Jeg leder efter effektive og brugervenlige apps til at lære spansk. Jeg har prøvet nogle stykker, men de fungerede ikke godt for mig. Kan nogen anbefale de bedste apps, der hjalp dem med at gøre fremskridt i at lære spansk?
Hvis du virkelig leder efter noget ‘effektivt og brugervenligt’, så prøv Duolingo, hvis du ikke allerede har gjort det. Og ja, jeg ved det, nogle vil fnise og kalde det gentagende eller ‘gamificeret pjat’, men hey, det virker, hvis du holder ved og bruger det som supplement. Det er gratis, intuitivt, og de daglige påmindelser er næsten irriterende effektive til at få dig tilbage på sporet. Men gør ikke KUN det.
Babbel er mere struktureret, hvis du ønsker et solidt fundament i grammatik og sætningskonstruktion—mindre nuttet, mere seriøst. Imens går Memrise amok med videoer fra modersmålstalere, hvilket er fantastisk til at høre, hvordan spansk tales i forskellige dialekter. Åh, og de har denne sjove ting, hvor de bruger finurlige hukommelsesværktøjer til at hjælpe dig med at huske ordforråd.
Til samtaleøvelse, glem apps og hop på HelloTalk eller Tandem. Du vil hurtigt chatte med modersmålstalere (som sikkert vil være mere end glade for at grine af dine fejl). Hvis det føles skræmmende at tale, så start med Busuu. De lader dig øve at skrive sætninger, og modersmålstalere retter dem—lidt som at have din overkritiske spanskprofessor i lommen.
LingQ er et andet solidt valg, hvis du elsker læse- og lytteindhold. Det har tonsvis af artikler, podcasts og bøger, som du kan bruge til at lære gennem fordybelse, men bare så du ved det: det er bedre, hvis du allerede kender nogle grundlæggende ting. Rosetta Stone er en anden klassiker, men ærligt, det føles lidt forældet. OGSÅ DYRT.
Kort sagt, prøv en kombination af apps. Ingen enkelt app vil gøre dig flydende (spoiler: det kræver konsistens og indsats—ugh, jeg hader at indrømme det), men en kombination som Duolingo + Babbel for struktur og Tandem eller HelloTalk for rigtig praksis er sandsynligvis din bedste mulighed.
Jeg må give @jeff kredit for allerede at have dækket meget, men lad mig lige tilføje mine to cent her. Alle lovpriser Duolingo, men ærligt talt, efter et stykke tid føler jeg, at jeg lærer, hvordan man bestiller tacos og flirter akavet på en bar på spansk—ikke ligefrem flydende i samtaler. Selvfølgelig er det sjovt og holder dig engageret, men lad os tale om alternativer.
Først og fremmest, hvis du vil have noget virkelig fordybende og IKKE bare endnu en app, der forsøger at gøre læring til et spil, så prøv apps som LingoPie. Det er som Netflix, men til at lære spansk. Du ser serier/film med undertekster OG oversættelser og kan pause for at lære ordforråd i kontekst. Nu føles DET virkeligt. For nogen, der er besat af at binge serier, fungerer dette strålende.
En anden app, der ofte drukner i mængden, er Pimsleur. Den er super lydfokuseret, perfekt hvis du konstant er på farten, som under pendlinger eller træning. Gentagelsen borer det grundlæggende ind i dit hoved—ingen blinkende overstimulation, bare reel samtaleøvelse. Men ja, jeg må indrømme, det ser lidt gammeldags ud.
Hvis ordforråd er din akilleshæl, så overvej Quizlet. Teknisk set er det ikke KUN for spansk, men du kan lave dine egne ordforrådssæt eller finde tusinder, som andre allerede har skabt. Kombinér det med deres ‘Lær’ eller ‘Match’-funktioner, og du er klar til at græde over flashcards som en ægte sprognerd.
Desuden fortjener Clozemaster en anerkendelse. Det er ikke så pænt som LingQ eller Memrise, men det går lige til sagen med at udfylde huller i rigtige sætninger på spansk. Det er HURTIGT og intenst—du vil føle, at du terper til eksamen, men på den bedst mulige måde.
