Jeg formaterte USB-minnepinnen min ved et uhell og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb. Jeg leter etter den enkleste og sikreste måten å gjenopprette data fra en formatert minnepinne før noe blir overskrevet.
Jeg gjorde dette en gang med en USB full av bilder og PDF-er, og det første jeg lærte var enkelt. Et format er ille, men det sletter ikke alltid alt. Det som betyr mest er hvilket format som ble brukt og om noe ble skrevet til stasjonen etterpå.
Hvis stasjonen fikk en hurtigformatering, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. Det alternativet blir vanligvis raskt ferdig fordi det bygger opp filsystemet på nytt og fjerner den gamle indeksen. Selve filene blir ofte liggende på lagringsenheten til nye data havner oppå dem. En full formatering er en annen type rot. Den har en tendens til å overskrive stasjonen, så programvare for gjenoppretting finner ofte ingenting.
Første trekk, slutt å røre USB-en. Jeg mener det. Ikke kopier filer til den. Ikke formater den igjen. Ikke kjør CHKDSK eller andre reparasjonsverktøy. Hver ekstra skriving senker sjansene dine. Når gamle data blir overskrevet, er det som regel over.
Før du prøver gjenopprettingsverktøy, ville jeg sjekket etter kopier du har glemt. Folk hopper over dette trinnet hele tiden. Se her:
- OneDrive, Google Drive, Dropbox eller iCloud.
- Windows Filhistorikk eller Sikkerhetskopiering og gjenoppretting.
- En annen ekstern stasjon eller en eldre minnepinne.
- Mappene på PC-en din som Nedlastinger, Skrivebord og Dokumenter, hvis filene startet der.
- E-postvedlegg eller chat-apper der du sendte filene tidligere.
Hvis ingen av disse gir noe, ville jeg gått videre til programvare for gjenoppretting. For en formatert minnepinne er det vanligvis neste fornuftige steg.
Jeg har brukt Disk Drill, og det var et av de enklere å jobbe med. Mine steg var:
- Installer Disk Drill på datamaskinens interne stasjon, ikke på den formaterte USB-en.
- Koble til minnepinnen.
- Åpne Disk Drill og velg USB-en fra enhetslisten.
- Klikk på Søk etter tapte data, og velg deretter Universell skanning hvis den spør. For formaterte stasjoner ville jeg startet der.
- La skanningen kjøre helt til slutt. Jeg vet, det føles tregt. Likevel verdt å vente fordi flere filer ofte dukker opp senere i skanningen.
- Forhåndsvis det du vil ha tilbake. Hvis et bilde åpnes eller et dokument forhåndsvises uten problemer, ville jeg tatt det som et godt tegn.
- Gjenopprett alt til en annen stasjon. Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på den samme USB-en.
En ting jeg likte, er at den sorterer resultatene i grupper som Bilder, Videoer, Dokumenter, Lyd og Arkiver. Du kan også filtrere etter filtypeendelse, filtype, størrelse og sannsynlighet for gjenoppretting. Hvis mappenavnene er ødelagt eller filnavnene kom tilbake merkelige, sparer disse filtrene tid.
Hvis minnepinnen stadig kobler fra, gir lesefeil eller går i smertefullt lav hastighet, ville jeg ikke fortsatt å skanne den opprinnelige enheten om og om igjen. Jeg ville brukt Disk Drills alternativ for diskavbildning først. Det lager en full kopi av USB-en, og du skanner kopien i stedet. Tryggere hvis maskinvaren begynner å svikte. Den lærte jeg litt for sent, for å være ærlig.
Hvis skanningen finner mindre enn du håpet på, ikke avskriv det med en gang. Gå tilbake til typen formatering som ble brukt. Hurtigformatering etterlater ofte mer. Full formatering etterlater vanligvis mindre. Hvis du ikke aner hvilken som ble brukt, ville jeg fortsatt kjørt skanningen. Du vet ikke hva som overlevde før du ser.
Jeg har sett folk få filene sine tilbake fra formaterte minnepinner oftere enn du skulle tro. Så ja, det finnes fortsatt en sjanse. La USB-en være urørt mens du prøver gjenoppretting. Hvis filene betyr mye, som arbeidsdokumenter eller familiebilder, og programvare ikke kommer noen vei, er neste steg en profesjonell gjenopprettingstjeneste. De har verktøy for tilfeller der gjenoppretting hjemme stopper opp.
Det beste er å behandle minnepinnen som bevismateriale. Slutt å bruke den. Koble den fra. Hver nye skriving reduserer sjansen for gjenoppretting.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i det store og hele, ikke skriv noe til USB-en. Jeg er likevel litt uenig på ett punkt. Folk bruker for lang tid på å gjette hurtigformatering kontra full formatering. Hvis filene er viktige for jobb, ville jeg hoppet over gjettingen og gjort én trygg runde med gjenopprettingsprogramvare med en gang.
Min enkle fremgangsmåte:
- Koble USB-en til en stabil PC, uten huber hvis mulig.
- Sjekk Diskbehandling først. Hvis stasjonen vises med riktig størrelse, er det et godt tegn.
- Hvis den monteres, kjør Disk Drill og skann hele enheten, ikke en mappe.
- Hvis den oppfører seg ustabilt, lag et byte-for-byte-avbild først, og skann deretter avbildningen.
