Min iPhone har mange dupliserte bilder etter synkronisering og gjenoppretting, og det tar opp masse lagringsplass. Jeg prøver å finne ut den enkleste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste noe viktig. Hva er den tryggeste metoden eller den beste appen å bruke?
iPhone-en din har allerede en innebygd duplikatfinner, og jeg ville startet der før du gjør noe annet.
Åpne Bilder, bla ned til Verktøy, eller Samlinger > Verktøy på nyere iOS-versjoner, og trykk deretter på Duplikater. Derfra trykker du på Velg, så Velg alle, og deretter Slå sammen. iOS beholder én kopi og fjerner resten, sammen med den metadataen den klarer å bevare.
En ting jeg la merke til etter å ha importert en stor bunke bilder, var at Duplikater-seksjonen ikke ble fylt opp med en gang. Det tok litt tid. Telefonen sjekker biblioteket ditt i bakgrunnen, så hvis ingenting dukker opp med det første, gi det litt tid.
Der dette kommer til kort, er med identiske filer kontra bilder som ligner. Hvis du tok fem bilder av det samme med ett sekunds mellomrom, eller brukte seriemodus, behandler Apple vanligvis disse som separate bilder. Så du blir ferdig med å slå sammen, ser på biblioteket ditt, og det føles fortsatt fullt. Jeg opplevde akkurat det.
Det er derfor jeg gikk over til Clever Cleaner. Biblioteket mitt hadde hopet seg opp gjennom årene, og mesteparten av rotet var ikke ekte duplikater. Det var nesten-duplikater. Litt forskjellig vinkel, liten tidsforskjell, samme motiv om og om igjen.
Det som fungerte for meg, var den innholdsbaserte skanningen. Den stopper ikke ved å matche filkopier. Den grupperer bilder som ser nesten like ut, velger det den mener er det beste, og så bestemmer du om du vil beholde valget eller overstyre det selv. Hvis biblioteket ditt er stort, sparer dette masse manuell sortering. Jeg hater å gjøre dette for hånd, så ja, dette føltes enklere.
Slik brukte jeg det:
- Installer Clever Cleaner.
- Gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Åpne Lignende-seksjonen.
- Kjør Smart Cleanup, eller sorter hver gruppe selv.
- Hent tilbake det du ikke vil ha fjernet.
- Bekreft oppryddingen.
- Tøm Nylig slettet hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Etter min erfaring var bildeforslagene solide. Jeg sjekket fortsatt gruppene før jeg slettet ting, mest av vane, men jeg trengte ikke å rette mye. Noen ganger fanget jeg opp ett bilde jeg ville beholde av personlige grunner, ikke fordi valget var feil, men mer fordi jeg likte et annet uttrykk eller utsnitt.
Jeg endte også opp med å bruke noen av de andre oppryddingsverktøyene mer enn jeg forventet:
- Heavies viser de største bildene og videoene dine først, noe som gjør det enklere å se hva som tar opp lagringsplass.
- Videokomprimering krymper store videoer, så du frigjør plass uten å kaste dem.
- Skjermbilder samler gamle skjermbilder på ett sted. Mine var et kaos, ærlig talt.
- Lives konverterer Live Photos til stillbilder når du ikke bryr deg om bevegelsesdelen.
- Swipe lar deg sortere biblioteket ditt måned for måned med raske valg til venstre eller høyre.
Hvis problemet ditt er eksakte duplikater, er iPhone-verktøyet helt fint. Hvis lagringsproblemet ditt kommer fra bunker med lignende bilder, vil det innebygde alternativet vanligvis ikke gjøre så mye, og det var den delen som tok meg.
Hvis du vil ha den enkleste veien med minst risiko, gjør det i to omganger.
