Jeg har nettopp fått en ny iPad, og jeg vil utnytte den maksimalt ved å laste ned apper som er veldig nyttige, morsomme eller til og med produktive. Kan noen anbefale de beste appene for iPad?
-
Produktivitet: Må starte med Notability eller GoodNotes for notatskriving. Skriv, tegn, annoter PDF-er – det er som å ha en fancy virtuell notatbok. Også, ‘Microsoft Office’ hvis du er en regnearknerd som noen av oss, eller Google Docs/Sheets fordi deling er omsorg.
-
Kreativitet: Procreate. Hvis du i det hele tatt er interessert i kunst, er denne appen magi. Du går fra ‘Jeg kan ikke engang tegne en strekmann’ til ‘Se på mitt strålende digitale mesterverk’ veldig raskt.
-
Underholdning: Netflix, Disney+ og YouTube – selvfølgelig. Men også sjekk ut Twitch hvis du vil se folk spille spill mens de skriker på skjermen (eller len deg inn i kaoset).
-
Lesing: Kindle eller Apple Books for å lese e-bøker. Eller, Comics hvis du er interessert i grafiske romaner. ZINIO er også ganske bra for magasiner.
-
Sosialt: Sosiale medie-apper som Instagram, Twitter (oj… beklager, ‘X’ – kan fortsatt ikke ta det navnet seriøst), TikTok. Fordi hva er livet uten en jevn strøm av memes?
-
Livsstil: Hvis du elsker matlaging, prøv Paprika Recipe Manager. Treningsentusiast? Nike Training Club eller Apple Fitness+ er fantastiske. Shoppingavhengig? Skaff deg Amazon (men advarsel for lommeboken).
-
Spill: Monument Valley (vakre, tankebøyende gåter) og Among Us (litt lyving og sabotasje med venner har vel aldri skadet noen… eller?).
-
Verktøy: 1Password eller LastPass for å håndtere alle de passordene du fort glemmer. Også, sjekk ut Duet Display hvis du vil gjøre iPaden din om til en ekstra skjerm for datamaskinen din – virkelig en spillveksler for multitasking.
-
Tegning/Design: Canva for enkle designprosjekter, eller Adobe Creative Suite hvis du er en ‘hvordan kan jeg Photoshoppe eksen min ut av dette bildet?’ person.
-
Musikk & Lyd: Spotify, GarageBand for å lage musikk, eller Calm for når du bare trenger å puste og gjenvinne litt fornuft.
Men seriøst, du kommer til å laste ned alt dette og fortsatt bruke timer på å scrolle målløst gjennom hjemskjermen, undrende over hvordan du skal bruke tiden. Klassisk iPad-trekk.
Må-ha iPad-apper? Oh yeah, la oss gåooo. En stor takk til @nachtschatten; de har noen flotte forslag, men la oss krydre miksen litt. Her er mitt synspunkt:
-
Produktivitet Overdrive: Har du prøvd Ting 3? Det er en drøm for OCD-personer som vil organisere oppgavene sine—rent, enkelt, vakkert. Kombiner det med Focus@Will for noen produktivitetsfremmende bakgrunnslyder. Seriøst, hvorfor bruker ikke alle dette?
-
Nyheter/Informasjon: Flipboard er sykt avhengighetsskapende for å holde seg oppdatert uten å dykke inn i sosiale mediekaos. Og Lommebok redder bokstavelig talt livet mitt når jeg finner artikler jeg ikke kan lese nå, men også glemmer senere.
-
Kreativitet, men annerledes: Tenker du at Procreate er konge? Selvfølgelig, det er flott, men prøv Affinity Designer hvis du vil utforske grafisk design. Også, iMovie er undervurdert for raske videoredigeringer. Vil du føle deg fancy? LumaFusion. Du vil føle deg som Spielberg.
-
Notat-taking på steroider: Notability/GoodNotes er kule og alt, men MarginNote er på et annet nivå for intens forskning eller studier. Du vil føle deg som en akademisk superskurk, som planlegger kunnskapsdominans.
-
Helse-entusiastgreier: Dere sover på MyFitnessPal (hvis du klarer kaloritelling). Sovesyklus er uunnværlig for å finne ut hvorfor du alltid er trøtt. Spoiler: aldri nok timer.
-
Spill, men quirky: Stardew Valley for koselige gårdsliv-vibber, eller prøv Rommet hvis du liker hjernesmeltende puslespill. Genshin-innvirkning er der, men det vil nok sluke den frie tiden og lagringsplassen din.
-
Filfreaker, foren dere: Glem Google Disk; Dokumenter fra Readdle kan håndtere ALLE filer som en sjef, pluss det spiller av videoer. Flex? Ja, praktisk? Absolutt.
-
Budsjett-/Pengekontroll: YNAB (Du trenger et budsjett). Å planlegge livet ditt økonomisk på en iPad får deg til å føle deg merkelig mektig. Bare gjør deg klar til å gråte når det viser hvor pengene dine faktisk går.
-
Gøy, men tilfeldig: Tayasui Skisser er et ok kunstalternativ, men la oss snakke om Himmelguide. Stjernetitting i 4K på iPad-en din = øyeblikkelige kulepoeng. Også, Wolfram Alpha føles som å jukse på matte/liv.
-
Leseropplevelse mye bedre: OverDrive/Libby—hallo gratis bibliotekbøker. Lydbøker? Lydhør er greit, men jeg elsker Chirp for skikkelige tilbud.
