scan duidelijk faalt. Elke extra scan kan tijd verspillen en soms alleen maar meer verwarring veroorzaken. Begin simpel.

Wat ik zou doen:

• sluit de USB aan
  • laat Disk Drill deze scannen
  • gebruik de preview om te controleren of je bestanden er echt zijn
  • herstel ze naar je computer, niet naar de USB

Als de schijf met de verkeerde grootte verschijnt, steeds verdwijnt of het hele systeem traag maakt, dan zijn eenvoudige tools mogelijk niet meer genoeg. Op dat punt kan het probleem meer met de USB-hardware te maken hebben dan met verwijderde bestanden. Dat is een heel ander probleem.

Als je bovendien een breder overzicht wilt van gebruiksvriendelijke USB-dataherstelsoftware voor beginners en andere opties voor USB-hersteltools, dan is deze thread de moeite waard om even door te nemen:
beste discussie over USB-herstelsoftware voor verwijderde en verloren bestanden

Dus ja, voor per ongeluk verwijderde bestanden en niet-technische gebruikers is Disk Drill waarschijnlijk de makkelijkste plek om te beginnen. Recuva is in sommige opzichten eenvoudiger, zeker, maar het voelt ook wat ouderwets aan en kan wisselende resultaten geven afhankelijk van wat er precies met de flashdrive is gebeurd. Soms is simpel fijn, soms is het gewoon te beperkt.