- Gjenopprett filer til PC-en din eller en annen ekstern stasjon, aldri tilbake til minnepinnen.
Hvorfor Disk Drill her? Det er enkelt, og det fungerer godt for gjenoppretting fra formaterte USB-enheter, bilder, Office-dokumenter, PDF-er og ZIP-filer. Forhåndsvisning er viktig. Hvis DOCX- eller XLSX-filen forhåndsvises uten problemer, er sjansen større for at filen kan brukes.
En ting til som folk overser. USB-flashlagring bruker slitasjeutjevning. Noen ganger sletter ikke engang en formatering pluss lett gjenbruk alle filer, og noen ganger ødelegger én liten kopijobb akkurat filen du trenger. Så vær rask.
Hvis du vil ha en enkel guide til å gjenopprette data fra en formatert USB-enhet, hjelper denne korte forklaringen: se hvordan du gjenoppretter filer fra en formatert USB-enhet
Hvis Disk Drill ikke finner noe og filene er viktige, stopp der. Gjentatte skanninger er nytteløse på en døende minnepinne. Da er profesjonell gjenoppretting det tryggere neste steget.
Viktigst av alt: ikke gjenopprett minnepinnen først. Mange klikker på reparer/formater igjen og gjør det i praksis bare verre.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @shizuka, men jeg ville lagt til ett ekstra steg før skanning: hvis filene virkelig er jobbkritiske, klon eller lag et image av USB-enheten først hvis systemet ditt fortsatt kan lese den. Ikke alle gidder det, men minnepinner kan begynne å oppføre seg rart veldig fort, og én dårlig tilkobling senere kan du være fastlåst. Hvis enheten er stabil, så ja, skann den direkte.
Dessuten, en liten uenighet med vinklingen om å sjekke filsystemtype for mye. Det betyr noe, men for de fleste vanlige brukere er det praktiske spørsmålet enklere: ble noe kopiert til den etter formateringen? Hvis ja, synker sjansene for gjenoppretting. Hvis nei, har du fortsatt en grei mulighet.
Dette ville jeg gjort:
- Koble fra USB-enheten og slutt å bruke den.
- Koble den til en hoved-USB-port på en stasjonær eller bærbar PC, ikke en sliten hub.
- Hvis den åpnes normalt eller i det minste viser riktig kapasitet, kjør Disk Drill.
- Skann hele enheten, ikke bare den synlige partisjonen.
- Gjenopprett filer til PC-en din eller en annen disk, aldri tilbake til samme minnepinne.
Hvorfor Disk Drill? Mest fordi det er enkelt og ikke tvinger deg til å slåss med en haug nerdete menyer. For gjenoppretting fra formatert USB betyr det noe. Hvis forhåndsvisninger fungerer for dokumentene/bildene dine, er det et solid tegn på at filene faktisk er brukbare og ikke bare spøkelsesoppføringer.
En ting til folk glemmer: hvis Word- eller Excel-filer er veldig viktige, prøv å gjenopprette eldre midlertidige sikkerhetskopier fra jobb-PC-en også. Office-autolagring, midlertidige mapper, e-postvedlegg, Teams-/Slack-opplastinger, alt det kjedelige der kan noen ganger redde deg.
Hvis du vil lese litt mer før du bruker det, er denne praktiske Disk Drill-anmeldelsen for gjenoppretting av USB-data sannsynligvis mer nyttig enn tilfeldige markedsføringssider.
Hvis minnepinnen begynner å koble fra, viser 0 byte eller får Windows til å fryse, slutt å rote med den. Det er da gjør-det-selv blir til nå er det blitt verre. På det tidspunktet er profesjonell gjenoppretting det tryggere valget.
Liten innvending mot rådet om å bare skanne det fra @shizuka, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer: hvis dette er arbeidskritisk og USB-enheten er bare litt ustabil, ville jeg brukt 5 ekstra minutter på å sjekke. SMART-lignende oppførsel er egentlig ikke mulig på de fleste minnepinner, så det beste hintet ditt er enkel stabilitet. Hvis den kobler fra én gang, lag et bilde først eller stopp.
Min vurdering: den enkleste sikre veien er å gjenopprette filene, ikke stasjonen. Ikke prøv Windows-reparasjon, ikke formater på nytt, og ikke bruk gjenopprett forrige versjon på selve USB-enheten.
Disk Drill er et rimelig valg her fordi det holder prosessen enkel.
Fordeler
- Enkelt grensesnitt
- Gode forhåndsvisninger av filer
- Håndterer skanning av formaterte USB-enheter godt
- Kan skanne hele enheten, ikke bare det synlige filsystemet
Ulemper
- Dypskanninger kan gi rotete filnavn
- Begrensninger for gratis gjenoppretting avhenger av plattform/versjon
- Ikke magisk hvis data ble overskrevet
En ekstra ting jeg vil legge til: etter gjenoppretting, åpne noen gjenopprettede Office-filer før du anser det som ferdig. Gjenoppretting fra en formatert stasjon kan få tilbake filer som finnes, men som er internt korrupte. Forhåndsvisning er nyttig, men testing ved faktisk åpning betyr mer. Hvis den første bunken er dårlig, prøv å gjenopprette etter filsignatur/type i stedet for mappestruktur. Det kan noen ganger gi renere resultater på flashmedier.