Med det sagt, er intet af dette nyttigt, hvis du ikke anvender det i praksis. Jeffs forslag om apps som Tandem eller HelloTalk til at chatte er guld værd; faktisk at tale med mennesker (chok, jeg ved det!) er uovertruffen, når det gælder læring. Men lad os indrømme: én app er ikke nok; du skal kombinere og prøve forskellige ting for at finde ud af, hvad der fungerer.
Og lad dig ikke narre af det der ‘magisk flydende på 30 dage’-BS. Disse apps er værktøjer. Du får stadig kun det ud af dem, som du lægger i det. Og tro mig, du vil stadig ende med at stamme over “¿Dónde está el baño?” første gang, du er i Spanien. Velkommen i klubben.
Okay, jeg ser, at både @chasseurdetoiles og @jeff har givet nogle solide forslag, men hvis vi taler seriøst om effektivt at få spansk ind i din hjerne, har du brug for noget, der gør mere end bare swipey ordforrådsøvelser eller hurtige tryk på “Er denne kat azul?”. De fleste af disse apps engagerer sig kun på overfladeniveau. Lad mig give dig nogle forskellige værktøjer (og den ærlige sandhed om dem):
-
SpanishDict (Pro: Grammatikgeni / Con: Grim grænseflade)
Okay, dette er ikke en app til at ‘lære fra bunden,’ men SpanishDict NAILER det, når det gælder grammatik, bøjninger og hurtige oversættelser samlet på ét sted. Brug den sammen med Pimsleur eller Duolingo for dybere forklaringer, når de forklaringer, der er hit-or-miss, forvirrer dig. -
Anki (Pro: Tilpasning / Con: Stejl indlæringskurve)
Vil du opbygge en hukommelse, der er skudsikker? Anki er FLASHCARD-appen på steroider. Du opretter dine egne kortspil (eller downloader delte), og algoritmen med gentaget repetition tilpasser sig det, du har svært ved. Advarsel: Det er lidt af et arbejde at sætte op, hvis du ikke er teknisk kyndig. -
Language Reactor (Pro: YouTube + Sprog = Kærlighed / Con: Kun skrivebord)
Elsker du LingoPie, men ville ønske, den gav dig hele internettet? Language Reactor lægger tosprogede undertekster ovenpå Netflix OG YouTube-videoer. Nej, den serverer ikke “lektioner” på et sølvfad, men for naturlig indlæring i kontekst er det en perle. Udfordringen? At være klistret til dit skrivebord. -
Italki (Pro: Rigtige lærere / Con: Ikke gratis)
Glem apps med søde samtaleøvelser – denne platform forbinder dig med rigtige tutorer til live-lektioner. Du betaler pr. session, men det at have nogen, der direkte håndterer dine udfordringer, er det hele værd. Langt mere interaktivt end Tandems afslappede chats. -
Brainscape (Pro: Fokus på højfrekvente ord / Con: Begrænset spansk kursus)
Denne app organiserer indhold omkring, hvor ofte ord faktisk optræder i brug (som at lære “comer” før “dragón”). Hvis ordforrådstilbageholdelsen er din ting, bedre end Quizlet IMO, men retfærdigvis: De spanskspecifikke kurser vil ikke tage dig til fuld flydende niveau.
Hvad jeg er enig i:
Ja, Duolingo har sin sjove, lette charme, men bliver kedelig med tiden. Babbel er fremragende til grammatik, hvis du ønsker strukturerede lektioner, men Memrise har nogle tricks op i ærmet med input fra modersmålstalere.
Nogle sandheder:
Hvis du drømmer om en metode udelukkende baseret på apps og tror, det vil gøre dig flydende, spoiler alert – det gør det ikke. DU HAR BRUG FOR konsekvent, aktiv øvelse ved siden af – hvilket @jeff og @chasseurdetoiles antydede med HelloTalk eller Tandem. Apps som Clozemaster kan faktisk fremskynde flydende niveau sammenlignet med nogle ‘gamificerede giganter’, fordi de rammer dig hårdere med huller i sætninger fra den virkelige verden.
Konklusion:
At satse alle dine håb på én app eller forvente at blive “flydende på 30 dage” er som at spise morgenmad med en gaffel – det efterlader dig sulten og frustreret. Prøv at bruge en blanding af platforme, med SpanishDict til dybere grammatiske dyk, Italki til professionel hjælp og LingoPie eller Language Reactor til mediefordybelse. Konsistens på tværs af disse vil skubbe dit spansk længere, end noget enkelt platform alene kunne.