Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen hjälp att återställa dem snabbt. Bilderna är från en nyligen genomförd fotografering och kan inte tas om, så jag letar efter det bästa sättet att säkert återställa raderade foton från en Canon-kamera utan att göra saken värre.
Jag har varit med om att detta hände på ett Canon-kort en gång, och det första steget är viktigare än återställningsappen. Sluta använda kameran. Stäng av den. Ta ut SD-kortet nu. Om kortet har en låsflik, skjut den till låst läge.
Raderade bilder finns ofta fortfarande kvar på kortet ett tag. Kameran tar vanligtvis bort pekaren, inte fildatan direkt. Nya bilder och videoklipp skrivs till de gamla platserna. När det händer minskar chanserna till återställning snabbt.
Innan du börjar med återställningsverktyg, kontrollera de enkla ställena:
- image.canon: Om du hade synkronisering aktiverad kan dina filer fortfarande finnas i molnet i upp till 30 dagar.
- Papperskorgen: Om du raderade dem från en Mac eller PC medan kortet var monterat kan de fortfarande ligga kvar där.
- Säkerhetskopior: Titta i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller vad du nu använder. Jag har sett folk glömma att en säkerhetskopia redan hade sparat kortets innehåll.
Om de kontrollerna inte ger något, använd återställningsprogram på en dator med en separat SD-kortläsare. Anslut inte Canon-kameran via USB och förvänta dig samma resultat. Många kameror visar filer genom ett överföringslager, inte rå åtkomst till kortet, och återställningsappar fungerar oftast bättre när de skannar själva kortet.
Jag har haft bäst resultat med Disk Drill. Det som stack ut för mig var hur bra det fångade upp Canons filtyper, inklusive CR2, CR3, JPEG och videofiler. Förhandsgranskningsverktyget hjälper mycket, eftersom du kan kontrollera om bilden går att öppna innan du återställer den. På Windows finns också en gratis återställningsgräns på 100 MB, vilket räcker för att testa om dina filer fortfarande finns kvar.
Om du vill ha ett gratisalternativ rekommenderas PhotoRec fortfarande av en anledning. Det fungerar. Jag har använt det. Men det är rätt grovt. Inget polerat gränssnitt, ingen smidig mappåterställning, inga originalnamn i många fall. Du slutar ofta med en hög återställda filer och ett sorteringsjobb efteråt.
Den vanliga processen är ganska enkel:
- Installera appen på datorns enhet: Lägg den på din interna enhet eller en annan säker disk. Installera inte något på SD-kortet.
- Sätt i SD-kortet och kör en djupsökning: Använd en kortläsare, välj kortet i programmet och låt sedan skanningen gå klart. Stora kort tar ett tag.
- Förhandsgranska resultaten: Filtrera på bilder om appen har stöd för det. Kontrollera miniatyrerna eller förhandsvisningarna och markera det du vill få tillbaka.
- Återställ till en annan plats: Spara de återställda filerna på din dator eller en extern enhet. Skriv aldrig tillbaka dem till samma Canon-kort under återställningen.
När du har kopierat allt du lyckades rädda, säkerhetskopiera det någon annanstans också. Sätt sedan tillbaka SD-kortet i Canon-kameran och formatera det i kameran innan du använder det igen. Jag skulle göra det först efter att jag bekräftat att de återställda filerna går att öppna utan problem. Om du agerar snabbt och inte fortsätter fotografera på kortet är dina chanser vanligtvis ganska goda.
Först, låt kortet vara utanför kameran. Jag håller med @mikeappsreviewer på den punkten. Där jag skiljer mig lite är hur bråttom det är att prova varje molnkontroll först. Om dessa kommer från en ny fotografering skulle jag lägga de första 10 minuterna på en ordentlig skanning, inte på att leta igenom gamla backupappar.
Min snabba triage:
- Kontrollera om kortet fortfarande visar full eller nästan full kapacitet. Om ja ligger dina filer ofta fortfarande där.
- Använd en USB-kortläsare, inte kamerahuset.
- Kör en skanning med Disk Drill. Det är ett av de bättre valen för Canon-fotoåterställning, särskilt för CR2, CR3, JPG och MP4.
- Förhandsgranska innan du sparar något.
- Återställ till din dator, aldrig tillbaka till SD-kortet.
Ett extra tips som folk hoppar över. Om din Canon skrev till en andra plats, eller om du hade RAW till kort 1 och JPEG till kort 2, kontrollera det andra kortet först. Låter självklart, men folk missar det hela tiden.