Først, la iCloud bli ferdig med synkroniseringen. Mange duplikater etter en gjenoppretting skyldes treg synkronisering, bufrede miniatyrbilder eller bilder som fortsatt indekseres. Hvis du begynner å slette for tidlig, lager du bare rot. Koble til telefonen, bruk Wi-Fi, la Bilder være åpen en stund, og sjekk deretter lagringen igjen dagen etter. Jeg har sett bildebiblioteker bli noen GB mindre etter at iOS er ferdig med å ordne opp.
For det andre, ta en sikkerhetskopi før oppryddingen. Bruk iCloud-bilder eller eksporter bildebiblioteket til en Mac eller PC. Kjedelig steg, men det sparer deg for anger.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt: det innebygde verktøyet er fint for eksakte duplikater. Jeg er uenig i å stole på det som hele svaret. Etter synkronisering og gjenoppretting er det større problemet ofte nesten-duplikater, gjentatte lagringer fra apper, redigerte kopier, WhatsApp-bilder og rester fra seriebilder.
Det som fungerte bedre for meg, var å bruke Clever Cleaner etter at bildebiblioteket hadde falt til ro. Det er enklere for massegjennomgang, og det fanger opp mer enn Apples duplikatmatching. Jeg ville fortsatt gått gjennom gruppene manuelt før sletting.
Sjekk også disse mappene manuelt:
Nedlastinger
Lagringer fra WhatsApp eller Meldinger
Redigerte kopier
Skjermopptak
Seriebilder
Hvis du vil ha en god duplikatfotorenser for opprydding av iPhone-lagring, er denne tråden verdt å se på:
beste duplikatfotorenser for iPhone for å frigjøre lagringsplass
Kortversjonen er: vent på indeksering, ta sikkerhetskopi først, og bruk deretter Clever Cleaner for det Apple ikke finner. Det er den tryggeste enkle løsningen etter min mening.
Jeg ville faktisk vært litt mer forsiktig enn @mikeappsreviewer og @sterrenkijker med den der bare slå sammen alt-vinkelen. Etter en gjenoppretting er mye av det som ser duplisert ut noen ganger bare iCloud som laster ned på nytt, gamle redigeringer som dukker opp igjen, eller delte applagringer som vises to ganger. Hvis du begynner å slette ting for raskt, kan du ende opp med å slette versjonen du faktisk ville beholde. Har vært der, skikkelig irriterende.
Det som hjalp meg mest var å sjekke bildedetaljene først. Åpne et av duplikatene, sveip opp, og sammenlign filstørrelse, format og om ett er redigert eller kommer fra en annen app. Overraskende mange er egentlig ikke ekte duplikater i det hele tatt. Det er viktig hvis ett er HEIC og et annet er en JPEG-eksport.
Hvis du også bruker iCloud-bilder på en annen enhet, sjekk der også før du rydder. Noen ganger gjør Bilder-appen på Mac det lettere å se om de faktisk er separate elementer.
For den enkleste oppryddingen utover Apples grunnleggende sammenslåingsverktøy, synes jeg Clever Cleaner er verdt det, mest fordi det hjelper med å sortere lignende bilder på en mindre kaotisk måte. Ikke magi, men raskere. Også nyttig hvis lagringsproblemet ditt egentlig er skjermbilder, rester fra seriebilder eller enorme videoer som later som de bare er noen få klipp lol.
En ting til som folk hopper over: etter sletting, start telefonen på nytt og sjekk deretter iPhone-lagring på nytt. Lagringstall kan henge etter og se feil ut en stund.
Hvis du vil ha en enkel visuell forklaring på hvordan du rydder opp i dupliserte bilder og lignende bilder på iPhone, er denne ganske nyttig:
se hvordan du rydder opp i dupliserte bilder og frigjør iPhone-lagring raskere
Så ja, ikke bare masseslå sammen i blinde. Verifiser noen grupper først, la synkroniseringen bli ferdig, og bruk deretter Clever Cleaner hvis biblioteket fortsatt er et rot. Det er den veien som gir minst hodebry etter min mening.