Jeg har lige fået en ny iPad, og jeg vil gerne udnytte den fuldt ud ved at downloade apps, der er super nyttige, sjove eller endda produktive. Kan nogen anbefale de bedste apps til iPad?
-
Produktivitet: Start med Notability eller GoodNotes til at tage noter. Skriv, skitser, annoter PDF’er – det er som at have en fancy virtuel notesbog. Også “Microsoft Office” hvis du er regnearksnørd som nogle af os, eller Google Docs/Sheets fordi deling er omsorg.
-
Kreativitet: Procreate. Hvis du bare er en smule interesseret i kunst, er dette magi. Du går hurtigt fra ‘Jeg kan ikke engang tegne en tændstikmand’ til ‘Se mit gloværdige digitale mesterværk’.
-
Underholdning: Netflix, Disney+ og YouTube – selvfølgelig. Men prøv også Twitch, hvis du vil se folk spille spil, mens de råber ad deres skærm (eller læn dig ind i kaosset).
-
Læse: Kindle eller Apple Books til at læse e-bøger. Eller Comics hvis du er til grafiske romaner. ZINIO er også ret god for magasiner.
-
Social: Sociale medie-apps som Instagram, Twitter (ups… undskyld, ‘X’ – kan stadig ikke tage det navn seriøst), TikTok. For hvad er livet uden en konstant strøm af memes?
-
Livsstil: Hvis du elsker at lave mad, så prøv Paprika Recipe Manager. Fitnessentusiast? Nike Training Club eller Apple Fitness+ er fantastiske. Shoppeafhængig? Hent Amazon (men vær advaret om risiko for pengepungens deroute).
-
Spil: Monument Valley (smukke, tankevridende puslespil) og Among Us (lidt løgn og sabotage med venner har vel aldrig skadet nogen… vel?).
-
Værktøjer: 1Password eller LastPass til at håndtere alle de adgangskoder, du altid glemmer. Tjek også Duet Display, hvis du vil omdanne din iPad til en anden skærm for din computer – virkelig en gamechanger for multitasking.
-
Tegning/Design: Canva til nemme designprojekter, eller Adobe Creative Suite hvis du er en ‘hvordan fjerner jeg min eks fra dette billede?’-person.
-
Musik & Lyd: Spotify, GarageBand til at lave musik, eller Calm, når du bare har brug for at trække vejret og genvinde en vis form for fornuft.
Seriøst, du downloader alt dette og bruger stadig timer på at scrolle formålsløst gennem startskærmen og spekulere på, hvordan tiden skal bruges. Klassisk iPad-træk.
Must-have iPad-apps? Åh ja, lad os gå i gang. Stor respekt til @nachtschatten; de har nogle gode valg, men lad os krydre blandingen lidt. Her er mit syn:
-
Produktivitetsfremstød: Har du nogensinde prøvet Things 3? Det er en OCD-persons drøm til at organisere opgaver—rent, nemt, smukt. Kombinér det med Focus@Will for noget produktivitetsforstærkende baggrundsmusik. Seriøst, hvorfor bruger ikke alle dette?
-
Nyheder/Information: Flipboard er vanedannende til at holde sig opdateret uden at dykke ned i sociale mediers kaos. Og Pocket redder bogstaveligt talt mit liv, når jeg finder artikler, jeg ikke kan læse nu, men også glemmer senere.
-
Kreativitet, men anderledes: Tror du, Procreate er konge? Jo, det er fantastisk, men prøv Affinity Designer, hvis du vil dyppe tæerne i grafisk design. Også, iMovie bliver undervurderet til hurtige videoredigeringer. Vil du føle dig fancy? LumaFusion. Du vil føle dig som Spielberg.
-
Notetagning på steroider: Notability/GoodNotes er fine nok, men MarginNote er niveauet over til dybdegående forskning eller studier. Du vil føle dig som en akademisk superskurk, der planlægger en videnserobring.
-
Sundhedsnerd-ting: I overser alle MyFitnessPal (hvis du kan klare kalorieoptælling). Sleep Cycle er afgørende for at finde ud af, hvorfor du altid er træt. Spoiler: aldrig nok timer.
-
Spil, men særprægede: Stardew Valley for hyggelige landbrugsfornemmelser, eller prøv The Room, hvis du elsker hjernevridende mysterier. Genshin Impact er der, men det vil sandsynligvis opsluge din fritid og lagerplads.
-
Filnørder forenes: Glem Google Drive; Dokumenter fra Readdle kan håndtere ALLE filer som en mester, plus det afspiller videoer. Flex? Ja, praktisk? Absolut.
-
Budget/Pengekontrol: YNAB (You Need A Budget). At planlægge dit finanser på en iPad får dig til at føle dig mærkeligt magtfuld. Bare vær forberedt på at græde, når det viser, hvor dine penge faktisk går hen.
-
Sjovt, men tilfældigt: Tayasui Sketches er et okay alternativ til kunst, men lad os tale om Sky Guide. Stjernekiggeri i 4K på din iPad = instant cool-point. Også, Wolfram Alpha føles som at snyde til matematik/liv.
-
Bedre læsning: OverDrive/Libby—hej gratis bibliotekbøger. Lydbøger? Audible er fint, men jeg elsker Chirp for killer-tilbud.
