Min iPhone har mange dupliserte bilder etter synkronisering og gjenoppretting, og det tar opp masse lagringsplass. Jeg prøver å finne ut den enkleste måten å slå sammen dupliserte bilder på iPhone uten å miste noe viktig. Hva er den tryggeste metoden eller den beste appen å bruke?
iPhone-en din har allerede en innebygd duplikatfinner, og jeg ville startet der før du gjør noe annet.
Åpne Bilder, bla ned til Verktøy, eller Samlinger > Verktøy på nyere iOS-versjoner, og trykk deretter på Duplikater. Derfra trykker du på Velg, så Velg alle, og deretter Slå sammen. iOS beholder én kopi og fjerner resten, sammen med den metadataen den klarer å bevare.
En ting jeg la merke til etter å ha importert en stor bunke bilder, var at Duplikater-seksjonen ikke ble fylt opp med en gang. Det tok litt tid. Telefonen sjekker biblioteket ditt i bakgrunnen, så hvis ingenting dukker opp med det første, gi det litt tid.
Der dette kommer til kort, er med identiske filer kontra bilder som ligner. Hvis du tok fem bilder av det samme med ett sekunds mellomrom, eller brukte seriemodus, behandler Apple vanligvis disse som separate bilder. Så du blir ferdig med å slå sammen, ser på biblioteket ditt, og det føles fortsatt fullt. Jeg opplevde akkurat det.
Det er derfor jeg gikk over til Clever Cleaner. Biblioteket mitt hadde hopet seg opp gjennom årene, og mesteparten av rotet var ikke ekte duplikater. Det var nesten-duplikater. Litt forskjellig vinkel, liten tidsforskjell, samme motiv om og om igjen.
Det som fungerte for meg, var den innholdsbaserte skanningen. Den stopper ikke ved å matche filkopier. Den grupperer bilder som ser nesten like ut, velger det den mener er det beste, og så bestemmer du om du vil beholde valget eller overstyre det selv. Hvis biblioteket ditt er stort, sparer dette masse manuell sortering. Jeg hater å gjøre dette for hånd, så ja, dette føltes enklere.
Slik brukte jeg det:
- Installer Clever Cleaner.
- Gi den tilgang til bildebiblioteket ditt.
- Åpne Lignende-seksjonen.
- Kjør Smart Cleanup, eller sorter hver gruppe selv.
- Hent tilbake det du ikke vil ha fjernet.
- Bekreft oppryddingen.
- Tøm Nylig slettet hvis du vil ha tilbake lagringsplassen med en gang.
Etter min erfaring var bildeforslagene solide. Jeg sjekket fortsatt gruppene før jeg slettet ting, mest av vane, men jeg trengte ikke å rette mye. Noen ganger fanget jeg opp ett bilde jeg ville beholde av personlige grunner, ikke fordi valget var feil, men mer fordi jeg likte et annet uttrykk eller utsnitt.
Jeg endte også opp med å bruke noen av de andre oppryddingsverktøyene mer enn jeg forventet:
- Heavies viser de største bildene og videoene dine først, noe som gjør det enklere å se hva som tar opp lagringsplass.
- Videokomprimering krymper store videoer, så du frigjør plass uten å kaste dem.
- Skjermbilder samler gamle skjermbilder på ett sted. Mine var et kaos, ærlig talt.
- Lives konverterer Live Photos til stillbilder når du ikke bryr deg om bevegelsesdelen.
- Swipe lar deg sortere biblioteket ditt måned for måned med raske valg til venstre eller høyre.
Hvis problemet ditt er eksakte duplikater, er iPhone-verktøyet helt fint. Hvis lagringsproblemet ditt kommer fra bunker med lignende bilder, vil det innebygde alternativet vanligvis ikke gjøre så mye, og det var den delen som tok meg.