Om bilderna raderades i kameran och du inte tog fler efteråt är återställningsgraden ofta hög. Om du spelade in 4K-video efter raderingen sjunker chansen snabbt eftersom video skriver stora block.
Om Disk Drill hittar filnamn men förhandsvisningarna är trasiga, prova att sortera efter filsignatur eller filändelse och återställ RAW-filerna först. De överlever ibland bättre än JPEG-cacheversionerna.
Dessutom är denna korta sammanställning av verktyg för SD-kortsåterställning värd en snabb titt:
bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade bilder
Gör en ren skanning, spara det som går att öppna och sluta sedan pilla med kortet. Alltför många gör det värre genom att prova fem appar i rad utan anledning.
Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @suenodelbosque verkligen tryckte tillräckligt hårt på: kontrollera om det faktiskt är själva kortet som håller på att ge upp, inte bara att något är “raderat”. Om din Canon plötsligt började bete sig konstigt, visa kortfel, spara långsamt eller sakna miniatyrbilder innan detta hände, fortsätt då inte att skanna om det om och om igen. Det kan göra att ett dåligt kort blir helt dött.
Snabbaste vettiga draget för mig:
- sätt SD/CF-kortet i en kortläsare
- om datorn har svårt att läsa det, gör först en kortavbildning om ditt återställningsprogram tillåter det
- skanna sedan avbildningen, inte originalkortet
Det är där Disk Drill faktiskt är användbart utöver enkel återställning av raderade filer. Om kortet monteras, skanna en gång, återställ de viktigaste filerna först och spara dem någon annanstans. Börja med RAW-filer före JPEG-bilder om fotograferingen är viktig professionellt. Ibland återställs RAW-filerna renare även när förhandsvisningarna ser konstiga ut.
Om detta dessutom var en Canon med dubbel inspelning, kontrollera om små JPEG-bilder skickades via Wi‑Fi till appen på din telefon eller surfplatta. Folk glömmer det hela tiden och lägger sedan timmar på återställning helt i onödan.
En sak jag inte riktigt håller med om: jag skulle inte hoppa mellan 5 gratisverktyg direkt bara för att de är gratis. Det brukar bara leda till kaos och bortkastad tid. En noggrann genomgång är bättre än panikklickande.
Om du vill ha mer verklighetsnära diskussion om Canon-/SD-kortåterställning är detta en bra tråd:
Tips från Reddit om återställning av Canon SD-kortsbilder
Den viktigaste regeln är fortfarande enkel: fotografera inte något annat på det kortet. Den delen är helt avgörande, tbh.
En sak jag skulle göra som @suenodelbosque, @ombrasilente och @mikeappsreviewer bara berörde indirekt är att bevara kortets tillstånd före återställning om bilderna är verksamhetskritiska. Om din dator kan läsa SD-kortet normalt, gör först en byte-för-byte-avbildning av det och arbeta utifrån den kopian. Det tar några minuter extra, men skyddar dig från att ett opålitligt kort blir sämre mitt under skanningen.
Jag håller delvis inte med om metoden att skanna omedelbart oavsett vad om kortet visar något som helst märkligt beteende som frånkopplingar, läsfel eller mycket långsam montering. I så fall är det säkrare att avbilda först än att belasta originalkortet hårt.
Om Disk Drill specifikt:
Fördelar
- Bra stöd för Canon-format som CR2, CR3, JPG, MOV, MP4
- Förhandsvisningen är användbar, så att du kan prioritera det som faktiskt går att öppna
- Renare gränssnitt än många återställningsverktyg
- Kan vara snabbare för första bedömning än kommandoradsalternativ
Nackdelar
- Inte det billigaste alternativet om du behöver full återställning
- Djupa skanningar kan ge många filer med ändrade namn
- På skadade kort beror resultaten mycket på kortläsaren och kortets skick, inte bara på appen
Min praktiska bedömning:
- Om kortet är friskt, använd en kortläsare och skanna med Disk Drill
- Om kortet verkar instabilt, avbilda det först och skanna sedan avbilden
- Återställ de mest värdefulla filerna först, särskilt RAW-filer och videor
- Efter återställningen, jämför antalet filer med vad Canon visade före radering
Kontrollera också om ditt redigeringsprogram redan har importerat förhandsvisningar. Lightroom, Capture One och till och med vissa appar för telefonöverföring har ibland användbara JPEG-förhandsvisningar av RAW-fotograferingar, vilket kan rädda dig om full återställning är ofullständig.