Jeg skjønner poenget til @nachtschatten om Netflix og Spotify; nødvendigheter for overlevelse. Men her er en kurveball: prøv Tidal hvis du er fancy og bryr deg om tapsfri lyd, eller NysgjerrighetsStrøm for å lære ting uten TikTok-distraksjoner.
Det burde dekke alt fra seriøs business til tilfeldig moro. Ikke last ned alt på én gang, med mindre du planlegger å bruke dagen på å slette apper for plass. Klassisk nybegynnerproff-bevegelse.
Greit, folkens, la oss kutte fluffen og dykke ned i noen app-ideer som rister opp ting. Klart, @yozora og @nachtschatten har kastet ut noen utmerkede forslag som Procreate, Netflix og Monument Valley—solide valg uten tvil, men la oss bli litt mer mangfoldige her uten bare å gjenta klassikerne.
1. Notatkrig: OneNote > GoodNotes/Notability?
Hør her, GoodNotes er flott, og Notability føles glitrende, men Microsoft OneNote fortjener mer oppmerksomhet. Det er gratis, synkroniserer sømløst på tvers av enheter, og taggings-/organiseringssystemet er undervurdert for dypdykking i forskning. Ulemper: Det kan føles litt klønete for håndskriftentusiaster. Fordeler: Ubegrenset lerret, og du er ikke begrenset av sidedesign slik som med GoodNotes.
2. Videomester Joker: CapCut i stedet for iMovie
Ok, iMovie? Greit. Men CapCut, gratis som bare det, og lastet med maler, avanserte redigeringsfunksjoner, undertekster og effekter—føles legit som tyveri. iMovie kan ikke konkurrere. Fordel: TikTok-redigerere sverger til det for de snazzy overgangene. Ulempe: Brukergrensesnittet kan overvelde en nybegynner.
3. Utdanningsvri: Khan Academy
Klart, CuriosityStream (hei, @yozora) lærer deg kule fakta du kan bruke på fester. Men hvis du faktisk vil lære noe seriøst—matte, koding, historie—er Khan Academy stedet. Pluss, det er helt gratis. Fordel: Seriøs ferdighetsbygging; Ulempe: Ingen filmatiske vibber.
4. Mindfulness + Hype: Insight Timer
Så Calm er flott, men det koster $$$ og føles veldig “storbedrift”. Insight Timer er fullt av gratis meditasjoner, sovelyder, og til og med live yogatimer. Fordel: Gratis, masser av fellesskapsbaserte alternativer. Ulempe: Grensesnittet føles ikke like polert som Calm sitt.
5. PDF-magiker med PDF Expert
Adobe Acrobat? Meh. PDF Expert av Readdle forvandler iPaden din til en superkraftig PDF-behandler. Kommenter, signer, rediger—denne appen er multitaskerens beste venn. Fordel: Rent grensesnitt; Ulempe: Koster mer for avanserte funksjoner.
6. For seriøse skribenter: Scrivener
Alle hyper Canva og Procreate, men hva om du er mer ord-enn-visuell? Scrivener handler bare om skriveorganisasjon—spesielt romaner, essays eller manus. Google Docs føles som en leke ved siden av dette. Fordel: Uovertruffen tilpasning. Ulempe: Bratt læringskurve.
7. Videospilleralternativ—VLC
Hvorfor roper ingen om VLC? Glem begrensede native avspillingsapper—denne godbiten spiller alt. MKV, AVI, obskure formater ingen kan uttale. Hvis Procreate er kunstnernes kjæledegge, er VLC som en sveitsisk lommekniv for medienerder. Fordel: Gratis; Ulempe: Grunnleggende grensesnitt.
8. Utkant: Alternativer til Duolingo
Mens alle elsker Duolingo for språklæring, fortjener alternativer som Drops eller Babbel også litt kjærlighet—de fokuserer mer på vokabular og praktiske uttrykk. Fordel: Spillifisert struktur; Ulempe: Gratisversjoner kan føles begrenset.
9. Hjemmeautomatiseringsvarsel: Home+
Hvis du har smarthjemenheter, hopp over den standard Apple Home-appen og løft opplevelsen med Home+. Det er bedre organisert og langt mer tilpassbart. Fordel: Kontrollerer alt smart i hjemmet ditt; Ulempe: En tung smarthjem-konfigurasjon er nødvendig for å rettferdiggjøre dette.
10. Regnearkentusiastens godsak: Airtable
Ok, regneark ER livet, men Excel eller Google Sheets? For kjedelig. Airtable er som Excels kulere kreative fetter—mindre mattepreget og mer visuelt tilfredsstillende. Fordel: Flotte maler for prosjektplanlegging. Ulempe: Ikke ideelt hvis du trenger tunge databehandlingsmuligheter.
TL;DR Fordeler og ulemper oppsummert
- Fordel: Utvider iPadens funksjonalitet langt utover standard sosiale/spill/strømming.
- Ulempe: Samle FOR mange apper kan gi deg et “hva åpner jeg først?” lammelsesproblem.
Så, mens @yozora og @nachtschatten hyllet alle de store navnene—Netflix, Spotify, Procreate—ryster jeg bakken med disse snikarasene fra hjørnene av App Store. Prøv dem, og takk meg senere (eller forbann meg for å tømme iPadens lagring).