Hvad er den nemmeste måde at finde lignende fotos på iPhone?

Mit iPhone-fotobibliotek har mange dubletter og næsten identiske billeder efter synkronisering og seriebilleder, og det bliver svært at sortere i det hele. Jeg har brug for hjælp til at finde den nemmeste måde at finde lignende billeder på en iPhone, så jeg kan rydde op i lagerpladsen uden at slette de forkerte billeder.

Apple Fotos går kun halvdelen af vejen her. Den fanger præcise dubletter, ikke mere. Hvis du tog 10 billeder af det samme med små ændringer i poseringen, eller gemte en redigeret kopi ved siden af originalen, behandler iPhone dem alle som separate filer. Jeg stødte på det med koncertbilleder og kæledyrsfotos. Samme øjeblik, samme udsnit, stadig intet match.

Hvis præcise dubletter er alt, du har brug for, er det indbyggede værktøj hurtigt:

1. Åbn Fotos.
  2. Rul ned til Hjælpeprogrammer.
  3. Tryk på Dubletter.
  4. Gennemgå grupperne, og tryk på Flet.

Til næsten ens billeder har du brug for en anden app. Jeg prøvede et par stykker og droppede de fleste hurtigt, fordi de pressede abonnementer eller virkede rodede. Den, jeg blev ved med at bruge, var Clever Cleaner. Det, der overbeviste mig, var enkelt. Den grupperede billeder, som var meningsfuldt ens, ikke kun byte-for-byte-kopier. Dens valg af Bedste billede var ofte rigtigt nok til, at jeg holdt op med at kæmpe imod det.

Det her er arbejdsgangen, jeg endte med at bruge:

1. Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til dit Fotos-bibliotek.
  2. Gå ind i Lignende.
  3. Vent på, at scanningen bliver færdig.
  4. Tjek de foreslåede grupper, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at sortere bunken for dig.
  5. Skift det billede, der skal beholdes, hvis appen valgte det forkerte.
  6. Slet resten. Tøm derefter For nylig slettet i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.

Et par ekstra værktøjer i den viste sig at betyde mere, end jeg havde forventet:

1. Dubletter, til præcise kopier.
  2. Store filer, som hurtigt viser dine største videoer.
  3. Videokomprimering, hvis du vil gøre klip mindre i stedet for at fjerne dem.
  4. Live, til at lave Live Photos om til almindelige stillbilleder og spare plads.
  5. Skærmbilleder, som hjalp mig med at rydde op i en dum bunke gamle kvitteringer, kort og tilfældige appskærme.
  6. Swipe-tilstand, hvor du swiper til højre for at beholde og til venstre for at slette. Jeg brugte det mere, end jeg troede, jeg ville, fordi det var hurtigere end at åbne hvert billede ét efter ét.

Den del, jeg havde det bedst med, var privatlivet. Den behandler biblioteket på selve iPhonen i stedet for at sende hele din kamerarulle et andet sted hen. For mig gjorde det adgangen meget lettere at acceptere.

Hvis du vil undgå tredjepartsapps, er der stadig et par manuelle måder at skære ned på rodet:

1. Brug Søg til personer, kæledyr, steder, objekter eller begivenheder.
  2. Sortér efter dato, da lignende billeder normalt lander med få sekunders mellemrum.
  3. Gennemgå Burst-albummer, og behold det stærkeste billede.
  4. Tjek grupperede sektioner som Personer & kæledyr, Rejser eller Medietyper.

De tricks hjælper, når du rydder op i en lille del af dit bibliotek. De registrerer ikke automatisk lookalikes. Da jeg først stod med tusindvis af billeder, blev manuel sortering hurtigt trættende. En dedikeret app var hurtigere, mindre irriterende og krævede langt færre klik.

Det hurtige svar. iPhone gør et svagt stykke arbejde med næsten-dubletter. Den finder præcise dubletter. Den overser de fleste burst-serier, redigerede kopier og 8 billeder fra samme sekund.

Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Manuel sortering er ikke ubrugelig, hvis du bruger Albums plus metadata. Start med Burst, Seneste og søg efter måned eller rejse. Hvis dit rod kom fra én synkronisering eller én begivenhed, er dette ofte den hurtigste første gennemgang.

Hvis du vil have ægte registrering af lignende billeder, så brug Clever Cleaner. Det er nemmere end at hoppe fra album til album. Dens scanning af lignende billeder er den del, du vil have. Gennemgå grupperne, behold det bedste billede, slet resten. Færdig. Færre tryk, færre fejl.

Endnu et trick, som folk springer over. Åbn Fotos, tryk på et billede, stryg op, og tjek filinfo som tid, størrelse, linse og redigeringsstatus. Lignende billeder ligger som regel med få sekunders mellemrum. Det hjælper, når appen grupperer nogle få tvivlsomme matches.

Hvis du vil have flere meninger fra iPhone-brugere, er denne tråd nyttig:
bedste måder at finde lignende billeder på iPhone

Min arbejdsgang:

1. Ryd op i præcise dubletter i Fotos.
  2. Scan lignende billeder i Clever Cleaner.
  3. Gennemgå burst-billeder efter dato.
  4. Tøm Senest slettet.

Det får de fleste biblioteker hurtigt under kontrol.

Ærligt talt er den nemmeste måde at dele opgaven op i 2 dele, fordi iPhone stadig ikke er særlig god til den slags.

Apple Fotos er fint til åbenlyse dubletfiler, men jeg er lidt uenig i ideen om, at du bare skal kaste dig direkte ud i manuel albumbrowsing, medmindre dit bibliotek er lille. Hvis du har tusindvis af billeder, bliver det hurtigt en kæmpe tidssluger. @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas har allerede dækket vinklen med apps til dubletter/lignende billeder, og jeg vil sige, at det er den praktiske løsning.

Det, der hjalp mig mest, var at bruge Clever Cleaner til rodet med næsten-identiske billeder, især burst-billeder, gentagne selfies, redigerede kopier og de der bunker med samme billede men 0,2 sekunder senere. Det er den del, Apple ofte overser. Det smarte er, at du kan gennemgå grupper i stedet for at lede gennem hele kamerarullen som en hulemand lol.

En ting, jeg vil tilføje, som de ikke rigtig lagde vægt på: brug filtre, før du sletter noget. I Fotos skal du først indsnævre det efter medietype. Selfies, Live Photos, Portrætter og skærmbilleder indeholder som regel mest rod. At rydde op kategori for kategori føles mindre kaotisk, og du laver færre hovsa-sletninger.

Hvis du også vil have en hurtig visuel forklaring, er denne ganske fin:
nem guide til at rydde op i lignende billeder på iPhone gratis

Min faktiske dovne-persons arbejdsgang:

1. Fjern præcise dubletter i Fotos.
  2. Brug Clever Cleaner til at finde lignende billeder på iPhone.
  3. Tjek Bursts og Live Photos separat.
  4. Tøm Senest slettet.

Det er nok den mindst irriterende metode, jeg har fundet.