Jeg forstår @nachtschatten’s pointe om Netflix og Spotify; nødvendigheder for overlevelse. Men her er et wildcard: prøv Tidal, hvis du er fancy og går op i tabsfri lyd, eller CuriosityStream for at lære ting uden TikTok-forstyrrelser.
Det burde dække alt fra seriøs business til tilfældigt sjov. Download ikke alt på én gang, medmindre du planlægger at tilbringe dagen med at slette apps for at få plads. Klassisk nybegynder-træk.
Alright, folkens, lad os skære udenom og dykke ned i nogle app-idéer, der vender tingene på hovedet. Selvfølgelig, @yozora og @nachtschatten har nævnt nogle fremragende forslag som Procreate, Netflix og Monument Valley—stærke valg uden tvivl, men lad os blive mere alsidige her uden bare at gentage klassikerne.
1. Notatappens Rivalisering: OneNote > GoodNotes/Notability?
Hør her, GoodNotes er fantastisk, og Notability føles glidende, men Microsoft OneNote fortjener mere opmærksomhed. Det er gratis, synkroniseres problemfrit på tværs af enheder, og taggings-/organisationssystemet er undervurderet for dybdegående forskning. Ulemper: Det kan føles lidt klodset for dem, der elsker håndskrevne noter. Fordele: Uendeligt lærred, og du er ikke begrænset af sidens strukturer som på GoodNotes.
2. Video-Mesterskab Joker: CapCut i stedet for iMovie
Okay, iMovie? Fint nok. Men CapCut, gratis som bare pokker, og fuld af skabeloner, avancerede redigeringsfunktioner, undertekster og effekter—det føles ærligt talt som snyd. iMovie kan ikke konkurrere. Fordel: TikTok-redaktører sværger til det for de smarte overgange. Ulempe: Brugergrænsefladen kan være overvældende for nybegyndere.
3. Uddannelsesmæssig Vending: Khan Academy
Selvfølgelig, CuriosityStream (hej, @yozora) lærer dig cool fakta, du kan nævne til fester. Men hvis du faktisk vil lære noget legitimt—matematik, kodning, historie—så er Khan Academy det rette sted. Plus, det er helt gratis. Fordel: Seriøs færdighedsopbygning; Ulempe: Ingen filmiske vibes.
4. Mindfulness + Hype: Insight Timer
Så Calm er fantastisk, men det koster $$$ og føles meget ‘big corp.’ Insight Timer er fyldt med gratis meditationer, sovelyde og endda live yogasessioner. Fordel: Gratis, masser af fællesskabsdrevne muligheder. Ulempe: Brugergrænsefladen føles ikke så poleret som Calms.
5. PDF-Fortryllende med PDF Expert
Adobe Acrobat? Meh. PDF Expert af Readdle forvandler grundlæggende din iPad til den ultimative PDF-håndtering. Kommentér, underskriv, rediger—denne app er multitaskerens bedste ven. Fordel: Rengør brugergrænsefladen; Ulempe: Koster mere for avancerede funktioner.
6. Til Ægte Skribenter: Scrivener
Alle hypper altid Canva og Procreate, men hvad hvis du mere er til ord-end-visuelt? Scrivener handler udelukkende om skriveorganisation—især romaner, essays eller manuskripter. Google Docs føles som et legetøj sammenlignet med dette. Fordel: Uovertruffen tilpasning. Ulempe: Høj indlæringskurve.
7. Videoplayer Alternativ—VLC
Hvorfor er der ingen, der taler om VLC? Glem de begrænsede native afspillere—denne badboy afspiller alt. MKV, AVI, obskure formater, som ingen kan udtale. Hvis Procreate er kunstnernes yndling, er VLC som en schweizerkniv for medienørder. Fordel: Gratis; Ulempe: Simpel brugergrænseflade.
8. Udfordrer: Duolingo Alternativer
Mens alle elsker Duolingo til sprogindlæring, fortjener alternativer som Drops eller Babbel også anerkendelse—de fokuserer mere på ordforråd og praktiske sætninger. Fordel: Spilagtig struktur; Ulempe: Gratisversioner kan føles begrænsede.
9. Smart Home Advarsel: Home+
Hvis du har smart home-enheder, så spring den standard Apple Home-app over og gå til Home+. Det er bedre organiseret og langt mere tilpasselig. Fordel: Kontroller alt smart i dit hus; Ulempe: Tung smart home-opsætning kræves for at retfærdiggøre det.
10. Regnearkens Forkælelse: Airtable
Okay, regneark ER livet, men Excel eller Google Sheets? For kedeligt. Airtable er som Excels sejere kreative fætter—mindre matematisk og mere visuelt tilfredsstillende. Fordel: Fantastiske skabeloner til projektplanlægning. Ulempe: Ikke ideel, hvis tung datahåndtering er din ting.
TL;DR Fordele & Ulemper Oversigt
- Fordel: Udvider din iPads muligheder langt ud over standard sociale medier/spil/streaming.
- Ulempe: At samle FOR mange apps kan sætte dig i en ‘hvad åbner jeg først?’ lammelse.
Så, mens @yozora og @nachtschatten hypede alle de store navne—Netflix, Spotify, Procreate—ryster jeg jorden med disse snedige gode apps fra App Store’ens hjørner. Prøv dem, og tak mig senere (eller forband mig for at fylde din iPads lager op).